handdator

Visa fullständig version : Upplägg 5-split


mommy
2011-09-28, 18:53
Jag har hittills kört 3-split och tycker jag ökat rätt bra (kan bero på att jag börjat skriva träningsdagbok och ser ökningarna samtidigt som jag pressar mig hårdare). Har tränat styrketräning i några år (började för 8 år sen, men seriositeten har gått i perioder). Just nu är styrketräningen det roligaste jag vet och då jag pluggar på distans har jag massor av tid över och tänkte träna alla vardagar. Har aldrig kört 5-split tidigare och ville ha lite åsikter på övningsval och mängd träning.

Jag har nu kört 4x8 reps i två veckor för att sedan köra 3x12 reps i två veckor. Tycker det har fungerat bra, så jag kör vidare på det. Är det lämpligt antal övningar, eller skulle ni ändra nåt i upplägget?

Pass 1: Rygg
Marklyft
Ryggresning
Chins
Skivstångsrodd
Hantelrodd
Latsdrag

Pass 2: Bröst/mage
Bänkpress
Bröst i kabel
Lutande bänk
Situps på boll (5x20 reps)
Situps i maskin
Sidovridningar

Pass 3: Ben
Knäböj
Gående utfall
Raka marklyft
Benpress
Vadpress

Pass 4: Armar/mage
Tricepsext
Smalbänk
Skivstångscurls
Koncentrationscurls
Situps på boll (5x20 reps)
Situps i maskin
Sidovridningar

Pass 5: Axlar
Rotatorcuff
Hantelpress
Lateral raise
Drag till hakan
Baksida axlar

Ernie McCracken
2011-09-28, 23:05
Såg fint ut, det enda jag reflekterade över direkt var antalet övningar på vissa muskelgrupper. Jag skulle inte vilja köra mer än 3 övningar då jag inte känner att det finns tillräckligt med ork kvar när jag kört tungt på dom tidigare.. Jag hade satsar på 2-3 per muskelgrupp och sedan kört såpass intensivt att det inte behövdes mer.. Antingen med hjälp av tyngre vikt. eller att öka antalet set. Men detta är endast min åsikt, och jag är långt ifrån en erfaren styrketränare :)

mommy
2011-09-29, 06:26