handdator

Visa fullständig version : Våra nya ministrar


Nitrometan
2011-09-29, 10:56
O rejoice, people of Sweden!

Jubla svenska folk!

Vi har fått nya ministrar!

* Annie Lööf. Centerns nya partiledare blir ny näringsminister.
* Anna-Karin Hatt. It- och energiminister.
* Lena Ek. Blir ny miljöminister

http://www.dn.se/nyheter/politik/loof-och-ek-nya-namn-i-regeringen

Centerns nya partiledare Annie Lööf blir näringsminister. Hennes partikamrat Lena Ek blir miljöminister. Det är de två nya namnen i regeringen som statsminister Fredrik Reinfeldt (M) presenterade på torsdagen.

Annie Lööf efterträder inte bara Maud Olofsson som Centerledare, hon tar dessutom över Olofssons jobb som näringsminister.

Andreas Carlgren får lämna regeringen och hans jobb som miljöminister övertas av Lena Ek, som varit EU-parlamentariker de senaste åren.

Anna-Karin Hatt, som var Lööfs rival om partiledarposten, får ett större ansvar. Till hennes tidigare uppdrag som IT-minister läggs nu också energipolitiken.

Det betyder att Annie Lööf slipper tungrodda frågor som elmarknaden och kärnkraften som varit slitsamma för företrädaren Maud Olofsson. Samtidigt tar Lööf över ansvaret för regional tillväxt som tidigare skötts av Hatt.

Nå? Vad tycks?

Blir ni glada när ni får lite nya ministrar?

Kan de göra nytta tror ni?

mikaelj
2011-09-29, 11:01
Hatten av för IT-ministern, helt klart. Det kan dock bli en riktig snårskog av poster.

Nitrometan
2011-09-29, 11:03
Fast Hatten var IT-minister redan innan. Nu fick hon ta energin också för att Lööfets jobb skulle bli lite lättare.

Manta
2011-09-29, 11:14
Verkar korkat att para IT med energi. De kommer ju trampa varandra på tårna hela tiden.

Loke
2011-09-29, 11:14
"Anna-Karin Hatt, som var Lööfs rival om partiledarposten, får ett större ansvar. Till hennes tidigare uppdrag som IT-minister läggs nu också energipolitiken."

Haha, ibland känns det som att man bor i typ afghanistan och det är viktigt att alla stammarna får en viktig position. Hatt-klanen måste få en viktig roll när de förlorade partiledarrollen, annars kanske det blir oroligheter i de norra provinserna!

I övrigt har jag ingen åsikt. Jag tycker mest det är skönt att Maud är borta, var det någon minster jag inte gillade så var det hon.

Nitrometan
2011-09-29, 11:18
"Anna-Karin Hatt, som var Lööfs rival om partiledarposten, får ett större ansvar. Till hennes tidigare uppdrag som IT-minister läggs nu också energipolitiken."

Haha, ibland känns det som att man bor i typ afghanistan och det är viktigt att alla stammarna får en viktig position. Hatt-klanen måste få en viktig roll när de förlorade partiledarrollen, annars kanske det blir oroligheter i de norra provinserna!
Lysande observation. Tänk vilket jobb att sätta ihop en regering av olika partier och olika fraktioner inom dessa partier. :D
I övrigt har jag ingen åsikt. Jag tycker mest det är skönt att Maud är borta, var det någon minster jag inte gillade så var det hon.
Och Andreas Carlgren. Jag hoppas att ingen missar det faktum att även han är borta. Det är skönt.

hultman
2011-09-29, 11:25
Andreas Carlgren har ju fått kritik för att inte vara tillräckligt miljömuppig. Det känns inte bra alls med tanke på att han blev så snabbt efterträdd. Hoppas bara att det inte blir någon aggressiv agenda...

Hade gärna sett att Maud efterträddes av någon liberal centerpartist, men det kunde man ju glömma. Nu blir det inte en röst på C i detta val heller.

stridis
2011-09-29, 11:45
Andreas Carlgren har ju fått kritik för att inte vara tillräckligt miljömuppig. Det känns inte bra alls med tanke på att han blev så snabbt efterträdd. Hoppas bara att det inte blir någon aggressiv agenda...

Hade gärna sett att Maud efterträddes av någon liberal centerpartist, men det kunde man ju glömma. Nu blir det inte en röst på C i detta val heller.




Och Andreas Carlgren. Jag hoppas att ingen missar det faktum att även han är borta. Det är skönt.

Ja Carlgren var inget vidare. Nu vet jag nada om efterträdaren, hoppas inte det är ur askan i elden.

Det där med att Lööf hade Thatcher som förebild det lovar inte gott, men hoppas kan man ju.

qwerty1
2011-09-29, 11:52
Hade hoppats på att Beatrice Ask och Maria Larsson var borta från sina platser. Bättre lycka nästa gång... *cry*

Nitrometan
2011-09-29, 11:59
Du får helt enkelt rösta bort dem.

hultman
2011-09-29, 12:15
Hade hoppats på att Beatrice Ask och Maria Larsson var borta från sina platser. Bättre lycka nästa gång... *cry*

Indeed.

Loke
2011-09-29, 12:59
Anna-Karin Hatt har studerat statsvetenskap, internationella relationer och freds- och konfliktkunskap på göteborgs universitet. Och konflikter kan det ju bli när man vill bygga vindkraftverk, till exempel. Och internationella elledningar bygger såklart på internationella relationer.

Hur som hellst brukar man ju säga att en minister behöver så många andra talanger än just detaljkunskap inom det området hon är minister för. Och det är ju antagligen så att det inte fanns en enda ingenjör eller ekonom i hela sverige som klarar av att tala inför tv-kameror, följa partipiskan och ha ett starkt engagemang i energifrågor. Framförallt gäller det ju att få saker att hända som minister, man måste nog vara lite driftig. Och vi vet ju hur det är med ingenjörer och ekonomer, de brukar sällan vara så företagsamma.

Nej, skämtåsido. Jag önskar mest att ministerposterna var något mer än en populäritetstävling, det är allt. På tal om att ta ansvar för landet och sånt.

thunder
2011-09-29, 13:48
Hatten av för IT-ministern, helt klart. Det kan dock bli en riktig snårskog av poster.

:laugh:

stafh
2011-09-29, 13:51
"Andreas Carlgren får lämna regeringen"

http://www.cardinalfang.net/misc/images/lego/much_rejoicing.jpg