Visa fullständig version : Undviker både kolhydrater och fett...
Efter att nästan kollapsat på gymmet idag, till följd av (vad jag tror) brist på både kolhydrater och fett både under dagen och över lång tid så har jag insett att jag omedvetet försöker köpa de fettsnålaste alternativen som finns + att jag alltid försöker hålla nere kolhydratsintaget. Eftersom jag inte är någon näringsexpert så skulle jag bara vilja fråga; kan detta vara orsaken till att jag fullständigt "gick i väggen" på gymmet? Hur borde jag förhålla mig till kolhydrater och fett om jag kör CrossFit + gym ca 5-6 ggr i veckan?
King Grub
2011-09-26, 16:49
Ja, en diet på enbart protein är ju rent vansinnig och hälsovådlig, så det är inte konstigt att kroppen säger ifrån.
Ja, en diet på enbart protein är ju rent vansinnig och hälsovådlig, så det är inte konstigt att kroppen säger ifrån.
Det är ju självklart så att jag inte enbart äter protein. Dock antar jag väl att jag ligger på ett underskott av både fett och kolhydrater. Men okej, då antar jag att det är just det som satt käppar i hjulet.
De flesta olika crossfit-sidor ämnar ju säga att protein + grönsaker is tha shit. Grönsaker innehåller ju dock en mycket lägre kolhydrats% än t.ex. pasta, ris, potatis etc. Finns det något i det resonemanget, ang. protein + grönsaker?
vicarious
2011-09-26, 17:16
Det är nog så att du har haft ett underskott på energi helt enkelt. Ät mer.
va inte rädd för fett å kolhydrater.
Båda 2 är väldigt viktiga. Så du kan med gott samvete köra "feta" alternativ och äta kolhydrater.
Eddie Vedder
2011-09-26, 19:12
Det är ju självklart så att jag inte enbart äter protein. Dock antar jag väl att jag ligger på ett underskott av både fett och kolhydrater. Men okej, då antar jag att det är just det som satt käppar i hjulet.
De flesta olika crossfit-sidor ämnar ju säga att protein + grönsaker is tha shit. Grönsaker innehåller ju dock en mycket lägre kolhydrats% än t.ex. pasta, ris, potatis etc. Finns det något i det resonemanget, ang. protein + grönsaker?
Nu är ju inte ett upplägg med Crossfit som träning inget som kräver en diet enligt vad samma gurus förespråkar. Men oavsett vilket verkar det ju som du missuppfattat det.
The CrossFit dietary prescription is as follows:
Protein should be lean and varied and account for about 30% of your total caloric load.
Carbohydrates should be predominantly low-glycemic and account for about 40% of your total caloric load.
Fat should be predominantly monounsaturated and account for about 30% of your total caloric load.
Calories should be set at between .7 and 1.0 grams of protein per pound of lean body mass depending on your activity level. The .7 figure is for moderate daily workout loads and the 1.0 figure is for the hardcore athlete.
http://www.crossfit.com/cf-info/start-diet.html
Been there, done that!
Jag skar ner ordentligt på kolisar och fett för att enkelt komme ner i kalorimängd. I början gick det bra, man gick ner fort i vikt och höll sig motiverad för att man såg snabba resultat.
Efter ett tag började jag dock bli väldigt matt i kroppen, hängig på jobbet, lättretlig, kunde brusa upp för ingenting, orkade inte leka eller engagagera mig i mina barn, tappade sexlusten helt, tappade mycket i styrka, släppade mig till gymmet fast jag egentligen bara ville hem och rasa i sängen.
Tack och lov insåg jag själv att något var väldigt fel och ändrade mitt kostupplägg helt.
Att du nästan svimmade på gymmet kan vara ett första varningstecken.
Öka på näringsintaget lite och se ifall det blir bättre. Man behöver inte gå på svältkost för att gå ner i vikt. Speciellt inte du som tränar 5-6 dagar i veckan.
samma här, hade en period på ca 1år. där jag undvek alla typer av kolhydrats livsmedel. fett likaså, inga äggulor, avokado, feta mejeriprodukter, ost, smör mm. nötter och olja var bara nej!
Jag var rätt illa ute ett tag enligt läkare, jag hade jävligt taskiga levervärden pga all protein och inre organ mådde inte bra, hade en fruuuktansvärt långsam matsmältning och tarmrörelse med som gjorde mig förstoppad pga inget fett.
Så ät fett å kolhydrater med, de bästa jag har gjort. Fett e sjukt gott, nötter, avokado <3 å feta goa mejeriprodukter :D Gött att bulka med! Kan man äta protein med gott samvete.
Silencer
2011-09-27, 13:36
Äh, refeeds. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.