handdator

Visa fullständig version : Är det rökningen eller medicinen som jag har gått upp i vikt?


Potatiskillen
2011-09-27, 09:22
Ja, av någon dum anledning har jag börjat röka. Rökte för ett par månader sedan en paket per vecka, fast jag blev lite rädd så jag kände att tänderna mår illa av det. Samtidig så äter jag en stark medicin som sägs att man gå upp i vikt, problemet är inte att jag känner mig fet trots att vågen säger det.

Problemet är bara att jag inte tömmer tarmen lika ofta/förstoppning.

Ni som har rökt eller ätit stark medicin, vilken av dessa kan ha påverkat min tarmsystem?

Jag menar nu har jag slutat röka sedan i onsdags och vad jag vet så kan nikotinet stanna kvar i blodet i ett par dagar.

xodd
2011-09-27, 09:32
Hade helt klart underlättat om du skrev vad det är för medicin du äter, alt prata med din läkare. Hur stor är viktuppgången? Har du problem med förstoppning så köp något receptfritt laxantia alt. Plommonjuice etc.

Potatiskillen
2011-09-27, 09:36
Hade helt klart underlättat om du skrev vad det är för medicin du äter, alt prata med din läkare. Hur stor är viktuppgången? Har du problem med förstoppning så köp något receptfritt laxantia alt. Plommonjuice etc.

Stark medicin mot oro om vi säger så. Kanske fyra kilo.

rajjan_dammit
2011-09-27, 09:39
Är det Mirtazapin du tar så är det definitivt pga det.

stridis
2011-09-27, 09:40
Stark medicin mot oro om vi säger så. Kanske fyra kilo.

Gick upp 9kilo på venlafaxin, som är ett antidepp. Beror ju lite på hur medicinen påverkar dina vanor och ovanor. Fortsätter du att gå upp så är det medicinen...

Rahf
2011-09-27, 09:41
Rökning bidrar snarare till viktminskande, om man inte röker starkare grejer dvs.

Barstar
2011-09-27, 09:47
Jag har inte upplevt att rökning påverkat varken vikt eller tarm. Jag gissar att det även är en myt att man går upp i vikt när man slutar röka, jag tror snarare att man generellt ersätter nikotinet med kalorier och därmed skapar en viktuppgång. starka mediciner har jag aldrig ätit, men jag skulle nog satsa en slant på att det är där du har ditt problem. Om du känner dig osäker så är det bara att kontakta din läkare.

AhmedGrisen
2011-09-27, 09:53
tror det var Fredrik paulun som skrev att ett paket cigg om dagen kan öka energibehovet med ca 10% om det är sant eller inte vet jag inte. men att man går upp i vikt av det har jag väldigt svårt att tro

Eddie Vedder
2011-09-27, 09:57
Jag gissar att det även är en myt att man går upp i vikt när man slutar röka, jag tror snarare att man generellt ersätter nikotinet med kalorier och därmed skapar en viktuppgång.

Fast du går man ju upp i vikt när man slutar röka. :) Det är ju inte tal om en direkt fettökning när man slutar få nikotin eller dylikt. Utan just att den aptithämmande effekten av rökning försvinner och likaså den något ökade ämnesomsättningen som rökning ger. Lägg sedan till effekten att man kanske ersätter med att äta mer som du säger. När man tidigare tände en cigg äter man istället lite godis typ.

kaer
2011-09-27, 11:38
Att man går upp i vikt av vissa mediciner, vad beror det på? Ökad aptit? Minskad förbränning?

Barstar
2011-09-27, 13:06
Fast du går man ju upp i vikt när man slutar röka. :) Det är ju inte tal om en direkt fettökning när man slutar få nikotin eller dylikt. Utan just att den aptithämmande effekten av rökning försvinner och likaså den något ökade ämnesomsättningen som rökning ger. Lägg sedan till effekten att man kanske ersätter med att äta mer som du säger. När man tidigare tände en cigg äter man istället lite godis typ.

Jag har själv använt ursäkten att jag bara skall gå ner lite i vikt innan jag slutar eftersom ämnesomsättningen kommer att sjunka om jag slutar nu och då blir jag fet istället. Sen slutade jag ändå och gick ändå ner i vikt eftersom jag inte åt när jag blev röksugen, jag tog en löprunda/promenad istället.

Jag kan därmed också meddela att folk tittar konstigt på en om man joggar och försöker hosta upp lungorna samtidigt.

Slutsatsen blir att rökare tillskriver den något ökade ämnesomsättningen som rökning ger för stort värde och använder det som ursäkt för dålig karaktär.

Mental
2011-09-27, 13:17
Alltid lika uppfriskande med n=1 studier ;)

Minimjölk
2011-09-27, 13:44
Nu börjar vi hamna offtopic men jag tycker mig se att de flesta klassiska viktökningar/viktnedgångar ofta skylls på något preparat eller något som skett den aktuella personen när det i de allra flesta fallen bara är så att perosnen ifråga numera vid en uppgång äter mer i förhållande till deras förbränning och tvärtom.

Man kan påverka sin förbränning på många olika sätt och om en ofrivillig förändring av vikten sker då äter man helt enkelt för mycket/för lite för ens aktuella förbränning.

Barstar
2011-09-27, 14:16
Alltid lika uppfriskande med n=1 studier ;)

Jag var i och för sig stor som 2...

Mental
2011-09-27, 14:41
Jag var i och för sig stor som 2...

Alltid fint att vara sin egen kontrollgrupp! :D

Eddie Vedder
2011-09-27, 14:43
Slutsatsen blir att rökare tillskriver den något ökade ämnesomsättningen som rökning ger för stort värde och använder det som ursäkt för dålig karaktär.

Jag tror inte du läste mitt inlägg. Läs det igen.

Ämnesomsättningen är som sagt en av flera saker. Och förmodligen inte den största.

Barstar
2011-09-27, 15:55
Jag tror inte du läste mitt inlägg. Läs det igen.

Ämnesomsättningen är som sagt en av flera saker. Och förmodligen inte den största.

Det har vi nu båda konstaterat ett par gånger var...

Sen skulle det vara kul att veta hur mycket ämnesomsättningen faktiskt förändras och hur stor roll ämnesomsättningen spelar för normalindividens viktförändringar. Men det är en annan tråd.

Tjuckot
2011-09-27, 16:32
När man slutar röka kan man uppleva förstoppning (väldigt individuellt dock), men man går inte upp i vikt pga rökning. Det är en myt att alla som slutar röka går upp i vikt. Man brukar säga att ungefär 1/3 går upp 1-3kg, 1/3 går upp 3-6kg eller mer och 1/3 går inte upp i vikt alls.

Problemet är att många misstar nikotinsuget för mat/godissug vilket kan leda till viktuppgång. Sedan är niktoin hungersdämpande. Viktuppgång kan generellt undvikas ifall man har en bra planering, strategi och medvetenhet kring det hela.

Vilket på det stora hela är vad vedder skrev :)

Potatiskillen, skitbra att du slutat röka! Det är bra gjort och en härlig investering inför framtiden. Det du säger om tänderna stämmer, tandlossning, karies, tandköttsproblem är vanligt hos rökare. Behöver du hjälp och råd finns sluta-röka-linjen som är ett bra och gratis stöd om man så önskar :)