handdator

Visa fullständig version : 2 x 30 min styrkepass i veckan - effekten?


Bjorned
2011-10-02, 18:40
Jag har tröttnat på träningen rejält, inget sug alls. Men jag vill inte bli klen heller för den delen!

Jag lyckas klämma in 2st halvtimmes pass i veckan där jag kör: 5x5 knäböj, bänkpress och chins.

Dvs. 10 set vardera av knäböj, chins och bänkpress per vecka.

Vad tror ni effekten blir på 5 års sikt? Kommer jag att bibehålla mina 100kg i bänkpress, eller är inte den mängden tillräcklig för att ha någon märkbar effekt?

Detta handlar alltså om att bibehålla bef. muskelstyrka.

callmeal
2011-10-02, 20:49
Är övertygad om att du kommer att öka sätt till antalet set och frekvensen. Frågan är dock om du verkligen hinner med detta på 30 min.

pwnyou
2011-10-02, 20:54
Kör du till fail 5 set i streck på 10 minuter per övning, 2 ggr per vecka så tror jag fan att du kan fortsätta öka, iaf bibehålla allt. Så dåligt kan det inte vara sålänge du sköter kosten någorlunda.

Jag körde RPT 3 set i veckan i bänk förrut och ökade i både styrka och volym, så det borde ju gå.

z_bumbi
2011-10-03, 09:23
Gissningsvis kommer du att bli ganska så framåtroterad i axlarna eller i alla fall få en muskulär obalans, byter du däremot ut chinsen mot rodd ett av passen ser det genast bättre ut. På sikt skulle jag dessutom rotera in och ut andra övningar men det är en framtida fråga.
I övrigt så kör du vettigt och vilar när det behövs och har högre tempo när det behövs under passen så kan de flesta öka på ett sådant upplägg. Att få in 15 set på 30 minuter är inte heller några problem då superset och set in set är lösningen på det, även om man inte blandar träningseten så kan man om i alla fall värma upp nästa övning set in set. Tänker man igenom det lite så kan man på det viset utan problem få 2-3 min vila för de tyngsta seten och sedan köra på betydligt snabbare på resten.

Fartman
2011-10-03, 14:05
nu är 30min lite tajt med tid (men jag antar att det inte är superhårt med tiden) mitt tips blir i vilket fall att köra ett 2dagars upplägg enligt Jim Wendlers 5/3/1 och köra ena dagen böj, bänk (5/3/1-reps på båda) + stångrodd 5x10. Andra dagen marklyft och militärpress (5/3/1-reps på båda) + 5set Chins

Stefan J
2011-10-03, 14:20
Har du ändå släpat dig till gymmet kan du väl lika gärna stanna där 60 minuter och få något vettigt gjort? :) Så illa kan det väl ändå inte vara?

Bjorned
2011-10-04, 16:28
Har du ändå släpat dig till gymmet kan du väl lika gärna stanna där 60 minuter och få något vettigt gjort? :) Så illa kan det väl ändå inte vara?Så illa är det, tappar suget efter första övningen.

Men vill inte bli klen.

Ska försöka dokumentera ut-/avvecklingen utav min muskelstyrka. Fylla i vikt/styrka en gång i kvartalet, se hur det blir.