handdator

Visa fullständig version : förbränning efter styrkepass?


lottapotta
2003-12-28, 23:16
Jag kör sedan en tid lite på motionscykel eller trappmaskin efter styrkepassen, ca 20 minuter 3 gg/vecka, i hopp om att bränna lite fett. Är det ett bra sätt? Och vilket tempo skall man i så fall hålla?

Pez
2003-12-28, 23:36
Tja.. det funkar för många. En del kommer säga att det inte alls är bra - du kommer tappa muskler, andra kommer säga att - iom att glykogendepåerna är tömda så kommer du bränna fettet snabbare... hur som helst - testa och se hur det funkar för dig. Funkar det att bygga och köra ordentliga styrkepass även i fortsättningen? Tappar du fett? Ökar styrkan? Ökar muskelmassan?

Ett tips när det kommer till korta cardiopass är att kika på det King Grub skrivit om HIIT.

PS. Välkommen till Kolozzeum.

/pez

King Grub
2003-12-29, 10:59
Hejsan svejsan och välkommen!

Jag har skrivit en del om det här konditionträningens effekt i allmänhet här:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=16978&highlight=cardio+minuter

Jag lägger i princip alltid mina cardiopass i direkt anslutning till styrkepassen. 20 minuters tokintervaller varvat med återhämtningstempo, 30 sekunder var, passar mig som handsken.

lottapotta
2003-12-29, 13:34
Tack för svaren båda två.
Men om jag kör 30/30 intervaller på motionscykel ska jag då ändra motståndet mellan intervallerna eller bara köra olika snabbt/hårt?

King Grub
2003-12-29, 13:45
Jag tycker att det är bäst att ha ett högt tempo på de intensiva intervallerna istället för ett så hårt motstånd att det blir mer ren mjölksyreträning; jag vill att det är hjärt/lungsystemet som skall belastas, inte mjölksyra i låren som skall göra att jag tvingas ge upp. Å andra sidan får det inte bli för lätt så man sitter och vevar som en tok heller. Det kan ta ett tag att hitta den rätta kombinationen.

På återhämtningsintervallerna spelar det nog inte så stor roll hur du gör, bara du återhämtar dig. En kombination av lägre tempo och lägre motstånd, kanske?