handdator

Visa fullständig version : Nu jävlar!


Per Carlén
2011-09-27, 18:05
Nu ska jag lägga om mina levnadsvanor. Från att ha levt på Pasta Carbonara med vitt bröd och Coca Cola, Mc Donalds och oäääändligt med kakor etc gör jag i skrivandes stund en helomvändning.
Jag måste göra det enkelt för mig då jag är en vanemänniska, så jag kommer köra nedanstående meny vaaaarje dag. Jag antar att det kommer bli något liknande LCHF.

Frukost:
Fil (Standardfil)
Banan
Ett kokt ägg

Lunch:
Färska (alltså inte frysta) laxfiléer i ugn med salt och peppar
Fryst broccoli och blomkål stekt i margarin
Aioli (På tub)

Middag:
Ryggbiff med salt och peppar
Fryst broccoli och blomkål stekt i margarin
Bearnaisésås (Lohmanders)

Jag kommer att träna varje vardag i form av kickboxning, jogging, crosstrainer och styrketräning i minst en timme.

Är det nåt i det här som låter galet, förutom det uppenbara att jag ska käka skitäckligt? Är upplägget på kosten fel på nåt sätt? Observera att jag alltså kommer äta samma sak varje dag mer eller mindre.

Jag är i dagsläget 182cm lång och väger 94kg. Målet är att till min födelsedag, den 17:e november, väga 85kg och vara 186cm lång.

Tacksam för synpunkter och hjälp!

/Pelle

Per Carlén
2011-09-27, 18:07
Då det tydligen hör till att lägga upp en bild också, kommer här en bild på en typisk Pelle-frukost. Alltså, gamla Pelle.. :)

Per Carlén
2011-09-27, 18:34
Tittar runt lite i andra träningsjournaler och ser att man ska skriva ålder och personbästa i massa lyft. Jag är 31 år och har vid två tillfällen i mitt liv tagit 100kg i bänkpress men kan tänka mig att jag tar runt 80kg i dag. De andra övningarna vet jag inte vad de är.

Per Carlén
2011-09-27, 21:04
Så! Då var första dagen avklarad. Eller, egentligen första halva dagen i och med att jag började när jag kom hem efter jobbet.
Fortfarande väldigt taggad!

Det blev 1 timme på crosstrainer, vilket jag inte kommer att göra om. Det gjorde ont i höfterna och ryggen efter en halvtimme och jag kunde konstatera att crosstraina är en sjukt tråkig aktivtivet. Jag ersätter det med kickboxning framöver.

Dagens andra lärdom är att aioli på tub smakar äshle. Det kommer också bytas ut! -Aiolin alltså.

Niwah
2011-09-27, 21:33
Lär dig basövningarna! Knäböj och marklyft är ju både de roligaste och bästa övningarna :)

Fan din vanliga frukost såg ju skitgod ut :P Håller med om att CT är jävligt tråkigt. Kör intervaller istället så slipper du köra så lång tid?

Lycka till med allt :)

Per Carlén
2011-09-27, 22:07
Lär dig basövningarna! Knäböj och marklyft är ju både de roligaste och bästa övningarna :)

Fan din vanliga frukost såg ju skitgod ut :P Håller med om att CT är jävligt tråkigt. Kör intervaller istället så slipper du köra så lång tid?

Lycka till med allt :)

Tack snälla!

Jag ska googla hur man gör knäböj och marklyft och prova nån dag.

Jag började kolla i fotoarkivet och jag misstänker att det inte är normalt att jag har typ 30 bilder på olika frukostar jag ätit? Börjar inse varför jag gått upp i vikt. :)

Fan vad jag kommer sakna det här:

Niwah
2011-09-27, 22:23
Är du sådär seriös så går det ju att tillaga goda och nyttiga frukostar. Närmaste jag kommer frukost är en proteinshake :)

Per Carlén
2011-09-28, 19:31
Dag 2

Frukost:
Ett kokt ägg och en tallrik fil. Ett äpple lite senare.

Lunch:
Lax i ugn med broccoli och blomkål + aioli

Middag:
Lax i ugn med skagenröra (färdig)

Har under dagen även ätit en banan och ett äpple. Jag har köpt Fun light för att lättare få i mig krubbet. Är det kosher?

Efter jobbet körde jag drygt en timmes kickboxning.

Om någon orkar svara på om mitt upplägg av käk är helt fel, vore jag evigt tacksam!

RolfR
2011-09-29, 14:08
Om någon orkar svara på om mitt upplägg av käk är helt fel, vore jag evigt tacksam!

I så fall ska jag svara, men det betyder inte att jag vet vad jag talar om!

Ska man äta samma mat varje dag måste det nästan vara perfekt sammansättning. Tycker du kan hitta åtminstone en helt annan meny och alternera mellan. ;)

Protein och fett från lax och ägg, lite frukt och grönsaker. Inte så mycket fibrer? Knäckebröd eller havregrynsgröt kanske? Annars ser det ok ut. Men jag vet ju inget om portionsstorlekarna, du får väl se hur det utvecklar sig på vågen.

Niwah
2011-09-29, 14:13
Tycker du äter mycket frukt, onödiga kalorier imo.
"Om man ska hårddra det hela så är egentligen det enda som skiljer frukt från ahlgrens bilar, coca cola eller andra sockerprodukter att frukt faktiskt innehåller en del vitaminer/mineraler. Det är inga betydande mängder men de finns där i alla fall vilket de inte gör i godis så visst käkar man frukt för att fylla dagsbehovet av vitaminer/mineraler (då måste man iofs köpa i stort sett 5 olika frukter samt att inte ens då täcker de hela behovet)"

Kör en proteinshake till frukost och mellanmål också.

Tompann
2011-09-29, 15:07
Tycker upplägget på mat ser riktigt bra ut:) Hade jag haft matlagningstalanger hade jag kört på ett liknande upplägg. Dock skulle jag ha skippat skagenröran(ja jag vet att det är det godaste i hela världen och just därför). Det skapar ett sjukt svullsug(iaf för mig) och är ordentligt rikt på energi.


Lycka till!

Hur tränar du?

Per Carlén
2011-09-29, 17:37
I så fall ska jag svara, men det betyder inte att jag vet vad jag talar om!

Ska man äta samma mat varje dag måste det nästan vara perfekt sammansättning. Tycker du kan hitta åtminstone en helt annan meny och alternera mellan. ;)

Protein och fett från lax och ägg, lite frukt och grönsaker. Inte så mycket fibrer? Knäckebröd eller havregrynsgröt kanske? Annars ser det ok ut. Men jag vet ju inget om portionsstorlekarna, du får väl se hur det utvecklar sig på vågen.

Jag har läst att man ska undvika havregryn om man ska försöka hålla sig till LCHF. (http://www.alltomlchf.se/grunder/vad-du-inte-ska-ata/)
Annars hade jag garanterat käkat det till frukost. Men jag borde nog försöka få i mig lite fibrer. Tack!
Jag äter ganska små portioner. En liten laxbit och lite grönsaker typ.

Tycker du äter mycket frukt, onödiga kalorier imo.


Jag hade faktiskt tänkt sluta äta frukt. Måste bara komma på ett bra och ätbart alternativ först. Tack!

Tycker upplägget på mat ser riktigt bra ut:) Hade jag haft matlagningstalanger hade jag kört på ett liknande upplägg. Dock skulle jag ha skippat skagenröran...Hur tränar du?...

Det är just på grund av matlagningstalanger jag käkar det jag gör :) Laxen köper jag färsk och färdigskuren i portionsbitar, saltar och pepprar den och slänger in den i ugnen. Grönsakerna köper jag frysta och färdigblandade, då jag läst att frysta grönsaker t.o.m. kan vara nyttigare än de råa man köper i affären. Alla såser är färdiga på burk.

Tack för era åsikter! :D

Per Carlén
2011-09-29, 20:14
Dag 3

Frukost:
En tallrik fil med banan och ett kokt ägg.

Lunch:
Lax i ugn med broccoli, blomkål och skagenröra

Middag:
Stekt ryggbiff med bearnaisésås

Har känt mig riktigt trött och sliten under dagen och tänkte ta en vilodag för att inte "gå in i väggen" de första dagarna. Kände mig dock slö när jag gick hem och satte mig i soffan efter jobbet så jag gick ner och körde en kvart på crosstrainer och en kvart boxning på säck.

Dagens lärdom:
Det är skillnad på crosstrainers och crosstrainers. Den lite nyare jag använde idag var sjukt mycket jobbigare än budgetvarienten jag använde i förrgår.

Gnusram
2011-09-29, 20:19
Hur ska du göra för att bli fyra cm längre?

Tompann
2011-09-29, 20:34
Det är just på grund av matlagningstalanger jag käkar det jag gör :) Laxen köper jag färsk och färdigskuren i portionsbitar, saltar och pepprar den och slänger in den i ugnen. Grönsakerna köper jag frysta och färdigblandade, då jag läst att frysta grönsaker t.o.m. kan vara nyttigare än de råa man köper i affären. Alla såser är färdiga på burk.

Tack för era åsikter! :D

Oh:O Vad använder du dig av för livsmedel? Vart köper du allt? Här ska fusklagas mat:D

Per Carlén
2011-09-29, 20:55
Hur ska du göra för att bli fyra cm längre?

Det är bara att ge sig fan på det.

Oh:O Vad använder du dig av för livsmedel? Vart köper du allt? Här ska fusklagas mat:D

Såg att jag skrivit fel i mitt svar till dig. Det skulle så klart stå "i brist av matlagningstalanger", men det förstod du nog :)

Lax säljer de i charken i de flesta affärer. Just nu hade Hemköp nån drive och laxen kostade bara 89:-/kg eller nåt liknande. Fick fyra portioner nyttig mat för runt en hundring. Annars ligger den runt 120-140 kr/kg och äter man hyfsat små portioner är det inte farligt dyrt det heller.

Grönsakerna är Findus. Här finns det att läsa om frysta kontra färska grönsaker:
http://www.aftonbladet.se/vikt/article12052739.ab
http://www.findus.se/om-findus/vara-policys/fryst-mat-ar-bra-mat/

Såser och klegg köper jag på burk. Är inte så noga där då jag inte vet vad jag ska kolla efter i innehållsförteckningen :)

Per Carlén
2011-09-30, 21:11
Dag 4

Frukost:
En tallrik fil och ett ägg

Lunch:
Stekt ryggbiff med grönsallad, morötter och bearnaisésås

Middag:
Färdiggrilllad kyckling med bearnaisésås

Har tagit en vilodag idag. Kände att jag behövde det.
Jag dricker Fun Light till maten, är det dåligt?

RolfR
2011-10-01, 13:38
Jag dricker Fun Light till maten, är det dåligt?
Nej, inte i måttliga mängder i alla fall. Det ger inga kalorier. En del får sötsug av det. Jag föredrar vatten nuförtiden, det tar inte lång tid att lära sig uppskatta igen. ;)

Per Carlén
2011-10-02, 19:45
Nej, inte i måttliga mängder i alla fall. Det ger inga kalorier. En del får sötsug av det. Jag föredrar vatten nuförtiden, det tar inte lång tid att lära sig uppskatta igen. ;)

Tack för svar Rolf! Har varit lite orolig för att jag hållit på och syndat :)

Per Carlén
2011-10-02, 20:00
Dag 5

Sen frukost:
Fil och äggröra på fyra ägg

Modifierad födelsedagsmiddag:
Två kräftor och aioli
Lövbiffsrullader i sås och kokta morötter

Firade en familjemedlems födelsedag och den här dagen var det största testet. Åt ingen tårta, godis eller läsk vilket jag är väldigt stolt över :)
Drack en hel del mjölk till maten och käkade en hel del mandlar och hasselnötter under kvällen.

Joggade c:a 5 kilometer i totalt mörker på kvällen.

Dag 6

Frukost:
Nåt omelettliknande på ägg, bacon, lök och kantareller.

Sen lunch:
Nåt omelettliknande på ägg, bacon, lök och kantareller.

Kvällsmat:
Fil och ett ägg.

Har käkat nötter även idag. Under helgen har jag även druckit en hel del kaffe.

Har inte haft lika lätt att hålla rutinerna när jag inte är hemma. Kom hem sent på kvällen och det har inte blivit någon träning.
Har gjort fyra lådor av lax med blomkål och broccoli som jag tänker äta till lunch under måndag till torsdag.

Förstår om det här är jättespännande läsning, men jag skriver mest för mig själv för att hålla mig motiverad och för att kunna titta tillbaka.

Per Carlén
2011-10-04, 21:38
Dag 7

Frukost:
Ett kokt ägg och fil

Lunch:
Lax i ugn med broccoli, blomkål och remouladsås

Middag:
Stekt ryggbiff med bearnaisésås

Småknaprade även mandlar under dagen. Dricker fortfarande Fun Light till måltiderna samt en hel del kaffe genom hela dagen.

Motionssimmade för första gången i mitt liv. Simmade 1km som tog ungefär en timme. Sjukt tråkigt, men nu har jag testat i alla fall :)

Dag 8

Frukost:
Ett kokt ägg och fil

Lunch:
Lax i ugn med broccoli, blomkål och remouladsås

Middag:
Stekt ryggbiff med bearnaisésås

Boxade en liten stund på säck och körde sen högintensivt (för mig) på crosstrainer i 20 min.

Lök
2011-10-05, 06:43
Skit bra Pelle, bara köra på! :whipped: