handdator

Visa fullständig version : Chins eller stångrodd?


Springer
2011-09-26, 17:13
Skall välja en av chins eller stångrodd, finns det någon anledning att välja den ena framför den andra? Kör bägge en dag i veckan, men stryker den ena dag 2. Chins är lite roligare, så det blir det om ingen har något skäl däremot. :-)

lurre86
2011-09-26, 17:14
Skall välja en av chins eller stångrodd, finns det någon anledning att välja den ena framför den andra? Kör bägge en dag i veckan, men stryker den ena dag 2. Chins är lite roligare, så det blir det om ingen har något skäl däremot. :-)

varför måste du ta bort en? båda 2 är ju underbara övningar=)

du får ursäkta mitt inlägg förstår att de inte hjälper dig på traven.

Springer
2011-09-26, 17:42
Har inte tid eller ork till bägge, kör helkropp med massa rehabövningar.

OneManArmy
2011-09-26, 17:47
Kör varannnan vecka.. båda är bra övningar

Määng
2011-09-26, 17:48
Skulle jag bara kunna använda mig utav en av dom så skulle jag välja chins. Men det är nog en personlig preferens.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Bounga
2011-09-26, 18:08
Har märkt att det är lätt att bli framåtroterad om man slarvar med roddarna. Med det sagt så är chins en kunglig övning men om man bara måste välja en skulle jag ändå säga rodd, om man nu inte kör facepulls eller nån annan bakre axel övning. Fast jag skulle kört båda!

ChrisDEFC
2011-09-26, 18:09
Kör varannnan vecka.. båda är bra övningar

+1 Men om jag måste välja en så kanske det lutar åt chins. Dock skulle jag nog välja marklyft om jag bara fick välja en ryggövning.

Springer
2011-09-26, 18:16
Planen är Mark (3x5?), Goodmornings (mja?), Böj, Militärpress, Bänkpress, Chins/Stångrodd (5x5) samt ordinerad rehab (bencurl, benspark, benpress, vadpress) (3x12) måndagar.

Militärpress, Bänkpress, Chins, Stångrodd, Dips (5x5) på fredagar.

Åsså massa rehab hemma dårå. Och så runt 5 mils löpning och 2 timmars alternativ kondition. Och lite gymnastikövningar om jag hinner/orkar.

aijou
2011-09-26, 18:17
Jag hade nog valt chins för att jag tycker det är roligare. eller varannan vecka som någon sa.

Springer
2011-09-26, 18:19
Byta ut goodmornings mot stångrodd?

Ondskapelsen
2011-09-26, 18:22
Som någon sa, varannan gång!

Springer
2011-09-26, 18:32
Då måste man ju komma ihåg vad man körde förra veckan. ;) Skojar bara.

vicarious
2011-09-26, 18:34
Har inte tid eller ork till bägge, kör helkropp med massa rehabövningar.

Du behöver ju inte köra så himla många set av varje.

1-2 set chins och 1-2 stångrodd. Make them count.

Loke
2011-09-26, 18:36
Personligen skulle jag ha skippat roddarna eftersom du kör mark, då har man mer behov av att träna chins också. Men det kräver så klart att är tillräckligt stark i marken för att det ska vara en utmaning för ryggen.

Springer
2011-09-26, 18:45
Jag är helt rudis i mark, kör på min kroppsvikt just nu.

Heine
2011-09-26, 21:57
Jag tycker absolut du skall ha en rodd på schemat, gärna stångrodd. Mark, stångrodd och chins räcker gott.

Silencer
2011-09-26, 22:01
Det är ju två "helt" olika övningar. Du ska träna både chins och någon roddövning.

Springer
2011-09-26, 22:03
Okej, fick för mig att de var om inte syskon så släkt i alla fall? Ah, får se hur jag gör. Det blir i alla fall minst 5 set stångrodd i veckan.

Tack alla!

Honken
2011-09-26, 22:07
Planen är Mark (3x5?), Goodmornings (mja?), Böj, Militärpress, Bänkpress, Chins/Stångrodd (5x5) samt ordinerad rehab (bencurl, benspark, benpress, vadpress) (3x12) måndagar.

Finns där någon anledning med att köra så många övningar? Känns lagom överflödigt att marka böja morninga samma dag + 4 benövningar. Also, väldigt konstigt valda övningar för rehab IMO.

Varför inte köra något i stil med;

1 Mark, bänkpress, chins, vadpress.
2 Böj, press, stångdrodd, bencurl.
3 Det som tycks fattas.

Heine
2011-09-26, 22:26
Okej, fick för mig att de var om inte syskon så släkt i alla fall? Ah, får se hur jag gör. Det blir i alla fall minst 5 set stångrodd i veckan.

Tack alla!

Nog är övningarna besläktade med varandra i den mån att dem ombesörjer ryggen, men det finns ändå skillnader. Chins påminner mer om latsdrag än rodd.

Springer
2011-09-26, 22:46
Finns där någon anledning med att köra så många övningar? Känns lagom överflödigt att marka böja morninga samma dag + 4 benövningar.


Kör bara ett benpass i veckan, stör löpning för mycket annars tycker jag.


Also, väldigt konstigt valda övningar för rehab IMO.


Kör vad sjukgymnasten säger åt mig, han verkar ha fått bukt med mina knä- och höftproblem, så just nu är han en halvgud. ;-)


Varför inte köra något i stil med;

1 Mark, bänkpress, chins, vadpress.
2 Böj, press, stångdrodd, bencurl.
3 Det som tycks fattas.

På tre dagar? Därför att:
a) Jag har inte tre dagar ledigt för styrka
b) Två bendagar blir för mycket

Jag har gått från 1 dag/vecka till 2 dagar med styrka, det får räcka. :-)

Honken
2011-09-26, 23:17
Kör bara ett benpass i veckan, stör löpning för mycket annars tycker jag.

På vilket sätt stör det? Tävlar du i långdistans?

a) Jag har inte tre dagar ledigt för styrka

Ta bort den tredje dagen, lade till den om du skulle få för dig att något fattades.

b) Två bendagar blir för mycket

Bendagar och bendagar, du sa själv att du tränade 2 helkropps/veckan (1 utan rodd).

Min poäng är iaf att det är omöjligt att träna alla dessa övningar på samma pass utan att bränna ut sig och/eller upprätthålla någon intensitet/volym som gynnar utveckling. Dela upp så att du har 3-4 övningar för push/pull/ben+extra/rehab.

Sparven från Minsk
2011-09-27, 00:38
Som folk sa innan, alternera mellan dem :)

Springer
2011-09-27, 06:21
På vilket sätt stör det? Tävlar du i långdistans?


Ja, orientering och löpning. Men det stör även träningen, orkar inte köra lika långt/hårt med ett benpass dagen innan.


Bendagar och bendagar, du sa själv att du tränade 2 helkropps/veckan (1 utan rodd).


Nej det sa jag inte. Ett helkroppspass och ett överkroppspass.

"
Planen är Mark (3x5?), Goodmornings (mja?), Böj, Militärpress, Bänkpress, Chins/Stångrodd (5x5) samt ordinerad rehab (bencurl, benspark, benpress, vadpress) (3x12) måndagar.

Militärpress, Bänkpress, Chins, Stångrodd, Dips (5x5) på fredagar."

krellik
2011-09-27, 06:29
För min del så trivs jag bäst att köra bänk och chins/latsdrag på ett pass och militär och roddar på det andra.
En rimlig balans mellan övningarna får du på köpet... Du noterar hoppas jag att du har rätt bra övervikt med pressövningar som det är nu.

Springer
2011-09-27, 06:46
Ett pass per övning i veckan?

Det blir 25 set press och 15 set drag per vecka. Viss övervikt, visst.

robbob
2011-09-27, 11:17
Annars väljer du en och kör den i 6-8 veckor. Sedan byter du och kör den 6-8 veckor. Så har jag själv gjort sedan ett tag tillbaka och kör nu rodd. Fast jag gillar chins mer har jag börjat att nästan gilla rodd lika mycket.

Men som någon nämnde ovan varannan vecka funkar också.

Rusk
2011-09-27, 13:44
Du ska köra enligt mig inte utesluta någon av dom 2 rörelsemomenten.
Men skulle jag inte haft något val så skulle jag valt stångrodd utan att tveka då den tränar hela ryggen mer än chins/latsdrag.

Springer
2011-09-27, 16:29
Finns det något jag kan skippa istället för rodden då? Vill inte lägga på mer och mer... :-)

Springer
2011-09-28, 19:31
Funderar på att ta bort goodmornings, och bara köra böj och mark och rehabgrejerna för benen. Så rodd och chins bägge dagarna få. Goodmornings ger mig sån j-a träningsvärk, hade jobbigt att springa idag efter träningen i förrgår.

Fast jag har hört att goodmornings är bra grejer för löpare. Vet inte om det stämmer.

Matsa
2011-09-28, 20:37
Det är ju två "helt" olika övningar. Du ska träna både chins och någon roddövning.

Men som jag förstår det så tänker han ju faktiskt träna bägge. Han tänker träna både chins och stångrodd på fredagar men vill bara träna en av övningarna på måndagar, jag ser inga större problem med detta. Jag hade roterat övning med ett par veckors intervall, t.ex fokus på chins i en månad och sedan byter man till stångrodd en månad.

Springer
2011-09-29, 08:46
Du har fattat helt rätt matsa. Ev. tar jag bort goodmornings och kör rodd istället.