handdator

Visa fullständig version : Problem (stel???)


Pzorz
2011-09-26, 18:25
Problem: Skev (axlarna ligger på olika höjd)
Orsak: Stelhet?
Konsekvens: Svårt att få stabilitet i t.ex. bänkpress. Svårt att ha samma rörelsebana höger resp. vänster i sned hantelpress osv. Klenare pga detta.

Övrigt: Känns jättemycket nu när jag har börjat träna igen efter ett uppehåll på 3 månader.
Jag har alltid känt att vänster axel & arm "ligger annorlunda" om man jämför med höger axel & arm.
Min fråga är då hur jag ska behandla detta då det känns som att det blir värre och värre och att kroppen omedvetet "avlastar" sidan som är för (stel?)
Också vad ni tror att det är för orsak. Att det skulle vara stelhet är bara en gissning från min sida. (varför jag skulle bli stel på en men inte på den andra har jag ingen aning om)

tack // pzorz

äppelpaj
2011-09-26, 23:06
Har exakt samma problem som dig, också min vänstra axel. Ska till en sjukgymnast om två veckor för att kolla vad det är, detta efter att det bara blivit värre (med smärta) senaste tiden. Upplever också stelhet i axeln och man kan också se att mitt vänstra bröst är mindre jämfört med mitt högra, antar det beror på att jag inte får lika bra stretch i vänstra när jag tränar. Jag kan helt enkelt inte strecha lika långt bak på vänstra sidan som på högra, det tar liksom stopp.

andnel
2011-09-27, 06:44
Det behöver inte vara stelhet. Jag har aningen olika höjd på mina axlar, och det beror inte på något annat än att mina fötter möter marken helt olika. När jag står upp så står min höger mer på höger baksida häl, medans min vänstra står på vänstraframsidan. Så behöver det inte vara för dig, men detta kan också bidra till olika "höjd" på axlarna.

EeJay
2011-09-27, 09:13
Kroppen är inte helt symmetrisk. Det är heller inte ovanligt att det är just ens "huvudhands" axel som hänger lite lägre än den andra. Teorin bakom detta är att man är mer finmotorisk i den armen och använder den till småpyssla medans den mer grovmotoriska armen används för att mest bara bära saker.

neddie
2011-09-27, 09:32
detta problem har jag oxp titt som tätt och har fått hjälp av en kiropraktor.
Jag jobbar med IT och får problemet genom att använda musen mycket och jag har då fel hållning. Det gör att en liten skitmuskel kortas av och drar axeln framåt. Detta är ganska svårt att träna bort själv men det går. Tips är att gå till en kiropraktor en gång och det räcker oftast med en gång sen se till att träna baksida axlar rigoröst! du kommer med största sannolikhet bli av med problemet.
Tänk dock på att försöka byta hand om du sitter mycket vid datorn smo jag gör... kör nån timme med höger och nån timme med vänster... det hjälper otroligt mycket.