Visa fullständig version : Överskott vs. Mindre överskott
Har en fråga ang. det här med att ligga på olika kalori-intag på olika träningsdagar. Har kaloriöverskottet just den specifika dagen någon större betydelse eller är det överskottet över en längre tid som har betydelse? Alltså, bygger man mer fettfri massa på dag 1 om man även äter mer den dagen, än dag 2 som man äter säg 500 kcal mindre om man ändå har ett överskott i slutet av veckan?
Se ditt energiintag över flera dagar. Att stirra sig blind på vad du ätit en viss dag och strunta i nästföljande 2 dagar är ganska meningslöst. Angående din fråga nr 2. så är det inte någon skillnad direkt. Det finns en viss tröghet i kroppens "maskineri" och ens energistatus nollställs inte vid midnatt. Har man ätit för lite dagen/dagarna innan så har man dålig energistatus under nästa dag om man inte kompenserar för det genom att äta mer.
Igår åt jag t.ex. bara 2900 kcal (vilket var lite i förhållande till min träningsdos; kan mycket väl ha gjort av med 3200-3500 kcal) men jag kände mig inte så hungrig efter att ha ätit den mängden. Hungern kom idag istället trots att det var vilodag idag. Riktigt så är det inte alltid (ens för mig), för kroppen har någon slags klocka för ungefär när den vill ha mat, men det påverkar inte energiförbrukningen just. Så om du äter 3000 kcal till frukost och fastar resten av dagen så förbränner du i princip lika mycket som om du ätit 3000 kcal utspritt över hela dagen.
tefached
2011-11-12, 16:33
Det är viktigast att äta va på överskott efter sin träning eftersom uppbyggnaden av muskler börjar igen men då den håller mer än en dag är det fördelaktigt att hålla överskottet hela tiden och inte bara den dag du tränar.
King Grub
2011-11-12, 16:40
Det är viktigast att äta va på överskott efter sin träning
Den akuta muskeluppbyggnaden efter styrketräning är inte kaloriberoende överhuvudtaget, utan aminosyreberoende.
Sheogorath
2011-11-12, 16:47
Det finns ett par här på forumet (bland annat Landström och jag) som legat på ett relativt större underskott på träningsdagar* genom att ha samma energiintag alla dagar och det fungerar ju uppenbarligen utmärkt. Som Grub säger: den akuta muskeluppbyggnaden efter styrketräning är inte kaloriberoende. Näringstimingen blir kanske desto viktigare men det är ju lätt att sköta oavsett tycker jag.
* "Styrketräningsdagar" i mitt fall. Då jag knappt rör mig ur huset på söndagar (som till på köpet ligger efter en ätardag) och både jobbar och kör spinning på måndagar har jag omfördelat 400 kcal dit för den saks skull, så att jag inte äter mig onödigt fet på söndagar.
Den akuta muskeluppbyggnaden efter styrketräning är inte kaloriberoende överhuvudtaget, utan aminosyreberoende.
Skulle man kunna säga att det till viss del talar emot en kraftig bulk eller ett för stort fokus vad gäller kaloriöverskott?
Cidersson
2011-11-12, 17:49
I princip allt talat emot en kraftig bulk. Har du hyfsad vetskap om vad ditt näringsintag bör ligga på för att ligga på kcalöverskott så är en grisbulk alltid helt meningslöst, bortsett från att man kan använda ursäkten "jag bulkar!" när man trycker skräpmat dagligen, vilket är betydligt mer accepterat än att bara erkänna sin dåliga självdisciplin! ;)
Eddie Vedder
2011-11-12, 18:13
Skulle man kunna säga att det till viss del talar emot en kraftig bulk eller ett för stort fokus vad gäller kaloriöverskott?
Det är två helt olika saker. Kraftigt bulkande (låt säga att man ökar mer än ½ kg per vecka trots att man inte ens är mager) kan vara dumt utan att det för den delen är fel att fokusera på energiöverskott. Att man ska styrketräna och äta proteinrikt är nog underförstått för de allra flesta och att inte ligga på överskott lär för de flesta innebära att i princip ingenting händer muskulärt tror jag.
Och självklart finns undantag bla bla. :)
Cerberus
2011-11-12, 19:31
mindre och kontrollerade överskott leder iaf till en kroppshydda man kan trivas med längre även om musklerna tar längre tid att komma till. lätt värt det för mig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.