handdator

Visa fullständig version : Axelont vid i princip alla övningar för överkroppen.


Mwahah
2011-09-27, 10:49
Kön: Man

Ålder: 20

Längd och vikt: 177 cm, 73 kg

Smärtbeskrivning:
Var gör det ont? Axeln. Kan tyvärr inte alla latinska namn på olika muskler men det gör inte ont i traps utan i lederna/fästet där armen fäster.
Känns det som att smärtan är djup eller ytlig? Hm, vet inte vad skillnaden skulle vara?
Gör det ont någonstans då du trycker? Nej tycker jag inte.
Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt? Kommer inte ihåg någon händelse där det helt plötsligt stack till som fan och sedan har jag haft ont efter det. Tror jag började få lite ont helt plötsligt och så har det plågat mig sedan dess, har väl haft såhär i 4-5 månader nu tror jag.

Är smärtan skarp eller mer dov? Den blir värre och värre desto längre jag tränar. I början dov sedan så påfrestande att jag aldrig kan slutföra ett set.

Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet? Vid vissa tillfällen har jag försökt och försökt så hårt och försökt pressa mig på träningspass, vid dessa tillfällen har jag haft ont dagen efter. Det som har lindrat smärtan har varit att lyfta armen uppåt. Får ibland alltså gå runt så det ser ut som att jag heilar för att ta bort smärtan.

Känns det bättre eller sämre efter träning? Det försvinner efter träningen så länge jag verkligen inte försökt pressa mig igenom axelsmärtan, då sitter det som sagt kvar.

Vilka rörelser/övningar är det som smärtar? I princip alla övningar för överkroppen. Från början var det väl mest pressövningar för bröst. Men får nu även ont (men kanske inte riktigt lika ont) av bicepcurls med stång, med hantlar, ibland tricepspress bakom huvudet liggandes (man ligger med skivstång på rygg), pushdowns för triceps, smalt grepp för biceps i latsdrag. Till och med underarmsträning kan göra ont då jag sitter med skivstång på benen som jag lyfter med handledsrörelse, känner då belastning på axelfästet ungefär.

Var i rörelsen smärtar det? I bröstpress ex. smärtar det hela tiden, det känns som att all belastning läggs på axelfästet och jag har noll kontakt med brösten. Har inte fått pump i bröst eller träningsvärk på ett halvår och har totalt tappat styrkan samt börjar nästan få bitchtits. Vilket visar på att det verkligen är något fel. Latsdrag gör ont när jag drar nedåt, men smärtan släpper om jag sträcker upp armarna men håller i fortfarande. Biceps har jag för mig gör ont hela tiden i princip.

Hur länge har du haft ont? Är det någon skillnad på hur det känns när du ligger, sitter eller står? Smärtvariation över dygnet. Cirka 3-5 månader något. Nej det gör ont vare sig det är liggande, sittande eller stående övningar. Bara smärta på gymmet som sagt (om jag nu inte tagit i som fan och försökt dagen innan, då smärta kommer).

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Alltså tränat tyngre, oftare eller börjat med någon ny övning osv. Tränade mycket 17-18 och hann bli hyfsat vältränad, hade aldrig sådana här problem. La sedan av när jag fick flickvän och börjat om från början nu vid 20 igen. I princip inga muskler kvar och allt är en plåga. Undrar om jag omedvetet belastar senor, leder och allt möjligt när det blir för jobbigt för musklerna. Ex. märkt att mina fötter börjat domna bort i benpressen samtidigt som jag fått lite ont i knän/leder, istället för att belasta musklerna så känns det som att all belastning hamnar fel på leder och dylikt.
Tänkt på att inte träna för tungt, men ex. bröstpress tränar jag för fan 15kgs-hantlar, samma vikter jag använde när jag började vid 16-17 och vägde 62 kg.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt? Provat voltaren men märkte ingen skillnad.


Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning? Nej men kanske börjar bli dags snart att gå till någon som kan lösa det här.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: Inga sjukdomar. Hade inga besvär överhuvudtaget med någonting när jag tränade vid 16-18 och var i hyfsat bra form.

Övrigt: Förresten så kom jag på att jag hade ett smått besvär som kom efter något halvår förut när jag tränade. Tränade i princip bara biceps, bröst, underarmar, triceps, ben och mage, glömde alltså bort axlar och rygg. Detta ledde till att det stack till som fan i ryggen en gång när jag körde bicepscurls och gjorde riktigt ont. Efter denna händelse får jag ofta en dov smärta i ryggen vid många övningar. Tror helt enkelt att ryggen är så svag att den inte klarar av belastningen. Men konstigt att den belastas så pass av ex. bicepscurls. Skulle ju kunna vara samma sak med axlarna, att de är så svaga då jag aldrig någonsin lyckats få träningsvärk/pump i axlarna de pass jag försökt. Dock har jag ju ont mer i axelfästet än i trapsen...

Hoppas någon känner igen detta och kan komma med tips, klarar fan inte av att misslyckas med gympass efter gympass som jag nu gjort i ungefär ett halvår. *gah!*