handdator

Visa fullständig version : Lite tips & hjälp om mat


FredrikBerg
2011-09-27, 17:37
Jag har kommit igång och börjat tränat nu efter en liten paus men skulle mer än gärna vilja ha lite tips om mat och ev kosttillskott som kan hjälpa till att få mig att gå upp i vikt och muskelmassa.
Har alltid haft väldigt svårt med det även om man tränar flitigt.
Har försökt att läsa på så mycket jag kan men känner inte att jag orkar räkna kalorier osv osv. Var inget direkt mattesnille i skolan :smash:

vet ju att kyckling,lax.broccoli är bra och så.
men dela gärna med om alla kunskaper och tips.

så alla mat tips och övriga tips är mycket välkomna.

Sandra81
2011-09-28, 13:21
En tråd som skall följas noga.. undrar precis samma sak ..

men jag tror vitt kött , fisk , bra fetter grönsaker/frukt osv är en bra bas iaf. fast jag har lika lite kunskaper som dig. ska blir intressant å se om du får några bra svar.

tho123
2011-09-28, 13:26
kött, fisk, fågel, ägg, mjölk osv, och du vill gå upp säger du, bara käka mer? har du svårt att äta så försök få i dig tillräckligt med protein sen käkar du kalori rika livsmedel?.

WHITEFOLKS
2011-09-28, 13:28
Vill du gå upp i vikt så handlar det bara om att äta tillräckligt.

Träningen är bra mycket viktigare för dina resultat om du bara ser till att äta tillräckligt med energi, varierat och att få i dig protein i hyfsade mängder.

Spridis
2011-09-28, 13:31
googla GOMAD (http://www.google.fi/search?q=GOMAD)

Pansartax
2011-09-28, 13:32
Ladda ner en skolmatsedel ifrån din kommuns hemsida och följ den, ta bort de du inte gillar och lägg till något du gillar. Köp billigt vassleproteinpulver och drick, mycket.

Två axplock bara efter en snabb googling;

http://www.sodermalmsskolan.stockholm.se/information/skolmaltid/06-07/matsedel_host_k11.pdf

http://www.stockholm.se/PageFiles/114530/Matsedel_Norrmalm_VT11.pdf

Eller köp en kokbok bara.

Vinst.

Reaper123
2011-09-28, 14:52
Jag har kommit igång och börjat tränat nu efter en liten paus men skulle mer än gärna vilja ha lite tips om mat och ev kosttillskott som kan hjälpa till att få mig att gå upp i vikt och muskelmassa.
Har alltid haft väldigt svårt med det även om man tränar flitigt.
Har försökt att läsa på så mycket jag kan men känner inte att jag orkar räkna kalorier osv osv. Var inget direkt mattesnille i skolan :smash:

vet ju att kyckling,lax.broccoli är bra och så.
men dela gärna med om alla kunskaper och tips.

så alla mat tips och övriga tips är mycket välkomna.Broccoli är knappast en nödvändig komponent vid viktuppgång, däremot utmärkt bukfylla vid deff!

Nu vet jag inte hur pass tunn/smal du är och hur mycket du vill gå upp i vikt (såklart mestadels muskelmassa), men här kommer iaf....

Mitt tips är att googla på "lchf-recept", lägg till en portion pasta/ris eller annan kolhydratkälla du gillar och försök maximera mängden protein. Där har vi en säker väg till viktuppgång om du lyckas få i dig 2-3 stora mål om dagen (frukost, lunch & middag) sen försöka få in två mellanmål som kan bestå av allt från macka med keso & skinka på eller varför inte stekt ägg på? Filmjölk/yoghurt med flingor?

Du bör iaf undvika lightprodukter och äta så mycket mat du bara orkar om du vill bli stor och stark! :D

Dock inte rekommenderat att grisbulka, så håll koll på vågen så det inte skenar (0.5kg/vecka är väl lagom takt att ha som max)

Tyvärr måste du lära dig åtminstone uppskatta hur mycket du stoppar i dig om du vill ha en säker väg till att bli "biffigare"!

Tompann
2011-09-28, 15:02
Vill du gå upp i vikt är i princip all mat bra sålänge de kommer i stora mängder;) Hör många klaga över att de ej går upp i vikt och fallet är alltid att de äter för lite. Visst, ibland äter de mycket en måltid men sen blir det inget mer den dagen.

Blir du mätt fort så försök att få i dig mycket energirika livsmedel. T.ex. pasta. Där har jag ingen problem med att äta c:a 300g okokt vilket bör motsvara c:a 1,2k kcal.

Vanlig svensk husmanskost är ett tips. Det har alltid funkat bra för mig:D

FredrikBerg
2011-09-29, 15:37
ja vi visste typ samma.
det ska bli intressant :)

FredrikBerg
2011-09-29, 15:38
tack för svaret. ska kolla upp
jag är 186 lång och vikten pendlar mellan 80-85kg

FredrikBerg
2011-09-29, 15:43
En tråd som skall följas noga.. undrar precis samma sak ..

men jag tror vitt kött , fisk , bra fetter grönsaker/frukt osv är en bra bas iaf. fast jag har lika lite kunskaper som dig. ska blir intressant å se om du får några bra svar.




fast frukt har ja hört att man ska akta sig för så man inte äter för mycket.. det är socker i

Bjern
2011-09-29, 15:45
fast frukt har ja hört att man ska akta sig för så man inte äter för mycket.. det är socker i

Ca 4g fruktos på 100g? Inte mycket.

Sheogorath
2011-09-29, 15:49
fast frukt har ja hört att man ska akta sig för så man inte äter för mycket.. det är socker i

Torkad frukt och juice kan du undvika för sockrets skull. Vanlig, hel frukt är det svårt att äta för mycket av. En normalkonsumtion har förmodligen bara hälsofördelar. Frukt har inga fördelar som man inte kan få med osöta grönsaker (t.ex. broccoli som du nämnde) men det är liksom ingenting man behöver undvika. Det är ju dessutom gott.

FredrikBerg
2011-09-29, 15:49
Ca 4g fruktos på 100g? Inte mycket.



läste det någonstans bara ;)