Visa fullständig version : Kolhydrater och blodsocker inför prestation
cnsforpresident
2011-09-26, 16:36
Gott och kunnigt folk, hur ser det ut med positiv påverkan på prestation om man intar kolhydrater (ex maltodextrin) direkt innan och/eller under träningen?
Rimligtvis borde det påverka blodsockret, men rent konkret, vad har det för effekt?
Egen erfarenhet säger att jag presterar markant bättre om jag sörplar maltodextrin innan/under passet. Träningen ifråga är skrotlyftning på gym.
Tack för svar!
Sheogorath
2011-09-26, 18:47
Jag kan få en lite kick av en viss mängd snabba kolhydrater om det rör sig om fastande morgonträning har jag fått för mig. Annars märker jag inget, i synnerhet inte om jag intar det under passet: det har jag undersökt ganska noga. Helt meningslöst för mig.
Före pass under deffen kunde så lite som 10-15g kolhydrater ge en sjujäkla kick.
Nu intar jag 20-25g före passet mest av vana.
Jag kan få en lite kick av en viss mängd snabba kolhydrater om det rör sig om fastande morgonträning har jag fått för mig. Annars märker jag inget, i synnerhet inte om jag intar det under passet: det har jag undersökt ganska noga. Helt meningslöst för mig.
Tror du att det skulle vara meningslöst om du skulle köra högvolym såsom någon Sheiko-variant?
Sheogorath
2011-09-26, 18:59
Tror du att det skulle vara meningslöst om du skulle köra högvolym såsom någon Sheiko-variant?
Hmmm... Vet inte vad du räknar som "högvolym" men mina pass är ofta nära 2 timmar långa. Medellång setvila (1-2 min).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.