handdator

Visa fullständig version : Nybörjare, typ...


Cobolt
2011-10-01, 08:56
Hej kamrater,

Jag har tränat i några år nu, sådär oseriöst/halvseriöst, hemma. Nu har jag genom jobbet fått gratis tillgång till ett ganska litet, men ok, gym. Bor dessutom mer centralt, så nu är det slut på ursäkterna...

Jag ska presentera mitt försök till schema, som jag har kört efter i ett par månader nu på gymmet. Det är i stort sett samma grejer jag körde hemma, där jag hade bänk, stång, hantlar och chinup-stång.

Here goes;

Dag 1

-Bänkpress 4x5-6
-Sittande axelpress 4x5-7
-Dips utan vikter 3x7-8 (så många jag orkar)
-Tricepsövning (efter lite googlande tror jag den heter "framåtlutande frenchpress i hiss" tack Arne Persson) 3x7-8 (så många jag orkar)

Dag 2

-Marklyft 3x6-7
-Hammercurls 3x6-7
-Bicepscurls 2x5-7
-Pull-ups utan vikt 4x8-12 (så många jag orkar)


Några saker att nämna

-Skulle väldigt gärna köra knäböj, skulle tom. kunna tänka mig benpress, men har problem med knäna, eller ja framförallt ett... Har uppsökt läkare för det hela, som säger att belastning inte är någon fara, det värsta som kan hända är att det gör ont. Dessutom går det i perioder, så skulle möjligen kunna tänka mig att prova på det lite lätt när det känns ok. marklyft däremot har jag inga problem med.

-Vilar 2-3 minuter mellan seten (för mycket?)

-Behöver som ni ser tips på magövningar... Repcrunches kanske?

-Ja, jag har dålig kolla på vilka övningar som är bra att köra samma dagar osv, såg till att hålla isär bänk och marklyft dock då båda känns så tunga, annars har jag bara gått på känn.

-Tränar 3 gånger i veckan

Behövs mer info så fråga bara, annars är jag mycket tacksam för hjälp med att styra upp träningen...

TACK!

Cobolt
2011-10-01, 16:23
Någon som har ork/lust att ta en titt? Vore sjukt gött!

Johan_P
2011-10-01, 16:29
Jag tycker det ser helt okej ut. Utforma passet som du själv tycker passar bäst. En idé är kanske att sätta dina pull-ups före bicepsövningarna på andra dagen?

Klarar du av det så lägg in knäböj/benpress i programmet också. Antar att du får känna efter så gott det går. Hur som helst aldrig fel att ha med ben i programmet, snarare tvärt om.

En annan idé är att strukturera upp repsantalet lite mer. Du har lite variationer på gång nu - ett tips är att periodisera repsantal: lågreps en period, volymreps en annan period och sist en muskelkonditionsperdiod en gång.

Cobolt
2011-10-03, 20:41
Det har jag gjort, ingen dum idé :) då är bicepsen uppvärmda och härliga innan man ens börjar curla!

Det där med repsantalen är något jag ska börja styra upp, ta med något att skriv antalet reps i...

Är det någon annan som har någon bra input? Hur är det med vilan mellan seten? 2-3 minuter lagom beroende på hur stor muskelgrupp det är man tränar?

tefached
2011-11-11, 16:19
Du kör tre gånger i veckan men har bara lagt upp två pass kör du nåt av de passen två gånger i veckan då?
Sen tycker det verkar lite men de övningarna ifall du bara kör tre gånger i veckan om du inte köttar sönder dig varje pass
och lägg in ben! du kommer ångra dig när överkroppen börjar bli stor men dina ben är små.
Lite muskler du missar med så lite övningar till exempel delar av axeln hela underkroppen

ceejay
2011-11-11, 16:31
Du kan köra böj efter dom där 2 passen utan problem. Skulle inte förvåna mig om dina knäna blev bättre av bra knäböjar.