handdator

Visa fullständig version : Vad hämmar proteinsyntesen?

Fugly
2011-10-02, 20:18
Finns det någon lista över vad som hör det? Tänker främst på olika tabletter med div saker i dem eller krämer mot div hudproblem. Vad menas med att bakteriernas protein syntes hämmas? Har det något med muskel UFF ing att göra?

Kischen
2011-10-02, 20:19
Finns det någon lista över vad som hör det? Tänker främst på olika tabletter med div saker i dem eller krämer mot div hudproblem. Vad menas med att bakteriernas protein syntes hämmas? Har det något med muskel UFF ing att göra?

Nsaid.

Anders The Peak
2011-10-02, 20:25
NSAID är en förkortning för non steroidal anti-inflammatory drugs (icke-steroida antiinflammatoriska och smärtstillande läkemedel
Jag vet inte om det är sant man ser bara att proliferation hämmas, som teoretiskt hämmar muskeltillväxten men vid studier på individer dvs om man inte äter mer än 400mg per dag verkar muskeltillväxten öka. Troligen pga att muskelfibern återhämtar sig snabbare när inflammationen(processen)dämpas.

vicarious
2011-10-02, 20:26
Konditionsträning (AMPK inhiberar mTOR)

Beelz
2011-10-02, 20:27
Konditionsträning (AMPK inhiberar mTOR)

Är det negativt för proteinsyntesen? Trodde det hade något att göra med cellerna?

Anders The Peak
2011-10-02, 20:34
Är det negativt för proteinsyntesen? Trodde det hade något att göra med cellerna?

Man kan säkert se här vad som påverkar(aktiverar) AMPK (http://www.reactome.org/entitylevelview/PathwayBrowser.html#DB=gk_current&FOCUS_SPECIES_ID=48887&FOCUS_PATHWAY_ID=74752&ID=380972) och inhiberar mTOR

Eddie Vedder
2011-10-02, 20:37

Proteinsyntesen äger rum inne i cellerna. :)

Kischen
2011-10-02, 20:40
Jag vet inte om det är sant man ser bara att proliferation hämmas, som teoretiskt hämmar muskeltillväxten men vid studier på individer dvs om man inte äter mer än 400mg per dag verkar muskeltillväxten öka. Troligen pga att muskelfibern återhämtar sig snabbare när inflammationen(processen)dämpas.

Mycket intressant! Jag är nog inte ensam med att ha tänkt efter både 1 och två gånger innan jag använt antiinflammatoriskt.

Oggle
2011-10-02, 20:46
Soja

regus
2011-10-02, 20:52
Soja

Jag har sett många diskussioner om soja och dess förmåga att sänka testostronet eller höja östrogenet - vilket du nu än var. Men hur mycket evidens finns det bakom dessa påståenden. Jag är alltså inte intresserad av slumpmässig skitstudie som egentligen inte säger något, utan finns det något konsensus i detta "forskningsfält"?

LeBron
2011-10-02, 20:53
Soja

Seriöst? Köpte hem en flaska som jag tänkte använda om ett par dar :(

Eddie Vedder
2011-10-02, 20:55
Seriöst? Köpte hem en flaska som jag tänkte använda om ett par dar :(

Om han är seriös eller ej vet jag inte. Men fel har han.

Fugly
2011-10-02, 21:00
Så det är endas nsaid som hämmar proteinsyntesen?

Anders The Peak
2011-10-03, 07:26
Troligen hämmar låga nivåer av glykogen proteinsyntesen pga att AMPK aktiveras då precis som vid uthållighetsträning dvs samma orsaker som ligger till grund till anpassningen.
Den här artkeln är enklare än den jag infogade tidigare (http://nealhallinan.com/blog/uncategorized/ampk-inhibits-mtor-wtf/)om signalvägarna (http://www.reactome.org/entitylevelview/PathwayBrowser.html#DB=gk_current&FOCUS_SPECIES_ID=48887&FOCUS_PATHWAY_ID=74752&ID=165181)

Eddie Vedder
2011-10-03, 08:29
Angående AMPK och mTOR vid konditionsträning har vi skrivit lite här också:

http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

Ronn
2011-10-03, 08:51
Ang. signalmekanismer och cellnivå, verkar dom lokalt på individuella muskler eller globalt för hela kroppen?

Som exempel om man styrketränat överkroppen och sedan drar till ett tungt cykelpass, hur verkar signalmekanismerna då kommer AMPK aktiveringen även undertrycka mTOR för musklerna på överkroppen?

Anders The Peak
2011-10-03, 08:56
Ang. signalmekanismer och cellnivå, verkar dom lokalt på individuella muskler eller globalt för hela kroppen?

Som exempel om man styrketränat överkroppen och sedan drar till ett tungt cykelpass, hur verkar signalmekanismerna då kommer AMPK aktiveringen även undertrycka mTOR för musklerna på överkroppen?

Lekmannagissning det handlar om låga nivåer av glykogen som påverkar negativt och troligen handlar det om att AMPK aktiveras i hela kroppen.
Antagligen kan Tanner eller William svara på frågan bäst.

William
2011-10-03, 12:06

Det är okänt i dagsläget. Vi har nyss dragit igång en studie för att undersöka saken.

Angående den lokala effekten så är inte vi övertygade att AMPK har så stor roll som det generellt påstås i översiktsartiklar:

http://journals.lww.com/acsm-msse/Fulltext/2011/05001/Endurance_Exercise_Does_Not_Impair_mTOR_Signalling .163.aspx

Mackan58
2011-10-03, 12:17
Lakrits är dåligt för testot.

King Grub
2011-10-03, 12:19
Det har inte med proteinsyntesen att göra. Och det kanske inte har negativ påverkan på testosteronnivåerna heller. Studierna är motsägelsefulla.

Fugly
2011-10-03, 12:40
Så det är endas det ni har nämnt som hämmar protein syntesen?

Anders The Peak
2011-10-03, 14:24
Tack William.
Lyle har också tagit upp det här med AMPK i en artikel. (http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/ampk-master-metabolic-regulator.html)

Ursäkta Fugly för inläggen. I övrigt kan man se att proteinsyntesen hämmas av diabetesmedicin Metformin...

Ronn
2011-10-03, 15:35
Tack, mycket intressant läsning.

Fugly
2011-10-03, 15:45
Tack William.
Lyle har också tagit upp det här med AMPK i en artikel. (http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/ampk-master-metabolic-regulator.html)

Ursäkta Fugly för inläggen. I övrigt kan man se att proteinsyntesen hämmas av diabetesmedicin Metformin...

Det gör inget. Så det är endast det som hämmar proteinsyntesen?

paatrik
2011-10-03, 19:06
Det gör inget. Så det är endast det som hämmar proteinsyntesen?

Det och upprepande av "Så det är endast det som hämmar proteinsyntesen".

Mastodon
2011-10-03, 19:17
vissa mediciner går in och hämmar bakteriers proteinsyntes via ett/flera nyckelenzymer i deras cellcykel, vilket hindrar deras förökning. Att det inte tar på de kroppsegna cellerna lika hårt är för att våra celler inte utför den kemiska reaktion som medicinen går in och hämmar, så det är safe för oss.

SiSenior
2011-10-03, 19:47
Alkohol?

Fugly
2011-10-03, 20:22
Tack för alla svar! :)

Kischen
2011-10-05, 09:07
Hur var det med rökning?

King Grub
2011-10-05, 11:39
Kraftig minskning av proteinsyntesen dygnet runt.

Timme
2011-10-06, 08:50
Kraftig minskning av proteinsyntesen dygnet runt.

man kanske skulle ta och börja?

;)

inter
2011-10-06, 08:53
man kanske skulle ta och börja?

;)

Du ska veta vilken ångest jag har varje gång jag går till och från gymmet när en massa människor står ute och röker. Försöker hålla andan så mycket som möjligt och hoppas på att sekundär rökning inte har någon, eller lika stor, inverkan... :D

bustz0rz
2011-10-06, 09:09
Det är alltså inte opti att ta en cigg direkt efter passet? :D

King Grub
2011-10-06, 10:38
Det handlar inte om styrketräningens effekt på proteinsyntesen. Det handlar om att rökningen nedreglerar den vanliga pågående proteinsyntesen som sker 24/7. En icke-rökare nybildar 60% mer muskelprotein än en rökare.

http://ajpendo.physiology.org/content/vol293/issue3/images/medium/zh10100750680001.gif

Mixed-muscle protein fractional synthesis rate (FSR). Values are means ± SE; n = 8 per group.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/293/3/E843

Pompere
2011-10-06, 13:32
Det handlar inte om styrketräningens effekt på proteinsyntesen. Det handlar om att rökningen nedreglerar den vanliga pågående proteinsyntesen som sker 24/7. En icke-rökare nybildar 60% mer muskelprotein än en rökare.

http://ajpendo.physiology.org/content/vol293/issue3/images/medium/zh10100750680001.gif

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/293/3/E843

Passiv rökning lika illa?

inter
2011-10-06, 13:34
Ej undersökt, så vitt jag vet.

Endorah
2011-10-06, 14:29
Vet man vad det är som sabbar proteinsyntesen så mycket? Tänker på om det är nikotin, tjära, att allmänt få rök i lungorna? Röker inte själv men skulle vara intressant att veta.

vicarious
2011-10-06, 15:39
Om inte annat blir man jävligt motiverad till att INTE röka, t ex på fest eller liknande när man läser den här tråden :D :thumbup: Rökning is the sux!

King Grub
2011-10-06, 17:24
Vet man vad det är som sabbar proteinsyntesen så mycket? Tänker på om det är nikotin, tjära, att allmänt få rök i lungorna? Röker inte själv men skulle vara intressant att veta.

Man vet inte, som du ser i studien. Man vet inte om det är något enskilt ämne eller en kombination av flera.

Edd
2011-10-06, 17:44
hur är det med snus, sabbar det oxå proteinsyntesen ?

King Grub
2011-10-06, 18:04
Inte undersökt.

rajjan_dammit
2011-10-08, 20:06
Inte undersökt.

Vågar du dig på en kvalificerad gissning? :)

King Grub
2011-10-08, 20:07
Nej, jag vet inte heller vilket eller vilka ämnen som ligger bakom effekten.

Bjern
2011-10-09, 10:20

Logiskt sett så borde ju passiv rökning vara lika illa tycker man.. Bara att fimpa ciggen på folk som kommer för nära. :D

Redhaad
2011-10-09, 10:25
inte så logiskt med tanke på att en passiv rökare inte får i sig lika mycket, en fjärdedel ungefär av det en rökare får i sig får du i dig som passiv.

Finns det fler småsaker som kan störa proteinsyntesen dock i vardagen blev jag lite intresserad över, någon som vet ? *drool*

Bjern
2011-10-09, 10:27
inte så logiskt med tanke på att en passiv rökare inte får i sig lika mycket, en fjärdedel ungefär av det en rökare får i sig får du i dig som passiv.

Fortfarande negativt, men till en mindre skala isf. 60/4=15% ;)

Bjern
2011-10-09, 10:49
Finns det fler småsaker som kan störa proteinsyntesen dock i vardagen blev jag lite intresserad över, någon som vet ? *drool*

Klassisk stretching/töjning.

(Sry för dubbelpost)

Fugly
2011-10-09, 12:08
Klassisk stretching/töjning.

(Sry för dubbelpost)

Är det som träning (stimulerad med matintag) eller är det bara nedbrytande?

Endorah
2011-10-09, 12:47
Riktigt bra tråd faktiskt, kommer dock inte på något som inte redan har nämnts.

mikeni
2011-10-09, 19:15

Riskerna med passiv rökning är väl överdrivna?
A New England Journal of Medicine study found that even back in 1975 – when having smoke obnoxiously puffed into your face was ubiquitous in restaurants, cocktail lounges, and transportation lounges – the concentration was equal to merely 0.004 cigarettes an hour
A much larger meta-analysis has appeared since the EPA’s. Published in the British Medical Journal (BMJ) in 2002, it found slight statistical significance when 48 studies were combined. Looked at separately, though, only seven showed significant excesses of lung cancer. Thus 41 did not.
http://fumento.com/disease/smokingdebate.html

Eddie Vedder
2011-10-09, 19:51
Fortfarande negativt, men till en mindre skala isf. 60/4=15% ;)

Du vet ju inte om alla ämnen tillkommer den passiva rökaren. Vissa saker kanske man inte utsätts för. Och om det skulle vara så, och om det gäller just det ämnet/de ämnena som påverkar MPS så kommer ju inte passiv rökning vara negativt ur just den aspekten.

krubkungen
2011-10-17, 20:38
Finns det någon som vet ifall bensodiazepiner eller antihistaminer(Atarax,lergigan mm) har en hämmande effekt?

Spartansk
2011-10-18, 02:28
Hur är det med stress och sömnlöshet? Tänkte främst på kortisolet...

Tolkia
2011-10-18, 07:04
Hur är det med stress och sömnlöshet? Tänkte främst på kortisolet...
Det är typ dåligt för allt.

Ang. bensodiazepiner etc. så har jag för mig att frågan varit uppe förut (sök!). Jag är inte ens säker på att det finns så mycket studier att tillgå, men en kvalificerad gissning är att det inte kan röra sig om särskilt stora effekter (de har en helt annan verkningsmekanism än NSAID). Sederingen är förmodligen ett mycket större problem relativt sett (d.v.s. att man kanske inte presterar på topp), men det är ju olika hur slö man blir. Det kan ju också vara en fördel, om alternativet är extrem sömnlöshet eller ångest (sällan några superprestationshöjare).

krubkungen
2011-10-18, 12:43
Okej tack Tolkia. Vet du om antihistaminer har någon hämmande effekt? Den blockerar histaminet i kroppen om jag har fattat det rätt?

Bjern
2011-10-25, 18:38
Jag går på voltaren just nu, bör jag undvika att ta det timmarna efter styrketräningen för att ej få hämmande effekt?

Fugly
2011-10-25, 18:46
Jag går på voltaren just nu, bör jag undvika att ta det timmarna efter styrketräningen för att ej få hämmande effekt?

Det är NSAID, så ta det inte 24h innan/efter träning.

Bjern
2011-10-25, 18:47
Det är NSAID, så ta det inte 24h innan/efter träning.

Nja, någon gång ska jag ju ta det.

vicarious
2011-10-25, 19:20
Varför tar du det till att börja med? Måste du ta det? Jag hade undvikit det i den mån det går.

Bjern
2011-10-25, 19:22
Varför tar du det till att börja med? Måste du ta det? Jag hade undvikit det i den mån det går.

Överansträngning/muskelbristning i övre pecs, har blivit tillsagd av sjukgymnast att ta det.

Fishtank
2011-10-25, 19:29
Lånar tråden
Parcamentol
Vad har det för några effekter på proteinsyntesen?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Tolkia
2011-10-25, 19:35
Okej tack Tolkia. Vet du om antihistaminer har någon hämmande effekt? Den blockerar histaminet i kroppen om jag har fattat det rätt?
Om man går tillräckligt långt bakåt kommer typ allt att påverka allt (särskilt när det gäller ämnen med flera funktioner, t.ex. histamin), men jag tycker att det är onödigt att gå ned på sådan detaljnivå. Jag tror inte att antihistaminer har någon märkbar påverkan på proteinsyntesen; jag antar att du får dem primärt för att de skall vara lugnande/rogivande. Det man kan tänka sig är, som jag skrev tidigare, att om man blir väldigt trött av dem, så får det effekten att man inte tar i lika mycket på gymmet vilket i sin tur blir negativt, men det handlar ju om en effekt på beteende och inte på muskeltillväxten. En MYCKET BRA tumregel är att om man behöver sin medicin, så är det smartare att ta den än att inte ta den. Vi kan förenklat säga att det är större chans att musklerna växer om man mår bra (inte helt otippat).
Om du har fått Voltaren som en kur är det meningen att du skall äta det jämnt utspritt över dygnet, för att koncentrationen skall vara så jämn som möjligt över dygnet. Detta för att det har bäst effekt då. Det är inte meningen att du skall hålla på och jojja med doseringen i något försök att "optimera" för muskeltillväxt. Om något kommer du att försämra på sikt, eftersom du försämrar medicinens möjligheter att göra verkan.

Bjern
2011-10-25, 19:39
Om du har fått Voltaren som en kur är det meningen att du skall äta det jämnt utspritt över dygnet, för att koncentrationen skall vara så jämn som möjligt över dygnet. Detta för att det har bäst effekt då. Det är inte meningen att du skall hålla på och jojja med doseringen i något försök att "optimera" för muskeltillväxt. Om något kommer du att försämra på sikt, eftersom du försämrar medicinens möjligheter att göra verkan.

Ja fast jag har salva. Kör doserat utspritt jämt över dagen, 3 ggr per dag.

Luca Brasi
2016-10-16, 16:30
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27741023
The Intriguing Role of Histamine in Exercise Responses.
Luttrell MJ1, Halliwill JR.
Author information
Abstract

In humans, histamine is a molecular transducer of physical activity responses, and antihistamines modify > 25% of the genes responding to exercise. Although the upstream signal that results in release of histamine within exercising skeletal muscle remains to be identified, it is likely a fundamental exercise response and not an allergic reaction.

Antihistaminer kanske?