handdator

Visa fullständig version : Tävla i (klassisk?) styrkelyft?


Mjölkprotein
2011-09-28, 19:38
Jo hejsan, har fått höra att jag borde börja tävla. Och det skulle jag fan vilja göra...

INFO:

VIKT: ca 67kg
ÅLDER: Född i juli 1997 = 14år!

TOTALT 272,5 I STYRKELYFT (SAMMANLAGT FRÅN TRÄNINGAR)
VARAV 122,5kg Marklyft, 60kg BÄNKPRESS och 90KG KNÄBÖJ

Tränat dessa övningar i ca 4 månader. Före det var det meningslös träning.

Nå? Tror ni att jag har någon chans? Ska jag börja tävla gör jag det förmodligen efter årsskiftet, men kommer det någon riktigt lockande tävling i närheten innan årsskiftet stället jag säkert upp.

Men, när utrustning är obligatorisk, är det ett tvång då? För jag vill helst slippa använda någon som helst utrustning..

martinmartin
2011-09-28, 19:43
Naturligtvis ska du börja tävla om du är sugen på det. Du är ung och har lång tid på dig att bli riktigt bra. Skit i andra, börja tävla och fortsätt träna!

SiSenior
2011-09-28, 19:46
Utvecklingspotentialen är enorm. Du är 14 år, herregud, Kör Hårt.

CharlieBB
2011-09-28, 19:47
Alla som vill tävla bör tävla. Sen att du ser ut att ha goda förutsättningar för din ålder är en annan femma.

limenka
2011-09-28, 19:49
Självklart ska du tävla om det känns lockande! Det är väldigt roligt även om man inte vinner/får högst resultat i sin klass på första tävlingen (eller någonsin för den delen).

Ungrim
2011-09-28, 20:03
Nå? Tror ni att jag har någon chans?

Men, när utrustning är obligatorisk, är det ett tvång då? För jag vill helst slippa använda någon som helst utrustning..

Om bara den som är starkast ställer upp å tävlar så vore det ju inte så kul. Klart du ska tävla, oavsett vad du lyfter i dagsläget.

Vad gäller utrustningen så finns det ju idag Klassisk lyftning, då behöver du enbart Skor, Trikå, T-shir men får även använda bälte och handledslindor.

Så du behöver ingen "utrustning"

Nitrometan
2011-09-28, 20:03
Instämmer med alla här. Bara gört.

Klassisk styrkelyft är bara trikå, tshirt, handledslindor, skor och bälte (man måste inte ha bälte och handledslindor).

LindaS
2011-09-28, 20:13
Långa strumpor i marklyft.

Mjölkprotein
2011-09-28, 21:57
Instämmer med alla här. Bara gört.

Klassisk styrkelyft är bara trikå, tshirt, handledslindor, skor och bälte (man måste inte ha bälte och handledslindor).

Men... Varför i helvete måste man ha trikå för?!

LindaS
2011-09-28, 22:00
Men... Varför i helvete måste man ha trikå för?!
Därför att där sitter 3 domare som ska(för din skull) säkerställa djupet i böjen, att rumpan är kvar på bänken, etc etc. Då är det bra om inga kläder är i vägen.

mn8eii
2011-09-29, 08:42
Men... Varför i helvete måste man ha trikå för?!

Jag har full förståelse för att långt ifrån alla 14-åringar har hunnit hitta sig själv och framförallt hittat en trygghet i sig själv. Dock så är jag övertygad om att när du väl befinner dig på en tävling tillsammans med liksinnade, även de i trikåer, så kommer du inte ägna en tanke åt vad någon tycker om din outfit.

z_bumbi
2011-09-29, 08:48
Jag har full förståelse för att långt ifrån alla 14-åringar har hunnit hitta sig själv och framförallt hittat en trygghet i sig själv. Dock så är jag övertygad om att när du väl befinner dig på en tävling tillsammans med liksinnade, även de i trikåer, så kommer du inte ägna en tanke åt vad någon tycker om din outfit.

+1

och det gäller inte bara 14-åringar.

hugok
2011-09-29, 10:36
Trikå i styrkesammanhang är manligare än det låter ;)

Mjölkprotein
2011-09-29, 14:11
Jag har full förståelse för att långt ifrån alla 14-åringar har hunnit hitta sig själv och framförallt hittat en trygghet i sig själv. Dock så är jag övertygad om att när du väl befinner dig på en tävling tillsammans med liksinnade, även de i trikåer, så kommer du inte ägna en tanke åt vad någon tycker om din outfit.

Nämen haha, missförstå mig inte. Jag är inte osäker "i mig själv" eller hur jag nu ska formulera det, men det verkade bara väldigt knäppt att ha sån där grej på sig. Men nu när jag vet varför så, jaja...

mini
2011-09-29, 15:47
Trikå är något av det snyggaste man kan ha. *cupid*