handdator

Visa fullständig version : Vad krävs det för att få ett vassleprotein att tas upp långsamt?


StampChamp
2011-09-27, 22:53
Jag har tidigare kört fairings complete protein 3, riktigt gott och bra med både snabba och långsamma proteiner. Men det är lite dyrt så jag lyxar bara till med det ibland och kör det innan jag lägger mig.

Nu tänkte jag köpa ett rent vassleprotein då jag bara betalar 110kr/kg. Vad krävs för att detta protein skall tas upp långsammare och fungera mer som ett blandprotein?

Räcker det med en knäckebröd och banan eller blanda i lite havregryn? Nåt ägg? Eller behövs det mer typ kyckling, potatis, helt enkelt en lite större måltid?

Mastodon
2011-09-27, 23:09
någon definitiv gräns känner jag inte till men du är inne på rätt spår med att ta det tillsammans med fast föda. Dock så går du ju miste om vasslets egenskaper: när du tar det med mat så blir det som vilken proteinkälla som helst. Visserligen är vassle snorbilligt.
Vätska tas upp fortare även om du blandar det med lite havregryn skulle jag tippa. Vill du göra en blandproteinshake är ju proteinet i mjölk 80% kasein, eller så kan du blanda med typ kvarg.

När jag inte orkar äta mina (säg) 150 gram protein helt från mat i en sittning så kompletterar jag med det billigaste proteinpulvret jag har, oftast blir det vassle.

agazza
2011-09-27, 23:14
kyckling osv är väl rätt snabba?

Ät en stor portion fet mat borde väl räcka.

ugnsbakat falukorv med ost är gött

Mastodon
2011-09-27, 23:22
kyckling är ju i princip 100 E% intakt muskelprotein - inte snabbt. fett gör att magsäcken töms långsammare och ger långsammare utportionering av näring till blodet, ja, men det gör proteinrik mat också

Degpekka
2011-09-27, 23:39
Så länge du ska tävla i Mr olympia tror jag inte att du kommer märka av skillnaden på ett "snabbt" och ett "långsamt" protein. :)

agazza
2011-09-27, 23:50
kyckling är ju i princip 100 E% intakt muskelprotein - inte snabbt. fett gör att magsäcken töms långsammare och ger långsammare utportionering av näring till blodet, ja, men det gör proteinrik mat också

Hade för mig både kyckling och kött som tuggas riktigt hade relativt snabbt upptag, men är för trött för att googla källor, får återkomma.

Det är fortfarande långt ifrån den feta korven med ost och kaseinprotein.

krubkungen
2011-09-27, 23:55
Hade för mig både kyckling och kött som tuggas riktigt hade relativt snabbt upptag, men är för trött för att googla källor, får återkomma.

Det är fortfarande långt ifrån den feta korven med ost och kaseinprotein.

Inte lika snabbt som vassle. Nånstans mitt i mellan vassle och kasein kanske?

Ifall man tar sitt vassle med 2-300g minimjölk så borde väl inte det sakta ner upptaget?