handdator

Visa fullständig version : Hur mycket är styrketräningen värd?


The_RobRoy
2011-09-27, 14:14
Ni vaknar upp imorgon och alla priser och möjligheter för att styrketräna har helt plötsligt ändrats kraftigt.

* Några billiga hard-core styrkelyftslokaler finns inte längre kvar.
* De billiga dåliga gymmen (som fitness 24/7 och liknande) kostar 500 kr / mån
* De mer vettiga gymmen i SATS-stil eller liknande kostar 1000 kr / mån och uppåt
* Studenter får vissa rabatter och kan träna för 700 kr / mån på SATS eller liknande.

Skulle ni bita i det sura äpplet, betala och fortsätta styrketräna. Eller skulle ni helt enkelt fundera på att sluta med att träna på gym och börja med alternativa träningsformer?

Hur mycket är ni beredda att betala för att styrketräna?

von huff
2011-09-27, 14:17
Betalar 40€ i månaden altså lite på 400kronor mer än det vill jag inte betala.Jag betalar ingenting ifall gymmet inte är öppet dygnet runt.Jag tycker annars att maten och annat gör träningen dyr

pedersen1980
2011-09-27, 14:18
Om de billiga dåliga gymmen har vettigt med fria vikter så kör ja där utan tvekan.

Exdiaq
2011-09-27, 14:20
Begått självmord.

The_RobRoy
2011-09-27, 14:21
Om de billiga dåliga gymmen har vettigt med fria vikter så kör ja där utan tvekan.

Om de hade bra fria vikter vore de inte dåliga ;)

Scenariot är att det kommer svida i plånboken för att få träning med bra kvalité, hur mycket är det värt? Ville mer ha en diskussion än vilket alternativ ni väljer :)

bertbert
2011-09-27, 14:21
Ni vaknar upp imorgon och alla priser och möjligheter för att styrketräna har helt plötsligt ändrats kraftigt.

* Några billiga hard-core styrkelyftslokaler finns inte längre kvar.
* De billiga dåliga gymmen (som fitness 24/7 och liknande) kostar 500 kr / mån
* De mer vettiga gymmen i SATS-stil eller liknande kostar 1000 kr / mån och uppåt
* Studenter får vissa rabatter och kan träna för 700 kr / mån på SATS eller liknande.

Skulle ni bita i det sura äpplet, betala och fortsätta styrketräna. Eller skulle ni helt enkelt fundera på att sluta med att träna på gym och börja med alternativa träningsformer?

Hur mycket är ni beredda att betala för att styrketräna?

Jag är affärsman. Med de priserna hade det varit hur lätt som helst att starta ett eget gym. Vilket jag gjort.

Men det är ju helt fel svar på frågan. :)

Tricklew
2011-09-27, 14:22
Antagligen hade jag bytt ut styrketräningen mot ett annat fysiskt intresse.

rooz
2011-09-27, 14:32
Dåliga gymmet. Säljer mig fan inte till SATS.

Timme
2011-09-27, 14:36
hade tränat i garaget med mina 320kg vikter + stång + SL ställning :)

z_bumbi
2011-09-27, 14:46
Eftersom en ställning, stång och vikter kostar 35-40 kkr så är det under de förhållandena ingen stor sak att skaffa egna grejer.
Om vi tittar på vad det kostar att fixa det mesta själv och att inte fokusera på SL så är det betydligt mindre pengar som försvinner.
Iofs har jag inte stött på så många SATS-gym som har bra grejer och därför går under kategorin vettiga så frågan känns konstigt formulerad.

agazza
2011-09-27, 14:48
Dyraste jag tränat på var i norge, 7400 Nok om året, det var en rejäl smärtgräns.

Jag hade letat små styrkeklubbar eller fitness 24/7, jag behöver inte mycket för att träna.

Hemma i norrländska skogarna har ett gäng gått ihop och hyrt ett gammal kallförråd för typ 500kr om året och köpt egna maskiner, eller svetsat själva. Det är en bra lösning

The_RobRoy
2011-09-27, 14:50
Jag försökte göra en försvenskad variant av vad som hände mig när jag flyttade till Hong Kong.

Det finns inga styrkelyftslokaler vad jag kunnat hitta. De dåliga gymmen har inga fria vikter i princip och är dyra. Gymmen som har fria vikter är i SATS stil och kostar över 1000 kr / mån + 1000kr i en engångsmedlemsavgift. Vad gör man? *gah!*

vicarious
2011-09-27, 14:52
Skulle bygga mitt egna gym eller starta ett eget billigt hard-core styrkelyftsgym.

mangemani
2011-09-27, 14:52
skulle nog ha byggt ett eget gym och tagit det på avbetalning i nått år.

agazza
2011-09-27, 14:52
Köp en bra ställbar bänk och sådana snabbhantlar. Jag antar att du har lite utrymme

Nitrometan
2011-09-27, 14:54
Det måste väl finnas Hongkongkineser som kör tyngdlyftning? Det är ganska poppis i Kina. Då borde det kunna gå att leta sig fram till var de tränar...

Lycka till.

The_RobRoy
2011-09-27, 14:55
Ett extra rum i HK lägger på ungefär 8000kr på månadshyran, så det blir inte heller jätte-ekonomiskt ;)

krellik
2011-09-27, 14:56
Styrketräningen är värd mycket men redan nu när jag har tillgång till en bra atletklubb så kör jag gärna ghettoträning hemma.

Hade enda möjligheten till styrketräning varit att träna på ett visst gym så hade det i princip varit värt vilka pengar som helst men det förblir bara hypotetiskt eftersom kroppsvikt, sandsäckar, stenar etc alltid kommer att finnas även i den mest primitiva verklighetten.

Kryss
2011-09-27, 14:57
Jag försökte göra en försvenskad variant av vad som hände mig när jag flyttade till Hong Kong.

Det finns inga styrkelyftslokaler vad jag kunnat hitta. De dåliga gymmen har inga fria vikter i princip och är dyra. Gymmen som har fria vikter är i SATS stil och kostar över 1000 kr / mån + 1000kr i en engångsmedlemsavgift. Vad gör man? *gah!*

Oj vilka vansinniga priser, du får paddla över hit - billigare :D

Nä men, svår fråga utan att veta vad din inkomst är, en dryg tusing i månaden låter dock lite för mycket. Jag skulle nog provat på någon annan träningsform som är populär bland lokalbefolkningen.

Grotesk
2011-09-27, 15:04
När fan blev SATS ett "vettigt gym"?

lei
2011-09-27, 15:05
Du kanske kan hitta något universitet och se om de har idrottssal eller dylikt? Med lite smörande kan man säkert få komma in om man drar dum utlännings-kortet?

LeBron
2011-09-27, 15:55
Startat en stor FB grupp för "gym folk" och sen fixat ett eget gym.

Färssen
2011-09-27, 15:57
Mina största ökningar kom när jag var pank och körde högfrekvent, hardkår utomhusträning med en äcklig skolstång som jag tvingat dit några halvstulna 50mm kakor på + överätning. Bänkpress ersattes med viktade armhävningar, chins i en lånad chinstång etc.

Träna behöver inte kosta många kronor... Det är bara att träna, vart som helst, när som helst.

heraso
2011-09-27, 16:04
För mig är den ovärderlig. Jag har gym i huset där jag bor men ingen skivstång, det finns dock på skolan där det i princip inte finns något annat, dessutom måste man i förväg boka tid och max vara där en timme från det att den bokade tiden startar. Jag sa Fuck It och skaffade ett medlemskap på "SATS" style gym vilket är mina zentimmar 6 dar i veckan. Hammerstrength, technogym, TRX, Kettlebells, IVANKO stänger och allt annat lulllull plus fräscha lokaler och grym utsikt gör mig lite glad i hjärtat när jag kommer seg dit efter en lång dag.

Alltså, betala vad du tycker det är värt, jag vill inte leva utan det. Eller så sällskapar du med pensionärerna under deras Tai Chi och stretching i parkerna varje morgon.

Btw RobRoy, har du klurat ut vem jag är ännu? :D

bertbert
2011-09-27, 16:08
Jag försökte göra en försvenskad variant av vad som hände mig när jag flyttade till Hong Kong.

Det finns inga styrkelyftslokaler vad jag kunnat hitta. De dåliga gymmen har inga fria vikter i princip och är dyra. Gymmen som har fria vikter är i SATS stil och kostar över 1000 kr / mån + 1000kr i en engångsmedlemsavgift. Vad gör man? *gah!*

En dag vaknade du upp i HK? Kanske researcha läget lite innan? :D

The_RobRoy
2011-09-27, 16:13
Btw RobRoy, har du klurat ut vem jag är ännu? :D

Haha, vafasen, nej det har jag inte? :D

Nu var jag ju så klart tvungen att snoka, haha min dykarkompis? :) Du har ju varit reggad här i massor av år.. Komiskt :)

Poxeman
2011-09-27, 16:15
Jag hade betalat, med tanke på vad mina övriga träningsintressen kostar så spelar ett par tusingar till ingen större roll.

MtotheM
2011-09-27, 16:20
Dessa priser låter jävligt överdrivna. Men jag hade antigen skaffat hemmagym eller bitit i det sura äpplet.

heraso
2011-09-27, 16:24
min dykarkompis?

Touché! Det gick upp ett ljus för mig när jag såg HK och nyinflyttad.:D

The_RobRoy
2011-09-27, 16:34
Touché! Det gick upp ett ljus för mig när jag såg HK och nyinflyttad.:D

Och det är nu du är snäll och låter bli att läsa allt dumt jag skrivit här senaste 6-7 åren. :D Detta är mitt terapi-forum :em:

spoon
2011-09-27, 16:35
Jag hade betalat. Träna är trots allt min största hobyy.

Men priserna låter lite styva det får jag hålla med om. Finns det inget gym i utkanten av stan som är billigare? HK är ju stort, det låter konstigt att det ska vara så dyrt överallt.

heraso
2011-09-27, 16:39
Detsamma, kolo innehåller alldeles för mycket av mina djupa tankar.:em:

Degpekka
2011-09-27, 16:44
Jag hade nog kunnat betala 1000:- för ett fint gym då. Men man hade fått träna jävlar i det varje gång man for dit för att verkligen få valuta för pengarna... Kanske ska börja på ett dyrt gym som "motivator"? :D

Woody R
2011-09-27, 16:50
Skulle ha börjat träna i skogen/garaget med egna vikter och egenbyggda saker!

Pungis
2011-09-27, 16:52
När fan blev SATS ett "vettigt gym"?

+1

Hade det bara funnits sats kvar så skulle det fan bli tungt att träna..


Jag lägger säkert 2000-3000kr på träning var månad så vad spelar det för roll om månadskostnaden ökar till en femhunka..

petah
2011-09-27, 16:53
Skulle starta eget.

Men låt oss säga att man fick ett skott i pannan om man inte betalade för sin styrketräning, då skulle jag nog kunna lägga upp till 1000:- i månaden. Efter det skulle jag nog börja jogga eller nått annat fjantigt.

Idag betalar jag 100:-/år, kortet kostar 2400:- men nyttjar friskvårdsbidrag från två jobb.

Degpekka
2011-09-27, 16:53
Fast det finns ju vettiga Sats runt om i landet. :) Precis som det finns vettiga friskis & svettis... även om dem tenderar att locka till sig bottenskrapet av gymtränande individer! ;)

Pungis
2011-09-27, 17:08
Fast det finns ju vettiga Sats runt om i landet. :) Precis som det finns vettiga friskis & svettis... även om dem tenderar att locka till sig bottenskrapet av gymtränande individer! ;)

Ah, kanske det

Det enda Sats jag varit på hade parkettgolv och plastklädda vikter.. :cool:

Tabbe
2011-09-27, 17:26
Ser inte problemet..500 kr är mycket men inte såååå mycket.
Vad har ni för skit löner?/inte värdesätter styrketräningen.

Skulle valt 500 kr gymmet.

Insulinus
2011-09-27, 17:36
Jag skulle ha shoppat ett TRX-band och kört utomhusträning! Iaf om det är en kort tid vi pratar om (typ under 6 månader).