handdator

Visa fullständig version : Kan kroppen sluta producera kreatin?


Barbastark
2011-09-27, 07:45
Hejhej

Har tre frågor om kreatin jag gärna skulle få svar på

Dessa är:

1. Kan kroppen sluta producera kreatin efter regelbunden supplimentering på samma sätt som kroppen slutar producera testosteron om man tar mycket AAS?

2. Har kreatin effekt även om det inte är helt upplöst (dvs även om man ser kreatinpartiklarna i vattnet?)/Försäkras effekten ju sämre upplöst det är?

3. Upphör kreatinets effekt när det blir gammalt? (hör att kreatinet bryts ned till kreatinin efter ett tag eller när det kommer i kontakt med fukt under en tid och gör det verkningslöst/kraftigt försämrad effekt)

MVH

Victuhh
2011-09-27, 09:30
1. Kan kroppen sluta producera kreatin efter regelbunden supplimentering på samma sätt som kroppen slutar producera testosteron om man tar mycket AAS?
-Har för mig att jag läst någonstans att om du kör en lång kur slutar produceringen men börjar igen när du slutat

2. Har kreatin effekt även om det inte är helt upplöst (dvs även om man ser kreatinpartiklarna i vattnet?)/Försäkras effekten ju sämre upplöst det är?
Nej, kreatinet behöver inte lösas upp, det bryts ändå ner i tarmarna.

3. Upphör kreatinets effekt när det blir gammalt? (hör att kreatinet bryts ned till kreatinin efter ett tag eller när det kommer i kontakt med fukt under en tid och gör det verkningslöst/kraftigt försämrad effekt)

Det ska nog vara väldigt länge isåfall

z_bumbi
2011-09-27, 10:17
Det verkar som att upptaget kan försämras men eftersom det handlar om att kroppen anpassar sig till tillgången så förutsätter jag att det är en process som går tillbaka när man väl slutar tillföra kreatin i stora mängder. I musklerna finns det mig veterligen inget som tyder på att nivån minskar.

Barbastark
2011-09-27, 12:43
Det verkar som att upptaget kan försämras men eftersom det handlar om att kroppen anpassar sig till tillgången så förutsätter jag att det är en process som går tillbaka när man väl slutar tillföra kreatin i stora mängder. I musklerna finns det mig veterligen inget som tyder på att nivån minskar.

Ok, så varför går produktionen tillbaka med kreatin och inte med tex AAS? Båda är ju tillfällen då man tillför något utöver kroppens egna produktion vilket under supplimenteringen leder till att kroppen inte behöver producera det själv?

Barbastark
2011-09-29, 07:29
Anyone?

Sverker
2011-09-29, 18:29
Nu ska vi inte diskutera AAS...men....tar någon AAS så sjunker givetvis egenproduktionen av testosteron i botten. Svårare än så är det inte.


Jag antar att det finns en reglermekanism på kreatin. Finns det överskott av kreatin i blodet så sjunker leverns produktion av kreatin. Sjunker mängderna under ett viss koncentration börjar levern producera kreatin igen.

MtotheM
2011-09-29, 19:40
Nu ska vi inte diskutera AAS...men....tar någon AAS så sjunker givetvis egenproduktionen av testosteron i botten. Svårare än så är det inte.


Jag antar att det finns en reglermekanism på kreatin. Finns det överskott av kreatin i blodet så sjunker leverns produktion av kreatin. Sjunker mängderna under ett viss koncentration börjar levern producera kreatin igen.

Men AAS kan väl sänka testoproduktionen permanent? Kan det samma gälla kreatin?

Sverker
2011-09-29, 19:46
Inte den blekaste aning. Blir det så får man fortsätta med kreatin resten av livet. Behovet sjunker med åldern när muskelmassan minskar och man rör sig mindre.

Gober
2011-09-29, 19:50
Borde det inte finnas några rapporter om folk som kört kreatin i åratal, slutat och sedan testat sina nivåer av någon anledning där man sett att nivåerna är i botten.

Om det nu skulle vara så att kroppen skulle sluta producera menar jag.

Barbastark
2011-09-29, 20:22
Men AAS kan väl sänka testoproduktionen permanent? Kan det samma gälla kreatin?

Av all forskning som gjorts på kreatin så måste väll detta vara undersökt? Någon som har koll?

agazza
2011-09-29, 20:31
vad händer vid kreatinbrist?

Sverker
2011-09-30, 06:16
Muskelsvaghet antar jag.

Mell
2011-09-30, 06:53
Inte den blekaste aning. Blir det så får man fortsätta med kreatin resten av livet. Behovet sjunker med åldern när muskelmassan minskar och man rör sig mindre.

Låter lite oroande. Har det inte genomförts långtidsstudier på kreatinbruk som anses kunna diskreditera denna hypotes?

Lambi
2011-09-30, 08:35
GG´s så kallade kostexpert utalar sig:

Om man följer doseringsanvisningarna har kreatin inga skadliga biverkningar, men eftersom det inte gjorts några vetenskapliga lånttidsstudier på kreatin kan man inte utesluta att ett kontinuerligt och högt intag av kreatin skulle kunna påverka kroppen negativt!. För att försäkra sig om att kreatinmonohydrat bara har positiva effekter ska man därför ta det i kurer, med 4-6 veckors uppehåll.


Kreatin finns ju naturligt i maten vi äter och har gjort i alla tider. Dock inte i de volymerna man får i sig genom kosttillskott.

Gober
2011-09-30, 09:04
GG´s så kallade kostexpert utalar sig:



Kreatin finns ju naturligt i maten vi äter och har gjort i alla tider. Dock inte i de volymerna man får i sig genom kosttillskott.

Bara för något finns i kosten betyder det inte att det är hälsosamt.


Angående GG så handlar det ju enbart om att man vill ta ifrån sig ansvar för något som det inte finns studier på.

Lambi
2011-09-30, 12:06
Bara för något finns i kosten betyder det inte att det är hälsosamt.

Vem sa att det måste vara det då?
Men kreatin är naturligare än Anabola steroider som man inte får i sig via maten.


Angående GG så handlar det ju enbart om att man vill ta ifrån sig ansvar för något som det inte finns studier på.

Det handlar väl om att man ger kunderna de råd som utgår från de studier som finns? Kan de göra mer rätt än att säga som det är?

ante001
2011-09-30, 22:18
1. Kan kroppen sluta producera kreatin efter regelbunden supplimentering på samma sätt som kroppen slutar producera testosteron om man tar mycket AAS?
MVH

Ja, kroppen slutar så småningom att producera testosteron efter ett längre bruk av AAS.

MtotheM
2011-09-30, 22:45
Ja, kroppen slutar så småningom att producera testosteron efter ett längre bruk av AAS.

Fast nu gäller frågan kreatin, inte AAS.

Personligen så har jag svårt att se att det skulle ske eftersom man får i sig det via maten precis som lambi säger. Att få mindre produktion av kreatin/PCr/energi av stora mängder kött skulle nog inte vara särskilt gynnsamt rent evolutionärt känns det som eftersom tillgången på mat knappast kunde ha varit linjär i stenåldern osv.

Mastodon
2011-10-01, 00:25
Men kreatin är naturligare än Anabola steroider som man inte får i sig via maten.


nej... definiera naturligt. kroppen producerar AAS, helt "naturligt". meningslöst att säga att en molekyl är naturligare än en annan.


Kreatins funktion är att förse den arbetande muskeln med ATP vid kort intensivt arbete, t.ex. i början av sprinter, maxlyft osv. detta i motsats till långvarigt arbete, då cirkulation och respiration anpassar sig efter energibehovet över en längre duration. så en kreatinbrist bör väl rimligen innebära att denna sorts metabolism i kroppen blir ineffektiv, och att man således inte kan arbeta explosivt på samma sätt. Man borde gissningsvis behöva en något längre uppvärmning också då man inte initialt kan hantera den syredeficit som uppstår när man plötsligt sätter igång att arbeta kraftigt.