handdator

Visa fullständig version : Comeback efter ett LÅNGT uppehåll - hjälp med upplägg


Jahve
2011-09-30, 10:38
För tre år sen började jag gymma regelbundet och ofta och fick goda resultat. Men intresset höll sig bara i 9 månader och sedan dess har jag bara gymmat sporadiskt (räknas som inte alls). Man kan alltså se det som att jag har haft uppehåll i 2 år. Min tidigare styrketräning har gett mig både erfarenhet av rörelserna, så jag behöver inte bana in några rörelser igen. Och sjukt mycket kunnande inom styrketräning.

Jag är en sådan som måste sitta och läsa in absurdum om allting jag ger mig in på tills jag kan allt. Med en sådan personlighet följer också ett enormt grubblande på saker och ting, så därför startar jag denna tråden för att få lite feedback på mitt träningsupplägg och en reality-check. Dessutom är jag oroad för att överträna mig själv då jag är en "all-in" personlighet och gärna skulle träna 24/7 nu när jag har gett mig in på det.

Men nu har jag alltså tagit mig i kragen och bestämt mig för att börja igen.

Utgångsläge innan jag började: 79.9 kg tung, fläskig, obefintlig kondition, hög alkoholkonsumption, 175 cm lång, 23 år gammal. Två månader sen.

Nuvarande läge: 76.6 kg, begynnande kondition, låg alkokonsumtion.

Mål med träningen: Minska fettprocent, öka kondition, bygga muskler. I den ordningen, tills jag är nöjd med fettprocenten, då blir bygga muskler prio 1.

nuvarande träningsupplägg då?

Jag kör en 4-splitt under en period på 8 dagar med gymträning var annan dag och ett lätt konditionspass på "off-dagarna" och en genuin vilodag varje 8-dagars period.

Träningsupplägget:

dag 1: Knäböj, lårcurl i maskin, vadpress i maskin. Knäböjjen reverse pyramid-style, resten körs bara som komplement. 3 arbetsset av varje övning.

dag 2: Bänkpress x3 reverse pyramid style, militärpress x2, enarms hantel överhuvudet press för triceps(vet inte vad den heter) x1.

dag 3: marklyft x3 reverse pyramid style, benlyft x3.

dag 4: Chins x2, pullups x1, T-bar x3.

Jag kör alltså ganska få övningar. Reverse pyramid-övningarna kör jag i ett reprange på 4-6, resten 6 - 8. Chinsen orkar jag typ 4 ggr med min kroppsvikt första settet, andra settet chins kör jag så många jag orkar + negativa tills jag har gjort lika många reps som i första settet. Likadant med pullupsen.

Mellan gymdagarna kör jag 20 min cardio. Jogging samma runda alla gånger under tidtagning och försöker förbättra tiden varje gång.

Eftersom jag ligger i kalorirestriktion undrar jag om jag tränar för mycket? Samtidigt undrar jag om jag går miste om min "newbie magic" då jag bara tränar samma muskel en gång varje åttonde dag. Skulle jag öka snabbare om jag använde ett träningsuppläg där samma muskelgrupp tränas ett hårt pass och ett lätt pass under en åtta dagars period?

Jaa, svårt att svara på dessa frågor, jag vet. Angående kalorirestriktionen så har jag gått ner 4 kg på två månader så det blir ju typ 500 kcal per dag. Men jag räknar inte kalorier utan går på periodisk fasta och försöker äta hälsosamma råvaror med mycket protein. Min fettprocent skulle jag i dagsläget estimera till strax under 20(de två första magrutorna kan skymtas i precis rätt belysning, lol). Jag har inte brottomt med min diet utan följer bara vikten på vågen och är nöjd så länge den går ner i sakta mak.

Det jag vill diskutera är alltså huruvida jag tränar för mycket, för lite eller annars galet. Jag tror inte jag skrev att jag vill mest bli stark i de tre stora + chins på gymmet.

Ja, vilka synpunkter har ni?