handdator

Visa fullständig version : Springa före frukost?


Tricklev
2003-12-28, 03:05
Vet att om man springer på morgonen är det en stor chans att man förbränner musklerna men om man slänger i sig en protein dricka före och verkligen tar en stor frukost efter kan man då komma undan o inte förbränna muskler utan iställe fett?

jakke
2003-12-28, 03:29
Det du kommer förbränna är din proteindrink du tar innan du sticker ut och joggar

Dipshit
2003-12-28, 03:55
Verkar som ditt mål är att förbränna fett, så varför inte gå?

King Grub
2003-12-28, 07:44
Eller ännu bättre: spring senare, när du har ätit, så både förbränner du och får bättre kondition, utan att riskera muskelnedbrytning.

King Grub
2003-12-28, 07:50
Originally posted by boFFen
Gäller samma sak när man cyklar?
Jag brukar dricka min vassledrink sen går jag eller cyklar i 1 timme och däörefter äter jag frukost. Dåligt?

Proteindrinken "skyddar inte dina muskler" i någon speciell utsträckning eftersom em stor del av proteinet oxideras till glukos i stället, och försämrar dessutom fettförbränningen genom att den höjer dina insulinnivåer. Skall du köra intensivt, gör det senare på dagen efter en riktig måltid.

King Grub
2003-12-28, 08:05
Vasslet dricker jag för att snabbt fylla på med protein. Brukar bli runt kl 6 sen går jag i rask takt eller cyklar i snabb takt men utan motstånd. Kanske bättre att gå på morgonen och cykla på kvällen?

Det låter bättre. Det är också onödigt med proteinet innan morgonpromenaden; det bara försämrar fettförbränningen. Och du "fyller inte på" med protein - det blir kolhydrater av det. En dyr kolhydratkälla.

Ronnie coleman tar sitt protein innna han går sin timma, iaf i sin träningsvideo.

Han fyller nog på med något annat också, skall du se. ;)

owster
2003-12-28, 11:50
Men Fredrik Paulun rekommenderar ju också att man ska ta en proteindrink innan morgonpromenaden. Han borde väl veta hur det ligger till tycker man :MrT:

King Grub
2003-12-28, 12:02
Originally posted by owster
Men Fredrik Paulun rekommenderar ju också att man ska ta en proteindrink innan morgonpromenaden. Han borde väl veta hur det ligger till tycker man :MrT:

Han säger också att proteinet kommer att användas som bränsle under promenaden. Och så katabol blir man inte om man inte samtidigt befinner sig i något slags svälttillstånd att musklerna bryts ner bara för att man är ute och går på morgonen. Plus att, som sagt, proteindrinken kommer att driva upp insulinnivåerna, och detta i sig försämrar själva fettförbränningen.

owster
2003-12-28, 12:21
Ur boken "Allt om fettförbränning" ang vad göra innan morgonpromenad

"Inta 20g protein ca 30 min innan du går ut. Proteinen kommer att ge bränsle till citronsyracykeln som stimulerar fettförbränningen. Proteinet ökar också utsöndringen av glukagon vilket kommer att frigöra extra fett från fettcellerna. Dessutom fungerar proteinet antikatabolt".

Officer
2003-12-28, 12:26
owster: Det paulun skriver är rätt, men det är inte optimalt för fettförbränningen.


Grub: "Han fyller nog på med något annat också, skall du se. " Fy fan vad ja garvade åt det där :D

Man and Machine
2003-12-28, 12:29
Så att äta och sedan springa bryter inte ner muskler?

owster
2003-12-28, 12:30
--------------------------------------------------------------
owster: Det paulun skriver är rätt, men det är inte optimalt för fettförbränningen.
---------------------------------------------------------------

Aha, glömmer alltid bort att det finns bra och optimala sätt :smash: !!

Va, tar Coleman andra grejjer? Kan man köpa dem här i Kollozzeum shoppen? :D

King Grub
2003-12-28, 12:58
Originally posted by Man and Machine
Så att äta och sedan springa bryter inte ner muskler?

Konditionsträning bryter inte ner musklerna annat än vid svält. Muskler är till för att arbeta.

King Grub
2003-12-28, 13:00
Originally posted by owster
Proteinet ökar också utsöndringen av glukagon vilket kommer att frigöra extra fett från fettcellerna.

Glukagon är också ett av de mest muskelnedbrytande hormonerna.

Karl_alfred
2003-12-28, 14:29
Originally posted by owster
Va, tar Coleman andra grejjer? Kan man köpa dem här i Kollozzeum shoppen? :D

nej det gör han inte för det sa han i en intervju i b & k för några år sedan.

Hnke
2003-12-28, 15:07
och det ska man tro på eller? :D

stefannn
2003-12-28, 15:52
[QUOTE]Originally posted by AnabolicProtein
owster: Det paulun skriver är rätt, men det är inte [b]optimalt för fettförbränningen.


var killen ute efter OPTIMAL fettförbränning eller var han ute efter att inte förbränna muskler

Man and Machine
2003-12-28, 16:05
Svält är ett lite abstrakt ord... klarar man sig vid deff eller det är fär mycket svält?

King Grub
2003-12-28, 16:18
Originally posted by Man and Machine
Svält är ett lite abstrakt ord... klarar man sig vid deff eller det är fär mycket svält?

Har du ätit normalt före och äter efter är det ingen fara att köra intensiv kondisträning. Naturligtvis talar vi inte marathonträning här, som kan vara lite besvärligt att kombinera med byggning. ;)

Man and Machine
2003-12-28, 18:12
Låt säga att jag springer ut med endast kolhydrater och protein i magen endast ytterst lite fett. Klarar jag då 1 mil plus minus nån kilmeter utan att kroppen tappar i uppbyggnad?

Kanske kommer lite off topic men ungefär hur många timmar bör man vänta innan man springer efter ett pass eller springa innna och träna efter? Om det som jag uppfattar det går att springa utan att tappa byggning så skulle man kunna spinga och träna samma dag om man har tid?

King Grub
2003-12-28, 18:25
Låt säga att jag springer ut med endast kolhydrater och protein i magen endast ytterst lite fett. Klarar jag då 1 mil plus minus nån kilmeter utan att kroppen tappar i uppbyggnad?

För det första: varför ytterst lite fett? Om du deffar skall du definitivt inte dra ner på fettintaget till ett minimum.

Är du i en deffperiod får du överhuvudtaget inte räkna med någon speciell "uppbyggnad" under tiden du ligger på energiminus. Vill du lägga på dig muskelmassa är det nästan ett krav att du äter mer än du gör av med, och då går du inte ner i fettvikt.

En mils löpning ett par gånger i veckan med ett någorlunda vettigt kostupplägg innebär inte någon risk för överdriven muskelnedbrytning. Självklart bryter du ner musklerna, men det gör du varje dag, vad du än gör, men kroppen kan reparera normal muskelnedbrytning utan att man behöver tänka på det. Ingen är anabol 24/7. Det hör till naturens gång att muskelceller bryts ner och repareras, varje dag.

Kanske kommer lite off topic men ungefär hur många timmar bör man vänta innan man springer efter ett pass eller springa innna och träna efter? Om det som jag uppfattar det går att springa utan att tappa byggning så skulle man kunna spinga och träna samma dag om man har tid?

Personligen tycker jag två timmar är en lämplig tid att vänta efter ett mål om jag skall köra enbart kondition. Nu gör jag nästan aldrig det, utan lägger mina cardiopass direkt efter styrkepassen, dock ej efter benträningen.

Man and Machine
2003-12-28, 23:22
Tycker att det är lättare att gå ner i fettmängd om jag äter lite fett. Det är enkelt att slopa och man får ändå i sig det hur man än gör. Dock i mindre mängd.

Dipshit
2003-12-28, 23:47
Frågan är om det är kroppsfettet du tar bort, M and M!

Fetter är mkt viktiga vid förbränning av kroppsfett!
Ta dig hellre i kragen och dra ned på kolhydraterna ett tag..

MrT
2003-12-29, 03:13
Tänkte bara fråga en sak..

Morgonpromenader - måste dessa förknippas med vår klocka? Nu under juletider så hamnar min "morgon" vid 12-13 tiden vilket ger att min kväll/natt hamnar ngn stans vid 03-04.

Eftersom kroppen inte kan klockan borde det betyda att jag kommer kunna ha ökad fettförbränning när jag vaknar - dvs vid 13-tiden?

Är inte ute efter att deffa och har inte det i tanke på ett långt tag framöver men vill veta hur det ligger till. Själv går jag mina promenader på eftermiddag och kväll men då endast för att koppla av..

King Grub
2003-12-29, 11:30
Originally posted by MrT
Morgonpromenader - måste dessa förknippas med vår klocka?

Eftersom kroppen inte kan klockan borde det betyda att jag kommer kunna ha ökad fettförbränning när jag vaknar - dvs vid 13-tiden?



Det är bara mellan klockan 5 och 6 på morgonen som du kan bränna fett.

Seriöst, dock:

Nej och ja, i den ordningen. ;)

Man and Machine
2003-12-29, 14:12
Originally posted by billon
Frågan är om det är kroppsfettet du tar bort, M and M!

Fetter är mkt viktiga vid förbränning av kroppsfett!
Ta dig hellre i kragen och dra ned på kolhydraterna ett tag..

JAG gick ner i vikt så jag förmodar att det va kroppsfett. Hänget runt magen försvann me. Anledningen till att jag stryper fetter är dels för att det är den enda "deffing" jag testat och dels för att det är lättare att utesluta. Kolhydraterna klarar jag mig inte utan fattar inte hur ni för det? Dt känns så onaturligt att ta bort dom när det är fettet man vill åt. En anna faktor kan ju vara på att jag inte kan de här med fetter riktigt bra...

King Grub
2003-12-29, 14:32
Originally posted by Man and Machine


JAG gick ner i vikt så jag förmodar att det va kroppsfett. Hänget runt magen försvann me. Anledningen till att jag stryper fetter är dels för att det är den enda "deffing" jag testat och dels för att det är lättare att utesluta. Kolhydraterna klarar jag mig inte utan fattar inte hur ni för det? Dt känns så onaturligt att ta bort dom när det är fettet man vill åt. En anna faktor kan ju vara på att jag inte kan de här med fetter riktigt bra...

Drar du ner för mycket på fettintaget minskar också din fettförbränning. Det går inte direkt att koppla samman fettintaget med hur mycket fett du har på kroppen; definitivt inte omättat fett.

Man and Machine
2003-12-29, 15:17
det är är alltså omättat fett som man borde trycka? det frän oljor raps oliv och liknande...advokado me?

King Grub
2003-12-29, 15:51
Originally posted by Man and Machine
det är är alltså omättat fett som man borde trycka? det frän oljor raps oliv och liknande...advokado me?

Japp. Och nötter, mandlar och fet fisk. Ett energiöverskott gör att du lägger på dig fett, men det gäller allt i kosten: kolhydrater, protein och fett. Ett överskott av energi lagras som kroppsfett. Det är dock betydligt hälsosammare att äta omättat fett. Snabba, raffinerade kolhydrater och mättat fett är två stora ohälsobovar.

Cartwright
2003-12-29, 19:15
Kan man säga att det går på ett ut att ta kolhydrater eller protein när blodsockret är lågt? T.ex. banan vs. proteindrink direkt på morgonen, eftersom proteinet ändå oxideras till kolhydrater?

King Grub
2003-12-29, 19:22
Originally posted by Cartwright
Kan man säga att det går på ett ut att ta kolhydrater eller protein när blodsockret är lågt? T.ex. banan vs. proteindrink direkt på morgonen, eftersom proteinet ändå oxideras till kolhydrater?

Vadå på ett ut? Om du äter en riktig kolhydratkälla, typ banan, kommer ju inte proteinet att behöva oxideras till kolhydrater, eftersom det redan finns kolhydrater tillgängliga. Dock försvinner ju själva grundidén med morgonpromenader på fastande mage om du äter både kolhydrater och protein innan - då har du ju i princip ätit frukost. :)

Cartwright
2003-12-29, 19:52
Jag menar om man bara äter en kolhydratkälla, eller bara en proteinkälla. Om proteinet oxideras och blir till kolhydrater kunde man lika gärna äta en kolhydratkälla istället. Är det likvärdigt?

King Grub
2003-12-29, 20:13
Originally posted by Cartwright
Jag menar om man bara äter en kolhydratkälla, eller bara en proteinkälla. Om proteinet oxideras och blir till kolhydrater kunde man lika gärna äta en kolhydratkälla istället. Är det likvärdigt?

Som jag skrev tidigare: proteindrinken blir en dyr kolhydratkälla. Dock har protein andra egenskaper och uppgifter jämfört med kolhydrater i kroppen än bara som energikälla, så det går nog inte att sätta några direkta likhetstecken.

MrT
2003-12-30, 00:12
Originally posted by King Grub


Det är bara mellan klockan 5 och 6 på morgonen som du kan bränna fett.

Seriöst, dock:

Nej och ja, i den ordningen. ;)

Tackar..

En fråga till..

Hur är det med fettförbränningen om man sovit väldigt lite? La mig ngn timma eller två efter inlägget ovan och vaknade vid 8-tiden (dvs ca 4h sömn). Fungerar det fortfarande på samma sätt? Dvs ökad fettförbränning under "morgonpromenaden"?

King Grub
2003-12-30, 11:20
Originally posted by MrT


Tackar..

En fråga till..

Hur är det med fettförbränningen om man sovit väldigt lite? La mig ngn timma eller två efter inlägget ovan och vaknade vid 8-tiden (dvs ca 4h sömn). Fungerar det fortfarande på samma sätt? Dvs ökad fettförbränning under "morgonpromenaden"?

Ja. Det är inte sömnen i sig som tömmer kolhydratdepåerna och sänker insulinnivåerna, utan den långa tid du varit utan näring under natten. Om du äter på natten under tiden du inte kan sova får du ju inte den effekten.

MrT
2003-12-30, 13:50
Originally posted by King Grub


Ja. Det är inte sömnen i sig som tömmer kolhydratdepåerna och sänker insulinnivåerna, utan den långa tid du varit utan näring under natten. Om du äter på natten under tiden du inte kan sova får du ju inte den effekten.

ok.. tackar..

Garnax
2003-12-30, 17:24
Off topic varning!!!

Men kungen du rockar...hade kunskaper vart tunga att bära hade du nog vart sumobrottare eller liknande

//Garnax

King Grub
2003-12-30, 18:00
http://www.tiddelibomnet.k-nettet.com/main/graphics/uploaded/251/thumb_sumo.gif