handdator

Visa fullständig version : Behöver lite råd från dom med lång erfarenhet


Kimsan
2011-09-27, 09:38
Hej

Det är så att jag ska testa ett nytt schema som jag aldrig har testat på. Innan har jag alltid kört en muskelgrupp om dagen, t ex rygg måndag, bröst tisdag etc. Men nu som sagt ska jag testa ett nytt schema, då jag känner att det är ganska onödigt att ha en dag bara för armar och axlar då de tar så mycket stryk ändå och är relativt små muskelgrupper. Här är mitt egna ihop plockade schema som jag tänkte köra nu och jag är ute efter volym främst.

Dag 1

Marklyft
Stångrodd
Latsdrag med brett grepp
Shrugs
Sittande rodd, med smalt grepp

Dag 2

Hantelpress
Lutande hantelpress
Cable cross
Flyes

Dag 3

Knäböj
Benpress
Benspark (fast för baksidan)
Vadpress

Dag 4

Hantelpress
Lutande hantelpress
Fransk bänkpress
Militärpress

Dag 5

Marklyft
Stångrodd
Skivstångscurl
Hammercurl
hantellyft för baksida axlar

Kör 3 set och siktar på att klara mellan 6-10 reps. Så har ni med många år på nacken i träningsvärlden några råd och tips, eller ser bra ut? Om jag ska berätta lite mer om mig själv också, är 26 år, väger 95 kg (tyvärr lite mage där också) och har tränat till och från sen 14 årsålder på gymmet men nu vill jag som sagt testa något nytt, för har känt mig för insnöad på mitt gamla sätt och köra

Tack på förhand

mn8eii
2011-09-27, 09:43
För att folket efter mig ska slippa raljera så förekommer jag dem. Aahrgf, why y no training bengtpress!?

z_bumbi
2011-09-27, 10:12
Eftersom set och reps inte anges så är det svårt att säga något specifikt om grunden men några tips och funderingar har jag.

Benspark fast för baksidan heter lårcurl.

Hantelpress
Lutande hantelpress
Cable cross
Flyes

Hantelpress
Lutande hantelpress
Fransk bänkpress
Militärpress

Här ser jag däremot lite konstigheter och/eller sådant som är personlig smak från min sida och/eller sådant jag märkt funkar bättre.

Du har två flyesövningar och för nybörjare så tycker jag ingen är nödvändigt men vill du trots det köra en (de kan vara ganska sköna att köra) så välj en av dem. Vill du köra båda så kör snarare en varje "bröst"dag och då sist av allt.
Få in bänkpress i alla fall en av dagarna men jag skulle snarare köra bänk, lutande hantelpress och bänk, vanlig hantelpress för att få in stång och hantlar båda passen. Inte för att bänk är absolut nödvändigt men det brukar vara lättare att bygga upp styrkan där framför allt när det blir lite tyngre och hantlarna blir svårare att hantera.
Du kör triceps (french press är inte fransk bänkpress utan sittande tricepextension dvs en ren tricepsövning) innan militärpress vilket inte behöver vara fel men när det gäller din nivå skulle jag säga att det nästan alltid är en nackdel för du orkar mindre i militärpressen så byt plats på de övningarna.
För att ge axlarna lite mer möjlighet att öka i styrka kan man också köra

Hantelpress (eller bänk)
Militärpress
Lutande hantelpress
French press

Eller om du vill ha in flyes
Hantelpress eller bänk.
Militärpress
French press
Flyes eller cablecross

Kimsan
2011-09-27, 10:54
Eftersom set och reps inte anges så är det svårt att säga något specifikt om grunden men några tips och funderingar har jag.

Benspark fast för baksidan heter lårcurl.

Hantelpress
Lutande hantelpress
Cable cross
Flyes

Hantelpress
Lutande hantelpress
Fransk bänkpress
Militärpress

Här ser jag däremot lite konstigheter och/eller sådant som är personlig smak från min sida och/eller sådant jag märkt funkar bättre.

Du har två flyesövningar och för nybörjare så tycker jag ingen är nödvändigt men vill du trots det köra en (de kan vara ganska sköna att köra) så välj en av dem. Vill du köra båda så kör snarare en varje "bröst"dag och då sist av allt.
Få in bänkpress i alla fall en av dagarna men jag skulle snarare köra bänk, lutande hantelpress och bänk, vanlig hantelpress för att få in stång och hantlar båda passen. Inte för att bänk är absolut nödvändigt men det brukar vara lättare att bygga upp styrkan där framför allt när det blir lite tyngre och hantlarna blir svårare att hantera.
Du kör triceps (french press är inte fransk bänkpress utan sittande tricepextension dvs en ren tricepsövning) innan militärpress vilket inte behöver vara fel men när det gäller din nivå skulle jag säga att det nästan alltid är en nackdel för du orkar mindre i militärpressen så byt plats på de övningarna.
För att ge axlarna lite mer möjlighet att öka i styrka kan man också köra

Hantelpress (eller bänk)
Militärpress
Lutande hantelpress
French press

Eller om du vill ha in flyes
Hantelpress eller bänk.
Militärpress
French press
Flyes eller cablecross

Hej igen, tack för svar
Tror jag var lite otydlig där med att skriva hur många set o reps jag kör, skrev lite historia om mig själv längst ner =)
Men jag kör 3 set och siktar på att klara mellan 6-10 reps varje set och jag är inte direkt nybörjare, vill bara testa något nytt. Därför jag ville ha svar från såna som dig som har erfarenhet. Bänkpress kör jag inte för att jag inte har någon som passar, därav hantelpress men gott och blandat är ju aldrig fel som man brukar säga och flyes kör jag bara för att det är rätt skönt o få sträcka ut sig lite, men har också haft funderingar på att fyra övningar är för mycket

StarkaUlf
2011-09-27, 10:54
Skulle ha bytt plats på Stångrodd och marklyft, så att du kör stångrodd och latsdrag innan marklyft.
Det är svårt att få till en bra stångrodd efter att ha mördat ryggen i marklyft tycker jag. Lätt att man tappar ryggen då.