handdator

Visa fullständig version : Vassledosering vid ett tillfälle


Thewind
2011-09-26, 19:28
Jag må vara sämst i stan på att söka, men jag har letat en bra stund och inte hittat ett direkt svar, så jag skapar en ny tråd.

Som jag har förstått det är 25-30g doseringen av vassle i drinkarna enbart en gräns för hur mycket som stimulerar proteinsyntesen och inte ens gräns för att resten skulle "gå förlorat". Är detta fel? Är det anorlunda med kassein?

Jag grundar det på någon slags konsensus kring proteinintag jag trodde rådde, nämligen att så länge man följde ~2g/kg/KV/dygn så spelade det mindre roll när man intog det sett till helheten. Idag läste jag dock något om att vassle inte skulle gå att ta upp i tarmen över en viss gräns. Vad har jag nu missat?

onemore
2011-09-26, 19:32
kroppen kan inte ta upp mer än 30g protein vid ett tillfälle, varierar lite från person till person såklart. Detta är väl än av anledningarna till att de flesta bodybuilders käkar 6 mål om dagen istället för 3 som de flesta vanliga människor?

detta är så jag har lärt mig, rätta mig om jag har fel :)

Fishtank
2011-09-26, 19:36
Vassle blandat med bara vatten brukar inte funka att ta upp mer än cirkus 20g protein( runt 28 G vassle beroende på vilket vassle) är vad det tros
Finns dock ingen forskning på det
Brukar köra 3 dl mjölk i min morgonvassle efter träningen tillsammans med 60 gram vassle.
Bara märkt positiva effekter av det iaf

Onemore så då skulle periodisk fasta inte funka alls eftersom man bara äter ett mål om dagen? :)
I mat går det perfekt att trycka i obegränsat med protein men det tas självklart upp över tid och inte vassle som tas upp mycket fortare

Om någon mer kunnig vill utveckla så be my guest :)

karlingen
2011-09-26, 19:42
kroppen kan inte ta upp mer än 30g protein vid ett tillfälle, varierar lite från person till person såklart

Detta gäller endast vassle.

Se underrubriken:
5. Myth: Maintain a steady supply of amino acids by eating protein every 2-3 hours. The body can only absorb 30 grams of protein in one sitting.

Här: http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html

vicarious
2011-09-26, 20:33
Detta gäller endast vassle.

Se underrubriken:
5. Myth: Maintain a steady supply of amino acids by eating protein every 2-3 hours. The body can only absorb 30 grams of protein in one sitting.

Här: http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html

Inte ens för vassle kan man med säkerhet säga att "det gäller".

kroppen kan inte ta upp mer än 30g protein vid ett tillfälle

Vad exakt är "ett tillfälle"? Allt protein vi äter tas upp.

Vassle blandat med bara vatten brukar inte funka att ta upp mer än cirkus 20g protein( runt 28 G vassle beroende på vilket vassle) är vad det tros
Finns dock ingen forskning på det

Om det inte finns någon forskning, hur kommer det sig då att du gör ett sånt uttalande och säger att det "brukar inte funka att ta upp mer än 20g"?

Fishtank
2011-09-27, 07:01
Vad folk säger borde jag sagt, Formulerade mig fel sent på kvällen


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Pansartax
2011-09-27, 07:08
Det tas upp men inte säkert att det går till muskeluppbyggnaden, det är det som vissa tvivlar på.

vicarious
2011-09-27, 07:11
Det tas upp men inte säkert att det går till muskeluppbyggnaden, det är det som vissa tvivlar på.

Nä, det som som flesta spekulerar i här på forumet är ju att tarmarna inte hinner ta upp stora mängder snabbt protein på en och samma gång. Att inte allt protein man äter går till muskeluppbyggnad har varit känt länge och är inte något som folk tvivlar på.

z_bumbi
2011-09-27, 07:52
Vassle, och gissningsvis andra väldigt snabba protein, tas troligen inte upp till fullo över en viss gräns. En del (i alla fall en viss personer) har av någon underlig anledning fått för sig att det menar att man inte tar upp något protein över den gränsen men det har jag inte hittat något om och om det vore på det viset skulle det också visa sig i flatulensen från helvetet varje gång någon gör det.
Exakta gränser är det nog ingen som vet och inte heller om förhållandet är linjärt över de 25-30 g som utgör övre gränsen.
Jag ser däremot inte riktigt problemet då behovet av att dricka stora mängder protein i en enstaka drink sällan finns och känner man ett behov av 100 g protein i en drink så blanda något annat än bara vassle. Dricker man 40-50 g så är det ju bara en mindre del som inte tas upp och märker man inte av några magbesvär så är det bara att köra på.

Thewind
2011-09-27, 08:25
Tack för bra svar!

Anledningen till att jag undrar är att jag druckit vassle/kasseindrinkar med ~140g proteininnehåll. Detta för att jag tycker det är så äckligt/tråkigt att jag bara vill ha det ur världen.

Så vad gäller kassein så verkar det vara fritt fram att trycka i sig större mängder? Kanske en drink på 40g vassle / 60 kassein?

z_bumbi
2011-09-27, 08:35
Varför inte dricka och äta något som inte är äckligt/tråkigt?

Pansartax
2011-09-27, 08:40
Att inte allt protein man äter går till muskeluppbyggnad har varit känt länge och är inte något som folk tvivlar på.

Jaså?

Thewind
2011-09-27, 08:52
Varför inte dricka och äta något som inte är äckligt/tråkigt?

Jag tyckte det var så enkelt och billigt att ha ett så högt proteinintag genom drinkarna...

Ernie McCracken
2011-09-27, 08:58
Tack för bra svar!

Anledningen till att jag undrar är att jag druckit vassle/kasseindrinkar med ~140g proteininnehåll. Detta för att jag tycker det är så äckligt/tråkigt att jag bara vill ha det ur världen.

Så vad gäller kassein så verkar det vara fritt fram att trycka i sig större mängder? Kanske en drink på 40g vassle / 60 kassein?

Har du fått några resultat av att dricka 140g prot åt gången jämfört med innan?. om det nu fanns något innan. jag tycker inte man ska överdriva. vanlig mat går säkert bra med ett högt protein då det proteinet tar längre tid att ta upp än en shake. men om man tar en shake med 50-60g med en blandning snabbt och långsamt protein så tror jag man har sitt på det torra. detta är endast min tolkning dock

vicarious
2011-09-27, 09:02
Jaså?

Ja. Det mesta oxideras till energi. Hur stora hade vi inte blivit annars? Jag äter ca 250g protein om dagen. Isåfall skulle jag alltså öka 7kg muskler per månad.

King Grub
2011-09-27, 11:22
Du bygger säkert mer än 250 gram muskelprotein per dag. Tyvärr bryter du ned ungefär lika mycket. ;)

krubkungen
2011-09-27, 11:23
Ja. Det mesta oxideras till energi. Hur stora hade vi inte blivit annars? Jag äter ca 250g protein om dagen. Isåfall skulle jag alltså öka 7kg muskler per månad.

Och jag väger 74kg och ligger på 280-320g protein, då borde jag vara Arnold snart :D

Thewind
2011-09-27, 11:34
Gäller det här begränsade upptaget bara vassle? Hur vore det med en större dos kassein?

King Grub
2011-09-27, 11:38
Du tar upp även större mängder av alla andra proteiner. Inget går till spillo (utom dom 5% av ditt energiintag som alltid försvinner ut i avförgingen). Mer än 20-30 gram protein per intag stimulerar dock inte muskeluppbyggnaden mer.

Pansartax
2011-09-27, 11:38
Ja. Det mesta oxideras till energi. Hur stora hade vi inte blivit annars? Jag äter ca 250g protein om dagen. Isåfall skulle jag alltså öka 7kg muskler per månad.

Det lät bara på dig som om du sa emot periodisk fasta dvs att du äter 200 g protein i en sittning och det utsöndrar till MPS över X antal timmar.

Nu vet jag ju givetvis själv att du håller på med PF så det var det som gjorde det extra roligt.

Pansartax
2011-09-27, 11:39
Mer än 20-30 gram protein per intag stimulerar dock inte muskeluppbyggnaden mer.

Men förmodligen längre.

King Grub
2011-09-27, 11:43
Här såg man ingen skillnad över en 5-timmarsperiod efter intag av 30 eller 90 gram.

http://abbmcertification.org/inc/assets/articles/Symons%2030%20g%20protein%20serving%20maximally%20 stimulates%20muscle%20protein%20synthesis%20JAmDie tAssoc%202009.pdf

Pansartax
2011-09-27, 11:45
Jag skrev förmodligen eftersom jag känner till 5h testet, men det finns väl inga studier på 10, 12 eller 24h vad jag vet.

Thewind
2011-09-27, 11:48
Du tar upp även större mängder av alla andra proteiner. Inget går till spillo (utom dom 5% av ditt energiintag som alltid försvinner ut i avförgingen). Mer än 20-30 gram protein per intag stimulerar dock inte muskeluppbyggnaden mer.

Som alltid konkret och tydligt. Tack!

King Grub
2011-09-27, 11:54
Jag skrev förmodligen eftersom jag känner till 5h testet, men det finns väl inga studier på 10, 12 eller 24h vad jag vet.

Här är vad Paddon-Jones ansåg om resultatet:

"In young and old adults, we saw that 12 ounces gave exactly the same increase in muscle protein synthesis as 4 ounces," Paddon-Jones says. "This suggests that at around 30 grams of protein per meal, maybe a little less, muscle protein synthesis hits an upper ceiling."

"You don't have to eat massive amounts of protein to maximize muscle synthesis, you just have to be a little more clever with how you apportion it," Paddon-Jones said. "For breakfast consider including additional high quality proteins. Throw in an egg, a glass of milk, yogurt or add a handful of nuts to get to 30 grams of protein, do something similar to get to 30 for lunch, and then eat a smaller amount of protein for dinner. Do this, and over the course of the day you likely spend much more time synthesizing muscle protein."

http://www.sciencedaily.com/releases/2009/10/091026125543.htm

King Grub
2011-09-27, 11:59
Här såg man ingen större stimulans av 40 gram jämfört med 20 gram.

http://www.ajcn.org/content/89/1/161.abstract

Man diskuterar i fullängdsartikeln:

If we assume that a 20-g protein dose maximally stimulates muscle protein synthesis after exercise and we know that resistance exercise enhances the synthesis of muscle protein for at least 24 h ( 26, 47, 48), one could ask how many times in a day could someone consume such a dose to stimulate muscle anabolism that would ultimately translate into muscle growth? Because muscle protein synthesis becomes refractory to persistent aminoacidemia ( 49) and excess amino acids are lost to oxidation ( 44), we speculate that no more than 5–6 times daily could one ingest this amount (≈20 g) of protein and expect muscle protein synthesis to be maximally stimulated. Protein consumption in excess of this rate or dose would ultimately lead to oxidative loss. In addition, given that the capacity to oxidize amino acids adapts to the diet and can act as a key regulator of protein stores ( 50), chronic protein consumption in excess of this rate or dose could actually lead to dampening of the protein synthetic response to suboptimal (ie, <20 g) protein doses.

Pansartax
2011-09-27, 12:06
Säger fortfarande ingenting om en 10,12 eller 24h period.

Du som läser så mycket studier Grub, och själv tränat sedan du var liten... Kan du inte se skillnad på folk som är "boksmarta" och folk som är "gatusmarta"?

Jag vet att du bara delar med dig av informationen här och egentligen inte står bakom den så mycket, men blir du själv aldrig konfunderad över läkare som aldrig satt sin fot på ett gym eller dragit en droppe svett som uttalar sig om hur saker och ting ska vara?

Walk the talk så att säga.

King Grub
2011-09-27, 12:14
Science eller broscience?

christian9
2011-09-27, 12:40
If we assume that a 20-g protein dose maximally stimulates muscle protein synthesis after exercise and we know that resistance exercise enhances the synthesis of muscle protein for at least 24 h ( 26, 47, 48), one could ask how many times in a day could someone consume such a dose to stimulate muscle anabolism that would ultimately translate into muscle growth? Because muscle protein synthesis becomes refractory to persistent aminoacidemia ( 49) and excess amino acids are lost to oxidation ( 44), we speculate that no more than 5–6 times daily could one ingest this amount (≈20 g) of protein and expect muscle protein synthesis to be maximally stimulated. Protein consumption in excess of this rate or dose would ultimately lead to oxidative loss. In addition, given that the capacity to oxidize amino acids adapts to the diet and can act as a key regulator of protein stores ( 50), chronic protein consumption in excess of this rate or dose could actually lead to dampening of the protein synthetic response to suboptimal (ie, <20 g) protein doses.

20 g x 5 eller 6 blir 100-120 g protein per dag. De flesta här inne vet ju av egen erfarenhet att 200 g ändå ger bättre resultat, och 300 ännu bättre, och.... ja, var nu gränsen går. Har man lyckats förklara det? Minskar nedbrytningen istället vid massiv proteinkonsumtion, eller varför "funkar" det?

Pansartax
2011-09-27, 13:22
20 g x 5 eller 6 blir 100-120 g protein per dag. De flesta här inne vet ju av egen erfarenhet att 200 g ändå ger bättre resultat, och 300 ännu bättre, och.... ja, var nu gränsen går. Har man lyckats förklara det? Minskar nedbrytningen istället vid massiv proteinkonsumtion, eller varför "funkar" det?

Det enda vi egentligen vet är att alla som tävlar, har muskler och blivit "stora" rena eller inte rena, har ätit väldigt mycket protein.

Du väljer ju själv om du vill tro på en person som aldrig varit ute i fältet (nu vet jag ju inte om Paddon-Jones är en nolla utan erfarnehet eller om han har tidigare bakgrund inom BB/IBFF) eller någon som faktiskt har varit där, som RobbanColeman här på forumet som lever i det just nu.

http://magictraining.blog.com/2011/09/11/bara-kora-pa-nu/

King Grub: Menade science.

Eddie Vedder
2011-09-27, 14:26
Du som läser så mycket studier Grub, och själv tränat sedan du var liten... Kan du inte se skillnad på folk som är "boksmarta" och folk som är "gatusmarta"?

De som läser mest är ofta klokast i vardagen i just diskussioner om det ämnet, och mer nyanserad. Men när de försöker förklara för de du kallar "gatusmarta" så blir det ofta en kommunikationsbrist. "Det är inte helt klarlagt om..." bemöts ofta med "Asså vafan, tro inte allt du läser fan! Kolla verkligheten L00L!!!". Vilket ju är en tämligen korkad tolkning. Att påpeka brister i det man vet är inte att vägra tro på anekdoter, bara en nyfikenhet i att faktiskt se om de stämmer eller ej.

Har du någonsin stött på en person som läst mycket som säger att han eller hon vet till 100% att det ena är rätt och det andra fel? King Grub har väl aldrig uttryckt tvivel mot att byggare bör käka mycket protein?

Pansartax
2011-09-27, 14:30
Vad är det för fel i att se till verkligheten istället för till papper och forskning?

Eddie Vedder
2011-09-27, 14:34
Vad är det för fel i att se till verkligheten istället för till papper och forskning?

Det där var ett skämt va? Angående mitt exempel på diskussion. Ingen ifrågasätter att byggare äter mycket protein och att det är en fördel. Men exakta siffror och tidpunkter kan man inte svara på.

inter
2011-09-27, 14:36
Vad är det för fel i att se till verkligheten istället för till papper och forskning?

För att verkligheten inte är så lättkontrollerad att man kan avgöra vad som gör vad med så många variabler.

Pansartax
2011-09-27, 15:26
Det där var ett skämt va? Angående mitt exempel på diskussion. Ingen ifrågasätter att byggare äter mycket protein och att det är en fördel. Men exakta siffror och tidpunkter kan man inte svara på.

Nej verkligen inte, förstår inte vad dessa studier har här inne att göra överhuvudtaget ibland. Förvirrar bara och ställer till problem i många fall, annars skulle ju knappast frågan komma upp gång på gång på gång på gång, eller hur?

Kolla de första två posten i början av tråden om du inte förstår vad jag menar.

Jag förespråkar inte broscience heller, men jag tycker även att man ska ge fan i att röra ihop verkligheten med en massa studier det skapar bara en massa skit rent ut sagt som tyvärr många verkar nappa på.

King Grub
2011-09-27, 15:29
Det är ju mätningar på riktiga människor. När praktiska studieresultat skrivs ned på papper, förlorar dom sin verklighetsanknytning då?

Pansartax
2011-09-27, 15:33
De förlorar sin verklighetsanknytning sekunden någon gör något som går emot studien och lyckas med det/får resultat/går framåt.

King Grub
2011-09-27, 15:35
Inte alls. En faktor avgör aldrig 100%.

Pansartax
2011-09-27, 15:39
Det kan väl aldrig bli 100% då överhuvudtaget?

Thewind
2011-09-27, 17:30
Pansartax: Diskussionen är lite mixriktad. "Forskning" eller "vetenskap" är att på ett så noggrant, organiserat och objektivt sett som möjligt ta reda på kunskap, och hur det ska gå till på bästa sätt är i sig en hel vetenskap.

Man kan inte dra en slutsats om att bicepscurl är en bra bicepsövning bara för att man ser en kille med stora armar träna den på gymet, utan det finns oändligt antal påverkande faktorer som ingen, inte ens han på gymet kan ha koll på själv - och därför måste man göra studier.

Du har rätt i att folk ofta "baserat på forskning" gör märkliga optinojor men det handlar inte om att forskning är dåligt eller onödigt utan om att folk tolkar den fel. Därför är det viktigt att förstå forskningen, varför den görs och gärna hur den har gjorts med.

Spridis
2011-09-27, 17:45
Brad Pilon skrev en gång en E-book som heter How Much Protein. I den står det mycket angående proteinintag.

Ernie McCracken
2011-09-27, 18:02
Jag ser studier som en fingervisning bara. alltså inget som man direkt måste anpassa sig efter utan mer se som en riktlinje där det finns marginal åt båda håll beroende på individ... Effekten på 20 och 30g protein per sittning kan ses som obefintlig. men under en 5års period kan säkert dessa 10g haft större påverkan av vad du uppnått.. Sådär ser jag på det

Pansartax
2011-09-27, 18:41
Man kan inte dra en slutsats om att bicepscurl är en bra bicepsövning bara för att man ser en kille med stora armar träna den på gymet, utan det finns oändligt antal påverkande faktorer som ingen, inte ens han på gymet kan ha koll på själv - och därför måste man göra studier.

Men man kan heller inte dra slutsatsen av att det är en DÅLIG bicepsövning och det är ju PRECIS det jag är ute efter.

Thewind
2011-09-27, 18:44
Men man kan heller inte dra slutsatsen av att det är en DÅLIG bicepsövning och det är ju PRECIS det jag är ute efter.

Det är vi totalt överens om! :)

Eddie Vedder
2011-09-27, 18:58
De förlorar sin verklighetsanknytning sekunden någon gör något som går emot studien och lyckas med det/får resultat/går framåt.

Du vet ju inte att det gått emot om det inte är under samma kontrollerade former. Det här känner du naturligtvis till, du är inte dum. Jag förstår inte vad du vill få ut egentligen. Allt är inte bevisat och det som förefaller fungera i praktiken är det ingen som förkastar bara för att det inte studerats.

Men man kan vara nyfiken och fundera i termer av flera faktorer och man kan vara religiöst övertygad och bara bestämma sig. De sistnämnda skriker ofta högst dessutom.

Men man kan heller inte dra slutsatsen av att det är en DÅLIG bicepsövning och det är ju PRECIS det jag är ute efter.

Och det gör enbart personer UTAN koll på vetenskap. De som har ett vetenskapligt och kritiskt tänkande drar inte den slutsatsen. En religiöst övertygad bicepscurlhatare skulle däremot säga så.

Ondskapelsen
2011-09-27, 19:39
Men man kan heller inte dra slutsatsen av att det är en DÅLIG bicepsövning och det är ju PRECIS det jag är ute efter.

Förlåt men; är det någon som gör så här i diskussionen eller vad syftar du på?

Thewind
2011-09-28, 08:29
Förlåt men; är det någon som gör så här i diskussionen eller vad syftar du på?

Det var ett exempel jag använde, poängen är att man inte ska dra generaliserande slutsatser baserade på egna eller andras erfarenheter, utan att forskning krävs och ett värderande förhållningssätt.

Eddie Vedder
2011-09-28, 08:33
Det var ett exempel jag använde, poängen är att man inte ska dra generaliserande slutsatser baserade på egna eller andras erfarenheter, utan att forskning krävs och ett värderande förhållningssätt.

Fast du skrev ju inte att man kan dra slutsatsen att det är dåligt. Du påpekade bara, helt korrekt, att om övningen förefaller vara bra så kan det vara värt att även verifiera det med prövning.

Svaret från Pansartax var ju däremot irrelevant eftersom ingen ens antytt att det är så man resonerar. Han verkar tro att alla som är intresserade av att faktiskt systematiskt undersöka hur verkligheten ter sig utgår från "Allt är lögn tills det bevisats stämma". Man har också en snedvriden bild på den här typen av forskning om man tror att det handlar om omvälvande resultat som slår ut varandra helt. Såna resultat är fruktansvärt ovanliga, de sker nästan aldrig. Träning och kost är knappast exakta vetenskaper som fysik.