handdator

Visa fullständig version : Palt över, vad göra?


Springer
2011-10-02, 17:32
Gjorde en sats pitepalt idag, och det blev - tro det eller ej - några över. Har inte ätit sedan jag gick i mellanstadiet, det var precis så gott som jag minns det. :hbang: Helst skulle jag vilja ta de till jobbet som lunch, men vi har bara mikro. Någon som prövat värma palt i mikron? Blir det OK?

Har hört att man kan frysa in och koka för att värma annars.

Galningen
2011-10-02, 17:34
Bestämmer du dig för att inte ta det till jobbet så dela det i bitar och stek det. Konsumera med lingonsylt och en klick smör och förbered dig för en sällan skådad munorgasm.

Endorah
2011-10-02, 17:39
Bestämmer du dig för att inte ta det till jobbet så dela det i bitar och stek det. Konsumera med lingonsylt och en klick smör och förbered dig för en sällan skådad munorgasm.

+1! stekta paltrester är galet gott, lika gott (om inte godare) än nykokta.

Ristretto
2011-10-02, 18:07
Att steka upp palt är sjukt gott.

Springer
2011-10-02, 18:12
Brukar ta rester till jobbet och käka "ny" mat hemma med familjen, så helst tips på hur man kan få till det med bara en mikro. Steka hemma och mikra på jobbet känns sådär. ;)

StarkaUlf
2011-10-02, 18:38
+1! stekta paltrester är galet gott, lika gott (om inte godare) än nykokta.

Nej, absolut inte godare än vanlig kokt palt :) men det är riktigt gott.

Och ja, det går att värma palt i micron, inga problem alls. Har gjort det i väldans massa år, då det har blivit över från "palt-kalasen" :) Du behöver inte steka den innan*

Ristretto
2011-10-02, 19:16
Det går även att värma upp den i vatten på spisen. Man kan slå in paltarna i folie först om man är rädd att de ska falla sönder, det beror lite på hur fasta/lösa de är.

Springer
2011-10-02, 19:40
De föll sönder några när jag kokade dem. Första gången... ;-) Gör ni på mospotatis eller fast potatis? jag gjorde det senare, blir nog bättre med mosigare sort. Mandelpotatis är lite svårt att hitta här nere.

StarkaUlf
2011-10-02, 20:36
De föll sönder några när jag kokade dem. Första gången... ;-) Gör ni på mospotatis eller fast potatis? jag gjorde det senare, blir nog bättre med mosigare sort. Mandelpotatis är lite svårt att hitta här nere.

Det ska göras av en mjölig potatis (t.ex mandelpotatis som du säger).

Springer
2011-10-02, 22:49
OK, då prövar jag det nästa gång. Barnen tyckte det var jättegott! *cupid*

(var nära att käka upp resterande palten när jag la in de i matlådorna... mmm...)

Tolkia
2011-10-02, 23:21
De föll sönder några när jag kokade dem. Första gången... ;-) Gör ni på mospotatis eller fast potatis? jag gjorde det senare, blir nog bättre med mosigare sort. Mandelpotatis är lite svårt att hitta här nere.
Potatisen skall helst inte vara för färsk/ny; det håller ihop bättre med äldre potatis.

Lucipha
2011-10-02, 23:30
Känns det tråkigt att steka upp den kan du gilla den i mackjärn över eld. Mycket smör i mackjärnet..

Pernam
2011-10-03, 07:13
Stek upp den, och häll på grädde. Gräddstekt palt. Mmmm

C.E.J.
2014-02-02, 21:04
Och ja, det går att värma palt i micron, inga problem alls. Har gjort det i väldans massa år, då det har blivit över från "palt-kalasen" :) Du behöver inte steka den innan*

Bump. Något särskilt att tänka på när man ska micra palt?

StarkaUlf
2014-02-02, 22:50
Bump. Något särskilt att tänka på när man ska micra palt?

Micra ej på för hög effekt och inte för lång tid :) då kan den bli seg (gummi-seg) tycker jag.