handdator

Visa fullständig version : Mår inte bra alls


rajjevettu
2011-09-26, 20:17
För att göra en lång historia kort, så mår jag jävligt dåligt...

Har sen ca 6-7 månader tillbaka känt mig "borta".
liksom frånvarande nästan som jag lever i en dröm.
Allting runtomkring mig är typ overkligt, typ som tunnelseende

det är svårt att förklara men försöker så gott jag kan!

Det har blivit mycket värre senaste tiden och det är riktigt jävla jobbigt, man tänker självmordstankar ibland men skulle aldrig kunna ta mitt liv, är inte så självisk och tänker på hur det skulle påverka min familj och vänner.

Blivit riktigt jävla lack på detta nu för det tar upp min vardag, varje dag! har kollat upp synen och ekg, blodtryck, fick åka ambulans med för jag började vingla och kändes som jag skulle tuppa av när som så jag ringde en ambulans, fick ta prover på sjukhuset men dom såg inget fel.

har gått till en terapeut en gång nu med, hon frågade hur jag har det med familj och vänner, kan inte ha det bättre! sen om jag tränar och det gör jag.

hon frågade också om jag röker eller snusar, det gör jag inte... visst vem har inte tagit ett sug på en cigarett någon gång! Sen har jag dock rökt på några gånger men har inte mått som jag gör nu efter jag rökt så tror inte det är anledningen, har fått för mig att jag kan ha fått en psykos men ser ju inget ovanligt heller hör heller.

Har känt av denna overklighetskänslan i yngre dagar också, men då tänkte jag inte på det så mycket så gick det över.

Det verkar som det kan vara panikångest men jag kan inte få in det i mitt huvud, får för mig att det kan vara massa saker, som hjärntumör men skolsystern och mamma säger att det inte är det, omöjligt då skulle jag må mycket sämre än jag gör nu.

Det är ganska många som vet hur jag känner nu, men inte såhär som jag beskriver det till er nu, vill ha all hjälp jag kan få för allt känns helt värdelöst för tillfället.

Nu när jag börjat öppna upp mig för fler så har jag märkt att det är faktiskt många som egentligen inte mår så bra, det kanske inte syns på folk men när dom är själva så kan dom må rent åt helvette, exakt som det är för mig.

Jag är alltid glad när jag är med mina kompisar, vad dom inte vet är att jag brukar gråta för jag blir så arg eller utmattad för allt är så jobbigt!

Så snälla, någon som känt likadant eller vet någon som haft liknande. hjälp mig.



OT: hur mår ni egentligen?

Kischen
2011-09-26, 20:21
Jag tycker att du sätter dig ner med dina föräldrar och förklarar för dem. De kommer vilja hjälpa dig och uppskatta att du vänder dig till dem. Ensam är inte stark.

rajjevettu
2011-09-26, 20:27
är inte den personen som sätter sig ner och pratar med mina föräldrar, skulle bara börja gråta då... vet inte om jag skulle kunna göra det för någon, ända gångerna jag gjort det är med min förra flickvän

Trashcan
2011-09-26, 20:31
Läkare kanske vore något. Jag har fått uppfattningen att antidepressiva mediciner hjälper mot ganska mycket. Min flickvän som var väldigt deprimerad och inte någonsin kunde tänka sig en väg ur det och mest grät varenda dag, mådde jättebra på 3-4 veckor efter antidepressiva. Jag är medveten om att ni inte har samma symptom, men jag tänker att det kan vara relaterat till varandra på något sätt.

OT: Jag har precis själv kommit ur en depression och känner mig lite ostadig fortfarande. Jag som aldrig har sett mig som att vara i riskzonen för depression hade svårt att stå pall för 5-6 månaders arbetslöshet. :/ Snacka om nerbrytande...

Kischen
2011-09-26, 20:34
är inte den personen som sätter sig ner och pratar med mina föräldrar, skulle bara börja gråta då... vet inte om jag skulle kunna göra det för någon, ända gångerna jag gjort det är med min förra flickvän

Tänk dig ett scenario där du verkligen går och gör något dumt. Dina föräldrar skulle aldrig förlåta sig själva för att de missat att du mår dåligt. Ta mod till dig och prata med dem.. ni är samma kött och blod.

Angel
2011-09-26, 20:38
Kan säkert vara jobbigare många gånger att inte veta varför man mår dåligt. Allting i ens liv är ju bra, så varför mår man dåligt? Man har inget att fokusera på, inget att sätta fingret på att "detta är det". Du behöver förmodligen få hjälp att reda ut det.
Och dina fysiska problem med tunnelseende, yrsel osv är klassiska symtom som hör ihop med ett psykisk illabefinnande.

Boka en tid hos läkare på din vårdcentral, håll inte inne med vad du känner. Förhoppningsvid kommer du få remiss till psykolog och kanske börja med medicinering. Det är inget att skämmas för alls. Jag träffar säkert 4-7st unga personer varje dag som mår så. Och för många så tar det lång tid innan det inser och accepterar att det inte är något fysiskt fel på dem, de fixerar sig gärna vid olika sjukdomar. Förmodligen får att det är lättare att ta på att ha ett fysiskt problem, än ett psykiskt.

Så sök hjälp, det är ditt absolut första steg framåt.

Mackan58
2011-09-26, 20:39
Sverige på hösten kan vara riktigt jävlig.

Hade jag vart dig, skulle jag kollat på en semester till något soligt land. Sedan när du bestämt dig tänker du dig att du ska vara i grym form för att glida runt utan tröja nere i värmen. Då har du dels ett mål och någonting härligt att se fram emot.

Hoppas det löser sig!

rajjevettu
2011-09-26, 20:45
som sagt har jag mått såhär ett tag, även hela sommaren plus så gillar jag hösten/vintern

Tricklew
2011-09-26, 20:50
Hur ser det ut med jobb/plugg situationen? Även ditt kärleksliv är av intresse. Jag har fler än en bekant som varit övertygad om att han älskat sin livssituation samtidigt som han glidit in i illamående.

Jompan
2011-09-26, 20:53
Kan säkert vara jobbigare många gånger att inte veta varför man mår dåligt. Allting i ens liv är ju bra, så varför mår man dåligt? Man har inget att fokusera på, inget att sätta fingret på att "detta är det". Du behöver förmodligen få hjälp att reda ut det.
Och dina fysiska problem med tunnelseende, yrsel osv är klassiska symtom som hör ihop med ett psykisk illabefinnande.

Boka en tid hos läkare på din vårdcentral, håll inte inne med vad du känner. Förhoppningsvid kommer du få remiss till psykolog och kanske börja med medicinering. Det är inget att skämmas för alls. Jag träffar säkert 4-7st unga personer varje dag som mår så. Och för många så tar det lång tid innan det inser och accepterar att det inte är något fysiskt fel på dem, de fixerar sig gärna vid olika sjukdomar. Förmodligen får att det är lättare att ta på att ha ett fysiskt problem, än ett psykiskt.

Så sök hjälp, det är ditt absolut första steg framåt.

Så där var det för mig. Hade massa fysiska symptom, yrsel, trött, hjärtklappningar, frös trots att det var sommar, tyckte väl egentligen inte att jag var deprimerad. Gick till vårdcentralen där dem tog några prover, men inget som visade nånting så han föreslog antideppressiv medicin. När jag gick från läkaren var jag jätteförbannad, komma o säga till mig att jag är deprimerad, fattar han inte att jag förr har en hjärntumör. Men tänkte att det inte skulle skada att prova medicinen och om det inte funkade gå tillbaka till läkaren. Dock hade läkaren rätt, jag var deprimerad, märkte att medicinen funkade redan efter en månad, fullt på rätsida kände jag mig nog först efter 4-5mån. Höll på med medicinen i 1 år, och nu inte käkat nått på över 1 år och mår toppen.

Ibland kan depression verkligen ta fysiska symptom så inte alltid lätt att tänka att man är deprimerad.

King Grub
2011-09-26, 21:06
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=171282