handdator

Visa fullständig version : Trampad av häst på vaden/smalbenet - vad bör jag göra?


Michi
2011-09-30, 21:55
Hej!

Förut idag fastnade jag i ett träd ramlade av min häst och blev sedan trampad av henne på utsidan av vaden/smalbenet. Nu har jag super ont i musklerna och har fått en fin blodutgjutning. Känslan av smärtan är molande, brännande och stickande vad tycker ni att jag bör göra? Benet i sig verkar intakt och jag kan gå men med hälta. Tog en diklofenak nu och tänkte vänta till imorgon och se hur det känns.

Vad bör jag göra för bästa läkning och vad ska jag göra om det inte blir bättre? Ska jag äta antiinflammatoriskt några dagar och vila eller bör jag uppsöka läkare? Vad tror ni? Har ni några bra idéer? Känner att jag behöver lite hjälp för att det ska bli så bra som möjligt.

Rikard Jansson
2011-09-30, 21:57
Trampa tillbaka :)

Crocker
2011-09-30, 21:59
Lol Rikard, vart exakt sitter blodutgjutningen?

Michi
2011-09-30, 21:59
Haha! Jaa, det skulle jag ju kunnat göra. Att jag inte tänkte på det då! ;)

stridis
2011-09-30, 21:59
Trampa tillbaka :)

^^Hade det varit mig, så hade havremoppen blivit hamburgerkött.
Ringa vårdcentralen och höra dig för kanske?

Michi
2011-09-30, 22:03
Den sitter ca 10cm under knät på extensor digitorum longus ungefär

Michi
2011-09-30, 22:04
För 6 månader sen fick jag henne över mig och bröt foten så kanske ska följa ditt råd stridis :P

Stefan J
2011-09-30, 22:05
Varför i hela friden åker du inte till sjukhuset för att kolla upp ett eventuellt benbrott?

Nu verkar det inte vara så allvarligt, låter mest som krosskador på muskeln, men det är därför vi har en sjukvård, för att få hjälp och råd när vi skadar oss eller blir sjuka.

Michi
2011-09-30, 22:10
Joo jag vet. Benbrott har jag uteslutit då benet känns helt intakt och känner inga smärtor när jag undersöker benet. Men det är just det där med ev krossad muskel. Lite antiinflammatoriskt och vila så borde det bli bra eller? Distalstatusen under skadan är också god så det är ju ett gott tecken då den kan bli nedsatt vid såna här skador.

mn8eii
2011-09-30, 23:29
Linda så gott du kan utan att stasa benet plus högläge för att minimera svullnad.

Sandra81
2011-10-01, 12:15
Inte kul att bli trampad.. mycket vi hästfolk får stå ut med.. är det inte avkastad i en ridhusvägg eller i skogen så är det trampad, sparkad eller uppträngd i väggar... blev trampad på tån en gång av en häst och det tog minsann ett halvår innan det läkte. trampskador kan vara svåra att få att läka om man har otur. men det är bara att vila å se hur det läker annars får du gå till husläkarn så får dom kika på det..