handdator

Visa fullständig version : Hur mkt muskler tappar man när man är sjuk o knapp kan äta?

Sweety87
2011-09-26, 12:48
hej är sjuk nu sjätte dagen, och de enda jag får i mig per dag är cirka 1-2 l mjölk och lite juice... jag väger mycket typ 95 kg och ligger mest stilla hela tiden.

är detta mkt negativt för mina muskler? finns det studier på hur mkt man tappar?

agazza
2011-09-26, 12:51
Har du eaa hemma? tryck i dig några doser om dagen, och/eller proteinshake

SiSenior
2011-09-26, 12:52
Självklart kommer du inte kunna få några exakta svar. Men jag gissar, om du snart är tillbaka på gymmet, att du inte kommer ha förlorat någon betydande massa sett över en längre tid. Givetvis kommer det ta någon/ några veckor att återfå styrkan, men sen är denna sjukdomsperioden glömd.

Pansartax
2011-09-26, 12:54
Drick vassle.

McLR
2011-09-26, 13:03
Drick mer mjölk

Silencer
2011-09-26, 13:07
Se till att ligga på ett lätt kaloriunderskott, då behåller du muskler utan träning ganska länge.

strango
2011-09-26, 13:26
Se till att ligga på ett lätt kaloriunderskott, då behåller du muskler utan träning ganska länge.

Menar du inte kaloriöverskott?

Silencer
2011-09-26, 13:50
Menar du inte kaloriöverskott?

Självklart. Skrev fel där. Kalorunderskott och frånvaro från gym är ett bra recept för att TAPPA muskler.

King Grub
2011-09-26, 14:16
Talar vi sängläge en längre tid innebär kanske energiöverskott större muskelförlust.

http://www.ajcn.org/content/88/4/950.full

joelduva
2011-09-26, 14:17
hej är sjuk nu sjätte dagen, och de enda jag får i mig per dag är cirka 1-2 l mjölk och lite juice... jag väger mycket typ 95 kg och ligger mest stilla hela tiden.

är detta mkt negativt för mina muskler? finns det studier på hur mkt man tappar?

Låt inte optinojan ta över tillvaron, se till att du njuter av ledigheten och du kommer sen när du frisknat till komma tillbaka till gymmet med en grym inspiration. :thumbup::thumbup:

Gissar att muskelförlusterna i sammanhanget är relativt försumbara.

Se till att ligga på ett lätt kaloriöverskott, då behåller du muskler utan träning ganska länge.

Om TS inte får i sig mer än någon liter mjölk om dagen är det kanske lättare sagt än gjort.

Eddie Vedder
2011-09-26, 14:19
Drick vassle.

Att blanda det med mjölken tror jag är ett bra sätt att försöka i alla fall. Så fet mjölk som möjligt.

När morsan var sjuk i somras blandade jag fullfet yoghurt, lite vispgrädde och två skopor Pure Whey päron/vanilj. Det fick hon i sig.

Jag småfnittrade lite för mig själv när jag tänkte på alla trådar om mödrar som är livrädda för deras söners proteinpulver, här låter mamman snarare sonen mata henne med proteinpulver. Helt övertygad om att sonen vet bäst. :D I övrigt är ju det allmänna rådet att allt är bättre än inget. Funkar glass så ät glass. Lite nyponsoppa eller annan fruktsoppa, ja vadsomhelst. Det som inte går ner går helt enkelt inte ner. Det som går ner är bra.

Pansartax
2011-09-26, 15:17
Japp, röd mjölk + chokladvassle i ett glas är ett giftemål utan dess like, muskel-oboy.

Önskar jag hade en son som gav mig whey när jag var sjuk, är det försent att adoptera dig?

Mell
2011-09-27, 06:49
Talar vi sängläge en längre tid innebär kanske energiöverskott större muskelförlust.

http://www.ajcn.org/content/88/4/950.full

Förstår jag studien rätt att den istället rekommenderar att man försöker eftersträva energibalans vid sängliggande ur den aspekten?

Eddie Vedder
2011-09-27, 09:05
Förstår jag studien rätt att den istället rekommenderar att man försöker eftersträva energibalans vid sängliggande ur den aspekten?

Får man i sig mycket protein lär det ju kunna bli skillnad, proteinintaget var ju ganska lågt. Och så gick ju alla ner i vikt om jag fattar det rätt, om man tittar på tabell 1?