Visa fullständig version : vad äta i proteinväg efter träning?
Hej. Min gainer håller på att ta slut, och det dröjer en månad tills att jag har råd att köpa en ny burk.
Jag har dock maltodextrin ( 2kg ).. 86/100g är sockerarter så det kör jag efter träningen!
Men självklart behöver jag även PROTEIN efter träningen också, och det tar runt 20minuter att gå hem från gymmet och skulle helst vilja få i mig någonting direkt efteråt.. Vad bör jag satsa på?
Äta 250 - 500g kvarg efteråt?
Äta 1-2 bananer?
Kom på nu att kvarg kan väl vara ett bra val? aja, kom med förslag mvh :)
Jokester
2011-09-26, 16:21
Mjölk
Seriöst? Mjölk.. duger det? Kan likagärna köpa en banan annars, måste ialafall köpa ett paket mjölk då jag ej kan kyla ner mjölken under dagen då jag går i skolan.
King Grub
2011-09-26, 16:31
Seriöst? Mjölk.. duger det?
Självklart. Lika bra eller bättre än din gainer. Mjölk ger allt som behövs för maximal muskeluppbyggnad efter träning.
Nej, min gainer innehåller ju större mängd proteiner. Men jag förstår hur du menar (tills att jag kommer hem).
Nej, min gainer innehåller ju större mängd proteiner. Men jag förstår hur du menar (tills att jag kommer hem).
nej det behöver den inte göra.
troligtvis så är det ungefär lika mkt protein i 1 liter mjöl som din gainer du tar.
ca 30 g protein.
Skillnaden är att det blir med kalorier på mjölk. Men eftersom det är protein du vill åt så är mjölk perfekt efter träning.
Om jag hade haft möjligheten att få 1 liter kall mjölk serverad efter träningen så hade jag valt det alla dagar framför nå kosttillskott.
JakeShaft
2011-09-26, 20:09
Kokta ägg kan du i väskan en hel dag.
Eddie Vedder
2011-09-26, 20:37
Seriöst? Mjölk.. duger det? Kan likagärna köpa en banan annars, måste ialafall köpa ett paket mjölk då jag ej kan kyla ner mjölken under dagen då jag går i skolan.
Om du hittar UHT-behandlad mjölk kan du ju ta det. Den står sig i rumstemperatur.
Banan innehåller typ ingen protein.
Mjölk räcker för att stimulera proteinsyntesen maximalt. Med andra ord så är den minst lika bra efter träning.
Andy.da.wohoo
2011-09-27, 14:59
Mjölk är ju dessutom någonting du kan dricka istället för vatten under träningen, istället för att dricka allt efteråt.
Eddie Vedder
2011-09-27, 15:00
Mjölk är ju dessutom någonting du kan dricka istället för vatten under träningen, istället för att dricka allt efteråt.
Fast vill man stimulera MPS bör det vara ett bolusintag, inte att sippa konstant. Fast visst funkar det, sist jag tränade med tntballe här på Kolo så bara han runt på en mjölkliter och drack under passet. :D
Fast vill man stimulera MPS bör det vara ett bolusintag, inte att sippa konstant. Fast visst funkar det, sist jag tränade med tntballe här på Kolo så bara han runt på en mjölkliter och drack under passet. :D
Kanske elak nu, men nu fick jag bild en av en typisk white trash amerikan :)
Kanske elak nu, men nu fick jag bild en av en typisk white trash amerikan :)
Ja, han har iaf lite benmuskler....
Ja, han har iaf lite benmuskler....
Det har nästan alla hoppas jag.
Ni som har problem med att kyla grejjerna, skaffa kylväska. Finns små smidiga, har själv en. Slänger ner två kylklabbar och så håller sig kvarg, mjölk, ägg, mat, etc fräscht. Som sagt, den är liten och går enkelt ner i väskan.
StarkaUlf
2011-09-27, 17:13
Kom själv på att jag har en termos som håller kylan i några timmar, så nu blir det alltid att blanda ut vasslet med iskall mjölk direkt efter passet. Mycket godare än med vatten :)
Wikner89
2011-09-27, 18:07
Kokta ägg kan du i väskan en hel dag.
skulle absolut inte rekommendera det.
Chansen för att bli matförgiftad är väl inte extremt stor men att förvara kokta ägg mellan 10 - 35 grader i kanske 10 timmar låter enligt mig väldigt dumt.
burk med tonfisk eller makrill tror jag är bättre att ha med sig om man ska förfara det en längre tid.
En polare till mig lyckades bli riktigt dålig och låg uppe o spydde hela natten efter att ha ätit ägg som legat framme i 24 graders värme i 3 timmar.
Eddie Vedder
2011-09-27, 19:53
att förvara kokta ägg mellan 10 - 35 grader i kanske 10 timmar låter enligt mig väldigt dumt.
En spontan känsla bara eller har du koll på bakterietillväxten i olika livsmedel? Min spontana känsla är den motsatta men jag vet ju inte. Och dessutom är ju spannet enormt, 10 grader är ju under rumstemperatur.
Var det ägg och inget annat som din polare åt?
Wikner89
2011-09-27, 21:45
En spontan känsla bara eller har du koll på bakterietillväxten i olika livsmedel? Min spontana känsla är den motsatta men jag vet ju inte. Och dessutom är ju spannet enormt, 10 grader är ju under rumstemperatur.
Var det ägg och inget annat som din polare åt?
Inte så bra koll på bakterietillväxten i olika livsmedel.
Min tanke är bara att låta tillagade livsmedel ligga i rumstemperatur är lite risky.
Jag kommenterade på att man kan ha ägg i väskan hela dagen, skrev det lite bara för att få ett stort perspektiv på det hela. Jag jobbar normalt sett under vår o sommar i runt 35 graders värme medan om man jobbar utomhus så behöver det ju inte vara lika varmt om man t.ex har jobb väskan med sig.
Den utbildningen jag har haft inom mat hygien och säkerhet är bara grundläggande så om jag har helt fel så får du väldigt gärna rätta mig eller visa var jag kan läsa mer om det. Tänkte bara att det kan vara ett gott råd att inte chansa med tillagade livsmedel men om jag har fel så har jag fel.
Kan ju inte 100% garantera att det var ägget som gjorde det hela. Finns ju människor som reagerar olika på olika saker men jag hade ätit exakt samma saker den dagen och inte blivit dålig.
Eddie Vedder
2011-09-28, 08:52
Den utbildningen jag har haft inom mat hygien och säkerhet är bara grundläggande så om jag har helt fel så får du väldigt gärna rätta mig eller visa var jag kan läsa mer om det.
Det vet jag inte, det var därför jag frågade dig. För att jag är nyfiken och undrade om du vet bättre. :) Det enda jag vet om ägg i allmänhet är att det är ett sjukt hållbart livsmedel. I kylskåp kan man ju käka äggen månader efter utgångsdatum.
Det vet jag inte, det var därför jag frågade dig. För att jag är nyfiken och undrade om du vet bättre. :) Det enda jag vet om ägg i allmänhet är att det är ett sjukt hållbart livsmedel. I kylskåp kan man ju käka äggen månader efter utgångsdatum.
Yes. och koka dem 1-2v i förväg är inte heller något problem. Perfekta godiset när man måste ha något snabbt:D
Wikner89
2011-09-28, 21:59
Ægg som inte ær tillagade håller ju vældigt længe. Det som man bør vara førsiktig med dock ær att førvara dem næra t.ex rå kyckling och sånt. Æggens skal ær ju porøsa så det kan lætt suga upp bakterier som t.ex campylobakter. Om man hårdkokar ett ægg eller steker det så tar man jo upp dem i såpass høga temperaturer att man dødar alla bakterierna. Men om man løskokar ett ægg så blir ju inte kærntemperaturen tillræckligt høg før att døda alla bakterier.
Tillagade ægg håller ju som sagt bra också men i regel så skulle jag inte æta det efter 5 dagar i kylskåpet. Mycket beror på hur man tar hand om maten efter att den ær tillagad. I restaurang køk så finns det regler som sæger att men måste ta ner temperaturen till minst 10 grader inom 2 timmar annars har maten legat i riskzonen før længe.
Om man t.ex kokar ett ægg och lægger ner det i en matlåda och dærefter en væska och låter det ligga dær så kommer bakterierna att ha det underbart eftersom att det kommer ta vældigt lång tid før ægget att svalna av.
Ett bra exempel på fel råvaruhantering ær att mycket folk nær de lagar mat hemma lægger maten som blir øver i en låda med lock/plast øver och in i kylen. På det viset så tar det lång tid att kylas ner och bakterierna har lång tid på sig att angripa livsmedlet i bra temperatur(dvs farligast vid 37 grader)
Om man dæremot gør samma sak fast struntar i locket kommer det att kylas ner snabbare och hålla længre.
Ett sætt att se skillnaden ær att man kokar två ægg. Ett kyler du ner i vatten och skalar. Lægg det i kylen och låt det ligga i en vecka med lock.
Ta det andra ægget och skala det direkt nær det fortfarande ær varmt. Lægg det sedan i en låda med lock och in i kylen. Låt det ligga i en vecka också sen jæmfør du dem. Det enda ægget kommer inte att se speciellt annorlunda ut førutom kanske lite vætska medans det andra med stor sannolikhet kommer att innehålla mycket bakterier och vara grønt och fluffigt.
Nær du læser på en æggkartong så står det ju bæst føre datum. Det ær producenternas sætt att sæga att de inte kan garantera kvaliteten efter det datumet men det kan sækert vara ætbart en bra tid framøver. Ta en mjølkførpackning som exempel. Vældigt lætt att se om mjølken ær dålig eller inte. Om det står bæst føra den 15e så kan man nog dricka den upp till 1 eller två veckor senare beroende på hur man førvarar den.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.