handdator

Visa fullständig version : Att hitta "sitt bästa program"


neddie
2011-09-25, 20:21
Jag har tränat ganska många år men har väl inte brytt mig sådär nämnvärt om vikten av vila och mat förräns på senaste tiden.

Jag tycker det är otroligt svårt att hitta det träningssätt som passar mig. helkrpp 3 ggr i veckan, max ot 5 ggr i veckan kändes enormt roligt men fick ofta värk i handleder och armbågar osv. just nu kör jag lite av en pyramidträning vilket känns bra med det tar mycket tid vilket jag inte alltid har med pendlarjobb och 2 barn.

mitt nuvarande schema ser ut som följer:

Dag 1: vila. powerwalk

Dag 2: bröst, biceps, mage.
* Bänkpress.
* Incline hantelpress.
* Incline bänkpress
* hantelcurl
* stångcurl
* + nåt extra, arnoldcurls eller något liknande.
* magövningar, onödigt att lista.

Dag 3: framsida lår, vader.
* Knäböj. (Senare variera med frontböj varannan vecka)
* Benspark.
* Benpress.
* Divserse vadpresser.

Dag 4: vila. powerwalk

Dag 5: vila. powerwalk

Dag 6: rygg, baksida lår, (vader).
* Marklyft
* Chins (Pyramid, 12x kroppsvikt, 6-10x påhängsvikt, 4-8x mer
påhängsvikt. ~20kg påhäng i sista set)
* hantelrodd
* stångrodd


Dag 7: triceps, axlar, mage, (vader?)
1. Tricep Pushdowns mest som värmning.
2. Bardips (smalt grepp) (värmning minst 2 set (TUUUNG övning), sedan
första set 12-20 reps utan vikt, ytterligare 2 set med påhäng, +45kg i
sista set, 6-8 reps)
3. Cable overhead pulls. (Rep)
4. Hantelpress (sittande med ryggstöd)
5. Militärpress - sittande i smithmaskin eller fri stång. Ibland
stående militärpress (om takhöjd finns!)
6. Triceps: skullcrusher/smal press. (skullcrusher/press-kombinationen
går ut på att köra ~6reps mot pannan, sen lyfta ner och sen mata ut ~6
explosiva press från bröstet.
7. Hantellyft (side laterals) samt baksida axlar och krimskrams.


4 dagar i veckan är för mig optimalt och då 2 dagar där jag kör tidigt som satan på morgonen innan jobbet och sedan helgen.
Det som jag har svårt att känna är vad som ger mig mest.. max ot eller "pyramidset" med 3x12 ökande vikt.

Eller om jag kanske skulle byta ut allt mot klassisk 3x8. Hur ska jag kunna veta vad som ger mig mest massa? Jag är som sagt ute efter att lägga på mig lite mera muskler men har inte som mål att nånsin bli en enormt seriös muskelbyggare. Lite mer klassiskt "fit" kanske.

Jag behöver nog någon slags vägledning här med program och bra övningar ;)

Bjern
2011-09-25, 20:44
För journal, väg, måtta dig och sen utvärderar du vilket program som gett dig de resultat du eftersträvar.

neddie
2011-09-25, 20:52
För journal, väg, måtta dig och sen utvärderar du vilket program som gett dig de resultat du eftersträvar.

Ja jag bör kanske göra det ;) Med 2 barn och med det 2 sympati-graviditeter så är det fan inte bara muskler som fastnat på kroppen direkt ;) väger över 90 pannor nu och är 178 cm lång och ja med muskelvolymen jag har borde jag nog bara väga typ 70-75 eg ;)

Hur tycker du schemat ser ut annars? för mycket övningar, för dåligt upplägg osv osv. jag känner verkligen att jag behöver guidning för ett bra program för 4 dagar i veckan.

neddie
2011-10-04, 09:46
ingen som har något förslag på program ?

4 dagar i veckan är det jag kommer kunna köra annars blir jag av med både fru hus och barn tror jag ;)

målet är att bli större och promenaderna får ju bli för att hålla fläsket nere så gott det går ;)

BigBoy
2011-10-04, 10:45
ingen som har något förslag på program ?

4 dagar i veckan är det jag kommer kunna köra annars blir jag av med både fru hus och barn tror jag ;)

målet är att bli större och promenaderna får ju bli för att hålla fläsket nere så gott det går ;)

1. Bröst och triceps.
2. Rygg.
3. Vila.
4. Axlar och biceps.
5. Lår och vader.
6. Vila
7. Vila eller börja om.

Det var en för fyra dagar i veckan.
Den andra är som följer..

1. Överkropp
2. Underkropp
3. Vila
4. Överkropp
5. Underkropp
6. Vila
7. Vila eller börja om.

Bägge är bra upplägg, på den första splitten skulle jag sikta på runt 10-15 set per större muskelgrupp och 5-10 för mindre. Den andra 5-10 för de större och 0-5 för mindre. I bägge fallen gäller basövningar och tungt.

neddie
2011-10-04, 10:51
1. Bröst och triceps.
2. Rygg.
3. Vila.
4. Axlar och biceps.
5. Lår och vader.
6. Vila
7. Vila eller börja om.

Det var en för fyra dagar i veckan.
Den andra är som följer..

1. Överkropp
2. Underkropp
3. Vila
4. Överkropp
5. Underkropp
6. Vila
7. Vila eller börja om.

Bägge är bra upplägg, på den första splitten skulle jag sikta på runt 10-15 set per större muskelgrupp och 5-10 för mindre. Den andra 5-10 för de större och 0-5 för mindre. I bägge fallen gäller basövningar och tungt.

först splitten passar mig bra sådär spontant ;) ska man köra lite rotering på repsen typ 4-6 veckor med 15 reps sen 10 sen 6 och sen börja om ?
Jag hatar verkligen att köra många reps men samtidigt håller jag mig fan så mycket mer skadefri. När jag körde 6 reps och så tungt jag pallade drogs jag ganska ofta med värkande handleder och underarmar :(

hur många set bör man köra?
3 övningar på dom stora grupperna och 4-5 set på varje?
2 på dom mindre och kanske 3 set?

neddie
2011-10-04, 11:00
Dag 1: Powerwalk

Dag 2: bröst, biceps.
* Bänkpress. 5x5
* Incline hantelpress. 5x5
* Incline bänkpress 5x5
* hantelcurl 3x8
* stångcurl 3x8
* arnoldcurls 3x8

Dag 3: framsida lår, vader, Mage
* Knäböj. 5x5
* Benspark. 5x8
* Benpress. 5x5
* Divserse vadpresser. 5x15
* Mage 9xfailure

Dag 4: Powerwalk

Dag 5: Powerwalk

Dag 6: rygg, baksida lår, (vader).
* Marklyft 5x5
* Chins 3xfailure
* stångrodd 5x5
* Latsdrag 3x8
* Mage 9xfailure


Dag 7: triceps, axlar
* Smalbänk 5x5
* Dips 3xfailure
* skullcrusher 5x5
* Militärpress 5x5
* Side Laterals 3x8
* Hantellyft Baksida 5x5
* Rotatorcuffs Fram/Bak 3x8


såhär körde jag förut men det kanske är både dåligt upplagt och för många övningar/set/reps?

BigBoy
2011-10-04, 11:02
först splitten passar mig bra sådär spontant ;) ska man köra lite rotering på repsen typ 4-6 veckor med 15 reps sen 10 sen 6 och sen börja om ?
Jag hatar verkligen att köra många reps men samtidigt håller jag mig fan så mycket mer skadefri. När jag körde 6 reps och så tungt jag pallade drogs jag ganska ofta med värkande handleder och underarmar :(

Gör som du vill och som känns bäst, håller du dig skadefri så så är väl svaret självklart?
Jag tror inte man ska göra det här med träning svårare än vad det är, kör som känns bra helt enkelt.
Jag exempelvis, skulle på bröstdagen köra plana hantelpressar tungt med få reps, kanke 4-5 set. Sen snedbänk, möjligtvis i smithmaskin samma reps och set. Sen avsluta med några få, kanske två eller tre set hantelflyes, pecdeck eller crossovers. Där skulle jag köra lätta vikter för maximal pump. Totalt absolut max 15 set och man är ifrån gymmet lätt på en timme, en halvtimme man ligger på lite*flex*
Triceps räknar jag med får tillräckligt med stryk utan att behövas tränas för sig, men man kan ju ta ett par set av någon isoleringsövning om man vill det.

neddie
2011-10-04, 11:08
hehe nej det är sant jag överanalyserar allt kanske och sen tror man väl på nån magisk jävla formula som ska se till att man sväller upp på 20 minuter ;)