handdator

Visa fullständig version : Två styrketräningspass + ett konditionspass vid deff


karlingen
2011-09-26, 19:18
Kamrater! Jag behöver er hjälp.

Jag har kört med 5x5 ett tag nu och funderar på att ändra upplägget lite och samtidigt slänga in lite konditionsträning då flåset har ökat markant på den senaste tiden. Även vid stillasittande aktivitet.
Sedan skulle det kanske vara bättre för återhämtningen om jag inte körde så extremt tunga pass tre dagar i veckan. Två dagar skulle nog passa bättre.

Pass A - Måndag:
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Inverted row till fail

Pass B - Onsdag:
Kondition

Pass C - Lördag:
Knäböj 5x5
Militärpress 5x5
Marklyft 1x5

Är 2 styrketräningspass för lite, speciellt vid deff? -600kcal/dag
Är 1 konditionspass för lite för att uppnå bättre kondition?

Ser det här upplägget OK ut i era ögon?

All hjälp uppskattas :bow:

prOtotype
2011-09-27, 10:54
Konditionsmässigt beror det ju på vart du ligger. Så länge det är en ökning av ansträngning så tror jag att du kommer få bättre kondis. Sen kan det vara värt att titta på hur du enklast ökar kondisen, typ intervaller eller nåt. Jämfört med att bara ge sig ut och jogga lite.

Styrketräningsmässigt ska du tänka på att det är återhämtningen som begränsas mest under deff så man ska snarare se upp med att köra för mycket. Berkhan rekommenderar max tre pass under deff, så två kan nog gå bra.

karlingen
2011-09-27, 11:01
Tack för svar!

Kommer definitivt att köra intervallpass för konditionen.

Tack återigen! :thumbup:

z_bumbi
2011-09-27, 11:26
Du utgår redan från en låg volym på styrketräningen så jag vet inte om du tjänar något på att minska den ytterligare och då framför allt inte genom att minska frekvensen.
Om du istället skär bort lite av varje styrkepass eller i alla fall två av styrkepassen och sen slänger in lite kondition direkt efter så har du behållit frekvensen för styrketräningen men också ökat den för konditionsträningen.

prOtotype
2011-09-27, 11:52
Jag skulle rekommendera att du lär dig skivstångsrodden istället för inverted row (det är väl den när man drar upp kroppen?) och oavsett vilken av dom du gör, så lägg den innan bänkpressen. Det gör det lättare att få ihop ryggen till en stabil bas att bänka ifrån.

Bumbi - är inte konditionsträning ihop med styrketräningen dumt?

vicarious
2011-09-27, 12:23
Pendlay rows är annars ett fint alternativ till skivstångsrodd.

ZlRrIsoDpKg

z_bumbi
2011-09-27, 12:24
Bumbi - är inte konditionsträning ihop med styrketräningen dumt?

Om man inte måste maximera en av egenskaperna och med att maximera menar jag om att man satsar på eller kanske redan tillhör en elit är det snarare ett väldigt smidigt sätt att inte lägga så mycket extra tid på träningen.