handdator

Visa fullständig version : Bulk mat


energi
2011-09-27, 20:30
Tjena, har en kompis som har riktigt stora problem med att fylla hans energibehov på 2500 kcal. Han skulle helst vilja leva på en macka dagligen. Vad skulle jag kunna ge han för att han ska få i sig mer kcal som är båda gott och hyffsat billigt.

Pansartax
2011-09-27, 20:32
http://www.mediabanken.se/WS/Arla/Arla.se/v100/Image.aspx?opvno=y2r5cfokx5vu33k7nde76fc3gu000000&itype=Jpg300p

Hemmagjord bea är bra skit också.

vicarious
2011-09-27, 20:40
Godis + mjölk = gott och billigt.

Hannya
2011-09-27, 20:45
Bacon, blodpudding, nötfärs/blandfärs, ravioli

Krogbyggaren
2011-09-27, 20:47
lax,olivolja,jordnöttssmör,nötter,mjölk,pasta,ris. .

energi
2011-09-27, 20:48
Ni är guld <3

Pansartax
2011-09-27, 21:09
Fläskfärs är rätt stabilt också, fet fläskfärs (Fläskfärs finmald 20%) med vit pasta med massa riven ost och nån fet sås och mjölk som dryck till det är en riktig bomb det.

Det står sig vilken karl som helst på i timmar rätt doserat.

krille93
2011-09-27, 21:34
är mjölk bulkmat? dricker cirka 1- 1,5l mjölk om dagen minst, men varför ger ni detta som exempel? :s

Pepz
2011-09-27, 21:35
är mjölk bulkmat? dricker cirka 1- 1,5l mjölk om dagen minst, men varför ger ni detta som exempel? :s

billigt, mycket kalorier(om den är helfet) lättdrucket, mycket protein.

Sheogorath
2011-09-27, 21:40
Cheeseburgare på Donken. 1200 tämligen lättätna kalorier för typ 40 spänn.

Mjölkprotein
2011-09-27, 22:20
Har han ätstörningar hjälper det nog inte vad du än ställer fram på bordet, då borde han fan söka hjälp eller nåt. Annars finns det ju alltid gainers.. Men man borde ju ändå inte leva på en macka och gainers...

Blodpuddig,risgryngsgröt,fiskpinnar,palt m.fl är gott...

Jokester
2011-09-27, 22:41
är mjölk bulkmat? dricker cirka 1- 1,5l mjölk om dagen minst, men varför ger ni detta som exempel? :s

För att mjölk innehåller massor av kalorier, samt en hel del protein.

Anders The Peak
2011-09-28, 06:49
Det föreslås en massa fettbildande(skräpmat) mat i den här tråden som inte gagnar för en stark, muskulös och fettsnål kropp.

En liten artikel i ämnet (http://pec.umz.ac.ir/Files/CD_1/European%20Jnl.%20of%20Sport%20Science/Euro_Sport_Sci_08_02_2008.pdf#page=15)

StarkaUlf
2011-09-28, 07:15
Kul att folk i princip bara föreslår fet mat :) Det går ju faktiskt att bulka på magrare kött och kyckling/fisk osv. Bara ösa på med lite mer kolhydrater eller annat som man vill.

vicarious
2011-09-28, 07:25
Kul att folk i princip bara föreslår fet mat :) Det går ju faktiskt att bulka på magrare kött och kyckling/fisk osv. Bara ösa på med lite mer kolhydrater eller annat som man vill.

Kanske inte det bästa alternativet om man har "riktigt stora problem med att fylla sitt energibehov på 2500 kcal."

StarkaUlf
2011-09-28, 07:44
Kanske inte det bästa alternativet om man har "riktigt stora problem med att fylla sitt energibehov på 2500 kcal."

Sant, missade det :smash:

Låter ju dock som en som har ätstörningar (säger inte att han har det, men kanske). Då kan det ju vara bättre att söka hjälp.

SteelPulse
2011-09-28, 07:52
Det föreslås en massa fettbildande(skräpmat) mat i den här tråden som inte gagnar för en stark, muskulös och fettsnål kropp.

En liten artikel i ämnet (http://pec.umz.ac.ir/Files/CD_1/European%20Jnl.%20of%20Sport%20Science/Euro_Sport_Sci_08_02_2008.pdf#page=15)Håller med, verkar som många verkar använda bulk som ett skäl till att äta trash. Jag får fan skörbjugg av ett endaste besök på mcd.

Anders The Peak
2011-09-28, 09:26
Kanske inte det bästa alternativet om man har "riktigt stora problem med att fylla sitt energibehov på 2500 kcal."

Om det inte är en ätstörning i botten och man inte får i sig sitt kaloribehov handlar det säkert om att man inte har någon koll på antingen sitt kaloribehov eller hur mycket man stoppar i sig.

Sheogorath
2011-09-28, 10:58
Kul att folk i princip bara föreslår fet mat :) Det går ju faktiskt att bulka på magrare kött och kyckling/fisk osv. Bara ösa på med lite mer kolhydrater eller annat som man vill.

KAN det vara för att fett mättar väldigt dåligt för det antalet kalorier det ger (mer än dubbelt så mycket som samma mängd från protein eller kolhydrat) och killen i fråga hade problem med aptiten? (Nej, vi vet inte om han har någon ätstörning och behöver inte anta det heller).

StarkaUlf
2011-09-28, 11:01
KAN det vara för att fett mättar väldigt dåligt för det antalet kalorier det ger (mer än dubbelt så mycket som samma mängd från protein eller kolhydrat) och killen i fråga hade problem med aptiten? (Nej, vi vet inte om han har någon ätstörning och behöver inte anta det heller).

Har redan fått det sagt genom vicarious, och jag skrev även att jag missade att han hade problem med aptiten.

Sheogorath
2011-09-28, 11:44
Har redan fått det sagt genom vicarious, och jag skrev även att jag missade att han hade problem med aptiten.

OK. :thumbup:

StarkaUlf
2011-09-28, 12:09
OK. :thumbup:

Får vara glad att man själv har FÖR stor aptit, man är ju nästan alltid hungrig, trots bulk ;)

Sheogorath
2011-09-28, 12:34
Får vara glad att man själv har FÖR stor aptit, man är ju nästan alltid hungrig, trots bulk ;)

Så säger du bara nu när du inte är tjock. Vänta du bara. ;)

anton2000
2011-09-28, 12:49
https://www.handla24.se/halmstad/images/PRODUCT/medium/7318690037026.jpg

StarkaUlf
2011-09-28, 13:34
Så säger du bara nu när du inte är tjock. Vänta du bara. ;)

Haha ja det är väl sant. Skyndar som tur är långsamt :)

Eddie Vedder
2011-09-28, 14:27
KAN det vara för att fett mättar väldigt dåligt för det antalet kalorier det ger (mer än dubbelt så mycket som samma mängd från protein eller kolhydrat) och killen i fråga hade problem med aptiten?.

Akut prandiell mättnad ja. Det betyder inte att det stämmer över längre tid. Det kan mycket väl bli så att mycket riktigt fet och mastig mat gör att man inte pallar att äta alls.

Det där är väldigt olika.

Pepz
2011-09-28, 14:31
Håller med, verkar som många verkar använda bulk som ett skäl till att äta trash. .

Och lika många som tror att "lean n clean" ger bättre resultat

Sheogorath
2011-09-28, 14:32
Akut prandiell mättnad ja. Det betyder inte att det stämmer över längre tid. Det kan mycket väl bli så att mycket riktigt fet och mastig mat gör att man inte pallar att äta alls.

Det där är väldigt olika.

Visst är det så! Men jag tror de flesta är ense om att ska man äta upp sig i vikt går det lättare med Donken Cheese än ris och kyckling. Sen handlar det kanske primärt om andra saker än fettinnehållet, det vet jag faktiskt inte.

paatrik
2011-09-28, 15:15
Visst är det så! Men jag tror de flesta är ense om att ska man äta upp sig i vikt går det lättare med Donken Cheese än ris och kyckling. Sen handlar det kanske primärt om andra saker än fettinnehållet, det vet jag faktiskt inte.

Varför inte Kyckling & ris med en currysås innehållandes grädde? Jag förstår folks tips men det blir lite antingen eller.

Eddie Vedder
2011-09-28, 15:18
Visst är det så! Men jag tror de flesta är ense om att ska man äta upp sig i vikt går det lättare med Donken Cheese än ris och kyckling. Sen handlar det kanske primärt om andra saker än fettinnehållet, det vet jag faktiskt inte.

Ja det är ju mycket mer protein i kycklingen. :) Men kyckling plus ris jämfört med samma mängd kyckling och isokalorisk mängd jordnötter istället för ris är inte lika självklart. Vad jag tror att de allra flesta är överens om är att kombinationen av smakhöjande fett och lättsmälta (aptittriggande?) kolhydrater förmodligen lättast leder till överätning.

vicarious
2011-09-28, 15:45
Varför inte Kyckling & ris med en currysås innehållandes grädde? Jag förstår folks tips men det blir lite antingen eller.

+1. Kyckling och ris behöver ju inte vara tråkigt bara för att det är kyckling och ris :)

Sheogorath
2011-09-28, 16:09
Varför inte Kyckling & ris med en currysås innehållandes grädde? Jag förstår folks tips men det blir lite antingen eller.

Neeeeej. BAAAAARA Donken, annars blir det ingen bulk. ;)

Klart man kan piffa till kyckling med ris, det är väl en alldeles utmärkt idé. Bara en sån sak som att dra ner en rejäl klick smör i en annars kalorifattig gryta kan ju höja energiinnehållet rejält.

Pansartax
2011-09-28, 16:28
+1. Kyckling och ris behöver ju inte vara tråkigt bara för att det är kyckling och ris :)

Flygande jakob är min personliga "kyckling och ris" maträtt, bacon, grädde, chilisås, banan och jordnötter.

Sheogorath
2011-09-28, 16:52
Flygande jakob är min personliga "kyckling och ris" maträtt, bacon, grädde, chilisås, banan och jordnötter.

Men det är ju så äckligt?

Pansartax
2011-09-28, 17:20
Men det är ju så äckligt?

:confused:

YpuRcmPnSTM

difeddy
2011-09-28, 17:26
Alltså, 2500 kcal är ju superduperlätt att få i sig. Har man problem med att få i sig den mängden kanske man äter för mycket "deffmat", om man ska uttrycka det så. Även då tycker jag det är lätt, men har man dålig aptit kan det väl vara så.

StarkaUlf
2011-09-28, 17:56
+1. Kyckling och ris behöver ju inte vara tråkigt bara för att det är kyckling och ris :)

Därför man ALLTID ska blanda i ~100g ost i riset *drool* *flex* Det är riktigt gott. Sedan får man ju använda lite sås också, förhöjer alltid :)

lurre86
2011-09-28, 18:18
ibland när vissa har svårt att komma upp i tex 2500 kcal så har dom brist på fett i sin kost.

Så som någpn annan sa, fega inte med fett.

rätt fett är bra fett.

Eddie Vedder
2011-09-28, 18:28
rätt fett är bra fett.

Vilken typ av fett är "rätt"? :)

Mastodon
2011-09-28, 18:39
Vilken typ av fett är "rätt"? :)

det fetaste såklart, fett med fett är fett

Inge Enveten
2011-09-28, 18:41
1) tillräckligt proteinintag
2) inte för stort kcal-överskott (mer än 250+ per dag kräver starka undantag för min rekommendation)

Resten är sekundärt

Vad jag vill ha sagt är att skräpmat därmed per automatik inte alltid är något du bör undvika men även inte heller något du bör basera kosten helt på, om det tex är fråga om Margharitapizzor

paatrik
2011-09-28, 18:48
Vilken typ av fett är "rätt"? :)

Både du och jag förstår att han syftar på lax, avokado, olivolja etc etc :) meeeeen är inte just fett väldigt tvistat? Dvs, finns inte så många studier som ratar smör jämte lax?

Bjornmoberg
2011-09-28, 19:01
Inte riktigt kollat förslagen, men jag bulkar iaf och det går riktigt bra och jag äter mkt kyckling, med potatis och sån där färdig beasås. Fullfet mjölk till proteindrinkar och även annars, kan LÄTT dricka 3 liter mjölk på en dag, om det är hälsosamt utifrån andra aspekter är en annan sak. Fet köttfärs med grädde och massa ost och bara svullsaker, då jävlar ska det hända grejer till slut! =)

Eddie Vedder
2011-09-28, 19:01
Både du och jag förstår att han syftar på lax, avokado, olivolja etc etc :) meeeeen är inte just fett väldigt tvistat? Dvs, finns inte så många studier som ratar smör jämte lax?

Fast nu är det varken du eller jag som har startat tråden, den som har startat tråden kanske inte vet. Men ja det är omtvistat och jag skulle inte gå så långt som man gjort senaste 20-30 åren och säga att fettkällor med högre andel mättat fett behöver vara direkt sämre än mer omättat. Och absolut inte att väldigt stor andel fleromättat är bra. Just därför är ett ord som "rätt" både omöjligt att förstå för den som inte vet alls och dessutom antyder det att det kanske finns en något övertolkad bild av vilket som är bättre än andra.

paatrik
2011-09-28, 19:32
Fast nu är det varken du eller jag som har startat tråden, den som har startat tråden kanske inte vet. Men ja det är omtvistat och jag skulle inte gå så långt som man gjort senaste 20-30 åren och säga att fettkällor med högre andel mättat fett behöver vara direkt sämre än mer omättat. Och absolut inte att väldigt stor andel fleromättat är bra. Just därför är ett ord som "rätt" både omöjligt att förstå för den som inte vet alls och dessutom antyder det att det kanske finns en något övertolkad bild av vilket som är bättre än andra.

Håller med dig till fullo. Däremot var din fråga en aning ledande, istället hade du kunnat utveckla från början.

Sheogorath
2011-09-28, 19:35
Håller med dig till fullo. Däremot var din fråga en aning ledande, istället hade du kunnat utveckla från början.

That's not the Kolo way! ;)

paatrik
2011-09-28, 19:40
That's not the Kolo way! ;)

Perhaps :) Ska dock sägas att eddie är en av dem som ofta utvecklar och gör det bra.

Eddie Vedder
2011-09-28, 19:45
Perhaps :) Ska dock sägas att eddie är en av dem som ofta utvecklar och gör det bra.

Tack. :) Men just det faktum att jag ofta gör det kan ju också vara en anledning till att jag inte orkar göra detsamma i fjorton trådar per dag. ;)

Sheogorath
2011-09-28, 19:47
Perhaps :) Ska dock sägas att eddie är en av dem som ofta utvecklar och gör det bra.

Absolut. Men jag tycker att han gör helt rätt när han kastar tillbaka en motfråga och tvingar subjektet att tänka till först. Det sättet kan uppfattas som lite drygt och att man "sätter på plats", men det är ju så man lär sig tycker jag. Visst svider det, men då minns man å andra sidan lite bättre.

paatrik
2011-09-28, 20:52
Absolut. Men jag tycker att han gör helt rätt när han kastar tillbaka en motfråga och tvingar subjektet att tänka till först. Det sättet kan uppfattas som lite drygt och att man "sätter på plats", men det är ju så man lär sig tycker jag. Visst svider det, men då minns man å andra sidan lite bättre.

Du har helt klart en poäng ;)