handdator

Visa fullständig version : Problem med ''fallande'' knän vid knäböj.


svagvillblistark
2011-09-27, 18:22
Hej Kolozzeum - jag har ett problem och vill gärna ta del av er visdom!

Jag är inte en speciellt van gymmare men har hunnit bli tillräckligt varm i kläderna för att våga hoppa på ett Stronglift 5x5 program som jag tyckt fungerat väldigt bra, tills nyligen.

När jag kom upp i vikter av ca 70 kilo i böjen så föll mina knän inåt. Det verkar handla om båda knäna men det högra är värst. Det har inte känns speciellt tungt när jag kört så jag har själv inte reflekterat över detta, men personer som kollat mina böj säger att det ser riktigt illa ut. Eftersom böjtekniken fortfarande inte sitter i ryggmärgen så måste jag t.ex koncentrera mig på att gå tillräckligt djupt och hålla ryggen rakt vilket kanske gör att jag tappar knäna?

Av rädsla för att förstöra något så gick jag då tillbaka till lägre vikter för att träna tekniken, men det var fortfarande samma sak där. Nu är det ungefär 2 månader sedan jag körde senast och under den här tiden så har jag hunnit till Löplabbet och fått ut nya löparskor och inlägg då de upptäckte att jag hade en stark pronation.

Kan problemet med knäna ha med pronationen att göra? Tidigare har jag kört med platta skor av conversemodell men vet inte om jag ska gå över till att köra med inläggen nu.

Målet med min träning är att bli starkare och kunna jämföra resultaten med tävlande tjejer i styrkelyft men också att forma min kropp muskulös, då jag i nuläget är överviktig.

Jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få, har ni länkar till vetenskapliga rapporter eller liknande är det ännu bättre!


Nu såg jag precis att det fanns ett underforum för träningsskador så jag kanske postade lite fel här...

Scratch89
2011-09-27, 18:29
Anledningen till att dina knän faller in är för att de muskler som håller knäna utåt är för svaga, dvs dina abduktorer, där m. gluteus medius är den viktigaste, tillsammans med mindre viktiga som m. gluteus minimum, m. tensor fascia latae och m. sartorius.

Det du kan göra är att träna denna rörelse separat. Antingen genom att hitta en maskin som övar just på detta; att trycka låren och höften utåt. Du kan även, om du inte har någon maskin, lägga dig på sidan och lyfta upp benen i luften.

Sen handlar det mycket om teknik också. Om man tänker på att inte vobbla med knäna och försöka hålla dem i linje med fötterna hela tiden, så går det lättare. Man kanske får gå ner lite i belastning, men det kommer efter ett tag.

Pjotor
2011-09-27, 19:02
Koncentrera dig på att trycka knäna utåt, särskilt när du är på väg uppåt. Det har hjälpt för mig. Prova också med olika fotvinklar.


Kan problemet med knäna ha med pronationen att göra? Tidigare har jag kört med platta skor av conversemodell men vet inte om jag ska gå över till att köra med inläggen nu.

Det kan det ha, men i så fall är det ännu viktigare att du fokuserar på att trycka knäna utåt.

Om inläggen är stabila och hårda kan du prova att använda dem, men om de är mjuka och dämpar blir det antagligen instabilt. Prova och se, jag vet inte hur inläggen ser ut.


Nu såg jag precis att det fanns ett underforum för träningsskador så jag kanske postade lite fel här...
Pronering är inte en träningsskada utan ett tillstånd hos en majoritet av befolkningen här i Svedala. Du har lagt posten i helt rätt forum.

svagvillblistark
2011-09-27, 19:58
Anledningen till att dina knän faller in är för att de muskler som håller knäna utåt är för svaga, dvs dina abduktorer, där m. gluteus medius är den viktigaste, tillsammans med mindre viktiga som m. gluteus minimum, m. tensor fascia latae och m. sartorius.

Det du kan göra är att träna denna rörelse separat. Antingen genom att hitta en maskin som övar just på detta; att trycka låren och höften utåt. Du kan även, om du inte har någon maskin, lägga dig på sidan och lyfta upp benen i luften.

Sen handlar det mycket om teknik också. Om man tänker på att inte vobbla med knäna och försöka hålla dem i linje med fötterna hela tiden, så går det lättare. Man kanske får gå ner lite i belastning, men det kommer efter ett tag.

Det låter rimligt, jag ska kolla i övningsbanken och träna upp mina latinkunskaper en aning. Tack så mycket för tipsen!

svagvillblistark
2011-09-27, 20:22
Koncentrera dig på att trycka knäna utåt, särskilt när du är på väg uppåt. Det har hjälpt för mig. Prova också med olika fotvinklar.

Jag vet att jag verkligen behöver bli bättre på att koncentrera mig på hur jag utför övningarna, det får bli att kämpa på med det då. Skönt att höra att det ger resultat!

Föreslår du förresten också att jag bör köra separata övningar för att bygga upp musklerna kring knäna?

Om inläggen är stabila och hårda kan du prova att använda dem, men om de är mjuka och dämpar blir det antagligen instabilt. Prova och se, jag vet inte hur inläggen ser ut.

De känns ganska stabila, inte med gel utan hårdare plast så jag får helt enkelt testa. Scholl Orthaheel är märket men jag hittar ingen ytterligare produktinformation så jag kan inte identifiera vilket typ av inlägg det är eller vad de innehåller.

Pronering är inte en träningsskada utan ett tillstånd hos en majoritet av befolkningen här i Svedala. Du har lagt posten i helt rätt forum.

Jo, jag var snarare osäker på om ''fallande'' knän placerades under träningsskador - ny och tillfälligt sinnesförvirrad bara :em:

backda
2011-09-27, 21:10
Har samma problem.. har ibland kört med gummiband runt knäna samtidigt som jag böjt (lättare vikter), för att verkligen kunna pressa dom utåt.

Bra eller dåligt kanske nån kan uttala sig om, men jag tycker det hjälpt mig en bit på vägen.

Också nyfiken på: Pronerar du i conversen eller i de (uppbyggda?) löparskorna?

Scratch89
2011-09-27, 22:10
Nu var mitt inlägg inte lika pedagogiskt som det kanske var till för andra sjukgymnaster (eller ja, student i mitt fall), men kontentan var att man oftast får träna upp sådant separat, samtidigt som man kör på med sina knäböj. En maskin där man sitter och pressar ut benen åt sidan finns på i princip alla gym.

Det man kan göra är att kolla över tekniken på knäböjen också. Jag vobblade betydligt mer med knäna när jag av någon anledning hamnade med knäna långt fram; när jag började tänka på att gå bak med rumpan mer så att knäna var mer ovanför fötterna, blev det mindre moment på knät och därmed lättare att hålla dem där de skulle vara.

svagvillblistark
2011-09-28, 21:51
Har samma problem.. har ibland kört med gummiband runt knäna samtidigt som jag böjt (lättare vikter), för att verkligen kunna pressa dom utåt.

Bra eller dåligt kanske nån kan uttala sig om, men jag tycker det hjälpt mig en bit på vägen.

Också nyfiken på: Pronerar du i conversen eller i de (uppbyggda?) löparskorna?

Gummiband fick jag tips om också så jag funderade på att testa det men jag får köra in lite böjar med inlägg så att det inte blir för svajigt allting. (Jag kan se framför mig hur jag faller som en fura ner i hantelställningen och dör på fläcken... )

Pronerar i conversen, eller i princip i alla skor utan klack. Dock så slipper jag proneringen i löparskorna som både är uppbyggda samt har extra inlägg som är lösa. Det är faktiskt en jättestor skillnad att springa i dem jämfört med de löparskor jag hade tidigare utan uppbyggnad...

Kör du förresten med inlägg när du böjer?

svagvillblistark
2011-09-28, 22:04
Nu var mitt inlägg inte lika pedagogiskt som det kanske var till för andra sjukgymnaster (eller ja, student i mitt fall), men kontentan var att man oftast får träna upp sådant separat, samtidigt som man kör på med sina knäböj. En maskin där man sitter och pressar ut benen åt sidan finns på i princip alla gym.

Det man kan göra är att kolla över tekniken på knäböjen också. Jag vobblade betydligt mer med knäna när jag av någon anledning hamnade med knäna långt fram; när jag började tänka på att gå bak med rumpan mer så att knäna var mer ovanför fötterna, blev det mindre moment på knät och därmed lättare att hålla dem där de skulle vara.

Jag är jättetacksam för alla tips jag kan få, tror att jag förstod vad du menade och latinet är bara ett plus. Är inte så duktig på muskelgrupper och liknande så det ger mig bara ytterligare anledning att skaffa mig mer information om detta.

Det är förmodligen lika för mig också, för jag hade lägre vikter på så spelade det ingen roll att knäna stack ut längre fram. Men när jag försöker få allt i en enda rörelse så blir det svårare att hålla sig stabil på tyngre vikter.

TurningTorso
2011-09-28, 22:26
Gummiband fick jag tips om också så jag funderade på att testa det men jag får köra in lite böjar med inlägg så att det inte blir för svajigt allting. (Jag kan se framför mig hur jag faller som en fura ner i hantelställningen och dör på fläcken... )

Pronerar i conversen, eller i princip i alla skor utan klack. Dock så slipper jag proneringen i löparskorna som både är uppbyggda samt har extra inlägg som är lösa. Det är faktiskt en jättestor skillnad att springa i dem jämfört med de löparskor jag hade tidigare utan uppbyggnad...

Kör du förresten med inlägg när du böjer?

Vet inte relevansen iom att det går bra på lättare vikter, men känner du att du har bra/tillräcklig rörlighet i fotleden (tån mot smalbenet-hållet så att säga)?

frong
2011-09-28, 22:33
Jag skulle gärna vilja se ett klipp!