handdator

Visa fullständig version : Äta/inte äta efter träning??


Mauriice
2011-09-26, 08:46
Har en polare som anser att det inte behövs någon mat efter gymmet om man bara käkat en brakmiddag precis innan. Själv anser jag att det är högst viktigt (men inte livsviktigt) att stoppa i sig ett rejält mål strax efter.

Jag försöker få den här killen att fatta att det faktiskt är jättebra att äta rejält efter passet, men jag säger inte att JAG har 100% rätt och att HAN har 100% fel.

Men jag VET dock att det är viktigt att äta efter, dock vet jag inte hur jag ska formulera mig för att få honom att fatta ("därför att" är inte jätteövertygande direkt).

VARFÖR är det viktigt? Hur är vetenskapen bakom detta? Snälla hjälp mig kära ni!

King Grub
2011-09-26, 10:59
Det finns ingen vetenskap bakom detta. Det är aldrig undersökt. Det är möjligt att man fortfarande har tillräckligt med aminosyror i blodet så att proteinsyntesen stimuleras till fullo efter passet, om man har ätit tillräckligt innan, men det är inte studerat.

Mastodon
2011-09-26, 11:38
+1 på grub

En väl sammansatt måltid förser kroppen med näringssubstrat långt efter att man tog sista tuggan, speciellt om den är rik på protein. Därmed är jag benägen att gissa att man inte "måste" äta så mycket och så direkt inpå som du menar, eftersom det fortfarande kan finnas tillgång på nutrienter. I praktiken dock förlägger jag större delen av mitt matintag till efter träningen bara för att jag tycker det är bekvämast.

Towan
2011-09-26, 15:22
Jag är ingen expert i ämnet, men jag skulle tro att det beror på vad man vill ha för resultat; om man är ute efter att bygga stora muskler är det nog viktigt med mat efter träning, men om man gymmar för att bli smal kanske det bara är bättre att skippa maten så att man bränner mer fett. Det är bara en gissning dock.

King Grub
2011-09-26, 15:30
Den är felaktig. Man bränner inte mer fett över dygnet bara för att man inte äter efter träning.

Pansartax
2011-09-26, 15:33
Finns folk som har nått väldigt långt utan att äta riktig mat efter träningen och tvärsom, så det är omöjligt att svara på.

Gör vad du känner för.

Eddie Vedder
2011-09-26, 16:35
Jag är ingen expert i ämnet, men jag skulle tro att det beror på vad man vill ha för resultat; om man är ute efter att bygga stora muskler är det nog viktigt med mat efter träning, men om man gymmar för att bli smal kanske det bara är bättre att skippa maten så att man bränner mer fett. Det är bara en gissning dock.

Din sista hypotes är ju besvarad. Men angående det första så är det inte frågan om äta/inte äta överhuvudtaget utan om det finns anledning att äta efter även om man käkar en brakmiddag före passet. Det är två helt olika saker.

Att käka lunch klockan 13, träna klockan 18 och sedan inte käka igen förrän nästa dag är nog dåligt enligt de allra flesta och dåligt i alla sammanhang. Om man nu inte verkligen vill förlora muskelmassa i sig, om det skulle ha ett egenvärde för en.

Mauriice
2011-09-26, 19:30
Baserat på svaren hittills låter det som att jag kan tolka det såhär:

Käkar man rejält INNAN är det ingen brådska att käka strax EFTER, dock är det en dålig idé att skippa det helt. Exempel: Avsluta en större middag kl 19:00, träna kl 21:00, och sen gå och lägga kl 23:00 utan att käka ett post-workout mål och sen käka frukost dagen därpå kl 07:00. Kasst?

Kan man säga att det är lite av en risk att inte käka efter träningen oavsett hur mycket man ätit innan?

@Eddie Vedder: Är det fortfarande en dålig idé om man ligger på Kcal-överskott den dagen?