handdator

Visa fullständig version : Freddie Mercury 2


Halldin
2011-09-26, 20:12
Riskerar en pucktvåa med följande klipp:

dREKkAk628I

Kabuto
2011-09-26, 20:14
Sjukt lägligt, just när jag sitter och lyssnar på Queen - Barcelona :)

Han verkar duktig..

Halldin
2011-09-26, 20:37
Det är en del av en tävling där vinnaren utses av Queens trummis och personen i fråga får äran att åka på någon slags hyllningsturné. Om jag inte fått något om bakfoten.

agazza
2011-09-26, 20:43
reeejäääl pucktvåa


:cool:

Rahf
2011-09-26, 20:45
Jag hoppas VERKLIGEN att han har lite mer karisma när det gäller. Så döda och blockerade ögon var det längesen jag såg. Han är lite osäker framför kameran ;). Riktigt goa pipor!

Loke
2011-09-26, 20:49
Jag hoppas VERKLIGEN att han har lite mer karisma när det gäller. Så döda och blockerade ögon var det längesen jag såg. Han är lite osäker framför kameran ;). Riktigt goa pipor!

Haha, det är nog lättare att släppa loss när man inte imiterar någon annan :)

Helt sjukt bra, får en att tänka på journeys nya sångare.

Halldin
2011-09-26, 21:36
Jag hoppas VERKLIGEN att han har lite mer karisma när det gäller. Så döda och blockerade ögon var det längesen jag såg. Han är lite osäker framför kameran ;). Riktigt goa pipor!
Jag tyckte mest att det fick honom att se ut att klara av bedriften utan ansträngning. Något som däremot saknas är en lite fetare mustasch för att få den rätta Freddie-looken. ;)

Solros
2011-09-26, 21:53
Jävlar! Bra gjort!

tossefar
2011-09-26, 21:56
Jag hoppas VERKLIGEN att han har lite mer karisma när det gäller. Så döda och blockerade ögon var det längesen jag såg. Han är lite osäker framför kameran ;). Riktigt goa pipor!

Nja, nu har ju han och hans band släppt sex fullängdare sen 2001, så scenvana har han nog...

Solros
2011-09-26, 21:57
Nja, nu har ju han och hans band släppt sex fullängdare sen 2001, så scenvana har han nog...

Vilken är deras bästa låt?

tossefar
2011-09-26, 21:59
Vilken är deras bästa låt?

Dunno, av det jag har sett har väl inget varit jätteballt... Kristen mjukrock är inte min favvo :)

http://www.youtube.com/watch?v=3iSivQmzJ_w har flest views på tuben!

ceejay
2011-09-26, 22:21
uff, nu sjönk han i mina ögon efter det där :o

Torwald
2011-09-26, 22:51
Håller med, ovanstående. Grym Mercury"tolkning", men väldigt lam ballad.

High1ander
2011-09-27, 01:09
Skrev detta som svar då en kompis posta den på min FB wall.

Han är ju duktig, men han har inte samma omfång, inte samma krispighet, och i början är det mycket mer att han talar ut orden än sjunger så när han väl börjar "sjunga" så försvinner mycket av likheten/kvaliten.

Det sagt, helt klart en av de bästa om inte den bästa immitatören jag hört.

Baluu
2011-09-27, 01:20
Det finns bara en Freddie Mercury <3

Doctor Snuggles
2011-09-27, 01:22
Skrev detta som svar då en kompis posta den på min FB wall.

Han är ju duktig, men han har inte samma omfång, inte samma krispighet, och i början är det mycket mer att han talar ut orden än sjunger så när han väl börjar "sjunga" så försvinner mycket av likheten/kvaliten.

Det sagt, helt klart en av de bästa om inte den bästa immitatören jag hört.

Vadå inte samma omfång? Sjunger Kvicksilver högre i låten någonstans?
Visst i början så verkar han inte kommit in i rollen än, men senare så låter det i princip exakt likadant. Han låter bättre än vad Freddie själv låter live iaf, ja faktiskt fylligare än på skiva också. Men det kan bero på mixning, EQ o dyl.

Halldin
2011-09-27, 21:22
Det finns ett antal plågsamma bidrag om man går in i kanalen och kollar:

LN3ZN3nAdnY

ekmanc
2011-09-27, 21:37
Han låter nästan likadant med den skillnaden att killen har ju inga balls... Ta i och va lite flamboyant om du nu ska härma kvicksilvret ;)

Torwald
2011-09-27, 22:43
Mitt Queenlyssnande totalflippade efter jag kollade den här tråden och jag blev tvungen att beställa en sån här:

http://www.bandstores.co.uk/shop/queen/prodimages/32771007.jpg

ceejay
2011-09-28, 00:15
http://www.wimp.com/pearljam/

på tal om låta som andra artister.

High1ander
2011-09-28, 01:22
Vadå inte samma omfång? Sjunger Kvicksilver högre i låten någonstans?
Visst i början så verkar han inte kommit in i rollen än, men senare så låter det i princip exakt likadant. Han låter bättre än vad Freddie själv låter live iaf, ja faktiskt fylligare än på skiva också. Men det kan bero på mixning, EQ o dyl.

En av orsakerna till Freddie var så sjukt bra på att sjunga var att han kunde sjunga så jävla hårt och starkt (volym) men samtidigt sjunga rent (toner).

Jag kan sjunga den här låten rent i toner om jag också sjunger låg volym, typ viskar skiten. Vilket är nästan vad snubben gör. Så visst, snubben sjunger samma omfång i låten, men jag tycker det är missvisande om man inte sjunger samma volym.

Asså, han är duktig inge snack om saken men han låter inte som Freddie, eftersom han förställer rösten, och har inte samma stil. Som sagt, fortfarande den bästa immitatören jag hört.

Han har en fylligare röst och hesare, men det jag gillar hos Freddie är krispigheten på samma sätt som Pink har lite mer krisp/rasp i sin röst jämfört med t.ex. Britney Spears.

Sen tycker jag Freddie sjunger vissa låtar mycket bättre live, eller rättare sagt annorlunda med lite mer tryck.

Rahf
2011-09-28, 02:06
Fast Freddie trasade sönder rösten på senare år, eftersom hans teknik inte var den mest sparsamma. Robert Plant gjorde likadant. Queen transponerade ner och det blev lättare för honom att klara av ett helt set. Den här karln gör ett fantastiskt jobb.

High1ander
2011-09-28, 04:57
Fast Freddie trasade sönder rösten på senare år, eftersom hans teknik inte var den mest sparsamma. Robert Plant gjorde likadant. Queen transponerade ner och det blev lättare för honom att klara av ett helt set. Den här karln gör ett fantastiskt jobb.
Jag gillar just Plant också pga. hans perfekta "rockröst", gäll o raspig.

Sen vet jag inte direkt om Freddies röst blev sämre, självklart hör man på hans röst att den måste slita på stämbanden, men det är ju bland annat den satsningen som gjorde hans sjungande grymt. Deras senare livespelningar från 85-86 så har han ju fortfarande en kolosal pipa. De hade ju inge fler live efter det, och han hade ju fått HIV runt mitten på 80-talet som sabba hans hälsa och antagligen röst. Han sjöng ju in låtar som The Show Must Go On på bara en eller två tagningar då hans hälsa var för dålig...

Plant härliga skrik/sjung i mitten på Kashmir går inte av för hackor heller. De sjunger för känsla, även om det påfrestar rösten, men sen är det bland annat därför de räknas som giganter också...

Det tråkiga med hans audition är ju också att den slutar precis då sången börjar varva upp i styrka.

Mr.Peskapoe
2011-09-28, 05:19
Fast Freddie trasade sönder rösten på senare år, eftersom hans teknik inte var den mest sparsamma. Robert Plant gjorde likadant. Queen transponerade ner och det blev lättare för honom att klara av ett helt set. Den här karln gör ett fantastiskt jobb.

Jag är inte helt säker på min sak, men jag tror inte de ändrade tonart i en enda låt live då han tappade register. Däremot så ändrade han själv sina melodier, och vissa av de högre tonerna tog han som lägre kvintar och liknande.

F.ö. så går ju nästan varenda rock-sångare samma öde till mötes, det ingår liksom i rollen att slita på rösten. Det fräna med Freddie Mercury är att han fann sig med ett annat register och utvecklade en riktigt kraftig röst under åttiotalet.

q08iYImJfTk

Rahf
2011-09-28, 05:19
Absolut är Plant och Mercury giganter, båda fick dom problem lite senare. Plant har jag ör mig fick operera sig någon gång runt '75 och kom aldrig riktigt tillbaka till samma form som de första fyra skivorna (Houses of the Holy kan nog räknas in där också.) Lyssnar man på t.ex. Trampled Underfoot från albumet Physical Graffitti så låter han torr och sliten i övre registret, jämfört med trycket han har i t.ex. Led Zeppelin III.

Jag citerar från en intervju angående Freddie Mercury:

I have nodules on my vocal chords and most tours are now scheduled around my voice.

I'm losing the range, believe it or not. I've lost the power I began with. But I've become a stronger singer so maybe my framework is diminishing but within that I can sing better than ever. My voice can do amazing things now.

- Freddie Mercury Interview, Melody Maker, May 2, 1981

Detta tar dock ingenting från det faktum att Freddie var en fantastisk personlighet på scen.

Mr. Peskapoe, det kan nog stämma också. Mitt öra är inte det bästa gällande transponeringar från skiva till live (förutom moderna Led Zeppelin, då det är skrämmande märkbart). Borde ha sagt att jag går på vad 'gammrävarna' på musikskolan har sagt. Lite som gamla bodybuilders på gymmet över det ;).

High1ander
2011-09-28, 07:45
Absolut är Plant och Mercury giganter, båda fick dom problem lite senare. Plant har jag ör mig fick operera sig någon gång runt '75 och kom aldrig riktigt tillbaka till samma form som de första fyra skivorna (Houses of the Holy kan nog räknas in där också.) Lyssnar man på t.ex. Trampled Underfoot från albumet Physical Graffitti så låter han torr och sliten i övre registret, jämfört med trycket han har i t.ex. Led Zeppelin III.

Jag citerar från en intervju angående Freddie Mercury:





- Freddie Mercury Interview, Melody Maker, May 2, 1981

Detta tar dock ingenting från det faktum att Freddie var en fantastisk personlighet på scen.

Mr. Peskapoe, det kan nog stämma också. Mitt öra är inte det bästa gällande transponeringar från skiva till live (förutom moderna Led Zeppelin, då det är skrämmande märkbart). Borde ha sagt att jag går på vad 'gammrävarna' på musikskolan har sagt. Lite som gamla bodybuilders på gymmet över det ;).
Jag har inte så bra koll på vilket årtal Zeppelin har sina låtar från, så jag kan intre direkt säga hur hans röst utvecklades baserat på det, och jag har inte hört nått från hans post-zeppelin karriär.

Det stämmer nog att Freddie fick sämre omfång senare, då jag tycker de högsta tonerna sjunger han under 70-talet (nu är inte jag någon musiker så jag kanske missar lite toner hit o dit) men att han under 80-talet fick en hårdare och starkare röst, typ mer lungkapacitet som gjorde att han kunde skrika ut längre. Jag kanske är helt ute o svamlar, men känns så iaf instinktivt från all deras musik.

Rahf
2011-09-28, 08:11
Robert Plant var trasig från '73. Om du kollar på klipp från deras konsert i London och jämför med bara skivan så är det enorm skillnad. De har transponerat ner (sänkt tonarten) betydligt.

Du har nog inte fel angående Mercury. Han tappade bredden på registret, men fick mer kontroll över det han hade kvar. Det finns något klipp där han leker med sin falsett, och det är heeeelt sjukt vad högt karln kommer.

Doctor Snuggles
2011-09-28, 10:01
Varför "rocksångare" får sämre röst på äldre dar beror på en kombination av 3 orsaker:
1. Dålig teknik. Nuf said. Det går dock att sjunga "rock" med bra teknik, hur mycket man än growlar o dyl. Till detta tillkommer att de ofta sjunger knarkade o dyl, vilket inte hjälper, då det kan ändra förutsättningarna.
2. Stämbanden förändras med åldern, och man anpassar inte sin teknik, vilket gör att risken för 1 blir större.
3. Muskulär svaghet. Att sjunga högt, kräver en hel magstöd t.ex, och mer ju sämre teknik man har och beroende på med vilken slags typ av röst man sjunger. Med åldern blir man svagare, och måste träna mer för att uppehålla rösten.

Bra exempel på sångare som behållit rösten:
Steven Tyler och Ted Neeley, som vid 60+ fortfarande wailar järnet.
Dio hade kvar det mesta av sin röstkaraktär också, även om jag har för mig hans band också började transponera ner låtar de senaste åren av hans liv.
Tror Rob Halford fortfarande också låter rätt hyggligt.
Prince har en galen skala fortfarande.

Ett bra exempel på motsatsen: Jon Bon Jovi, som låter för tääääskig idag.

Spinkot
2011-09-28, 12:08
Varför "rocksångare" får sämre röst på äldre dar beror på en kombination av 3 orsaker:
1. Dålig teknik. Nuf said. Det går dock att sjunga "rock" med bra teknik, hur mycket man än growlar o dyl. Till detta tillkommer att de ofta sjunger knarkade o dyl, vilket inte hjälper, då det kan ändra förutsättningarna.
2. Stämbanden förändras med åldern, och man anpassar inte sin teknik, vilket gör att risken för 1 blir större.
3. Muskulär svaghet. Att sjunga högt, kräver en hel magstöd t.ex, och mer ju sämre teknik man har och beroende på med vilken slags typ av röst man sjunger. Med åldern blir man svagare, och måste träna mer för att uppehålla rösten.

Bra exempel på sångare som behållit rösten:
Steven Tyler och Ted Neeley, som vid 60+ fortfarande wailar järnet.
Dio hade kvar det mesta av sin röstkaraktär också, även om jag har för mig hans band också började transponera ner låtar de senaste åren av hans liv.
Tror Rob Halford fortfarande också låter rätt hyggligt.
Prince har en galen skala fortfarande.

Ett bra exempel på motsatsen: Jon Bon Jovi, som låter för tääääskig idag.

Tyvärr inte :(
Eller jo, på mer balladaktiga låtar så hör man att han fortfarande kan sjunga låga partier men när han ska sjunga de höga tonerna så kraxar han bara

6egHMhHTYcM
jämfört med
pfkMtvN0WTI

Rahf
2011-09-28, 19:28
Steven Tyler och Prince är helt magiska för sin ålder. Tyler är också ett exempel på en person som i tidigt skede hade värdelös teknik, för att sen jobba bort det med lektioner osv. Nu har han en sagolik pipa.

Prince är bara onaturlig :D.