handdator

Visa fullständig version : Hur förhålla sig till snus? (som doping i tävlingssammanhang)


IronBug
2011-09-29, 14:57
Den eminenta källan http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article13700340.ab

Vad står på tur att dopingklassas?

edit: hur kan detta tänkas kontrolleras? Kommer domaren få kolla de tävlande under läpparna innan tävlingens start? Eller riktade nikotintest mot personer som uppvisar ovanligt bra resultat?

Rikard Jansson
2011-09-29, 15:17
Vilket skämt det är. Passa på att dopingklassa koffein, ammoniak och taurin också då?

Degpekka
2011-09-29, 15:18
Svensk hockey kommer gå under! :D

Pejij
2011-09-29, 15:21
Till Nitrometan:

Wada ska granska om snus är dopning

Professor: ”Påverkar hjärnan”
Snus = dopning?

Det ska Wada, internationella antidopningsbyrån, undersöka.

– Snus påverkar hjärnan och kan ha prestationshöjande effekt, säger Bengt Eriksson, professor i den svenska dopningskommissionen.

Wada har meddelat att effekterna av nikotin ska undersökas i samband med offentliggörandet av 2012 års lista över förbjudna medel.

Rökare går fria – däremot kan snusare inom idrotten ligga illa till.

– Snus påverkar hjärnan och kan ha prestationshöjande effekt, säger professor Bengt Eriksson i den svenska dopningskommissionen till GP.

– Snus har större effekt än till exempel koffein.

Eftersom snus enbart säljs i Sverige och Norge – och i viss mån USA – riktar sig undersökningen enbart mot skandinaver.

”Inte så lyckat få prilla i halsen”
Testen som ska genomföras avser snusets påverkan i tävlingssammanhang.

Staffan Olsson, handbollslandslagets förbundskapten, är själv gammal snusare men tror inte att snuset har någon positiv effekt idrottsmässigt. Tvärtom.

– Inte så lyckat att få prillan i halsen om man får en smäll, säger han till GP.

Ishockeyspelaren Per-Johan Axelsson är inne på samma linje.

– Det (snuset) påverkar knappast min karriär, och om det verkligen är så att snuset stimulerar hjärnan får jag väl snusa mera nu, säger ”Pebben”.

Bjern
2011-09-29, 15:21
Svensk hockey kommer gå under! :D

:laugh:

Stefan J
2011-09-29, 16:33
Jag tycker vi förbjuder mat och vatten i idrottssammanhang. Det har en alldeles för anabol och prestationshöjande verkan för att få vara tillåtet.

Sparven från Minsk
2011-09-29, 16:34
Omg lol

Oljeblixten
2011-09-29, 16:37
Är det inte bevisat att nikotin har en negativ inverkan på blodets förmåga att syresätta musklerna? o.O Har för mig det iaf!

Mago
2011-09-29, 16:38
Mja, det har ju säkerligen fler prestationshöjande effekter än många andra medel på dopningslistan.

z_bumbi
2011-09-29, 16:51
www.wada.org

"Nicotine placed on monitoring program

In order to detect potential patterns of abuse, nicotine has been placed on WADA’s 2012 Monitoring Program.

It is NOT WADA’s intention to target smokers, rather to monitor the effects nicotine can have on performance when taken in oral tobacco products such as snus.

Nicotine is one of several stimulants added to the Monitoring Program, along with the narcotics hydrocone and tramadol. Out-of-competition use of glucocorticosteroids has also been included.

Under Article 4.5 of the World Anti-Doping Code, WADA is mandated to establish a monitoring program regarding substances that are not on the List, but which the Agency wishes to monitor in order to detect potential patterns of misuse."

Om det är nikotin de är ute efter så borde det också omfatta även nikotintuggummin etc men självklart också rökning.

Oljeblixten
2011-09-29, 16:57
Tramadol och snus e ju typ samma !

IronBug
2011-09-29, 17:06
www.wada.org

"Nicotine placed on monitoring program

In order to detect potential patterns of abuse, nicotine has been placed on WADA’s 2012 Monitoring Program.

It is NOT WADA’s intention to target smokers, rather to monitor the effects nicotine can have on performance when taken in oral tobacco products such as snus.

Nicotine is one of several stimulants added to the Monitoring Program, along with the narcotics hydrocone and tramadol. Out-of-competition use of glucocorticosteroids has also been included.

Under Article 4.5 of the World Anti-Doping Code, WADA is mandated to establish a monitoring program regarding substances that are not on the List, but which the Agency wishes to monitor in order to detect potential patterns of misuse."

Om det är nikotin de är ute efter så borde det också omfatta även nikotintuggummin etc men självklart också rökning.

Artikeln motsäger detta.

z_bumbi
2011-09-29, 17:14
Artikeln motsäger detta.

Motsäger vad?

IronBug
2011-09-29, 18:03
Motsäger vad?

Att det ska gälla rökning med.

z_bumbi
2011-09-29, 18:10
Att det ska gälla rökning med.

Ja det står det också hos WADA.

IronBug
2011-09-29, 19:01
Ja det står det också hos WADA.

Läs sista meningen i ditt tidigare inlägg och kom igen.

AlexEr
2011-09-29, 19:06
Känns tämligen löjligt imo, får väl se vad vidare studier visar.
Antar att det kan testas både från urin och blod? Nån som vet hur långt bak kan man se i så fall?

shape
2011-09-29, 19:08
LoL.

Utan att bemöda mig med att läsa dravlet förutsätter jag att det rör den psykoaktiva delen av nikotin.

Sex har en större inverkan på eufori och hypertoni kortsiktigt.

Skall vi förbjuda sex kvällen innan tävling?

I längden har nikotin en större effekt av ovan (hypertoni), men en negativ sådan. Se ihopträgning av aortan, sämre blodcirkulation.

Passa på att förbjuda åderförkalkning när vi ändå är igång.

stevebc
2011-09-29, 19:10
Vilket trams. Låt dem snusa om de vill. Satsa resurser på dem som använder anabola steroider istället.

tp_88
2011-09-29, 20:13
Dötssnus.

Dötsstraff vore på sin plats.

Timme
2011-09-29, 21:12
Jag tycker vi förbjuder mat och vatten i idrottssammanhang. Det har en alldeles för anabol och prestationshöjande verkan för att få vara tillåtet.

jag håller med här ;)

z_bumbi
2011-09-29, 21:24
Läs sista meningen i ditt tidigare inlägg och kom igen.

Ja?

IronBug
2011-09-29, 21:40
Ja?

Är du på riktigt?

"Om det är nikotin de är ute efter så borde det också omfatta även nikotintuggummin etc men självklart också rökning."

Nej, rökning innefattas inte. Snus och endast snus, som artikeln påpekar. Problem?

Matsa
2011-09-29, 22:18
Förlåt men jag måste lägga mig i och tolka innan jag blir ännu tröttare på er... :D

"Om det är nikotin de är ute efter så borde det också omfatta även nikotintuggummin etc men självklart också rökning."

Det fetmarkerade ordet är viktigt i den meningen. Logiskt sett så borde det omfatta all nikotin, även rökning. Nu gör det dock inte det utan det omfattar endast snus men Bumbi tycker att det borde det. Han har inte skrivit det du tror att han har skrivit.

Oljeblixten
2011-09-30, 00:39
Nikotintuggummi innehåller ju fjantigt mycket nikotin, men hur ska detta mätas? Eftersom det inte skulle innefatta rökning kan man ju bara säga att man dragit i sig ett packe cigg?

Doctor Snuggles
2011-09-30, 00:56
Vilket skämt det är. Passa på att dopingklassa koffein, ammoniak och taurin också då?

Koffein i större mängder har jag för mig är dopingklassat.

Lychgate
2011-09-30, 06:04
Iaf rökning binder upp hemoglobin(syrebärande delen i blodet) så att kroppen eventuellt behöver producera mera. Skulle man isåfall sluta röka så frisätts dom cellerna för att sedan plocka upp syre.

Inlägg klockan 7 på morgonen så felfaktorn är stor, någon som vet mer?

KaptenKnäsvag
2011-09-30, 06:07
De borde dopingklassa mat, det har ju en prestationshöjande effekt. Fuskigt

Jishuku
2011-09-30, 06:12
Dopingklassa cheerleaders. De har en klart prestationshöjande effekt.

z_bumbi
2011-09-30, 06:43
Koffein i större mängder har jag för mig är dopingklassat.

Nej men det har varit.

hertzman
2011-09-30, 18:27
Det här är ju fullkomligt absurt. Varenda snusare kan gå i god för att någon prestationshöjande effekt absolut inte finns, snarare tvärtom.

Deceiver85
2011-09-30, 18:44
Tramsigt av WADA eftersom de prestationshöjande effekterna av snus borde vara tämligen låga/obefintliga. Dock snusar jag inte själv, så mig personligen kvittar det.

Fidde_Mannen
2011-10-01, 10:43
Det här är ju fullkomligt absurt. Varenda snusare kan gå i god för att någon prestationshöjande effekt absolut inte finns, snarare tvärtom.

Hur vet man det? Om det gör att du lyfter 2.5kg bättre i bänkpress så vet ju inte du det.

z_bumbi
2011-10-01, 10:56
Det här är ju fullkomligt absurt. Varenda snusare kan gå i god för att någon prestationshöjande effekt absolut inte finns, snarare tvärtom.

Varenda snusare som har undersökt saken vetenskapligt och i de sammanhang som det handlar om här kan kanske göra det men då är den inte så vetenskaplig i sitt förhållningsätt.

thatice
2011-10-01, 11:36
Snusar bara Skruf extra stark och det har gett 17,5kg i bänken så någon sanning finns det nog, varför skulle den annars heta "extra stark"?

hertzman
2011-10-03, 12:24
Varenda snusare som har undersökt saken vetenskapligt och i de sammanhang som det handlar om här kan kanske göra det men då är den inte så vetenskaplig i sitt förhållningsätt.

Hur vet man det? Om det gör att du lyfter 2.5kg bättre i bänkpress så vet ju inte du det.

Mina egna dubbelblinda placebokontrollerade studier visar att snus gör dig lugn och svag. För mycket mår du illa av. Ger du det till en icke-snusare resulterar det ofta i illamående.

Snusar bara Skruf extra stark och det har gett 17,5kg i bänken så någon sanning finns det nog, varför skulle den annars heta "extra stark"?

Sant. Jag kör bara på stark. Om jag byter kanske världsrekorden kommer rullande?

WHITEFOLKS
2011-10-03, 12:47
Jag antar att deras misstankar om prestationshöjande effekt inte är nödvändigtvis för just styrkelyft eller liknande aktivitet.

Det finns säkert diverse andra saker som är dopingklassade (typ betablockerare) som inte är jättepositivt vid styrkeverksamhet :)

Vissa av dessa är väl begränsade i sin dopingklassning till specifika verksamheter och vissa inte.

Pernam
2011-10-03, 14:30
Jag vet bara att livet inte är värt att leva utan snus. Prestationhöjande eller inte.

Tjuckot
2011-10-03, 14:47
Mina egna dubbelblinda placebokontrollerade studier visar att snus gör dig lugn och svag. För mycket mår du illa av. Ger du det till en icke-snusare resulterar det ofta i illamående.

Känner man sig stressad och blir lugn av en snus kan det förklaras av ett nikotinberoende och att stressen är ett abstinenssymtom. Illamående och att spy är tecken på främst nikotinöverdos, därför man i många fall får vänja sig till att snusa.

Fidde_Mannen
2011-10-03, 20:50
känner man sig stressad och blir lugn av en snus kan det förklaras av ett nikotinberoende och att stressen är ett abstinenssymtom. Illamående och att spy är tecken på främst nikotinöverdos, därför man i många fall får vänja sig till att snusa.

+1

G_lund
2011-10-03, 20:53
Dags att dopingklassa skägg?

hertzman
2011-10-03, 22:40
Dags att dopingklassa skägg?

Sex, snus och kaffe. Tre prestationshöjare som passar väl i följd. Snuset ryker. Snart de andra två också.