handdator

Visa fullständig version : När sjunker prestationsförmågan pga vätskebrist(dricka vid långvarig träning)

Fredrik_S
2011-10-01, 09:17
Hur långt måste ett pass vara för att det ska finnas fog för vätskeintag om man är påfylld ordentligt innan.

Hur bör man distribuera sitt vätskeintag vid långvarig träning

Hur ändras prestationen när vätskebalansen blir försämrad.

mattilainen
2011-10-01, 09:21
Lite tankar kring min egen träning bara. När jag tränar på gym har jag aldrig behövt dricka. När jag tränar bjj/sw/grappling så måste jag alltid dricka lite hela tiden. Under sommaren fick jag även ha i lite salt i mitt vatten då jag svettades enorma mängder. Jag krampade mer eller mindre i vader/lår/armar då jag inte hade salt i vattnet. En gång kom jag hem och vägde mig först utan dräkten och sen med dräkten på. Skillnaden var ca 7 kg. Sen är det ju inte bara mitt svett men en stor del iaf.

Min prestation blir att jag bli tröttare snabbare, kanske har det att göra med att blodtrycket sjunker? Jag blir mindre sugen på det jag gör och jag orkar som sagt inte lika mycket. Det känns typ som att man inte ätit något energirikt och tränar ganska hårt. Man är verkligen matt.

andnel
2011-10-01, 09:46
Jag tror man brukar ha som måttstock att löpning över 1h behöver vätsketillförsel. Sen vet jag inte hur man konverterar detta till andra idrotter o.s.v. Rätta mig någon om jag har fel.

Michi
2011-10-01, 10:07
Man brukar väl säga att om man tappat runt 2% av vätskan i kroppen så presterar man 20% sämre. Samt att man ofta efter ett träningspass tappat 1 liter vätska och bör då fylla på med minst det förlorade efter träning.

Något i den stilen har jag hört iaf.

Rahf
2011-10-01, 10:10
Schvettes jag, så dricker jag. Det brukar bli en vandring till vattenfontänen efter varje set för att sörpla lite vatten, repetera tills passet är slut.

Eddie Vedder
2011-10-01, 11:04
Man brukar väl säga att om man tappat runt 2% av vätskan i kroppen så presterar man 20% sämre. Samt att man ofta efter ett träningspass tappat 1 liter vätska och bör då fylla på med minst det förlorade efter träning.

Något i den stilen har jag hört iaf.

Ja den har de flesta hört tyvärr. ;) Det har varit en siffra som lång tid ansetts korrekt men 2% är troligtvis lite överdrivet. Det går oftast utmärkt att bara gå efter törst.

http://traningslara.se/angaende-vatskeintag-vid-traning-en-ny-studie/

Mastodon
2011-10-01, 14:44
i skolan läste vi nyligen om olika regleringsmekanismer för cirkulation och respiration, och då kom vi (såklart) in på även vätskereglering. Vår föreläsare refererade till en översiktsstudie som någon forskare (ursäkta att jag varken har namn eller årtal) företog sig där han vid tillfället gick igenom all litteratur på törst och vätsketillförsel. Slutsatsen blev att det inte verkar finnas någon anledning att vätska sig anticipatoriskt (dricka när man inte är törstig som förberedelse), utan att kroppen är väldigt bra på att reglera detta själv med t.ex. törstsignaler. Man får dock ställa detta i kontrast till att man kanske inte vill eller kan dricka under tiden man anstränger sig, och att en uppladdning ur den synvinkeln blir meningsfull. Jag brukar dricka lite extra vatten nån timme innan träning för att slippa dricka så mycket under passet (vilket jag annars gör) och bli tung i magen.