handdator

Visa fullständig version : Deffa för tjejer..


Ag10
2011-10-01, 10:54
Min tjej väger 67 kg och är 1,63 lång. Hennes mål är att gå ner till 53 kg till sommaren. Jag räknade ut hennes ungefärliga energi behov med hjälp ut av Harris&Benedict-ekvationen som finns på deffguiden och hon hamnade på 1480,471.

Vidare gillar hon inte styrketräning utan hon gillar intensiva träningspass. Hon kommer träna ca 3-4 ggr i veckan (Exempelvis spinning som varar ca 1h) plus någon morgonpromenad till helgerna.

Jag har sagt åt henne att hon måste börja äta regelbundet och att maten är viktigast.

Enligt en applikation jag ladda ner från app. store så kan hon dagligen äta:

60 g protein
230g kolhydrater
43 g fett

1. Så nu är min fråga till Er vad behöver vi veta mer?
2. Är det möjligt för henne att gå ner så mycket till sommaren utan att det ska vara ohälsosamt?
3. Hur mycket är optimalt att gå ner i veckan för en tjej som inte bryr sig om att förlora muskler?
4. Har ni tips på vad man ska äta?
5. Är vassle rekommenderat? Tänkte främst på att det är mättande.

limenka
2011-10-01, 11:02
1. Så nu är min fråga till Er vad behöver vi veta mer?
2gram protein per/kg. Styrketräning kommer bevara hennes muskler främst så utan detta kommer hon bli smalfet

2. Är det möjligt för henne att gå ner så mycket till sommaren utan att det ska vara ohälsosamt?
3. Hur mycket är optimalt att gå ner i veckan för en tjej som inte bryr sig om att förlora muskler?
0,5kg, allmäna rekommendationer

4. Har ni tips på vad man ska äta?
Kött, ris, potatis, grönsaker och bra fetter

5. Är vassle rekommenderat? Tänkte främst på att det är mättande.
Vassle är bra för att få upp totala proteinmängden vilket i sig är bra. Det är förövrigt inte mättande.

daloatf
2011-10-01, 11:03
text...

1. Så nu är min fråga till Er vad behöver vi veta mer?
2. Är det möjligt för henne att gå ner så mycket till sommaren utan att det ska vara ohälsosamt?
3. Hur mycket är optimalt att gå ner i veckan för en tjej som inte bryr sig om att förlora muskler?
4. Har ni tips på vad man ska äta?
5. Är vassle rekommenderat? Tänkte främst på att det är mättande.

1) Se en av mina tidigare poster http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5319774&postcount=2
2) Ja fullt möjligt
3) 0,5 - 1kg i veckan, i början kan hon gå ner snabbare sen senare efter en månad eller två ta det långsammare
4) Mycket protein. Det mättar bra.
5) Icke mättande, ät mat. Drick inte kalorierna. Vassle är bra efter ett avslutat träningspass.

Ag10
2011-10-01, 11:36
1) Se en av mina tidigare poster http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5319774&postcount=2
2) Ja fullt möjligt
3) 0,5 - 1kg i veckan, i början kan hon gå ner snabbare sen senare efter en månad eller två ta det långsammare
4) Mycket protein. Det mättar bra.
5) Icke mättande, ät mat. Drick inte kalorierna. Vassle är bra efter ett avslutat träningspass.

Tycker du hon ska styrketräna tungt istället för spinning etc ? Hon tycker nämligen inte om styrketräning.

Tolkia
2011-10-01, 11:48
En kombination av spinning och styrketräning vore kanske det bästa? Man måste inte styrketräna för att tappa vikt, men man gör det snyggare. Om hon nu inte gillar styrketräning, så kan gruppstyrkepass, typ Bodypump, Friskis & Svettis "Skivstång" etc. vara en kompromiss. Problemet med spinning (om det nu är ett problem) är att det inte gör något alls för överkroppen, och det är vanligt att man som tjej inte är megastark där redan från början.

StampChamp
2011-10-01, 11:49
Tycker du hon ska styrketräna tungt istället för spinning etc ? Hon tycker nämligen inte om styrketräning.

Kan hon inte göra både och? I alla fall ett hårt helkroppspass i veckan till en början? Det är väldigt viktigt med styrketräning under en viktnedgång om man inte vill bli smalfet.

Tolkia
2011-10-01, 11:51
När nu rekommendationerna om "tung" styrketräning och "hårda" pass börjar komma, så vill jag skjuta in att man måste utgå från var personen det gäller befinner sig. Är det t.ex. en nybörjare på styrketräning sätter man inte personen på ett program där målet är att det skall vara så hårt som möjligt.

kajjm
2011-10-01, 11:51
Får jag ställa en fråga... Om ni räknade ut hennes kcalbehov med deffguiden, gångrade ni verkligen det med hennes aktivitetsfaktor?

1480 i behov låter väldigt lite.. Då skulle hon få ligga på under 1000 kcal per dag för att tappa 0.5kg i veckan.



Har ni inte missat att gångra hennes behov med hennes aktivitetsfaktor?

mattilainen
2011-10-01, 11:55
Får jag ställa en fråga... Om ni räknade ut hennes kcalbehov med deffguiden, gångrade ni verkligen det med hennes aktivitetsfaktor?

1480 i behov låter väldigt lite.. Då skulle hon få ligga på under 1000 kcal per dag för att tappa 0.5kg i veckan.



Har ni inte missat att gångra hennes behov med hennes aktivitetsfaktor?

+1

brukar missas.

StampChamp
2011-10-01, 12:01
Får jag ställa en fråga... Om ni räknade ut hennes kcalbehov med deffguiden, gångrade ni verkligen det med hennes aktivitetsfaktor?

1480 i behov låter väldigt lite.. Då skulle hon få ligga på under 1000 kcal per dag för att tappa 0.5kg i veckan.



Har ni inte missat att gångra hennes behov med hennes aktivitetsfaktor?

Jo dom har missat aktivitetsfaktorn. Jag skulle satsat på ett helkroppspass i veckan i alla fall, gym är nästan ett måste under viktnedgång tycker jag.

Jag hjälpte morsan att tappa några kilon, hon körde två helkroppspass och två steppass i veckan.. tillslut fastnade även hon för styrketräningen och fortsätter idag på egen hand.

mikaelj
2011-10-01, 16:12
Här är en text skrivet av en tjej.

"Slanka muskler, fett gör dig fet eller kvinnor som inte vågar träna" (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162018)