handdator

Visa fullständig version : kombinera löpning och styrketräning


MackanNilzzon
2011-10-01, 09:31
Hej alla !
har läst alldeles för många trådar om just "kombination med styrka och löpning"
och därför behöver jag svar ...
jag springer 7-8 km 3 till 4 gånger i veckan och kör minst 2 styrke-pass, och har läst att det är inte bra för muskeltillväxt att springa, men kan jag bli starkare i överkroppen, fast att jag löper, jag är smal, men har muskler, är fd gymmare och ska börja löpa mera ( brinner för det)
så kan jag fortfarande behålla min musklemassa och bli starkare?
fast att jag löper // tack ! *flex*

StarkaUlf
2011-10-01, 09:40
Klart att det går trots att du springer/löper. Det kommer ju dock ta längre tid att bygga muskler än om du inte hade löpt. Själv löper jag och styrketränar och får resultat.
Se bara till att inte köra styrka+kondition på samma dag, utan separera dom.
Ät även ordentligt, så du inte ligger på ett underskott. Och försök få i dig mycket protein, 2g+/kg brukar dom flesta föreslå.

dalmas
2011-10-01, 10:12
Jag tränar också både löp och styrka. Som ovan sade så tycker jag det har gett bäst resultat/känsla när man separerar de två till olika dagar. Att köra två löppass på en dag tror jag dock inte är nån fara, tänker själv testa det lite smått här framöver.

Märker för övrigt att benträningen går ganska långsamt i förhållande till övriga kroppen, men det torde ju vara naturligt med tanke på löpet. Dock står jag inte stilla, det går sakta men säkert framåt så att säga.

bear.flowertwig
2011-10-01, 11:24
Det är klart suboptimalt att ha prio benträning samtidigt som man löptränar mkt det är ett som står klart. Det blir nog att prioritera gym i vinter. Inte lätt att vilja ha/behålla fitnesskropp med fina 10km-prestanda.

MackanNilzzon
2011-10-02, 20:19
Tack för era kommentarer och tips ! :)