handdator

Visa fullständig version : Fler repetition vid extern fokusering jämfört med intern


King Grub
2011-10-01, 11:42
The influence of internal (movement focus) and external (outcome focus) attentional-focusing instructions on muscular endurance were investigated using three exercise protocols with experienced exercisers. Twenty-three participants completed a maximal repetition, assisted bench-press test on a Smith's machine. An external focus of attention resulted in significant (p < .05) improvements in performance compared to the internal focus of attention, but not the control condition. Seventeen participants completed repetitions to failure at 75% 1-RM on free bench press and squat exercises. In both tasks, externally focused instructions resulted in significantly greater repetitions to failure than control and internal focus conditions (p < .05). These results support previous research showing beneficial effects of externally focused instructions on movement efficiency.

Res Q Exerc Sport. 2011 Sep;82(3):466-73. Instructions to adopt an external focus enhance muscular endurance.

entropy
2011-10-01, 13:02
Kan någon förklara begreppen? Är extern fokusering att fokusera på hur vikten flyttas och intern att fokusera på sin egen rörelse?

Gnusram
2011-10-01, 14:07
Extern är att flytta vikt, intern är att hitta vinklar och få pump. :D

Cerberus
2011-10-01, 19:57
intressant, upptäckte detta(åter igen..lol) när ja börjat skriva ner mina övningar och reps i min journal igen och helt plötsligt känns allt bättre, presterar bättre också.

kanske inlärt lr nåt.

Whistler
2011-10-01, 20:19
Kan någon förklara begreppen?
internal (movement focus) = utförandefokus
external (outcome focus) = resultatfokus

ISC
2011-10-01, 20:44
internal (movement focus) = utförandefokus
external (outcome focus) = resultatfokus

This. Däremot förstår jag inte riktigt poängen med användningen av dikotomin intern/extern i sammanhanget. Varför inte använda movement focus/outcome focus från början?

Utan att ha läst detaljerna så antar jag att MF innebar ett större uppmärksammande av trötthetskänslor m.m. och att OF handlade om att sikta på en målsättning (akut "en rep till" eller långsiktigt "jag ska klara minst fem reps det här setet").

Cerberus
2011-10-01, 21:45
går jag på känslan gör jag antingen för mycket eller för lite. Numera för lite för jag har ingen jättemotivation att träna.

Redhaad
2011-10-01, 21:48
hmm knappast någon nyhet, dock kan man fråga vad som är mest givande rent muskeltillväxt mässigt :)

ISC
2011-10-02, 02:24
hmm knappast någon nyhet, dock kan man fråga vad som är mest givande rent muskeltillväxt mässigt :)

Vad är knappast en nyhet? Och varför skulle det inte vara fördelaktigt att kunna klämma ut fler reps på en given vikt?

Redhaad
2011-10-02, 07:42
Vad är knappast en nyhet? Och varför skulle det inte vara fördelaktigt att kunna klämma ut fler reps på en given vikt?

forskningen.

Ja ser inte det själv heller! Men jag undrar då många är väldigt fokuserade på att "göra en lätt vikt tung", altsså att tänka på utförandet för att hitta musklerna du vill jobba [intern fokus] låter ju inte helt hjärndött. Måste väl finnas någon poäng med principen.

Sheogorath
2011-10-02, 07:48
Detta är ju något som förhoppningsvis alla som någonsin försökt analysera sin träning kommit fram till själva. Jämför att "försöka göra så många reps jag orkar" med att kolla i sina papper, konstatera att man klarade 7 reps förra passet och innan man ger sig på vikten tänka "nu jävlar sätter jag minst 8 reps i det här setet".

Kul att man kunnat göra ett forskningsupplägg på det. :thumbup:

Edit: risken med ett sådant "externt fokus" är ju såklart att man slarvar med utförandet för att få ut sina reps, men så bra självkontroll får man ha att man inte lurar sig själv. Snyggt och fint ska det va, annars får det va! :booty:

Sheogorath
2011-10-02, 07:49
forskningen.

Ja ser inte det själv heller! Men jag undrar då många är väldigt fokuserade på att "göra en lätt vikt tung", altsså att tänka på utförandet för att hitta musklerna du vill jobba [intern fokus] låter ju inte helt hjärndött. Måste väl finnas någon poäng med principen.

De ville testa reps-styrkan i studien, inget annat.

Sverker
2011-10-02, 07:57
Vad är knappast en nyhet? Och varför skulle det inte vara fördelaktigt att kunna klämma ut fler reps på en given vikt?

Kanske för att du flyttar armbågarna upp eller ned under setet för att fördela arbetet till fler muskler som axlarna eller triceps när bröstet börjar att tröttas ut.
Fler reps blir det men på längre sikt kanske du bygger in dig med jätteaxlar och bröstmuskler som aldrig får chansen att visa vad de går för.

Sheogorath
2011-10-02, 08:01
Kanske för att du flyttar armbågarna upp eller ned under setet för att fördela arbetet till fler muskler som axlarna eller triceps när bröstet börjar att tröttas ut.
Fler reps blir det men på längre sikt kanske du bygger in dig med jätteaxlar och bröstmuskler som aldrig får chansen att visa vad de går för.

:thumbup:

Externt fokus ("jag ska klara X reps nu") + självkontroll ("men det ska vara jävligt snygga reps annars är jag sämst") = winning combo.

Jag håller helt med om att bara externt fokus inte är fördelaktigt för en byggare. Inte att förväxla med detta "känna att rätt muskel jobbar"-trams som vissa förordar. Jag säger: Rätt rörelsebana = rätt muskelaktivering.

ISC
2011-10-02, 19:35
Detta är ju något som förhoppningsvis alla som någonsin försökt analysera sin träning kommit fram till själva. Jämför att "försöka göra så många reps jag orkar" med att kolla i sina papper, konstatera att man klarade 7 reps förra passet och innan man ger sig på vikten tänka "nu jävlar sätter jag minst 8 reps i det här setet".

Ja, både det och en massa andra fördelar som kommer med att skriva ner sina resultat. Dessvärre är det långt ifrån alla som skriver ner sina resultat, eller analyserar sin träning nämnvärt.

Kanske för att du flyttar armbågarna upp eller ned under setet för att fördela arbetet till fler muskler som axlarna eller triceps när bröstet börjar att tröttas ut.
Fler reps blir det men på längre sikt kanske du bygger in dig med jätteaxlar och bröstmuskler som aldrig får chansen att visa vad de går för.

Jag tror inte att någon tänkte sig det här som den kompletta träningslösningen för ultimat tillväxt, men om man isolerat tittar på reps så är fler reps helt klart att föredra. Om det sedan innebär ett sämre utförande är en helt annan fråga :cool:

Englund
2011-10-03, 21:42
Detta är ju något som förhoppningsvis alla som någonsin försökt analysera sin träning kommit fram till själva.
Sedan när började en mänsklig individ kunna bedöma en sådan sak från ett så undermåligt urval, och samtidigt göra sig av med all kognitiv bias vi besitter? Du, jag, och alla andra besitter en hjärna vars kognitiva bias är så pass stor att vi i princip inte kan avgöra någonting om någonting över huvud taget utifrån egna erfarenheter. Vore så fallet så skulle även spöken existera, "för jag har åtminstone sett ett".

Per N
2011-10-03, 23:34
Jag vet inte hur många såna här trådar jag öppnat och efter en mening av studien tappat intresset. Det kan väl inte bara vara jag?

fredrik1
2011-10-03, 23:45
Jag vet inte hur många såna här trådar jag öppnat och efter en mening av studien tappat intresset. Det kan väl inte bara vara jag?

Nej.

Sheogorath
2011-10-04, 05:17
Sedan när började en mänsklig individ kunna bedöma en sådan sak från ett så undermåligt urval, och samtidigt göra sig av med all kognitiv bias vi besitter? Du, jag, och alla andra besitter en hjärna vars kognitiva bias är så pass stor att vi i princip inte kan avgöra någonting om någonting över huvud taget utifrån egna erfarenheter. Vore så fallet så skulle även spöken existera, "för jag har åtminstone sett ett".

Antingen fokuserar man på att göra "så många reps man orkar" eller så siktar man på att göra ett visst antal reps. Efter ett antal år inser man att man konsekvent klarar fler reps om man siktar på ett specifikt antal. Förhoppningsvis är det inte bara jag som har den analytiska förmågan. Hade man inte kunnat dra slutsatser kring sin träning hade man varit jävligt körd. Om du tror att jag förringar vikten av kontrollerade studier skäller du upp i fel trädkrona.

Englund
2011-10-04, 09:47
Antingen fokuserar man på att göra "så många reps man orkar" eller så siktar man på att göra ett visst antal reps. Efter ett antal år inser man att man konsekvent klarar fler reps om man siktar på ett specifikt antal. Förhoppningsvis är det inte bara jag som har den analytiska förmågan. Hade man inte kunnat dra slutsatser kring sin träning hade man varit jävligt körd. Om du tror att jag förringar vikten av kontrollerade studier skäller du upp i fel trädkrona.
Det räcker med att du tror och vill att det ska vara på det viset för att du ska dra slutsatsen om att det är så, trots att det inte är så. Personliga anekdoter är så dåligt som bevismaterial så t.o.m. kreationister skulle kunna tänka sig att använda sig av det.

Sheogorath
2011-10-04, 10:31
Det räcker med att du tror och vill att det ska vara på det viset för att du ska dra slutsatsen om att det är så, trots att det inte är så. Personliga anekdoter är så dåligt som bevismaterial så t.o.m. kreationister skulle kunna tänka sig att använda sig av det.

Vem talar om bevis? Jag talar om att utvärdera och strukturera sin träning med hjälp av sina personliga erfarenheter. Det är viktigt att ha den analytiska förmågan ÄVEN om evidens finns. Finns evidens för en metod kan man finna fog att utvärdera den om man inte redan gjort det, finns inte evidens får man gå på egna (eller i värsta fall andras) erfarenheter. Simple as that.

ISC
2011-10-04, 16:50
Det räcker med att du tror och vill att det ska vara på det viset för att du ska dra slutsatsen om att det är så, trots att det inte är så. Personliga anekdoter är så dåligt som bevismaterial så t.o.m. kreationister skulle kunna tänka sig att använda sig av det.

Givetvis kan man utvärdera sin egen träning så länge man har ett vettigt sätt att systematiskt mäta målsättningen (t.ex. absolut styrka i en given övning med ett givet utförande). Om man stringent och systematiskt bokför sina resultat så får man ett mått på huruvida det man gör fungerar eller inte.