handdator

Visa fullständig version : Vill bli bättre på uthållighet, how?


edineN
2011-10-02, 16:38
Hej!

Jag har liten fundering på hur man får grym uthållighet. Nu ska jag överdriva så ni förstår poängen.
Jag spelar basket, efter 10 minuter är jag tvärkörd, kan knappt andas. Michael Jordan spelade betydligt längre och han såg nästan lika snabb ut i sista perioden som i den första. Hur utvecklar man denna sjuka uthållighet? Svar som "spela basket dygnet runt" eller liknande hjälper mig tyvärr ingenting då jag inte har möjlighet till det. Vilka övningar kan man köra? Hur ska man träna? Ska jag köra intervaller, ska jag springa 1 mil om dagen, ska jag träna på gym? Någon som kan ge mig nyttig information om detta?

Tacksam för hjälp

pialia
2011-10-02, 16:41
Är det lungorna som sviker eller mjölksyra som kommer? Eller båda?

edineN
2011-10-02, 17:40
Ja du, vad ska man säga. Jag känner att jag inte orkar röra på min kropp. Jag andas tungt och musklerna orkar inte hålla mig uppe. Jag blir torr i munnen under och efter matchen/träningen. Efter matchen börjar jag sakta men säkert gå i något obehagligt tillstånd där allt börjar snurra i bollen på mig för att jag tagit ut mig för mycket. Antagligen för att jag inte har någon energi kvar och att jag inte ätit efter matchen. Så fort jag får i mig något litet efter matchen så dämpas dessa besvär som jag har efter matchen. Men under matchen orkar jag som sagt 10 minuter kanske, sen orkar jag knappt hålla mig uppe.

Edit: för att svara på din fråga korrekt så är det väl båda antar jag. :)

Fishtank
2011-10-02, 18:18
Börja spring mycket och käka mer
Låter som om du har alldeles för lite energi för att kroppen ska orka med basketen

StarkaUlf
2011-10-02, 18:35
Löpning och bättre kost, låter som att du får i dig alldeles för lite energi.
Du kan ju variera både intervaller och lite längre sträckor. Gå bara inte ut för hårt, bygg upp en bra grundkondition först.

Pungis
2011-10-02, 18:36
Löpning. Fokusera på intervaller, men släng även in nåt långdistanspass i schemat

edineN
2011-10-02, 18:39
Det är det som är lite intressant. Jag kan springa en halv mil, och det har jag gjort 2 år irad nu. Ett lopp som kallas festivalloppet, utan att träna ett dugg inför det. Jag menar i stort sett sova, jobba, slöa hemma. Och springa en halv mil på 21 minut är helt ok tycker jag. Jag menar, det är inte mycket jag rört på mig så man ska inte förvänta sig några superduper resultat. Sen märkte jag att när jag väl kör igång och springer, så kan jag kapa mycket tid genom bara en träning. Låt säg att jag springer halvmilen på torsdag på 21, sen igen på lördag, då på 20.45 men jag känner mig mycket starkare och uthålligare, dvs inte lika trött när jag avslutar själva loppet.
Men när vi pratar basket, så kan jag träna löpning osv komma och spela 1 period, vara precis skittrött, fortsätta träna och komma tillbaka några veckor senare, och vara precis lika trött igen. Känns som att löpning inte riktigt är svaret på mina uthållighetsproblem på basketplanen, med tanke på att spelet är så olikt själva löpningen, det är lixom full fart till andra planhalvan, det är hopp, vända kuta åt ett håll och sen direkt bakåt. Sen kan jag erkänna att jag kanske inte äter rätt innan match tex. Brukar äta som vanligt, vilket inte innehåller jättemycket kalorier eller dylikt. Så den fronten kan jag nog förbättra själv, men detta med uthålligheten vetifan hur jag ska ta itu med.

edineN
2011-10-02, 18:41
Oj, jag hann visst inte svara innan fler svarat. Tack ska ni ha för tipsen, det känns faktiskt som intervaller är det jag tränar minst och långdistans det jag tränar mest just nu. Så det kanske är där jag faller, att jag inte tränar intervaller alls dvs. Naturligtvis ska jag ta det lugnt nu i början, så som jag mådde efter matchen idag vill jag aldrig uppleva igen, det var obeskrivligt obehagligt.

StarkaUlf
2011-10-02, 19:03
Det är det som är lite intressant. Jag kan springa en halv mil, och det har jag gjort 2 år irad nu. Ett lopp som kallas festivalloppet, utan att träna ett dugg inför det. Jag menar i stort sett sova, jobba, slöa hemma. Och springa en halv mil på 21 minut är helt ok tycker jag. Jag menar, det är inte mycket jag rört på mig så man ska inte förvänta sig några superduper resultat. Sen märkte jag att när jag väl kör igång och springer, så kan jag kapa mycket tid genom bara en träning. Låt säg att jag springer halvmilen på torsdag på 21, sen igen på lördag, då på 20.45 men jag känner mig mycket starkare och uthålligare, dvs inte lika trött när jag avslutar själva loppet.
Men när vi pratar basket, så kan jag träna löpning osv komma och spela 1 period, vara precis skittrött, fortsätta träna och komma tillbaka några veckor senare, och vara precis lika trött igen. Känns som att löpning inte riktigt är svaret på mina uthållighetsproblem på basketplanen, med tanke på att spelet är så olikt själva löpningen, det är lixom full fart till andra planhalvan, det är hopp, vända kuta åt ett håll och sen direkt bakåt. Sen kan jag erkänna att jag kanske inte äter rätt innan match tex. Brukar äta som vanligt, vilket inte innehåller jättemycket kalorier eller dylikt. Så den fronten kan jag nog förbättra själv, men detta med uthålligheten vetifan hur jag ska ta itu med.

Det är därför du ska träna intervaller av olika slag. Det kan ju vara 400, 200, 100, 50m intervaller, det kan vara ryck i backe, det kan vara mindre banor där du gör olika saker (springer i sidled, baklänges, som vanligt och stanna vid varje kona. Allt i fullfart, 100%). Kör lite "idioten" om du vill. Du kan köra 85-90% 15 sekunder följt av gång 15 sekunder följt av 15 sekunder på 85-90% igen etc 15 gånger t.ex.

Bara fantasin sätter gränser egentligen.