handdator

Visa fullständig version : vad menar allan med detta citat?


energi
2011-09-28, 15:48
Det finns en guide där allan skriver om hur man blir stor. Vad menar han med detta? "-En tung kropp kan hantera tunga vikter bättre än en lätt kropp.Och tunga vikter bygger. Punkt slut."

rooz
2011-09-28, 15:50
har du prövat att lyfta en hantel över 40kg?

Eller köra typ tricepextensions med 85-90 av din Kv?

hurril
2011-09-28, 15:50
Du menar utöver det alldeles uppenbara?

energi
2011-09-28, 15:53
Aa exakt, jag förstår inte varför en tung kropp skulle kunna curla 20 kg lättare än snubben med hälften av kroppsvikten. Om de har exakt samma muskelmassa.

Dreas
2011-09-28, 15:54
Aa exakt, jag förstår inte varför en tung kropp skulle kunna curla 20 kg lättare än snubben med hälften av kroppsvikten. Om de har exakt samma muskelmassa.För att fett ökar styrkan, eller ger bättre/kortare lyftvägar.

Två personer med samma muskelmassa och den ena väger det dubbla, då är med stor sannolikhet den stölrre starkare.

Rikard Jansson
2011-09-28, 15:55
Någon på 80 kg curlar lättare 80 kg än någon på 50 kg curlar 80 kg pga att den på 50 kg ramlar framlänges om han inte kompenserar genom att luta sig bakåt.

aijou
2011-09-28, 15:56
Är inte helt säker på vad du är ute efter för svar. Tror han menar precis vad han säger. Jag tolkar det i alla fall som att: En tung kropp blir stadigare och har mer kraft att att sätta emot för att flytta vikter. Så länge du lyfter vikter som är tunga för dig så kommer dina muskler att utvecklas.

Tror inte det finns så mycket mer att säga om saken. It's the truth! *flex*

Supermicke
2011-09-28, 15:59
För att fett ökar styrkan, eller ger bättre/kortare lyftvägar.

Två personer med samma muskelmassa och den ena väger det dubbla, då är med stor sannolikhet den stölrre starkare.

aldrig hört det förut, hur kan det vara så egentligen? :P

vicarious
2011-09-28, 16:04
Någon på 80 kg curlar lättare 80 kg än någon på 50 kg curlar 80 kg pga att den på 50 kg ramlar framlänges om han inte kompenserar genom att luta sig bakåt.

lol. tycker du din jämförelse är rättvis? :laugh:

Eddie Vedder
2011-09-28, 16:07
Aa exakt, jag förstår inte varför en tung kropp skulle kunna curla 20 kg lättare än snubben med hälften av kroppsvikten. Om de har exakt samma muskelmassa.

Därför att Allan förmodligen väljer att utgå från rimliga exempel och inte känner att han behöver förtydliga med de mest extrema exemplen antar jag. Alltså, Allan utgår från det självklara i att den på gymmet som väger dubbelt så mycket som en annan har mer muskler. Men visst, har en person på 150 kg exakt lika muskler som den rippade på 75 kg kanske de ligger väldigt nära varandra. Men det är ju inte direkt vanligt förekommande bland de som frekvent tränar på gym. 150-kilospersoner finns men det är sällan någon väger 150 kg, tränar på gym men ÄNDÅ har så lite muskler.

"Jag väger 150 kg, har tränat i 20 år och tar 80 kg i bänkpress" är ju ganska illa. ;)

hurril
2011-09-28, 16:11
Därför att Allan förmodligen väljer att utgå från rimliga exempel och inte känner att han behöver förtydliga med de mest extrema exemplen antar jag. Alltså, Allan utgår från det självklara i att den på gymmet som väger dubbelt så mycket som en annan har mer muskler. Men visst, har en person på 150 kg exakt lika muskler som den rippade på 75 kg kanske de ligger väldigt nära varandra. Men det är ju inte direkt vanligt förekommande bland de som frekvent tränar på gym. 150-kilospersoner finns men det är sällan någon väger 150 kg, tränar på gym men ÄNDÅ har så lite muskler.

"Jag väger 150 kg, har tränat i 20 år och tar 80 kg i bänkpress" är ju ganska illa. ;)

Även med samma mängd muskelmassa på olika kroppsvikt så kommer högst sannolikt den tyngre att kunna hantera (mycket) större vikter. Detta är den enklaste slutsatsen och garanterat det Allan menar.

Rikard Jansson
2011-09-28, 16:12
lol. tycker du din jämförelse är rättvis? :laugh:

Han frågade ju varför någon på X KV har lättare att curla Z kg än någon på <X KV. Och just i bicepscurl är det ju för att man har lättare att hålla balansen. Huruvida man är starkare överlag av att väga mer vet jag inte. Men strongmanövningar blir i regel lättare, samt bicepscurl då. Sen säkert några mer, och sen blir chins och dips svårare.

beckman88
2011-09-28, 16:41
Mapa väger 160kg
Mapa är stark.

Sniggel
2011-09-28, 16:44
Allan menar förstås i praktiken och inte i teorin. Med en tyngre kropp menar han bla att en tyngre kropp är mer stabil, men dessutom att den kroppen har mer muskler. För så är det generellt. Eftersom det handlar om överätning kommer en viktökning på 10 kg alltid innebära vinst av muskelmassa, utöver den muskelmassa man får av träningen.
Har man mer muskler kan man lyfta tyngre vikter (plus argumenten om extra stabilitet), vilket ger mer stimuli till musklerna så att de ska stanna där mer permanent än tillfälligt (ifall man deffar senare).

Exempel 1:
Man (en nybörjare på 70 kg) är försiktig med viktuppgången och kör en "leangains approach" och tillåter sig att gå upp till 80 kg under en 2-årsperiod. Under denna tid kommer man att träna/reppa på bl a följande vikter:
110 kg böj
130 kg marklyft
90 kg bänkpress

Exempel 2
Här har man istället tillåtit sig själv att komma upp i 100 kg under 2 år och därmed tränat på bla följande vikter:
150 kg böj
180 kg marklyft
115 kg bänkpress

När exempel 2 deffar ner sig till 80 kg kommer han tack vare de höga vikterna personen tränat på att visa sig i att en större mängd muskelmassa byggts än om personen tagit det lugnt med bulken.
...om jag tolkat Allan rätt. Jag själv tror att det ligger en hel del i det här.

energi
2011-09-28, 17:43
Allan menar förstås i praktiken och inte i teorin. Med en tyngre kropp menar han bla att en tyngre kropp är mer stabil, men dessutom att den kroppen har mer muskler. För så är det generellt. Eftersom det handlar om överätning kommer en viktökning på 10 kg alltid innebära vinst av muskelmassa, utöver den muskelmassa man får av träningen.
Har man mer muskler kan man lyfta tyngre vikter (plus argumenten om extra stabilitet), vilket ger mer stimuli till musklerna så att de ska stanna där mer permanent än tillfälligt (ifall man deffar senare).

Exempel 1:
Man (en nybörjare på 70 kg) är försiktig med viktuppgången och kör en "leangains approach" och tillåter sig att gå upp till 80 kg under en 2-årsperiod. Under denna tid kommer man att träna/reppa på bl a följande vikter:
110 kg böj
130 kg marklyft
90 kg bänkpress

Exempel 2
Här har man istället tillåtit sig själv att komma upp i 100 kg under 2 år och därmed tränat på bla följande vikter:
150 kg böj
180 kg marklyft
115 kg bänkpress

När exempel 2 deffar ner sig till 80 kg kommer han tack vare de höga vikterna personen tränat på att visa sig i att en större mängd muskelmassa byggts än om personen tagit det lugnt med bulken.
...om jag tolkat Allan rätt. Jag själv tror att det ligger en hel del i det här.

Bra förklarat som fan! Synd att ingen kunde göra det innan dig.. :)

mangemani
2011-09-28, 18:22
fanns väl inget i citatet som inte kunde förstås och det stämmer det han säger.

Ondskapelsen
2011-09-29, 19:46
Även med samma mängd muskelmassa på olika kroppsvikt så kommer högst sannolikt den tyngre att kunna hantera (mycket) större vikter. Detta är den enklaste slutsatsen och garanterat det Allan menar.

High-Five.
Ska du marka 400 så bör du kanske gå upp ca 35kg för att hantera det med stil!