handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater och blodsocker inför prestation


cnsforpresident
2011-09-26, 16:36
Gott och kunnigt folk, hur ser det ut med positiv påverkan på prestation om man intar kolhydrater (ex maltodextrin) direkt innan och/eller under träningen?

Rimligtvis borde det påverka blodsockret, men rent konkret, vad har det för effekt?

Egen erfarenhet säger att jag presterar markant bättre om jag sörplar maltodextrin innan/under passet. Träningen ifråga är skrotlyftning på gym.

Tack för svar!

Sheogorath
2011-09-26, 18:47
Jag kan få en lite kick av en viss mängd snabba kolhydrater om det rör sig om fastande morgonträning har jag fått för mig. Annars märker jag inget, i synnerhet inte om jag intar det under passet: det har jag undersökt ganska noga. Helt meningslöst för mig.

Dreas
2011-09-26, 18:54
Före pass under deffen kunde så lite som 10-15g kolhydrater ge en sjujäkla kick.

Nu intar jag 20-25g före passet mest av vana.

stridis
2011-09-26, 18:57
Jag kan få en lite kick av en viss mängd snabba kolhydrater om det rör sig om fastande morgonträning har jag fått för mig. Annars märker jag inget, i synnerhet inte om jag intar det under passet: det har jag undersökt ganska noga. Helt meningslöst för mig.

Tror du att det skulle vara meningslöst om du skulle köra högvolym såsom någon Sheiko-variant?

Sheogorath
2011-09-26, 18:59
Tror du att det skulle vara meningslöst om du skulle köra högvolym såsom någon Sheiko-variant?

Hmmm... Vet inte vad du räknar som "högvolym" men mina pass är ofta nära 2 timmar långa. Medellång setvila (1-2 min).