handdator

Visa fullständig version : Knubbig nybörjare vill ha hjälp med träningsuppläggning!


Miscen
2011-09-30, 15:00
Som rubriken nämner så har jag varit knubbig hela livet,

är väl 176 och väger runt 84.

Började förra veckan med att gå, har väl gått 2-3 mil "powerwalk" hittils, vilket kanske inte är så mycket, samt att jag har börjat gymma nu också, 3 ggr i veckan.

Vet inte riktigt hur jag ska börja på gymmet för att få optimal förbränning, och såklart så vill ja bli lite grövre.

Hur ska jag äta? och kan man konditionsträna för mycket?
Hur många gånger i veckan ska jag styrketräna samt konditionsträna?

Blev nog lite luddigt skrivet där, förlåt för de



Tacksam för svar!

MVH, Tobbe

Pjotor
2011-09-30, 20:08
Började förra veckan med att gå, har väl gått 2-3 mil "powerwalk" hittils, vilket kanske inte är så mycket, samt att jag har börjat gymma nu också, 3 ggr i veckan.
Kalasbra! Mer än så behöver du absolut inte träna för att komma i form, förutsatt att du tränar vettigt.

Hur ska jag äta?
Gott om protein (kött, fisk, ägg). Undvik lättprodukter och sötad mat eller dryck (godis, juice) utom under eller direkt efter träning.

och kan man konditionsträna för mycket?
Mja, du kan inte ha *för* bra kondition. Å andra sidan kan du träna mer än vad din kropp klarar av att återhämta sig. Eller mer än vad du tycker är värt.

Hur många gånger i veckan ska jag styrketräna samt konditionsträna?
Träna så ofta som du kan utan att du tappar motivationen. Jag skulle föreslå två till fyra pass styrketräning i veckan och gärna ett konditionsträningspass i veckan. Om du motionerar till vardags (går eller cyklar till eller i jobbet) behöver du inte träna kondition särskilt, ifall du inte specifikt vill förbättra den.

Jättebra att du har kommit igång att träna! Det svåra är ofta att hålla fast vid vanan.