handdator

Visa fullständig version : Lite frågetecken kring min deff.


Inhoc
2011-10-01, 14:32
Jag har deffat nu ett tag och senast 4 veckorna har det hänt ganska lite. Jag har dock gått ner i vikt, medelvärdet mån-sön, de senaste fyra veckorna. Jag väger mig alltid vid samma tidpunkt och det är när jag vaknat samt tömt blåsan.

Det är jag är lite förbluffad över är att viktnedgången senaste månaden har inte varit 0,5 kg (snarare 0,3 kg) per vecka även fast jag legat mellan 1600-2000 kcal per dag. Och tycker inte att spegelbilden förändrats drastiskt. Jag för detaljerad statistik på allting jag äter, skriver ner allt. Till och med om jag äter en singoallakex.

Min träning består av en modifierad SL. Den är modifierad eftersom jag inte kan köra knäböj pga mitt högra knä samt att jag vill isoleringsträna vissa saker. Schema ser ut så här exkl SL-övningarna:

Stångdrag mot haka 4*8
Stångcurl 4*8
Stångshurgs 4*8
Latsdrag 4*8
Cable pushdown 4*8
Benspark (istället för knäböj) 5*5
Lårcurl (istället för knäböj) 5*5

Jag kör det här schemat varje måndag, onsdag och fredag och stormtrivs med den. Har inga problem heller med att jag inte skulle ha ork med styrketräningen pga deffen. Jag har blivit mycket starkare senaste 5 veckorna i gymmet men det kan ju bero på att min nybörjarteknik blivit bättre. Tisdag, torsdag, lördag och söndag kan det hända att jag tar ca 5 km promenad, genomsnitt är 2 promenader per vecka senaste månaden.

Vad är "felet" i min viktminskning? Det kan väl rimligtvis inte vara muskelökning? Eller nojar jag bara helt i onödan och att det "släpper" rejält snart?

Kosten består av "vanlig" mat (se bild). Kan tyckas vara lite enformigt men jag har inga problem med det.

83769

cconnyw
2011-10-01, 20:27
Förstår inte vad du tycker är konstigt. Om du tycker att siffrorna inte stämmer så har du helt enkelt överskattat din energiförbrukning.

Tompann
2011-10-01, 20:44
Ser du tydliga skillnader i spegeln har det dock hänt något. Det e helt klart. Hur gammal är du? I princip vem som helst går ner i vikt på 2k kcal så tror inte felet ligger där. Men kan ha mycket med vattenbalans att göra. Vänta några veckor till sen kommer du nog se att du droppar jättemycket någon vecka:)

noob76
2011-10-01, 20:47
De flesta som går ner/upp i vikt gör det inte helt linjärt utan man hamnar på olika platåer som varar olika länge och just nu står du säkert på ett trappsteg och om 1-2 veckor så kommer det gå lite snabbare ett tag osv.

Jag tycker du skall köra på precis som du gör nu och utvärdera om 1 månad. Är du inte nöjd då så sänk kaloriintaget med 200 kcal per dygn så kommer du säkert att gå från dina 0,3 till 0,5 i veckan om du känner att det fortfarande är viktigt. 0,3 i veckan kanske inte är så dumt så länge du fortsätter att öka i styrka/muskler ? Blir ju ett riktigt bra resultat på några månader.