handdator

Visa fullständig version : Okända pengar på kontot, what to do?


Mr.Sjöborg
2011-10-02, 09:15
Såg till min förvåning igår att det gjorts en bankgiro inb på mitt konto av en ganska stor summa pengar, vad ska jag göra?

Och viktigast av allt, när blir pengarna tekniskt sätt mina??:D

Jockefoten
2011-10-02, 09:17
Såg till min förvåning igår att det gjorts en bankgiro inb på mitt konto av en ganska stor summa pengar, vad ska jag göra?

Och viktigast av allt, när blir pengarna tekniskt sätt mina??:D

Är de överförda av misstag blir de aldrig "tekniskt sett dina". Kontakta din bank.

En snubbe i Östersund fick 120miljoner insatta på sitt konto pga några felklick. De försvann ganska snabbt! :D
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3130&artikel=4717847

Brisingr
2011-10-02, 09:18
Låt dem ligga, säg att du inte kollat ditt konto. Är de kvar om 1-2 månader kan du nog börja ta ut dem pö om pö ;)

Olegh
2011-10-02, 09:19
Det är bara att vänta på att den som gjorde den felaktiga insättningen uppmärksammar det. Enda chansen att du får behålla pengarna är om det aldrig upptäcks. Jag är ganska säker på att du är återbetalningsskyldig även om det dröjer, säg flera år, innan det upptäcks.

Brainiac
2011-10-02, 09:33
Det enda rätta, och det enda som garanterat inte leder till något dåligt för dig, är att du kontaktar din bank om detta. Man har ju läst en och annan tidningsartikel om folk som fått pengar insatta på sitt konto och på ett eller annat sätt låtsats om att pengarna var deras - det slutar aldrig bra. Om du har tur kanske du dock får någon sorts belöning för att ha gjort en god gärning och rapporterat insättningen.

O_Wao
2011-10-02, 09:48
Ring banken, du kommer bli återbetalningsskyldig när insättaren upptäcker felet.

snej
2011-10-02, 09:49
Min polare upptäckte för ca 2 månader sen att han hade 4 mille på sitt fond-konto. Han blev gött förvånad. Avvaktade bara, men efter 2-3 dar så var pengarna väck igen. Han hörde aldrig någonting om det :)

Carolinew
2011-10-02, 09:50
Sök på condictio indebiti, så hittar du all information du behöver veta.

Huvudregeln är att den som felaktigt betalat ut pengarna kan kräva dem tillbaka, men det beror helt på omständigheterna i det enskilda fallet. En viktig del i det hela är om du som mottagit den felaktiga utbetalningen är i ond eller god tro, dvs. om du misstänker att utbetalningen är felaktig eller ej. Eftersom du nu har förstått att betalningen är felaktig är du med andra ord i ond tro vilket gör att dina möjligheter att behålla pengarna är ganska små. Det beror också lite på vem det är som gjort utbetalningen.

Reglerna kring detta återfinns nästan uteslutande i rättspraxis.

High1ander
2011-10-02, 09:56
Om okända pengar skulle dyka upp på mitt konto så skulle jag självklart bli vän med dom pengarna. Jag skulle bjuda dom på middag, någon trevlig resa kanske?

Jockefoten
2011-10-02, 09:58
En tanke slog mig precis. Chansen finns att du får rätt till ränta, fast då förutsätter det att pengarna finns kvar på ditt konto en längre tid.

Alkro
2011-10-02, 10:12
Om det är en privatperson som satt in pengarna på ditt konto av misstag, t.ex. skrivit fel kontonummer, är du inte skyldig att betala tillbaka.

Om banken har gjort fel blir du dock skyldig att betala tillbaka det.

tossefar
2011-10-02, 10:16
Om det är en privatperson som satt in pengarna på ditt konto av misstag, t.ex. skrivit fel kontonummer, är du inte skyldig att betala tillbaka.

Om banken har gjort fel blir du dock skyldig att betala tillbaka det.

Stämmer inte. Pengarna är inte dina, oavsett vem som satt in dem.

limenka
2011-10-02, 10:25
Sök på condictio indebiti, så hittar du all information du behöver veta.

Huvudregeln är att den som felaktigt betalat ut pengarna kan kräva dem tillbaka, men det beror helt på omständigheterna i det enskilda fallet. En viktig del i det hela är om du som mottagit den felaktiga utbetalningen är i ond eller god tro, dvs. om du misstänker att utbetalningen är felaktig eller ej. Eftersom du nu har förstått att betalningen är felaktig är du med andra ord i ond tro vilket gör att dina möjligheter att behålla pengarna är ganska små. Det beror också lite på vem det är som gjort utbetalningen.

Reglerna kring detta återfinns nästan uteslutande i rättspraxis.

Bevisbördan ligger hos den som betalat ut fel bör tilläggas. Men eftersom TS nu startat en tråd så finns det bevis på Internet om att han är i ond tro.*rolleyes*

Mr.Sjöborg
2011-10-02, 10:28
Dock så är de inte helt ond tro, kontot är endast uppsatt för sponsorintäckter så de är menat att de ska göras insättningar, men siffran var ganska udda

Morrris
2011-10-02, 10:29
Fly landet.

ceejay
2011-10-02, 10:46
Hävda att dina kontouppgifter blivit stulna och skicka över pengarna till en bank i utlandet!


Alternativt kontakta banken och var en god medborgare.

MAXX
2011-10-02, 11:06
Hur mycket rör det sig om?

För över dom på ett annat konto och rör dom inte på 5 år. Är det inte upptäckt då så är det nog lungt :p räntan kanske du får behålla. På 5 år kan det bli mycket.

Alkro
2011-10-02, 11:09
Stämmer inte. Pengarna är inte dina, oavsett vem som satt in dem.

Så gör de på banker iallafall. Om en privatperson överfört fel brukar bankpersonal ringa och be personen att föra tillbaka pengarna men de kan ej tvinga personen att göra det. Om någon har gett dig pengarna är de dina.

tossefar
2011-10-02, 11:12
Så gör de på banker iallafall. Om en privatperson överfört fel brukar bankpersonal ringa och be personen att föra tillbaka pengarna men de kan ej tvinga personen att göra det. Om någon har gett dig pengarna är de dina.

Nej, så gör de inte alls det. Vore skitballt om du kunde uppvisa någon som helst källa för ditt påstående.

Här är en från finansinspektionen, som säger något helt annat nämligen...
http://www.fi.se/Konsument/Fragor-och-svar/Betala/#N10

TommyBoy
2011-10-02, 11:31
Kontakta banken...

Fick själv en mycket stor summa insatt för tiotalet år sedan då aktiehandeln på nätet var en ny företeelse. Var kopiöst rik i två veckor och sen ringde banken. Det var tydligen ingen sensation då de inte verkade särskilt förvånade. Pengarna försvann och ränta var det inte att tala om.

Borde dragit till mexico dock...

Cilia
2011-10-02, 11:47
Låt dem ligga, säg att du inte kollat ditt konto. Är de kvar om 1-2 månader kan du nog börja ta ut dem pö om pö ;)

Du tror inte dom har loggfiler?

andnel
2011-10-02, 12:08
Men snälla nån. Gör INTE som ett par av svaren lyder; att föra över till annat konto, hoppas på att de själva felaktigt satt över etc. och tro att pengarna blir dina. Det blir de INTE. Pengarna är inte och blir ALDRIG dina om det inte är så att någon rik krösus fått för sig att sätta in dem på ett random konto utan anledning. De som sätter in fel, eller får sina pengar överförda ofelaktigt eller av oaktsamhet har en hel drös med skyddsnät att tillgå. Det bästa är bara att kontakta din bank så att de kan försvinna från ditt konto så fort som möjligt - på så sätt undslipper du att bli nära vän med dem ;)

kwame
2011-10-02, 12:09
Jag har råkat föra över en okänd summa pengar till någon annans konto, så du kan föra över dom till mitt konto!

LeBron
2011-10-02, 12:19
Är det 120Miljoner så överför du dem till schweiz och sätter inte din fot i Sverige igen :D

benacii
2011-10-02, 12:37
Men snälla nån. Gör INTE som ett par av svaren lyder; att föra över till annat konto, hoppas på att de själva felaktigt satt över etc. och tro att pengarna blir dina. Det blir de INTE. Pengarna är inte och blir ALDRIG dina om det inte är så att någon rik krösus fått för sig att sätta in dem på ett random konto utan anledning. De som sätter in fel, eller får sina pengar överförda ofelaktigt eller av oaktsamhet har en hel drös med skyddsnät att tillgå. Det bästa är bara att kontakta din bank så att de kan försvinna från ditt konto så fort som möjligt - på så sätt undslipper du att bli nära vän med dem ;)

+1. kan bli rätt farligt om man får för sig att behålla pengarna.

Grazzafukkinrazzi
2011-10-02, 12:51
+1. kan bli rätt farligt om man får för sig att behålla pengarna.

SJUKT farligt! Kommande scenario är oundvikligt:

http://img84.imageshack.us/img84/9835/yeeyeyy.png

hultman
2011-10-02, 12:58
Är det 120Miljoner så överför du dem till schweiz och sätter inte din fot i Sverige igen :D

Fniss. Lycka till med en sådan plan. Förutom att Schweiziska banker samarbetar med svenska myndigheter så kan du glömma att rigga upp ett konto på nolltid eller göra en wire transfer om 120 mille :D

Vänta och se vad som händer är mitt tips. Det händer att folk får pengar de sedan inte tvingas bli av med.

Sarwien
2011-10-02, 13:58
SJUKT farligt! Kommande scenario är oundvikligt:

http://img84.imageshack.us/img84/9835/yeeyeyy.png

:laugh::laugh::laugh:

Mjölkprotein
2011-10-02, 14:39
Fick typ 470kr av någon betalningsfirma, ingen aning om vem som skickade det.. Men jag tog dom i alla fall. Stod inte ens vem det var som skickat det, och det skulle nog bli svårt att ta reda på också. Var typ PAYEX eller något som jag fick det av.

Skulle jag bli återbetalningsskyldig om 2år eller nåt skulle det ju inte göra så mycket, är ju inga stora summor precis. Tänkte att det kanske var något jag inte fått när jag arbetat åt SDR/Aftonbladet etc... Var ganka länge sen dock.

Yes
2011-10-02, 14:53
Fniss. Lycka till med en sådan plan. Förutom att Schweiziska banker samarbetar med svenska myndigheter så kan du glömma att rigga upp ett konto på nolltid eller göra en wire transfer om 120 mille :D

Vänta och se vad som händer är mitt tips. Det händer att folk får pengar de sedan inte tvingas bli av med.
Sen är det ju brottsligt också. Snubben som blivit av med sin 120 mille kommer sannolikt se det som värt besväret att ta ärendet till Schweizisk domstol, och jag tror domstolen skulle se det som ytterst osannolikt att det handlar om godtrosförvärv när man snabbt som satan dragit utomlands med en fet summa pengar. :D

Om jag inte fått det om bakfoten skulle rentav en svensk dom vara verkställbar i Schweiz enligt Bryssel I-förordningen.

Hursomhelst, eh, lycka till att sno 120 mille och gömma dig för myndigheterna...

Morrris
2011-10-02, 14:55
Hursomhelst, eh, lycka till att sno 120 mille och gömma dig för myndigheterna...

Ey, du har uppenbarligen inte rätta kontakterna.

Yes
2011-10-02, 15:16
230 volt.

Wut?

Minimjölk
2011-10-02, 16:07
Sålde en grej på annons. Efter ett antal prutförsök sade jag till killen att sätta in en summa som han fann lämplig (och som inte fick honom att skämmas) på kontot. Han råkade dock mata in 10gånger det tänkta beloppet. Snäll som jag var betalde jag tillbaka 90% men i ett sådant fall med dialgoen vi hade över email hade jag nog haft rätt att behålla dessa pengar om jag stridit för det. :)

Rahf
2011-10-02, 17:36
Till TS: Kontakta banken och glöm bort det faktum att du någonsin skulle använda pengarna. Någon kanske behöver dem?

Mr.Sjöborg
2011-10-02, 17:49
Får se vad jag gör, antingen ringer jag banken imorn eller så avvaktar jag...

De rör sig förövrigt om 55 667, 21....väldigt udda summa imo

noob76
2011-10-02, 17:57
Exakt samma sak har varit med i konsumentprogrammet plus+ på SVT.

Det finns inte en chans i helvetet att man går fri om man spenderar upp en summa som är STÖRRE än vad man kunnat förvänta sig normalt skulle infinna sig på kontot.
Såvida man inte normalt sätt har liknande summor som regelbundet studsar in på kontot kan man inte hävda någon form av god tro.

På plus+ fick man också följa en kvinna som blivit av med ca 10 000:- SEK då hon råkat sätta över dem fel, dessa pengar fick hon INTE tillbaka och den som tagit pengarna fick inget straff då summan var sådan att den som tog pengarna hade anledning att tro att dessa pengar var hennes egna.

Gränsdragningsfrågor mao.

Själv hade jag absolut satt in summan på tex. Sparkonto-XL eller E-sparkonto eller någon form av konto med lite högre ränta och bara väntat , självklart hade jag betalat tillbaka när felet uppdagades men det är alltid kul att få någon hundralapp i ränta :-)

cirkelrak
2011-10-02, 18:01
Va inte ett arsle och ring banken imorgon.

johanhej
2011-10-02, 18:03
Enligt lagen handlar saker som dessa att det ska ske i "god tro". Dvs, personen i fråga får inte misstänka att pengarna inte är dennes. Så är verkligen inte fallet här.

hultman
2011-10-02, 18:40
Enligt lagen handlar saker som dessa att det ska ske i "god tro". Dvs, personen i fråga får inte misstänka att pengarna inte är dennes. Så är verkligen inte fallet här.

Det är inte upp till honom att motbevisa.

Jens.Andersson
2011-10-02, 18:46
Själv hade jag absolut satt in summan på tex. Sparkonto-XL eller E-sparkonto eller någon form av konto med lite högre ränta och bara väntat , självklart hade jag betalat tillbaka när felet uppdagades men det är alltid kul att få någon hundralapp i ränta :-)

Hur går det ihop med det du skrev tidigare? Om du flyttar över pengarna till
ett sparkonto så ser ju banken att du lagt märke till att du fått pengar som
inte är dina och som du inte anmält. Samtidigt har du försökt få ränta på pengar
som inte är dina.

von huff
2011-10-02, 18:49
ja du lär nog inte få behålla dom pengarna

Pepparkakssmurfen
2011-10-02, 20:32
Får se vad jag gör, antingen ringer jag banken imorn eller så avvaktar jag...

De rör sig förövrigt om 55 667, 21....väldigt udda summa imo


Töm kontot och flytta till Thailand!! :thumbup:

Viktor_Balck
2011-10-02, 22:24
Satsa allt på rött!

redbrigade
2011-10-02, 23:07
Var två Nya Zeeländare som faktiskt flydde landet med pengar som dom felaktigt fått och dom blev efterlysta utav Interpol, en utav gav upp och en annan blev gripen när han reste till något asiatiskt land.

Så om det rör sig om någon större summa kan man nog vänta sig lite problem om man väljer att lämna landet.

noob76
2011-10-02, 23:40
Hur går det ihop med det du skrev tidigare? Om du flyttar över pengarna till
ett sparkonto så ser ju banken att du lagt märke till att du fått pengar som
inte är dina och som du inte anmält. Samtidigt har du försökt få ränta på pengar
som inte är dina.

Ja visst !

Och jag flyttar pengarna inom samma bank till ett annat konto som också ägs av mitt personnummer. Självklart ser banken att jag flyttat dit pengarna.

Jag har ju inte försökt att få ut dem UR banken. Och det kan finnas hundratals anledningar till att jag inte självmant anmäler det.

Så går det ihop.

Eftersom inga pengar saknas och jag lämnar tillbaka dem så fort någon frågar om det, vad skulle jag rimligtvis kunna anklagas för då? Försumlighet ? Vi har ingen anmälningsplikt i Sverige gällande konton och ej heller någon angiverilag.