handdator

Visa fullständig version : Tråden om Vasaloppet 2012


Torwald
2011-09-26, 09:43
Vi har ingen tråd om Vasan 2012!

Vilka ska köra, vad har ni för erfarenheter, vad har ni för målsättning, hur lägger ni upp träningen?

Trådskaparen börjar:
Jag åkte första gången 2011, det var tio och en halv timme SMÄRTA. Nästa år ska det bli revansch deluxe, och jag hoppas på att kunna åka under sju timmar i alla fall! Jag har inte bestämt något speciellt träningsupplägg mer än att jag ska träna löpning och stavgång medan det är snöfritt ute, och köra så mycket skidor jag bara kan när snön kommer. Planerar att åka många seedningslopp för att ta mig fram lite bland startleden.

Jag funderar på att köpa rullskidor, men vet inte riktigt vad jag vill ha och tycker det verkar lite dyrt i förhållande till hur få gånger jag kommer (våga) använda dem. Så om någon har några tips här tas sådana tacksamt emot.

Så, er tur!

Ironwoman
2011-09-26, 10:18
Jag ska också köra (Tjejvasan med).

Jag har kört varje år sedan 2001 då jag blev tillräckligt gammal. Sedan dess har jag kört varje år, förutom 2005 och 2007 då jag pga den övriga familjens planering fick åka öppet spår. Dock har jag aldrig gjort någon seriös träning. I bästa fall har jag startar vid jul. Mitt bästa resultat är 6,48,13 från 2010, då hade jag 30 mil skidträning (men mycket annan träning, dock ingen styrka...).

Jag har 3 målsättningar utan inbördes ordning.
1. Familjerekord (6,12,53)
2. Under 6 timmar
3. Herrmedaljen (herrsegrarens tid + 50 % av den, brukar bli just under 6 timmar).
Samtliga av dem är ganska tuffa för mig, dessutom så är det dumt att sätta upp tidsmål på en idrott där vädret spelar så stor roll. Klarar jag dem inte detta år försöker jag igen nästa år.

För att klara mina mål måste jag främst förbättra stakstyrkan, men även jobba med tekniken och vanan av många skidmil så jag får upp balans och rörelseeffektivitet.

Träningen är inte helt planerad än, men startade 1 september med maxstyka för överkroppen. Det är nytt för mig så jag har startat med ett kort pass för att sedan öka på Schemat är:
Mån: Vila
Tis: Maxstyrka överkropp
Ons: Löpning
Tors: Maxstyrka överkropp
Fre: Löpning
Lör: Maxstyrka överkropp
Sön: Löpning
Men ännu har jag inte lyckats få en hel vecka enligt plan. Maxstyrka överkropp, kan ev bytas mot rullskidor, speciellt lördag om det skulle vara fint väder, men det har inte blivit så än. Lånat pappas 20 år gamla.
Runt sista oktober kommer det bli lite vila för då ska jag genomföra Dublin marathon (bara genomföra, inte prestera något). Efter det ska schemat vridas om till mer överkropp.
Till vintern kommer det bli uppskattningsvis ca 150 mil längdskidor, några tekniklektioner, seedningslopp, rätt många rena stakpass (på ovallade skidor), tempopass och distanspass där jag inte får åka längre än att tekniken är god. Troligen kommer jag via seedningslopp planera träningen efter vad jag känner är mina svagheter.

---

Rullskidor har jag bara kört en 30 mil så jag kan inte så mycket. Av de milen har ca 1 varit på en gocartbana där jag kraschade. Resten har varit rena stakpass och då inte fötterna gör något så är jag nöjd om de har hjul...

Everest
2011-09-26, 10:55
Ser väldigt mycket fram emot VL!

Åkte ÖS i år på 6:48. Fick ihop runt 50 skidmil innan och lyckas jag få ihop lika många till 2012 tror jag på under 6 timmar och medaljtid. Tyvärr är det ju lite lotteri med spår i sthlm och jag har drygt en timmes transport till hyffsade spår...

Hade tänkt åka rullskidor i höst men så blir det inte. Fokus på simning, cykel och löpning till snön kommer. Tror de blir Engelbrektsloppet 60km 3 veckor innan vasan som uppladdning och uppseedning!

Brook
2011-09-26, 11:27
Vilka spår finns i sthlm? Jag flyttar i jul till Sthlm och Medborgarplatsen men har bil.
Rullskidor blir det inga, men har inlines o stavar så ska försöka staka några mil innan snön kommer, Samma fråga där? vart fan kan man hitta trevliga rutter att staka runt medis? kan såklart ta tbanan till bra ställen, Tips välkomnas starkt

Everest
2011-09-26, 11:38
Vilka spår finns i sthlm? Jag flyttar i jul till Sthlm och Medborgarplatsen men har bil.
Rullskidor blir det inga, men har inlines o stavar så ska försöka staka några mil innan snön kommer, Samma fråga där? vart fan kan man hitta trevliga rutter att staka runt medis? kan såklart ta tbanan till bra ställen, Tips välkomnas starkt

Jag åkte mest vid Ågesta friluftsgård. Helt okej spår med sthmsmått. Ligger i närheter av Farsta strand. Finns konstsnöspår i Täby annars. Tyvärr svårt att ta sig dit kollektivt men har du bil är de ju inga problem.

Ekerö och Färingsö är bra för rullskidor. Dock en bit att ta sig dit...

Macroman
2011-09-26, 12:48
Vilka spår finns i sthlm? Jag flyttar i jul till Sthlm och Medborgarplatsen men har bil.
Rullskidor blir det inga, men har inlines o stavar så ska försöka staka några mil innan snön kommer, Samma fråga där? vart fan kan man hitta trevliga rutter att staka runt medis? kan såklart ta tbanan till bra ställen, Tips välkomnas starkt

Finns massor! Kolla skidspår.se. Ågesta, Lida, Rudan, Bisslinge, Lidingö Golfklubb, Runby (U-Väsby), Jarlabanke åkte jag på i vintras. Bäst är nog Lida men de andra är också mkt bra när det är mkt snö som de senaste vintrarna.

grondahl
2011-09-26, 12:50
Närmast Medborgarplatsen är nog "Nackaspåret", dvs Björkhagen/Kärrtorpsspåren med transport till Hammarbybacken. Även Hellas är nära.

Löpsko
2011-09-26, 15:52
Som de ser ut nu kommer ja försöka ge mig på skatevasan om de blir tillräckligt med skidträning innan. Dock så ser det ganska mörkt ut just nu för min del.

Poxeman
2011-09-26, 15:54
Jag ska köra och målet är medalj.
Var riktigt bra tränad förra året men blev sjuk och fick sällja min startplats.
Året innan körde jag på 6:40.

Tanken är att dra igång rullskidträningen inom någon månad eller så. Sen satsar jag på att få ihop ett gäng mil genom långhelger på snörikare ställen.
Ett par seedningslopp måste jag köra för just nu står jag i led 6 och det funkar inte med mitt mål.

Brook
2011-09-26, 16:47
Jag ska köra och målet är medalj.
Var riktigt bra tränad förra året men blev sjuk och fick sällja min startplats.
Året innan körde jag på 6:40.

Tanken är att dra igång rullskidträningen inom någon månad eller så. Sen satsar jag på att få ihop ett gäng mil genom långhelger på snörikare ställen.
Ett par seedningslopp måste jag köra för just nu står jag i led 6 och det funkar inte med mitt mål.

Vad ligger medalj-tiden på?
Jag startar i 5e led, satsar på en sluttid på 5:55, rimligt? (Körde ÖS-11 på 6.22) eller behövs jag seedas upp ett led för att "ligga rätt" så att säga?
Finns det någon ungefärliga mått startled 5 åker på tid x timmar och startled 4 på y timmar?

Everest
2011-09-26, 16:57
Vad ligger medalj-tiden på?

Vinnartiden*1,5

Brook
2011-09-27, 18:05
Vinnartiden*1,5

Det borde man kunna fixa, under 6h och det är klart.:cool:*flex*

Hur mkt styrketräning kör ni och vilka muskler prioriteras? Har ni några grenspecifika favoritövningar?

Everest
2011-09-28, 15:35
Det borde man kunna fixa, under 6h och det är klart.:cool:*flex*

Hur mkt styrketräning kör ni och vilka muskler prioriteras? Har ni några grenspecifika favoritövningar?

Vinnartiden har ju varit under 4 timmar många gånger senaste 10 åren så precis under 6h är ju ingen garanti.

Blir ungefär ett styrkepass och 1-2 bålpass per vecka.

Macroman
2011-09-28, 15:43
Vad snabba ni är på vasan grabbar! Själv körde jag ÖS på 8:03 i vintras men är ändå hyfsat snabb på kortare sträckor. Kör väl milen på 38 i normalföre och körde från Oxberg till Mora på 1:50 på träning i vintras dock var det snabbt före då.

Vad gör ni milen på som är så snabba på vasan?

Ironwoman
2011-09-28, 15:53
Vad ligger medalj-tiden på?
Jag startar i 5e led, satsar på en sluttid på 5:55, rimligt? (Körde ÖS-11 på 6.22) eller behövs jag seedas upp ett led för att "ligga rätt" så att säga?
Finns det någon ungefärliga mått startled 5 åker på tid x timmar och startled 4 på y timmar?

Startled 5 ligger snarare på runt 6,30. För tydligare statistik kan du titta på vasaloppets seedningstabeller http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/se/vasaloppet/start/loppen/seedning/vasaloppet/Seedningstabeller/ De brukar ha samma placeringsar varje år ( led 5 får de som får 3200-4400 i placering), sedan jämföra med resultaten.

Ironwoman
2011-09-28, 16:02
Vad snabba ni är på vasan grabbar! Själv körde jag ÖS på 8:03 i vintras men är ändå hyfsat snabb på kortare sträckor. Kör väl milen på 38 i normalföre och körde från Oxberg till Mora på 1:50 på träning i vintras dock var det snabbt före då.

Vad gör ni milen på som är så snabba på vasan?

Jag har kört på 6,48 som bäst. men aldrig provat milen. På 20 km har jag haft höga 1,11 på tävling. Det var då normalföre. På tjejvasan höga 1,44 i snabbt före och 2 timmar på halvlångsamt
Då pappa har haft ca 6,20 kapacitet med normalföre körde han evertsberg - oxberg (ca 15 km) på 19,2 km/h vid bra före på tävling.

ulfalf
2011-09-28, 16:14
Om det blir en bra vinter kommer jag börja fundera på att köra öppet spår (om det inte blir fullt (brukar det bli det?)). Har bara kört skidor två vintrar (kanske 25 mil totalt) men tror att jag borde kunna göra en hyfsat ok tid om jag får några mil i kroppen.

Everest
2011-09-28, 16:24
Om det blir en bra vinter kommer jag börja fundera på att köra öppet spår (om det inte blir fullt (brukar det bli det?)). Har bara kört skidor två vintrar (kanske 25 mil totalt) men tror att jag borde kunna göra en hyfsat ok tid om jag får några mil i kroppen.

Grymt! Nej ÖS brukar aldrig bli fullt, och om det mot förmodan skulle bli det är det inga problem att köpa en plats eftersom namnbyte är tillåtet:thumbup:

Macroman
2011-09-28, 17:35
Jag har kört på 6,48 som bäst. men aldrig provat milen. På 20 km har jag haft höga 1,11 på tävling. Det var då normalföre. På tjejvasan höga 1,44 i snabbt före och 2 timmar på halvlångsamt
Då pappa har haft ca 6,20 kapacitet med normalföre körde han evertsberg - oxberg (ca 15 km) på 19,2 km/h vid bra före på tävling.

Ännu mer imponerande iom att du är tjej! Inte många tjejer som åker om mig i spåret. På slutet av ÖS hände det dock ganska ofta tyvärr :cryout:.

Siktar på sub 7 h i vinter.

emil93
2011-09-28, 19:14
tror ni det skulle gå att klara vasaloppet helt utan träning på skidor ? (några enstaka pass möjligen) om man har bra kondition?

funderar på att testa och om man skulle överleva

Everest
2011-09-28, 19:18
tror ni det skulle gå att klara vasaloppet helt utan träning på skidor ? (några enstaka pass möjligen) om man har bra kondition?

funderar på att testa och om man skulle överleva

Beror på hur hårt pannben du har. Första gången jag åkte hade jag inte stått på ett par skidor på 2 år. Tog lång tid men jag tog mig igenom. Startade från sista ledet och var trött efter 2km. Kan rekommendera dig att åka öppet spår isf så att du slipper att åka ospårat första 5 milen...

emil93
2011-09-28, 19:29
Beror på hur hårt pannben du har. Första gången jag åkte hade jag inte stått på ett par skidor på 2 år. Tog lång tid men jag tog mig igenom. Startade från sista ledet och var trött efter 2km. Kan rekommendera dig att åka öppet spår isf så att du slipper att åka ospårat första 5 milen...

pannbenet ska väl vara hyffsat hårt hoppas jag. men hur mycket skidor hade du åkt innan det?
jag har "åkt" 2-3 gånger.

japp, öppet spår blir det isåfall.

Everest
2011-09-28, 19:35
pannbenet ska väl vara hyffsat hårt hoppas jag. men hur mycket skidor hade du åkt innan det?
jag har "åkt" 2-3 gånger.

japp, öppet spår blir det isåfall.

Min mamma e norsk så jag tvingades till det när jag var liten;) Skämt o sido, hade åkt en del när jag var liten i fjällen+ några enstaka turer hemma under vintern

Macroman
2011-09-28, 20:19
tror ni det skulle gå att klara vasaloppet helt utan träning på skidor ? (några enstaka pass möjligen) om man har bra kondition?

funderar på att testa och om man skulle överleva

Det kommer att bli en bottenlös plåga men går gör det väl.

emil93
2011-09-28, 22:23
[QUOTE=Macroman;5316598]Det kommer att bli en bottenlös plåga men går gör det väl.[/QUOT

har nog inte tänkt något annat ;) men får tänka som vanliga tävligar ; ska bara plåga mig i x timmar till och det är inget av levotiden.
dock finns ju risken att jag dör på kuppen, men de får man leva med ;)

Svedberg
2011-09-29, 06:48
[QUOTE=Macroman;5316598]Det kommer att bli en bottenlös plåga men går gör det väl.[/QUOT

har nog inte tänkt något annat ;) men får tänka som vanliga tävligar ; ska bara plåga mig i x timmar till och det är inget av levotiden.
dock finns ju risken att jag dör på kuppen, men de får man leva med ;)


Se till att träna lite backåkning med längdskidorna bara, kan bli rätt grötigt i dom bakre leden i vissa backar, jag hamnade i enorma krascher i år, startade i led 7.

Everest
2011-09-29, 07:02
3zl9lY7Fb7k

:laugh:

Svedberg
2011-09-29, 07:23
[]

:laugh:


Ja det är ju roligt som fan på film, men när det ligger folk överallt som har ont och skriker när man åker på dom för att det är omöjligt att undvika dom då är det inte lika ballt :( Svärfarsan genomgick sin sista operation efter vasaloppet 2011 för några veckor sen, krockade loss 2 muskelfästen i höger axel och 3 i vänster.

Macroman
2011-09-29, 09:03
Ja, det där är en fantastiskt rolig film. Det var nog samma dag som jag åkte fast längre bak i fältet. Jag tror det var där jag var väldigt nära att ramla. Jag hade fruktansvärt bra glid så jag fick planera i nedförsbackarna hela tiden för att ha säkerhetsavstånd framåt. Så även i denna backe men en gubbe stöp 30 m framför och jag fick kasta mig åt höger och korsa två spår för att undvika honom. Oerhört nära att ramla där. Ramlade ändå 2 ggr under loppet men då var det platt... *rolleyes*

Tråkigt att en del skadade sig i backen.

Ironwoman
2011-10-12, 09:15
Jag har kört ett program nu med fokus på maxstyrka, 12 st av de bästa övningarna jag inledningsvis kunde hitta på mitt lilla gym som inte har mycket till fria vikter, med komplement av 2 magövningar hemma eftersom jag bara hittade en maskin med fokus på mage. Har valt hela överkroppen, men fokus på rygg, bröst, mage. Bröst prioriterades upp för att jag är generellt sett svagare i bröst (och biceps) än andra muskler på överkroppen. Triceps prioriterades ned då jag var stark där jämfört med andra muskler, även om den är viktig för stakning. Målsättningen har varit 3 pass i veckan eftersom jag också tränat 3 pass löpning för ett marathon. Jag har kört programmet drygt 1,5 månad.

Om 2,5 vecka ska jag springa maran och efter det så har jag tänkt att förändra mitt program till 4 dagars styrka splittat på 2 pass. Det programmet ska jag fortsätta med fram till snön kommer. Till det kommer 2 dagars kondition (löpning, rullskidor). Min kondition speciellt uthållighet är betydligt bättre än min styrka.

Inför det har jag några funderingar.
Vilka musklelgrupper ska jag köra på samma pass?
Vilka dagar ska jag köra passen (kan träna vilka dagar som helst, med 4 pass så blir det ju inte styrka varannan dag...)?
Någon som känner till någon övning där jag får styrka för ljumskarna (brukar få ont i den under vasaloppet)?

Målsättningen är att få en högre maxfart på stakningen. Uthållighet och teknik blir det sedan när snön kommer.

Macroman
2011-10-12, 10:28
Jag har kört ett program nu med fokus på maxstyrka, 12 st av de bästa övningarna jag inledningsvis kunde hitta på mitt lilla gym som inte har mycket till fria vikter, med komplement av 2 magövningar hemma eftersom jag bara hittade en maskin med fokus på mage. Har valt hela överkroppen, men fokus på rygg, bröst, mage. Bröst prioriterades upp för att jag är generellt sett svagare i bröst (och biceps) än andra muskler på överkroppen. Triceps prioriterades ned då jag var stark där jämfört med andra muskler, även om den är viktig för stakning. Målsättningen har varit 3 pass i veckan eftersom jag också tränat 3 pass löpning för ett marathon. Jag har kört programmet drygt 1,5 månad.

Om 2,5 vecka ska jag springa maran och efter det så har jag tänkt att förändra mitt program till 4 dagars styrka splittat på 2 pass. Det programmet ska jag fortsätta med fram till snön kommer. Till det kommer 2 dagars kondition (löpning, rullskidor). Min kondition speciellt uthållighet är betydligt bättre än min styrka.

Inför det har jag några funderingar.
Vilka musklelgrupper ska jag köra på samma pass?
Vilka dagar ska jag köra passen (kan träna vilka dagar som helst, med 4 pass så blir det ju inte styrka varannan dag...)?
Någon som känner till någon övning där jag får styrka för ljumskarna (brukar få ont i den under vasaloppet)?

Målsättningen är att få en högre maxfart på stakningen. Uthållighet och teknik blir det sedan när snön kommer.

Du tror inte det är bättre att åka mer rullskidor än att fokusera så mkt på styrketräning? Hur pass skidvan är du?

Mkt stakpass på rullskidor skulle jag annars rekommendera.

Ironwoman
2011-10-12, 18:44
Du tror inte det är bättre att åka mer rullskidor än att fokusera så mkt på styrketräning? Hur pass skidvan är du?

Mkt stakpass på rullskidor skulle jag annars rekommendera.

Jag har gjort bedömningen att styrka är viktigare. Styrka har jag aldrig direkt tränat, bara typ specifik uthållighetsstyrka (som tex att staka uppför en backe). 2008 var första gången jag fick stå så långt fram i vasaloppet att stakning var det som gällde. Då gick det bra 4-5 mil, sista 3 var jag totaltslut i hela överkroppen. 2009, 2010, och 2011 har jag fokuserat på uthållighetsstakning och orkar hyfsat staka de 7 mil i vasaloppet som behövs (1 mil nedför och 1 diagonalåkning). Iår ska jag satsa på vasaloppet och då kommer det bli mycket mer uthållightsstakning på snö jämfört med tidigare år. Därför tror jag att det räcker.
2008 var jag också på vasaloppsläger med en erfaren elittränare och då frågade jag tränaren vad som jag skulle fokusera på för att åka under 6 timmar. Han svarade 2 kg mer muskler på överkroppen.
Dessutom har jag diskuterat med andra åkare runt min kapacitet och vi har kommit fram till att jag är väldigt svag i överkroppen.

Fick mina första längdskidor som 3 åring, är 29 nu och har åkt varje vinter sedan dess, men aldrig så jättemånga mil, 68 som mest (inkl vasaloppet). I yngre tonåren tävlade jag. Blir mitt 12 vasalopp denna vinter. Så här såg det ut när jag åkte januari 2010, hade 7 st distanspass innan tävlingen (20 km).
Kurvtagning och stakning http://www.youtube.com/watch?v=oVKPweZEc1Q&NR=1 (borde inte ha diagonalat på platten..., men hade stakat 1,5 km och behövde vila...)
Diagonalåkning i uppförsbacke http://www.youtube.com/watch?v=KjMDvfxiqgk&feature=related
Efter det har jag fokuserat på att staka med rak rygg, så jag gått från 50-tals teknik till 80 tals. Förra vintern kom jag på en bra tränare som började introducera 2000-tals stakning, men jag vågade inte byta teknik några veckor innan vasaloppet. Så jag har god vana, men som man ser på film 1 finns det mycket kvar att göra på ex kurvtagninen som är katastrof.

Heg
2011-10-18, 09:57
Någon som känner till någon övning där jag får styrka för ljumskarna (brukar få ont i den under vasaloppet)?

Jag vet inte mycket om styrketräning men eftersom du inte fått något svar alls: har du testat liggande saxsparkar? (Scissor kicks. Ligg ner och sparka upp och ner våldsamt med raka ben, eventuellt med halvlutande överkropp, eventuellt med händerna under ändan.)

Kanske ska du posta frågan i någon annan tråd. Det är möjligt att en och annan styrkeexpert missar frågan i en Vasaloppstråd. ;) Jag skulle också vara intresserad av ljumskövningar om du hittar någon annan. Dock verkar saxsparkarna funka hyfsat för mig.

Ironwoman
2011-10-18, 14:52
Jag vet inte mycket om styrketräning men eftersom du inte fått något svar alls: har du testat liggande saxsparkar? (Scissor kicks. Ligg ner och sparka upp och ner våldsamt med raka ben, eventuellt med halvlutande överkropp, eventuellt med händerna under ändan.)

Kanske ska du posta frågan i någon annan tråd. Det är möjligt att en och annan styrkeexpert missar frågan i en Vasaloppstråd. ;) Jag skulle också vara intresserad av ljumskövningar om du hittar någon annan. Dock verkar saxsparkarna funka hyfsat för mig.


Jag hade tänkt en liknande övning, men denna var bättre för att jag slipper utrustning. Har dåligt med utrustning på det gymmet jag är på.

Annars har jag funderat att fråga i en annan tråd.

Jag har iaf kommit fram till att ha programmet:
Mån: Stakmaskin som uppvärmning Rygg, Mage, Rumpa, lite ben
Tis: Roddmaskin som uppvärmning Bröst, Axlar, Biceps, Triceps
Ons: Backintervaller (mjölksyra i 200 m backe med lutning som röd slalombacke) med stavar
Tors: Stakmaskin som uppvärmning Rygg, Mage, Rumpa, lite ben
Fre: Roddmaskin som uppvärmning Bröst, Axlar, Biceps, Triceps
Lör: Distanspass löpning 16,9 km eller rullskidor/cykel/crosstrainer, men tycker att det är bra om ben är med.
Sön: Vila (Yoga)

Eftersom jag har heltidsjobb och hus ska det bli skönt att vila på en helgdag så att jag får mer gjort. Om jag vilar en vardag är det lätt att jobba över lite och sedan hamna i soffan.
Anledningen att jag lägger stak/roddmaskin så är att jag tar på hamstrings då jag kör stakmaskin.

Är inte helt klar med vad jag ska köra på varje pass, ett par övningar saknas.

När det blir snö ändras programmet direkt...

Torwald
2011-10-18, 15:17
Jag köpte i alla fall rullskidor i helgen, ett par Swenor Fibreglass:

http://www.udenssport.se/file/product/35_big.jpg

Jag åkte fem kilometer på nästan helt platt cykelväg, med 3-hjul (långsammaste). Slutsats: Väldigt svårt och väldigt jobbigt. Hade rejält med mjölksyra i både rygg och armar så fort det bara blev lite motlut. Hade svårt att hålla balansen, och ramlade en gång; när jag stod nästan still, som tur var. Antagligen mycket bra stakträning! Ska köra igen i helgen.

Macroman
2011-10-18, 15:36
Varför köpte du 3:or till dom om du inte åkt förut?

Torwald
2011-10-18, 15:38
Det var vad butiken erbjöd, och jag tyckte det verkade tryggast inför eventuella backar.

Everest
2011-12-29, 11:28
Hur går det för er?

Börjar tappa hoppet om att få någon träning på snö i sthlmsområdet... Får bli rullskidor istället med det är ju så fruktansvärt tråkigt i jämförelse

Macroman
2011-12-29, 14:25
Ja, kommer nog inte åka ÖS pga att det inte kommer att finnas snö i Stockholm inom överblickbar framtid (halva januari...).

Torwald
2012-01-09, 15:00
I jul blev det snöåkningspremiär i Dorotea, och denna helgen har jag åkt några rundor i Åre.

Jag har, inklusive några futtiga rullskidemil, åkt totalt 10 mil nu. Inte mycket att hurra föra kanske, men åtmistone något. Tekniken sitter ganska bra, särskilt diagonalningen, men stakstyrkan är desto sämre. Det är min stora flaskhals just nu.

Funderar lite spontant på att åka upp och köra Grotfallsrundan till helgen. Vill minnas att det var ganska stakvänligt, så även om det kanske inte är någon stor seedningschans kanske det kan bli ett bra långpass stakning.

Nästa vecka är det dock Intersportloppet! Enligt senaste nytt på hemsidan (http://intersportloppet.ifkmorask.se/) ser det fint ut, och det blir antagligen möjligt att köra enligt plan i vasaloppsspåren. Någon mer som ska köra?

Svedberg
2012-01-10, 20:09
Går hyffsat för mig och tjejen, har börjat köra enligt "elitmotionärs"(yeah right) schemat i vasalöparen. ca 9 mil förra veckan + spinning/löp pass. Planerar köra 4 seedningslopp innan det är dags.

Torwald
2012-01-16, 07:01
Någon mer som körde Grotfallsrundan i helgen? Hur gick det?

Torwald
2012-01-16, 09:18
Brukar VL släppa seedningstabeller innan alla svenska långloppen är klara? Tror ni det är rättvisande att gå efter förra årets tabell, och bara justera med lika många minuter som det vinnartiden ändrades i år?

Jag åkte Grotfallsrundan på 2:47-något i helgen,vilket hade gett 6:e startled förra året. I år körde dock vinnaren 6 minuter snabbare, men gör jag samma justering av min tid så klarar jag ändå 6:e startled. Kan jag utgå ifrån att jag kommer klara det, eller kan allt hänga tills att VL släpper den slutgiltiga tabellen?

Poxeman
2012-01-16, 09:40
De gör seedningen onsdagen efter lopp har jag för mig.
Så kolla hemsidan om några dagar igen.

Torwald
2012-01-16, 10:27
Ok, tack!

Macroman
2012-01-16, 12:45
Brukar VL släppa seedningstabeller innan alla svenska långloppen är klara? Tror ni det är rättvisande att gå efter förra årets tabell, och bara justera med lika många minuter som det vinnartiden ändrades i år?

Jag åkte Grotfallsrundan på 2:47-något i helgen,vilket hade gett 6:e startled förra året. I år körde dock vinnaren 6 minuter snabbare, men gör jag samma justering av min tid så klarar jag ändå 6:e startled. Kan jag utgå ifrån att jag kommer klara det, eller kan allt hänga tills att VL släpper den slutgiltiga tabellen?

Det var ingen dålig förbättring jämfört med VL! Hur är det möjligt? Särskilt när det inte finns ngn snö i Stockholm. Mycket starkt!

Jag struntar i att åka i år pga snöbristen...*grr*

Torwald
2012-01-16, 13:53
Det var ingen dålig förbättring jämfört med VL! Hur är det möjligt? Särskilt när det inte finns ngn snö i Stockholm. Mycket starkt!

Jag struntar i att åka i år pga snöbristen...*grr*

Tack så mycket!

Mitt VL-resultat speglar främst en prestation som följde av att jag knappt åkt skidor i hela mitt liv, vägde 15kg mer och har tränat hjärta och lunga regelbundet sedan dess. Körde faktiskt Grotfallsrundan förra året också, då kom jag sist i hela loppet, en och en halv timme långsammare än i år. Känns såklart riktigt roligt att kunna "åka skidor" och inte bara ta mig runt.

Jag har åkt knappt 3 mil rullskidor i Stockholm, förutom det har jag skrapat ihop knappt 13 mil på snö inklusive det i helgen. Det är helgutflykter till Dalarna som gäller om man åka på snö, tror jag.

Än finns det ju tid för dig att få lite snömil!

Macroman
2012-01-16, 14:03
Tack så mycket!

Mitt VL-resultat speglar främst en prestation som följde av att jag knappt åkt skidor i hela mitt liv, vägde 15kg mer och har tränat hjärta och lunga regelbundet sedan dess. Körde faktiskt Grotfallsrundan förra året också, då kom jag sist i hela loppet, en och en halv timme långsammare än i år. Känns såklart riktigt roligt att kunna "åka skidor" och inte bara ta mig runt.

Jag har åkt knappt 3 mil rullskidor i Stockholm, förutom det har jag skrapat ihop knappt 13 mil på snö inklusive det i helgen. Det är helgutflykter till Dalarna som gäller om man åka på snö, tror jag.

Än finns det ju tid för dig att få lite snömil!

Otrolig utveckling med så lite skidträning! Mycket starkt! Jag tror att jag kanske skulle kunna åka så snabbt som du om jag är i toppform men det troliga är att jag åker på 2:50-2:55. Tror du klarar vasan på en bit under 7 h med den farten!

Ska jag åka så vill jag kunna åka fort dvs under 7 h. Måste ha mkt snömil för att klara det. Åkte ju på 8 h förra året.

Torwald
2012-01-17, 11:22
Otrolig utveckling med så lite skidträning! Mycket starkt! Jag tror att jag kanske skulle kunna åka så snabbt som du om jag är i toppform men det troliga är att jag åker på 2:50-2:55. Tror du klarar vasan på en bit under 7 h med den farten!

Ska jag åka så vill jag kunna åka fort dvs under 7 h. Måste ha mkt snömil för att klara det. Åkte ju på 8 h förra året.

Väldigt smickrande, hoppas förändringen är så tydlig som du säger, då kanske VL blir en lite roligare upplevelse i år, även om 7h nog är en lite väl ambitiös gräns. Känns nog inte helt realistiskt att bara multiplicera sitt kilometertempo på halva distansen med 90, för det tempot hade jag nog inte klarat mycket mer än 2 mil till, och då är ju en tredjedel av loppet kvar... :)

Hoppas du kommer igen till nästa säsong då!

Macroman
2012-01-17, 11:34
Väldigt smickrande, hoppas förändringen är så tydlig som du säger, då kanske VL blir en lite roligare upplevelse i år, även om 7h nog är en lite väl ambitiös gräns. Känns nog inte helt realistiskt att bara multiplicera sitt kilometertempo på halva distansen med 90, för det tempot hade jag nog inte klarat mycket mer än 2 mil till, och då är ju en tredjedel av loppet kvar... :)

Hoppas du kommer igen till nästa säsong då!

7h är ju 4:40-fart. Grotfallsrundan åkte du ju precis under 4:00-fart så det är ganska stor skillnad i fart ändå. Sikta på 7 h men ta det lugnt första milen. Jag åkte för fort i början förra året och hade det jobbigt de sista 6 milen... :)

Torwald
2012-01-17, 13:51
Tack för rådet!

Fick följande bekräftelse från VL idag. Tolkar det som att jag klarade 6:e startled?

http://dl.dropbox.com/u/9550711/2012-01-17%20-%20VL%20seedning%20censur.JPG

Everest
2012-01-17, 14:08
6:e led ja. Står på vasaloppets hemsida också om du vill dubbelkolla:)

Poxeman
2012-01-17, 14:13
Står också i led 6.
Har som det ser ut tre chanser till seedning.
Evertsbergsrännet, Storebroloppet (Småland, tveksam snöstatus) och Halvvasan.
Hoppas ha fått till rejäl träning till Halvan så att jag kan dra den som ett sista bra långpass.

Torwald
2012-01-17, 14:19
Fan var grymt! Ett helt led bättre än vad jag trodde jag skulle klara :)

Någon mer som ska köra Intersportloppet på lördag?

Torwald
2012-01-21, 16:12
Lite dålig aktivitet i den här tråden! :)

Någon som nyss åkte Intersportloppet? Sitter i bilen och reflekterar. Hade ok skidor, men lite sämre i mitten när det snöade. Körde på 2.54.06, som jag tror jag är nöjd med! Blir väldigt spännande att se seedningstabellen...

Några race reports?

Torwald
2012-01-24, 11:40
Led 5 here I come!

Gränsen till led 5 sattes till 2.56. Inga gigantiska marginaler, men gigantiska marginaler är överskattade.

Skoj!

Poxeman
2012-01-24, 12:00
Gött kött!
Jag grämer mig rätt mkt över att vara inbokad på simläger nu i helgen när det faktiskt finns snö i Göteborgsområdet!

Everest
2012-01-24, 12:37
Led 5 here I come!

Gränsen till led 5 sattes till 2.56. Inga gigantiska marginaler, men gigantiska marginaler är överskattade.

Skoj!

Bra jobb! Då siktar du på medalj i Vasan va?

Torwald
2012-01-24, 13:34
Bra jobb! Då siktar du på medalj i Vasan va?

Tack!
Jaoooo om det inte blir en rejält bra formtoppning sista månaden får kanske medaljen vänta till nästa år. Det krävs nog en timme bättre tid än vad jag realistiskt kan vänta mig. Tror jag klarar att åka runt 6.45 beroende på före, och skulle nog behöva komma upp i led fyra om jag ska klara runt 5.45 som nog skulle krävas för medalj.

Men klart att det hägrar...

EDIT: Om jag inte mot förmodan klarar att åka lika fort i 90km som jag klarade på 44km. Kände mig hyfsat fräsch så man ska aldrig säga aldrig. Men är nog på sin höjd försiktigt optimistisk.

Torwald
2012-01-24, 14:24
Fan vad det har börjat klia i sub 6-tarmen nu. Tror nästan jag måste ligga i hårdträning och fixa led 4 :(

spoon
2012-01-24, 14:29
Fan vad det har börjat klia i sub 6-tarmen nu. Tror nästan jag måste ligga i hårdträning och fixa led 4 :(

Gogogo! Skriv gärna startnr här så kan man hålla ett öga på koloiterna under tiden som man följer Norrthug i spåret.

Torwald
2012-01-24, 14:33
Jag har högst startnummer i led 5! 15129

Det blir kanske en ambitiös satsning på att klara led 4 och att seeda sig genom Bessemerloppet. Då har man i alla fall chans till medalj. Från led 5 är det för tufft tror jag.

MEN, än så länge känns det kanske lite väl ambitiöst. Men jag gillar höga ribbor.

Everest
2012-01-24, 20:42
Jag har högst startnummer i led 5! 15129

Det blir kanske en ambitiös satsning på att klara led 4 och att seeda sig genom Bessemerloppet. Då har man i alla fall chans till medalj. Från led 5 är det för tufft tror jag.

MEN, än så länge känns det kanske lite väl ambitiöst. Men jag gillar höga ribbor.

KÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖR!!!!!:hbang:

Torwald
2012-01-26, 22:02
Första träningen på snö i Stockholm idag! Fy satan vad nice det var. Stakade tre varv på Täby konstsnöspår, totalt drygt 13km. Väldigt fina spår under förutsättningarna. Lite gräs stack fram här och där, men inget allvarligt att anmärka på. Hade inte på något fäste, men det behövdes inte med den "kuperingen". Fuskar man och räknar knappa tre mil på rullskidor så passerade jag därmed också 20milsgränsen denna säsong.

Everest
2012-01-26, 22:14
Körde också ute i Täby idag, fick fina repor på belaget;) Skulle haft mina skitskidor här i sthlm också...

Torwald
2012-01-26, 22:18
Skoj! Var du där på dagen? Jag körde med riktigt vek pannlampa. Det var Stockholmsskidor som gällde...

Everest
2012-01-26, 22:24
Skoj! Var du där på dagen? Jag körde med riktigt vek pannlampa. Det var Stockholmsskidor som gällde...

Jepp, förmiddan. Får hoppas på lite mer snö nu så kan de bli riktigt bra!

Torwald
2012-01-30, 16:08
Vill bara ge cred till de som sköter om spårren på Bisslinge, i Rotebro. Var där och körde både i lördags och söndags, och spåren höll verkligen fantastisk kvalité med hänsyn till Stockholmsvädret. Kudos!

Torwald
2012-02-05, 12:17
Någon som kört på Djursholms GK på sistone? Skidspår.se är nere och skulle gärna vilja veta hur förhållandena är.

Torwald
2012-02-05, 16:17
Spårrapport: Riktigt jävla dåligt. Punkt.

Poxeman
2012-02-05, 16:18
Tjohej vad det gick i spåren igår!
2:22 på Billingens långlopp (42km) borde resultera i led 4 som sämst.
Sub 6 here i come!

Torwald
2012-02-05, 18:12
Jävlar vad bra, snygg jobbat! Race report?

Poxeman
2012-02-06, 07:08
Jävlar vad bra, snygg jobbat! Race report?

Tack.
Som alltid i min journal!

Zev
2012-02-06, 12:47
Tjohej vad det gick i spåren igår!
2:22 på Billingens långlopp (42km) borde resultera i led 4 som sämst.
Sub 6 here i come!

Härligt.

Jag åkte Bergebo Skimaraton (40km) igår. Kom i mål på 2.51.45. Var kallt med lätt nysnö och ganska tungåkt. Vinnaren kom in på 1.53.48.

Det blev min 15:e mil på längdskidor i livet. Så är ganska nöjd.

Torwald
2012-02-06, 13:24
Härligt.

Jag åkte Bergebo Skimaraton (40km) igår. Kom i mål på 2.51.45. Var kallt med lätt nysnö och ganska tungåkt. Vinnaren kom in på 1.53.48.

Det blev min 15:e mil på längdskidor i livet. Så är ganska nöjd.

Bra jobbat! Det kan nog räcka till 5:e startled, med lite flyt. 2.52 var det förra året, men då var vinnartiden 1.54. Så "garanterat" 6:e startled i alla fall!

Zev
2012-02-06, 13:37
Bra jobbat! Det kan nog räcka till 5:e startled, med lite flyt. 2.52 var det förra året, men då var vinnartiden 1.54. Så "garanterat" 6:e startled i alla fall!

Tackar. Funderar på att åka ett till lopp innan Vasan. Tycker det blir bra mycket bättre träning med ett lopp än att åka på egen hand.

Har kollat på Bessemerloppet och Värmdöloppet. Båda går den 19e (Värmdö flyttat från 5e). Bor i Uppsala så ungefär lika långt.

ulfalf
2012-02-07, 09:13
Får man hänga i tråden trots att man bara ska köra ÖS? :)

Någon som åkt ÖS och har några erfarenheter att dela med sig av? Egentligen känner jag att allt är under kontroll, men det skadar ju aldrig med ännu mer input :)

Poxeman
2012-02-07, 10:53
Får man hänga i tråden trots att man bara ska köra ÖS? :)

Någon som åkt ÖS och har några erfarenheter att dela med sig av? Egentligen känner jag att allt är under kontroll, men det skadar ju aldrig med ännu mer input :)

Det är fan tveksamt ;-)

Nejdå.
Se till att starta tidigt så får du bra spår, ta det lugnt upp till Smågan så att du har krafter med dig hela vägen och drick oförskämt mkt blåbärssoppa!

Vilken dag ska du köra?

Macroman
2012-02-07, 12:03
Får man hänga i tråden trots att man bara ska köra ÖS? :)

Någon som åkt ÖS och har några erfarenheter att dela med sig av? Egentligen känner jag att allt är under kontroll, men det skadar ju aldrig med ännu mer input :)

Det är ju samma sträcka så det är givetvis ok. Har själv bara kört ÖS (förra året). Kommer inte att köra VL om inte en ÖS-tid ger startled 6 typ.

Tips:

- Antingen starta extremt tidigt eller så sent som möjligt. Jag kom till start kl 06 och det var smockfullt. 1000-tals före mig! *gah!* Detta var på måndagen då det är färre startande än på söndagens ÖS.

- Ta det lugnt i början. Själv körde jag för fort och var i Smågan redan efter 56 min. Och då var det kö uppför första backen. Var väldigt trött sista 6 milen men lyckades undvika att vägga totalt iaf. Åkte på 8:03 men borde kunna åka på sub 7 med optimalt upplägg. Tilläggas bör att jag är en ganska bra åkare skidtekniskt men har medioker uthållighet. Kör väl milen på 38 min i normalföre så ganska snabb ändå.

- Ett annat tips är att ta med egen dricka och energibars. Väldigt lång tid mellan kontrollerna om man inte åker fort. Några kontroller är det ju 15 km mellan. Vitargo och energibars räddade mig från väggen förra året kan jag säga...

Poxeman
2012-02-07, 15:37
Tjohej vad det gick i spåren igår!
2:22 på Billingens långlopp (42km) borde resultera i led 4 som sämst.
Sub 6 here i come!

Inte fort nog. Tre sekunder från led 3!

Torwald
2012-02-07, 15:44
Ajaj! Fast det var väl nästan ett helt startled bättre än ditt mål...?

Såg att du skrivit på skidforum också. Fler som hänger där alltså.

ulfalf
2012-02-07, 16:37
Det är fan tveksamt ;-)

Nejdå.
Se till att starta tidigt så får du bra spår, ta det lugnt upp till Smågan så att du har krafter med dig hela vägen och drick oförskämt mkt blåbärssoppa!

Vilken dag ska du köra?

Tack för tipset, måndagen kör jag. Är egentligen busy under helgen, så det fick bli semesterdag för att kunna plåga sig genom nio mil..

Det är ju samma sträcka så det är givetvis ok. Har själv bara kört ÖS (förra året). Kommer inte att köra VL om inte en ÖS-tid ger startled 6 typ.

Tips:

- Antingen starta extremt tidigt eller så sent som möjligt. Jag kom till start kl 06 och det var smockfullt. 1000-tals före mig! *gah!* Detta var på måndagen då det är färre startande än på söndagens ÖS.

- Ta det lugnt i början. Själv körde jag för fort och var i Smågan redan efter 56 min. Och då var det kö uppför första backen. Var väldigt trött sista 6 milen men lyckades undvika att vägga totalt iaf. Åkte på 8:03 men borde kunna åka på sub 7 med optimalt upplägg. Tilläggas bör att jag är en ganska bra åkare skidtekniskt men har medioker uthållighet. Kör väl milen på 38 min i normalföre så ganska snabb ändå.

- Ett annat tips är att ta med egen dricka och energibars. Väldigt lång tid mellan kontrollerna om man inte åker fort. Några kontroller är det ju 15 km mellan. Vitargo och energibars räddade mig från väggen förra året kan jag säga...

Tack, mycket bra tips. Min tanke var väl att försöka komma upp till Sälen så tidigt det går, jag bor i skolsal i Mora och har bussbiljett upp till starten på morgonen. Ska också hämta nummerlappen i Sälen, så jag räknar med en hel del att göra där på morgonen. Första backen har man ju hört talats om med både trängsel och att den är lång osv.. Hittills har jag tänkt att bara ta med några reservgels, och att få energi huvudsakligen vid stationerna, räknar väl med en 40-60 min mellan varje station och kan man stanna till ngn kort stund vid varje så tänkte jag att det nog räcker.. eller borde jag tänka om?

Torwald
2012-02-07, 20:46
Ok, nu är helgen fullbokad. Det blir Orsa Grönklitt Ski Maraton på lördag och Engelbrektsloppet på söndag.

Galenskap eller vad tror ni?

Macroman
2012-02-08, 12:44
Tack, mycket bra tips. Min tanke var väl att försöka komma upp till Sälen så tidigt det går, jag bor i skolsal i Mora och har bussbiljett upp till starten på morgonen. Ska också hämta nummerlappen i Sälen, så jag räknar med en hel del att göra där på morgonen. Första backen har man ju hört talats om med både trängsel och att den är lång osv.. Hittills har jag tänkt att bara ta med några reservgels, och att få energi huvudsakligen vid stationerna, räknar väl med en 40-60 min mellan varje station och kan man stanna till ngn kort stund vid varje så tänkte jag att det nog räcker.. eller borde jag tänka om?

Vilken tid siktar du på? Ta med bars också om du inte vill bära extra dricka är mitt tips. Om du går tom så blir det blytungt och går inte att dricka/äta ikapp på stationerna så det är bättre att se till att man inte går tom i så fall.

Macroman
2012-02-08, 12:45
Galenskap eller vad tror ni?

Ja! ;)

Är inte Engelbrektsloppet 6 mil?

ulfalf
2012-02-08, 12:59
Vilken tid siktar du på? Ta med bars också om du inte vill bära extra dricka är mitt tips. Om du går tom så blir det blytungt och går inte att dricka/äta ikapp på stationerna så det är bättre att se till att man inte går tom i så fall.

Jotack, jag vet hur det känns att gå tom, fick till ett riktigt bra väggande på Sörmland ultra i höstas. Så nog ska jag ta med extra energi. Om jag ska ha ett tidsmål på ÖS så ligger det en liten bit under 7 timmar, med förbehåll för dåligt väder osv.

Torwald
2012-02-08, 13:03
Ja! ;)

Är inte Engelbrektsloppet 6 mil?

Det är lite nedkortat i år, så det blir strax under 5 mil (har hört något om 48 kilometer). Dessutom går en bid på sjöar i år, så det är mindre kuperat.

Några tips för att snabba på återhämtningen inför söndagen? Jag tänkte äta som en häst och försöka lägga mig tidigt.

Everest
2012-02-09, 19:39
Jag tänkte äta som en häst och försöka lägga mig tidigt.

Northug style med 12h sömn o groteska mängder mat lär va de bästa:thumbup:

Lite trist att loppet blir nerkortat men det ska ändå bli sjukt skoj att åka i helgen!!!:hbang:

Torwald
2012-02-13, 09:43
Northug style med 12h sömn o groteska mängder mat lär va de bästa:thumbup:

Lite trist att loppet blir nerkortat men det ska ändå bli sjukt skoj att åka i helgen!!!:hbang:

Ha! Turns out Northug inte behöver köra 4 timmar bil efter lopp från Orsa till Stockholm, lämna tillbaka hyrbil och laga mat själv. Blev svårt att klämma in 12 timmars sömn. Men jag kände mig ändå fräsh på söndagen!

Såå, hur gick det för folk?

Orsa var tufft tyckte jag, och jag kände av marklyften tidigare i veckan med rejält med mjölksyra i ländryggen hela första varvet. Tyckte jag tryckte på som fan andra varvet, men lyckades ändå åka 5 min långsammare än det första. Gled i mål på 2:49-något. Trodde jag skulle klara 2:45, men detta var väl helt ok.

Engelbrektsloppet var otroligt fint! Kände mig gansk fräsch efter lördagen, och det var betydligt vettigare att köra knappt 2 timmar på morgonen än 4. Var i god tid och hade ingen stress alls. Loppet gick "strategiskt" mycket bättre än allt jag kört innan, och jag lyckades köra i bra klungor merparten av banan båda varven. Det var grymt kul! LITE sur över att jag ännu en gång inte klarade 2:45, men i alla fall nästan. Gick i mål på 2:45:40. Med hänsyn till att man körde 46 km var det roligt att känna sig snabb :)

Everest
2012-02-13, 14:44
2:32 blev det. Jäkligt trevlig skiddag och det gick ju tom att njuta rätt mkt i solskenet

Antar att jag blir lite uppseedad från startled 6 nu iaf...

Race report i journalen

Torwald
2012-02-13, 15:49
Shit vad bra kört, bra jobbat. Hoppas VERKLIGEN att du blir seedad från led 6, annars var ju min prestation ganska medelmåttlig. Vad tror du det räcker till? Låter ju som led 3 i alla fall?

Svedberg
2012-02-13, 19:37
jävlar va ni kör i tråden.

Mitt bästa lopp hittils, Konstvägenloppet 45km som gick igår.
Mestadels bra glid men halvdåligt fäste, blev omåkt efter 3-4km av 2 snubbar varav den ena nästan verkade inhyrd för att dra den andre, tappade dom men kämpade ikapp och höll ryggen tills ca 30km in i loppet, här började kroppen vara igång riktigt så jag drog förbi och började åka förbi lite åkare på egen hand, med 7km kvar drog jag på huvet i snön efter en lång backe med skarp vänstersväng och åkte av en stav.
Funderade på vadfan jag skulle göra nu men det var ju bara att ta sig vidare, gick hyffsat när jag fick in tekniken, växlade hand och diagonalade där det var lite trögare och dom lätta partierna funkade det faktiskt hyffsat att staka med 2 händer på en stav. Kom in på 2.52,39.

Såg nu att vinnaren har nummer 47 på vasan så borde kanske räcka till 6an, står i 7an från förra året.

Torwald
2012-02-14, 13:17
Seedningstabellen för helgens lopp är uppdaterad.

Som väntat klarade jag precis 5:e startled på Orsa Grönklitt. Tyvärr missade jag 4:e startled med 40 sekunder på Engelbrektsloppet. SKIT också!

Everest
2012-02-14, 15:05
Segt att va så nära Torwald! Blir det något mer seedninglopp för din del?

2:32 räckte till led 3! *flex*

Torwald
2012-02-14, 15:08
Bra jobbat!

Japp känns såklart skitsegt. Men jag ska köra Värmdöloppet på söndag, det blir att köra järnet då!

ulfalf
2012-02-14, 15:40
Oh, jag har visst också anmält mig till Värmdöloppet, helt otippat. Inte för seedningens skull, snarare för att känna lite på skidtävlingsatmosfären. Hur brukar ni andra lägga upp taktik osv. inför ett skidlopp, jämfört med löptävlingar? Kan man överhuvudtaget jämföra på något vis?

Torwald
2012-02-14, 15:45
Se till att hamna i en bra klunga! Det gör väldigt mycket.

Torwald
2012-02-14, 15:45
Fler koloieter som ska dit kanske?

Everest
2012-02-14, 16:16
Oh, jag har visst också anmält mig till Värmdöloppet, helt otippat. Inte för seedningens skull, snarare för att känna lite på skidtävlingsatmosfären. Hur brukar ni andra lägga upp taktik osv. inför ett skidlopp, jämfört med löptävlingar? Kan man överhuvudtaget jämföra på något vis?

Klokt med en tävling innan, är ju trots allt lite mer att hålla reda på än en löptävling.

Utgångstempo och utgångspuls osv kan man glömma under en skidtävling eftersom det ju såklart beror så mycket på hur terrängen och spåren ser ut. En liten koll på medelpulsen efter nån timme in i loppet kan iofs vara bra för att ge en fingervisning om hur hårt man öppnat.

Precis som Torwald nämner tycker jag taktiken till största del handlar om att skaffa sig en bra position i en klunga som håller en bra fart och att veta när det går för snabbt/ för långsamt så att man kan släppa eller köra om. Ligger man nära och det är stakvänligt förvånas man över hur pass hårt man kan trycka på under lång tid så det är nog värt att chansa lite för att haka på snabba åkare.

Precis som löptävlingar kan det vara nyttigt att testa tänkt tävlingsfart innan för att få en hum om hur det ska kännas i kroppen vid "rätt" ansträngningsnivå, vilket såklart är svårt om man inte åkt långa skidlopp förrut.

Fler koloieter som ska dit kanske?

Hade lite funderingar på att köra det men hoppar nog och tar en ordentlig träningshelg istället:)

Zev
2012-02-14, 20:02
Fler koloieter som ska dit kanske?

Det blev Bessemerloppet i Högbo nu på Söndag. Ska bli skoj.

ulfalf
2012-02-14, 21:48
Klokt med en tävling innan, är ju trots allt lite mer att hålla reda på än en löptävling.

Utgångstempo och utgångspuls osv kan man glömma under en skidtävling eftersom det ju såklart beror så mycket på hur terrängen och spåren ser ut. En liten koll på medelpulsen efter nån timme in i loppet kan iofs vara bra för att ge en fingervisning om hur hårt man öppnat.

Precis som Torwald nämner tycker jag taktiken till största del handlar om att skaffa sig en bra position i en klunga som håller en bra fart och att veta när det går för snabbt/ för långsamt så att man kan släppa eller köra om. Ligger man nära och det är stakvänligt förvånas man över hur pass hårt man kan trycka på under lång tid så det är nog värt att chansa lite för att haka på snabba åkare.

Precis som löptävlingar kan det vara nyttigt att testa tänkt tävlingsfart innan för att få en hum om hur det ska kännas i kroppen vid "rätt" ansträngningsnivå, vilket såklart är svårt om man inte åkt långa skidlopp förrut.

Stort tack, det där med klungkörningen är ju en grej man själv kanske inte skulle kunna kommit på. Tycker det är rätt svårt att veta hur hårt man kan köra och hur länge - har nästan ingen aning om hur jag ska tänka på själva vasaloppet. Det är väl en träningssak såklart, och nu blir det nog bra med en tävling innan, så man vet lite hur det kan vara att försöka ta ut sig på skidor också. Oavsett hur det går så har jag en känsla av att jag kommer få blodad tand :)

Torwald
2012-02-19, 20:39
Nå, några koloiter som körde Värmdöloppet idag? Ingen höjdardag i spåret direkt. 40 kilometer vattenskidor kan det väl sammanfattas som.

Jag hade ok fäste (där det fanns något att ha fäste på), men fick ju såklart ändå springa istället för diagonala. Fanns i princip bara två saker att göra idag, det var staka och springa. Hade nog lite mindre dåligt glid än de flesta. Inte sämre i alla fall.

Fick en väldigt bra start, körde riktigt "fort", eller ska man säga hårt kanske, första varvet tills att det var cirka två kilometer kvar till varning. Då fick jag tyvärr trugan avtrampad och tappade min klunga. Fick tag i en stav som var helt ny vid varvning, vilket gick ganska fort ändå. Tyvärr satt den där plastbiten man justerar storleken på handtaget felvänd och det var inte det lättaste att fixa det stressad, kall och trött. Tappade vad som kändes som ungefär 2000 placering när jag försökte fixa detta, och fick ändå stanna en kilometer senare och göra om det. Tappade väl totalt 3000 placeringar då.

Efter det var väl chanserna att göra ett bra lopp helt borta, då alla snabbkörare sedan länge var borta, och jag fick ägna hela resten av loppet åt att åka om folk. Åka om var ju inte heller det lättaste, dels för att inte en jävel höll höger och för att så fort man försökte sig på att byta spår så sög det ju fast så att man nästan stannade helt.

Kort och gott ett lopp som väl kanske var mer härdande för pannbenet än något annat.

Gick i mål på precis över 3 timmar. Trodde innan att jag skulle köra på 2:30, men saker går väl inte alltid som man tänkt sig.

ulfalf
2012-02-19, 21:01
Nå, några koloiter som körde Värmdöloppet idag? Ingen höjdardag i spåret direkt. 40 kilometer vattenskidor kan det väl sammanfattas som.

Jag körde. Det var en intressant tävlingspremiär må jag säga. Startade typ sist, fick slita som fasen första varvet, försökte diagonala, kände för att bryta, lyckades bita ihop, fick ett helt ok sistavarv och åkte in på 3:04 drygt. Sjukt nöjd, trots att föret var det värsta jag någonsin varit med om. Gött att prova på att tävla också. Lopproman kommer omsider i journalen...

Zev
2012-02-19, 21:12
Nå, några koloiter som körde Värmdöloppet idag? Ingen höjdardag i spåret direkt. 40 kilometer vattenskidor kan det väl sammanfattas som.

Åkte Bessemerloppet i Högbo/Sandviken. Hade klister men hjälpte inget. I efterhand skulle jag ha kört utan fästvalla. Stakade hela loppet. Kom i mål på 2:34.

Till nästa år om jag åker ska jag nog satsa på en tävlingsklass. Motionsklassen startade sist. Var en himla lång kö innan fältet spred ut sig. Hittade inte heller någon klunga så åkte mest själv.

Men jag är nöjd med loppet.

Torwald
2012-02-21, 12:58
Jahapp! Missade 4:an i helgen igen, denna gång med drygt 2 minuter. Hade jag inte pajat staven hade jag klarat det med marginal, men så är såklart farligt att tänka. Jag får väl se till att stå längst fram i 5:an då!

Zev
2012-02-21, 20:44
Jahapp! Missade 4:an i helgen igen, denna gång med drygt 2 minuter. Hade jag inte pajat staven hade jag klarat det med marginal, men så är såklart farligt att tänka. Jag får väl se till att stå längst fram i 5:an då!

Vad synd.

Jag missade 4:an också med en minut. Om jag ändå hade sluppit kön i början av loppet. Men 5:an blir nog bra ändå.

ulfalf
2012-02-27, 22:12
Jahapp, ÖS avklarat. Siktade på sub7 men det blev sub6 istället, lite förvånande. Halva loppet på räls med is och resten i ymningt snöfall, ganska intressant, men förbannat jobbigt. Se lopproman i journalen. Nästa år blir det raceskidor, skidklubb och riktiga loppet!

Poxeman
2012-02-28, 20:24
Bra jobbat som sagt Ulfalf!

Själv seedade jag upp mig till led 3 idag, skönt att få revanch även om det var sjukt seg snö och många plusgrader under dagens halvvasa.

Nu kan vallanojjan börja på riktigt!

Torwald
2012-02-28, 21:19
Fy fan vad härligt Ulfalf!

Skönt Poxeman. Hade gärna kört jag också, men har tyvärr ägnat senaste två uppladdningsveckorna åt jobb mer eller mindre dygnet runt, så i dagsläget blir jag nöjd om jag bara hinner sova ikapp lite till helgen.

Är mycket taggad inför söndag och väderleksrapporten ser ju för närvarande väldigt trevlig ut!

Everest
2012-02-28, 21:21
För övrigt rätt brutala tider som krävdes från söndagens ÖS för seedning. Under 5.15 för att nå 3an....

Torwald
2012-02-28, 22:46
Jo men folk åkte ju ganska brutalt snabbt också, väl?

ulfalf
2012-02-29, 08:10
Bra jobbat som sagt Ulfalf!

Fy fan vad härligt Ulfalf!

Tackar tackar!

För övrigt rätt brutala tider som krävdes från söndagens ÖS för seedning. Under 5.15 för att nå 3an....

Ja jädrans. 25 minuters skillnad mellan söndagen och måndagen också, kan lite snöfall verkligen göra sån skillnad :) Jag skulle hamnat i fyran med god marginal, det känns ju rätt ok med tanke på att jag enligt Värmdöloppet bara precis hamnade i femman...

Torwald
2012-03-05, 10:07
Så, hur gick det för folk!?

Jag tycker att jag överträffade mig själv och åkte på 5:34 från led 5, tyvärr 6 minuter från medalj men hade nog inte kunnat åka mycket fortare. Hade väldigt roligt men var riktigt trött i Risberg och Oxberg, men framför allt lyckades jag kapa en 5 timmar från förra årets tid... Är redan anmäld 2013!

Zev
2012-03-05, 11:11
Så, hur gick det för folk!?

Jag tycker att jag överträffade mig själv och åkte på 5:34 från led 5, tyvärr 6 minuter från medalj men hade nog inte kunnat åka mycket fortare. Hade väldigt roligt men var riktigt trött i Risberg och Oxberg, men framför allt lyckades jag kapa en 5 timmar från förra årets tid... Är redan anmäld 2013!

Härligt. Bra jobbat.

Jag kom in på 6:05. Startade sist i led 5. Men är ganska nöjd. Lärde mig åka skidor nu i vinter och hade åkt sammanlagt 23 mil innan VL.

Fast var lite dum (för envis). Skulle ha stannat tidigare och vallat om. Fästet försvann helt när det blev plus grader. Om samma sak händer nästa år ska jag stanna mycket tidagare och fixa vallan istället för att staka i uppförsbackar.

Edit:

Är det någon mer än mig som har träsningsverk i bröstmusklarena? Fattar in hur jag kan få det.

Torwald
2012-03-05, 13:28
Bra kämpat! Jag startade en bit bakom mitten i led 5 (helvete vilken kö det var på morgonen till led 5; jag var där 0530 och då var det kö förbi sista bagagelastbilen!), men hade ganska bra flyt i backen tror jag. Sedan körde jag ganska hårt till Smågan och och Mångsbodarna och tog många placeringar där. Märkte då att jag i princip bara hade led 4-åkare runt mig, och försökte då mest hålla min plats.

Jag har träningsvärk i brösten! Och triceps. Och lats, traps, abs, quads. Och typ i några konstiga muskler på sidan av halsen. Ja du fattar vinken...

Everest
2012-03-05, 17:35
5:07 blev det. Helt okej men inte jättenöjd.... Race report i journalen