handdator

Visa fullständig version : Svaret från min gen-analys


Silencer
2011-09-29, 20:22
Har gjort en gen-analys hos 23andme. Nu finns det inga ursäkter för att vara liten och klen längre. Jag har:

Two working copies of alpha-actinin-3 in fast-twitch muscle fiber. Many world-class sprinters and some endurance athletes have this genotype.

Får lägga på ett kol nu. :D

www.23andme.com

Halldin
2011-09-29, 20:26
Skönt att resultatet äntligen har kommit

LeBron
2011-09-29, 20:27
Jag vill också! Har du pris/hemsida?

agazza
2011-09-29, 20:28
kul att inte ha nåt att skylla på

MtotheM
2011-09-29, 20:31
Jag vill också! Har du pris/hemsida?

99$ enligt 23andme's hemsida.

olle lindblad
2011-09-29, 20:35
Hur går testet till?

Silencer
2011-09-29, 20:37
Hur går testet till?

Du får hem en provrörsbehållare. Du ska suga på kinderna och sen fylla den med spott. Sen postar du den till dem. Lite småkul detta faktiskt. 99$ var det nog värt... inte fått grepp om all info man får ännu.

MtotheM
2011-09-29, 20:37
Hur går testet till?

Man skickar saliv till dom i något rör dom skickar till en. (Från det jag såg på hemsidan)

Sarwien
2011-09-29, 20:44
Coolt!

Kramp
2011-09-29, 20:52
Kanske något att önska sig när man fyller år! Många här som testat?

stevebc
2011-09-29, 20:56
Skönt att resultatet äntligen har kommitJag hittar inte ordvitsen.

Förresten, vad mer fick du reda på? Alltså inte svaren i sig, utan jag undrar mer vilka områden de undersökte och gav dig svar på.

pialia
2011-09-29, 20:58
Jag hittar inte ordvitsen.

:laugh:

Halldin
2011-09-30, 06:29
Jag hittar inte ordvitsen.

Förresten, vad mer fick du reda på? Alltså inte svaren i sig, utan jag undrar mer vilka områden de undersökte och gav dig svar på.
Äntligen ;)

Du hade anlagligen hittat det om du hade kollat lite noggrannare

Nils.R
2011-09-30, 06:55
äntligen ;)

du hade anlagligen hittat det om du hade kollat lite noggrannare

:d

Sparven från Minsk
2011-09-30, 06:59
Har gjort en gen-analys hos 23andme. Nu finns det inga ursäkter för att vara liten och klen längre. Jag har:



Får lägga på ett kol nu. :D

www.23andme.com

Med andra ord har du bra förutsättningar för att bygga?

Turfen
2011-09-30, 07:14
Om man gör testet och får reda på att man ska få en farlig sjukdom senare i livet, då skulle i alla fall jag ångrat att jag gjorde testet.

hultman
2011-09-30, 08:15
Skönt att resultatet äntligen har kommit

Du kommer aldrig trappa ned :D

Rahf
2011-09-30, 08:35
Om man gör testet och får reda på att man ska få en farlig sjukdom senare i livet, då skulle i alla fall jag ångrat att jag gjorde testet.

Jag antar att du bara kan få svar om du har anlag för det. Att de ska kunna säga "du kom'te å bli sjuk, schnarhyvel" har jag svårt att föreställa mig.

Onigiri
2011-09-30, 08:42
Skönt att resultatet äntligen har kommitSå jävla dubbelinbakad! :D

Silencer
2011-09-30, 09:27
Jag hittar inte ordvitsen.

Förresten, vad mer fick du reda på? Alltså inte svaren i sig, utan jag undrar mer vilka områden de undersökte och gav dig svar på.

Hälsorisker, ursprung, lite saker om mig (där detta med muskelfibrer och sex-hormon-regulering ingår), om man bär på allvarliga ärftliga sjukdomar och lite sånt där.

BigSpawn
2011-09-30, 09:30
låter riktigt coolt men frågan är om ett sånt billigt test verkligen kan ge ett svar som är pålitligt?

Corpobal
2011-09-30, 09:31
Finns det inga genvägar för att reda på det här utan testet?

Silencer
2011-09-30, 10:34
Med andra ord har du bra förutsättningar för att bygga?

Det är fler saker som spelar in, men genetiskt är jag en sprintertyp vilket innebär mest snabba muskelfibrer.

Men troligtvis så beror alltså min taniga figur på att jag åt så lite och bara satt vid datorn i tonåren.

Minimjölk
2011-09-30, 13:38
Finns det inga genvägar för att reda på det här utan testet?

Slicka på ovansidan handen och låt torka in, lukta sedan...

Nitrometan
2011-09-30, 14:01
Finns det inga genvägar för att reda på det här utan testet?

Fråga Halldin.

Stefan J
2011-09-30, 14:19
Vill man verkligen veta sånt här? :) Jag vill då inte!

sinaui
2011-09-30, 16:02
Vad kan man egentligen få reda på ett sånt här test? Kan man får reda på exakt vad för förutsättningar man har eller får man bara ett hum? :p

stridis
2011-09-30, 16:08
Hoho, bara att gentesta ens dejter sedan för att se ifall honan duger.;)

Larsson85
2011-09-30, 16:52
99$ enligt 23andme's hemsida.

För det priset påbörjar du en prenumeration för $9 per månad också. $399 utan commitments. Jag hade tyckt det var kul att göra en sån test, men på något sätt tycker jag att hemsidan känns lite osäker, samt att det är läskigt att starta en prenumeration hos ett okänt utländskt företag. Man vet aldrig hur lätt/svårt det är att säga upp.

Silencer
2011-09-30, 16:56
Roligast hittils är nog egenskaper och ursprung. På ursprung finns det lite verktyg där man kan hitta avlägsna släktingar och se vilka länder som vissa av ens förfäder levt i m.m. (Utöver informationen om haplogrupp och om man är europeisk, afrikan osv).

Fördelen med detta är också att ju fler som deltar desto fler och större upptäckter kan göras. Man kan även jämföra två personer och se hur långt tillbaka de har en gemensam förfader också. Lite kul. Fem generationer bakåt har man tydligen en ganska stor drös släktingar. 384 har jag som är med på sidan... De flesta från USA och Finland.

Om man ska göra detta test ska man nog vara intresserad av ursprung och genetik för lekmän (vilket jag själv är så klart). :)

Fartman
2011-09-30, 17:03
Vill man verkligen veta sånt här? :) Jag vill då inte!

+1, det finns ju vissa genotyper som är lite för hårt sammankopplade med tex Alzheimers för att man ska vilja veta om det. Känns ju mest som att man bara kan skapa en potentiell oro som man ändå inte kan göra något åt.

Larsson85
2011-09-30, 17:19
Hur lång tid tog det från att du beställde tills du hade svaret i din hand? Hur många analyser är det man får svar på? Finns det risk att ett prov blir dåligt, dvs att man av någon anledning gör fel när man tar provet.

Tycker detta är jätteintressant och det kliar i fingrarna. Hur fungerar prenumerationen, betalar man allt på en gång för ett år framöver, eller måste man hålla koll och betala varje månad? Vad händer efter bindningstiden, avslutas det automatiskt, eller fortlöper det tills vidare?

D-Crawler
2011-09-30, 17:35
Kan ju vara värt att testa.. hoppas resultatet blir genialt.

Yip_man
2011-10-01, 07:01
Klart det sitter upoenbart ett geni och analyserar proven genast så de inte blir dåliga

proteinsynthesis
2011-10-01, 08:34
För att få det låga priset om 99 usd är man tvungen att även ta någon typ av abbonemang. Vad nu det ska vara bra för.

Helt klart intressant iaf, skulle jag haft lite pengar över så skulle jag göra detta test själv.

Inge Enveten
2011-10-01, 08:42
Rent generellt tycker jag sånt här är coolt. Givetvis genererades samma åsikt den här gången. Coolt!

Kör nu hårt med träningen också. Vore kul att veta vad Coleman fick på ett sånt här test.

von huff
2011-10-01, 09:51
Vad har man för nytta av infon egentligen då?

Inge Enveten
2011-10-01, 09:59
Vad har man för nytta av infon egentligen då?

Det blir genast lättare att anpassa sin träning mot de mål man satt upp.

REDaction
2011-10-01, 10:12
Spännande sånt här. Men för min del får det räcka med ett test från life-gene. Vet inte hur jag skulle hantera om jag fick reda på att jag hade stor risk för att få en allvarlig sjukdom senare i mitt liv. Förmodligen inte som på film och leva varje dag som den sista :P

Cilia
2011-10-01, 10:27
Jag förstår inte, var du tvungen att ta ett test för att kunna får reda på om det är värt att lyfta vikter eller inte?

Det kan ju inte ha varit huvudsyftet för dig att göra testet?

Beelz
2011-10-01, 10:35
Detta låter lite skumt.. Skicka lite saliv på posten.. Kan man verkligen lita på detta?

Silencer
2011-10-01, 10:43
Hur lång tid tog det från att du beställde tills du hade svaret i din hand? Hur många analyser är det man får svar på? Finns det risk att ett prov blir dåligt, dvs att man av någon anledning gör fel när man tar provet.

Tycker detta är jätteintressant och det kliar i fingrarna. Hur fungerar prenumerationen, betalar man allt på en gång för ett år framöver, eller måste man hålla koll och betala varje månad? Vad händer efter bindningstiden, avslutas det automatiskt, eller fortlöper det tills vidare?

Det tog cirka 6-7 veckor från att jag beställde tills att jag hade resultatet i min hand. Jag tror abonnemangsavgiften dras automatiskt.

Jag förstår inte, var du tvungen att ta ett test för att kunna får reda på om det är värt att lyfta vikter eller inte?

Det kan ju inte ha varit huvudsyftet för dig att göra testet?

Vad tror du? *rolleyes*

Detta låter lite skumt.. Skicka lite saliv på posten.. Kan man verkligen lita på detta?

Ja, det kan man...


Ni som funderar bör vara medvetna om att detta test inte har mycket med träning att göra. Vissa egenskaper är releventa för träning, men det mesta handlar om hälsa, ursprung och andra saker.

qwerty1
2011-10-01, 10:48
Det märks ju tydligt att detta är en skam. Lyser igenom!

Silencer
2011-10-01, 10:54
Något som är bra som jag också fick veta genom testet, men som jag kanske anat innan, är att jag har förhöjda nivåer av könshormonbindande globulin, och sänkta nivåer testosteron. Så om jag uppfattar detta rätt så ska jag träna tungt, och med en volym som inte gör mig utbränd, dvs ganska låg. Och det stämmer nog med mina erfarenheter.

von huff
2011-10-01, 11:04
Om vi säger att vi som har som trådskaparn sprinter gener så skall vi då börja träna explosivt för att bygga muskler eller?På nåt sätt känns det som att undersökningen ger marginell utdelning till styrketräning men det kan ju avara intressant av andra prsaker förstååss

Stefan J
2011-10-01, 11:45
Det blir genast lättare att anpassa sin träning mot de mål man satt upp.

Jag tror inte det. Jag tror att folk som har bra gener enligt testet kommer mest säga jahopp och träna vidare. Och folk som inte har optimala gener enligt testet kommer kanske bli nedslagna och ge upp och aldrig ens försöka bli så bra som de kunnat.

Det här kanske kan vara meningsfullt för elitidrottare som har läkare eller tränare som vet hur man ska tolka resultaten och anpassa träningen därefter. Men en vanlig lekman kommer tolka resultaten efter egen kunskap, och den är oftast otillräcklig om man nu inte är väldigt kunnig inom genetik.

Halldin
2011-10-01, 12:06
Jag tror inte det. Jag tror att folk som har bra gener enligt testet kommer mest säga jahopp och träna vidare. Och folk som inte har optimala gener enligt testet kommer kanske bli nedslagna och ge upp och aldrig ens försöka bli så bra som de kunnat.

Det här kanske kan vara meningsfullt för elitidrottare som har läkare eller tränare som vet hur man ska tolka resultaten och anpassa träningen därefter. Men en vanlig lekman kommer tolka resultaten efter egen kunskap, och den är oftast otillräcklig om man nu inte är väldigt kunnig inom genetik.
Som skåning förstår jag att du inte reflekterade över hur många gånger det stod något med gen i hans inlägg... själv förstår jag inte hur han orkar, tänk på all el som går åt för att skriva inläggen

Silencer
2011-10-01, 12:27
Som skåning förstår jag att du inte reflekterade över hur många gånger det stod något med gen i hans inlägg... själv förstår jag inte hur han orkar, tänk på all el som går åt för att skriva inläggen

Fniss

Stefan J
2011-10-01, 12:31
Som skåning förstår jag att du inte reflekterade över hur många gånger det stod något med gen i hans inlägg... själv förstår jag inte hur han orkar, tänk på all el som går åt för att skriva inläggen

Haha vafan. Ja den lustigheten gick mig faktiskt helt förbi :em:

Cilia
2011-10-01, 15:15
Vad tror du? *rolleyes*
ingen jävla aning eftersom jag inte känner dig och det du tog upp som start på den här tråden låter som ett svepskäl för att inte träna hårt.

Beelz
2011-10-01, 17:02
Det tog cirka 6-7 veckor från att jag beställde tills att jag hade resultatet i min hand. Jag tror abonnemangsavgiften dras automatiskt.



Vad tror du? *rolleyes*




Ja, det kan man...


Ni som funderar bör vara medvetna om att detta test inte har mycket med träning att göra. Vissa egenskaper är releventa för träning, men det mesta handlar om hälsa, ursprung och andra saker.

Vad grundar du det på? lite random stuff tillochmed jag kan skriva på ett papper ;)

Silencer
2011-10-01, 17:07
ingen jävla aning eftersom jag inte känner dig och det du tog upp som start på den här tråden låter som ett svepskäl för att inte träna hårt.

Vem har sagt att jag tränar? Jag är jävligt lat. Tycker om att äta chips och läsa i meme-tråden.