handdator

Visa fullständig version : Panik, vet inte vad jag ska äta!


river123
2011-10-02, 01:41
Hej

Nu är det så att jag har haft ångest ett tag över hur jag ska äta. Har styrketränat något år nu men jag har liksom nåt en platå nu och jag står still och lyckas inte höja mig på övningar.

Vet på ett ungefär vad som är bra och dåligt men jag har riktigt svårt att börja någonstans... väger då ca 85 kg och är 180cm lång, har lite störande fett runt magen som jag vill bli av med.

Finns det någon kost jag ska börja med för att bygga bättre, ex: GI kost, LCHF kost? Typ sådana koster eller hur ska jag börja?

Jag vet att man bör minska på kolhydrat intaget om jag vill minska på fettet men är då orolig över att jag samtidigt inte kommer bygga särsilkt bra eftersom man behöver ju mycket kolhydrater för att bygga. Vet inte vad jag ska göra... Vill dra ned lite på fettet runt magen men samtidigt bygga bra.

Behöver jag räkna kalorier i maten som jag äter? Ska jag följa någon slags kost? Folk på gymet man känner säger ju bara " jo men äta lite sånt här och lite kyckling osv osv" men jag skulle nästan vilja ha ett schema över vad jag skulle äta då skulle jag bli nöjd och det skulle vara riktigt smidigt.

Och jag har googlat massor, men det bästa jag hittat är bara nån som skrivigt vad han eller hon äter under en vecka...Ok låt oss säga att jag följer det då, men vad ska jag äta nästa vecka då? :S

Vore riktigt tacksam om någon kunnig skulle kunna hjälpa mig på ett bra sätt, för just nu är jag riktigt vilsen när det gäller kost, för varje dag som går får jag bara mer och mer ångest. :confused:

Exhale_
2011-10-02, 07:09
Finns det någon kost jag ska börja med för att bygga bättre, ex: GI kost, LCHF kost? Typ sådana koster eller hur ska jag börja?

Nej, du bygger på en kost där du går UPP i vikt. När du går ned i vikt är det att spara på musklerna som gäller. Oavsett vilket bör du se till att få i dig tillräckligt med protein samt käka "vettigt".


Behöver jag räkna kalorier i maten som jag äter? Ska jag följa någon slags kost?

Nej. Bestäm dig istället för vad din målsättning är. Ska du gå ned i vikt så dra ner på kolhydraterna men ät så du får i dig tillräckligt med protein och fett. När du sen vill gå upp i vikt ökar du bara på kolhydraterna till vad som känns bra för dig och fokuserar på en långsam viktökning.

Generellt sett tror jag hellre på ändringar i träningsupplägget i just ditt fall. Pusha kroppen på ett annat sätt ett tag.

Chaimbers
2011-10-02, 08:21
Hej
Och jag har googlat massor, men det bästa jag hittat är bara nån som skrivigt vad han eller hon äter under en vecka...Ok låt oss säga att jag följer det då, men vad ska jag äta nästa vecka då? :S



Det kallas ju kostschema för att man följer det, så du kan äta enligt schemat nästa vecka också men du borde göra ett eget schema efter dina mål och din kroppstyp.

Sheogorath
2011-10-02, 08:33
Hej

Nu är det så att jag har haft ångest ett tag över hur jag ska äta. Har styrketränat något år nu men jag har liksom nåt en platå nu och jag står still och lyckas inte höja mig på övningar.

Vet på ett ungefär vad som är bra och dåligt men jag har riktigt svårt att börja någonstans... väger då ca 85 kg och är 180cm lång, har lite störande fett runt magen som jag vill bli av med.

Finns det någon kost jag ska börja med för att bygga bättre, ex: GI kost, LCHF kost? Typ sådana koster eller hur ska jag börja?

Jag vet att man bör minska på kolhydrat intaget om jag vill minska på fettet men är då orolig över att jag samtidigt inte kommer bygga särsilkt bra eftersom man behöver ju mycket kolhydrater för att bygga. Vet inte vad jag ska göra... Vill dra ned lite på fettet runt magen men samtidigt bygga bra.

Behöver jag räkna kalorier i maten som jag äter? Ska jag följa någon slags kost? Folk på gymet man känner säger ju bara " jo men äta lite sånt här och lite kyckling osv osv" men jag skulle nästan vilja ha ett schema över vad jag skulle äta då skulle jag bli nöjd och det skulle vara riktigt smidigt.

Och jag har googlat massor, men det bästa jag hittat är bara nån som skrivigt vad han eller hon äter under en vecka...Ok låt oss säga att jag följer det då, men vad ska jag äta nästa vecka då? :S

Vore riktigt tacksam om någon kunnig skulle kunna hjälpa mig på ett bra sätt, för just nu är jag riktigt vilsen när det gäller kost, för varje dag som går får jag bara mer och mer ångest. :confused:

Inte för att jag vet om det kan vara så här lätt att dämpa din ångest, men varför inte: så länge du drar ner på eller undviker källor med hög halt raffinerat socker som man äter mycket av på en och samma gång (godis, kakor, vanlig läsk, glass osv) och istället äter det undantagsvis (i festsammanhang, som fredagsmys etc) så behöver du inte tänka i termer om "nyttigt och onyttig". Det är meningslöst och skapar bara massa nojjor. Exempel på saker som är helt OK att äta inkluderar:

Pizza
Vitt bröd
Hamburgare
Ris
Pasta
Fett köttfärs
Ost
Tacos
Kebab
Med mera.


Det här är mat som man i många fall lätt går upp i vikt av, men det är också det man behöver göra för att lägga på sig muskler. Att uteslutande äta processad snabbmat är inte att rekommendera, men att som tränande individ ha med det (kanske t.o.m. i syfte att packa på sig muskler) är ingen fara.

Ska du gå ner i vikt (bli av med magen) är det lite kinkigare eftersom det blir viktigare med sammansättningen för att behålla så mycket muskler som möjligt, men samma sak gäller: det finns inte mycket mat som är onyttig och egentligen allt går att ha med om man håller proteinet högt nog och ser till att viktkurvan pekar nedåt i lagom takt. Mjölkprodukter och grönsaker av olika slag är alltid bra att ha med för vitaminernas skull.