handdator

Visa fullständig version : Styrketräning samt 10-15 minuters löpning.


jonkel
2011-09-25, 20:05
Hej!

Var på proteinbutiken idag. Jag berättade att jag skulle gå ned i vikt. Han fråga om jag körde cardio. Jag svarade att jag enbart styrketränar och försöker hamna på ett energiunderskott.
Han berättade att viktnedgången skulle i så fall gå väldigt sakta. Han rekommenderade mig att springa "intervaller" 10-15 minuter efter passen eftersom det kommer ge mig en hög förbränning.

Jag har alltid trott att konditionsträning är sämre när man ska bygga muskler och likaså vid behållning av muskler vid viktnedgång.

Hur funkar det här med hög-förbränning? Jag vet att allt handlar om energi in och ut för att gå upp/ned i vikt. Men om man exempelvis kör intervall träning lite då och då, kommer den typen av träning ge en hög-förbränning och det innebär att min kropp behöver mer kalorier per dag?

Jag förstår faktiskt inte. Vore schysst om någon förklara!

Lychgate
2011-09-25, 20:18
Skitsnack. Går utmärkt att gå ner i vikt som du gör just nu.

Det är korrekt att intervallträning ger en hög energiförbrukning under tiden du springer men inte mycket därutöver. Det är som all cardio. Vill du träna konditionsträning är det dock rekommenderat att lägga den så långt ifrån styrketräningen som praktiskt möjligt, cirkus 8 timmar. T.ex. morgoncardio och eftermiddags tyngdlyftning.

begt
2011-09-25, 20:39
Hej!

Var på proteinbutiken idag. Jag berättade att jag skulle gå ned i vikt. Han fråga om jag körde cardio. Jag svarade att jag enbart styrketränar och försöker hamna på ett energiunderskott.
Han berättade att viktnedgången skulle i så fall gå väldigt sakta. Han rekommenderade mig att springa "intervaller" 10-15 minuter efter passen eftersom det kommer ge mig en hög förbränning.

Jag har alltid trott att konditionsträning är sämre när man ska bygga muskler och likaså vid behållning av muskler vid viktnedgång.

Hur funkar det här med hög-förbränning? Jag vet att allt handlar om energi in och ut för att gå upp/ned i vikt. Men om man exempelvis kör intervall träning lite då och då, kommer den typen av träning ge en hög-förbränning och det innebär att min kropp behöver mer kalorier per dag?

Jag förstår faktiskt inte. Vore schysst om någon förklara!

Naturligtvis så kommer du behöva mer energi om du förutom styrketräningen också konditionstränar. Men det gäller förstås att försöka hålla isär dem så mycket som det går, och om inte det går så kör styrka efteråt. Konditionsträning hämmar de signaler som leder till muskeluppbyggnad.

Vill du gå ned snabbt utan att bry dig så mycket om att behålla muskelmassa (t.ex. om du vill bli en bättre löpare eller skidåkare) så går det långt fortare med konditionsträning. Men naturligtvis ska man alltid styrketräna även med ett sådant upplägg. Att bara köra konditionsträning är väldigt destruktivt ur muskelsynpunkt.

kallinarn
2011-09-25, 21:13
Håller med Lychgate, dock testade jag i en 3veckors period att köra efter maxot cardio 4-5ggr i veckan efter mina styrkepass, och jag fick jävliga resultat. Men jag skötte nog kosten jättebra under den tiden också.

begt
2011-09-25, 21:35
Håller med Lychgate, dock testade jag i en 3veckors period att köra efter maxot cardio 4-5ggr i veckan efter mina styrkepass, och jag fick jävliga resultat. Men jag skötte nog kosten jättebra under den tiden också.

Du skulle ha kört styrka efteråt...

century
2011-09-25, 21:42
Du skulle ha kört styrka efteråt...

Det måste väl ändå bero på en hel del faktorer? Om jag springer intervaller är jag rätt slut efteråt och orkar antagligen inte prestera på topp i gymmet. Det gynnar knappast resultaten. Skulle lätt föredra att köra styrka följt av cardio eftersom cardion inte är lika beroende av att orka prestera.

Eddie Vedder
2011-09-25, 21:51
Det måste väl ändå bero på en hel del faktorer? Om jag springer intervaller är jag rätt slut efteråt och orkar antagligen inte prestera på topp i gymmet. Det gynnar knappast resultaten. Skulle lätt föredra att köra styrka följt av cardio eftersom cardion inte är lika beroende av att orka prestera.

Ja av två riktigt dåliga upplägg så är det i alla fall bättre. Att lägga konditionsträningen precis före är nog snäppet sämre än direkt efter.

Jokester
2011-09-25, 21:52
Ja av två riktigt dåliga upplägg så är det i alla fall bättre. Att lägga konditionsträningen precis före är nog snäppet sämre än direkt efter.

För att man blir trött och inte orkar prestera lika bra eller för att de hämmar ännu mer?

King Grub
2011-09-25, 21:59
Både och. Men att stänga av muskeluppbyggnaden med signalmekanismer från konditionsträningen redan innan man påbörjar den muskeluppbyggande träningen måste vara sämsta upplägget.

century
2011-09-25, 22:02
Vad är det för signaler vi snackar om? Något att bry sig om eller bara om man nojjar över att allt ska vara opti? ;)
Nyfiken på förklaring på molekylnivå om någon orkar :D

King Grub
2011-09-25, 22:03
AMPK -> mTOR.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537&highlight=samtida

century
2011-09-25, 22:08
AMPK -> mTOR.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537&highlight=samtida

Tack, placeras därmed i facket optinojja :D

Chaimbers
2011-09-25, 22:09
när ni ändå är inne på ämnet..
om jag powerwalkar 08:00 på tom mage i 90 min och därefter äter frukost och styrketränar 3h senare, har cardion brännt från mitt fettlager eller från muskelglykogenet?

century
2011-09-25, 22:14
när ni ändå är inne på ämnet..
om jag powerwalkar 08:00 på tom mage i 90 min och därefter äter frukost och styrketränar 3h senare, har cardion brännt från mitt fettlager eller från muskelglykogenet?

...spelar det någon roll egentligen? Muskelglykogenet används så länge det finns tillgängligt, finns det inte så produceras ny från fettlagrena och maten du äter.

Lychgate
2011-09-26, 06:00
när ni ändå är inne på ämnet..
om jag powerwalkar 08:00 på tom mage i 90 min och därefter äter frukost och styrketränar 3h senare, har cardion brännt från mitt fettlager eller från muskelglykogenet?

Vad som används som primär energikälla beror på intensiteten av arbetet. Fett vid lågintensiv och kolhydrater vid högintensiv(~70% Vo2max). Fettoxidation från lagrad fettvävnad kommer från kaloriunderskott, annars används både kolhydrater och fett från det du äter.

PetterHultin
2011-09-26, 06:51
Rätta mig om jag har fel. Men det bästa är väl att skilja styrkepassen från konditionspassen så mycket som möjligt, dels för muskeluppbyggnaden men också för metabolismen. Alltså antingen träna styrka på morgonen och löpning/pw eller liknande på kvällen. Eller ännu hellre måndag styrka, tisdag intervaller, onsdag styrka, torsdag intervaller osv osv. Men att få igång metabolismen senare samma dag har jag alltid tyckt känns väldigt opti i kroppen för att bränna fett?

vicarious
2011-09-26, 06:53
Vad som används som primär energikälla beror på intensiteten av arbetet. Fett vid lågintensiv och kolhydrater vid högintensiv(~70% Vo2max). Fettoxidation från lagrad fettvävnad kommer från kaloriunderskott, annars används både kolhydrater och fett från det du äter.

Det beror väl också på vad man har ätit. Äter man väldigt fettrikt så kommer en större andel fett användas som energisubstrat osv.

vicarious
2011-09-26, 06:54
Men det bästa är väl att skilja styrkepassen från konditionspassen så mycket som möjligt

Ja.


Men att få igång metabolismen senare samma dag har jag alltid tyckt känns väldigt opti i kroppen för att bränna fett?

Få igång metabolismen? Den är igång 24/7.

Lychgate
2011-09-26, 06:58
Det beror väl också på vad man har ätit. Äter man väldigt fettrikt så kommer en större andel fett användas som energisubstrat osv.

Ja. Maten försvinner inte magiskt efter ett par timmar utan man får se över en längre period. Vad man åt under gårdagen gäller även vid morgonträning på fastande mage. För att förbränna lagrat fett får man helt enkelt vara på ett energiunderskott sett över hela dagen.

vicarious
2011-09-26, 07:08
Ja. Maten försvinner inte magiskt efter ett par timmar utan man får se över en längre period. Vad man åt under gårdagen gäller även vid morgonträning på fastande mage. För att förbränna lagrat fett får man helt enkelt vara på ett energiunderskott sett över hela dagen.

Yes :thumbup:

PetterHultin
2011-09-26, 14:22
Ja.



Få igång metabolismen? Den är igång 24/7.

Ja men genom att ha ökad aktivitetsgrad på flera åtskiljda tidpunkter kan man öka metabolismen, om jag har lärt mig rätt.

Eddie Vedder
2011-09-26, 14:32
Ja men genom att ha ökad aktivitetsgrad på flera åtskiljda tidpunkter kan man öka metabolismen, om jag har lärt mig rätt.

Man ökar energiförbrukningen ja.

JakeShaft
2011-09-26, 15:28
En knapp timme i skogen bränner i mitt fall ca 1000 kCal, enligt klockan som givetvis inte är exakt. Själv värderar jag 1000 kCal mat samt den förmodligen ökade allmänhälsan högre än den eventuella muskelmassa jag tjänat på att inte springa. Säkerligen totalt värdelöst enligt vissa men har man ingen optinoja så är det inget problem. Man väljer själv vad som är viktigast.

Jokester
2011-09-26, 15:42
En knapp timme i skogen bränner i mitt fall ca 1000 kCal, enligt klockan som givetvis inte är exakt. Själv värderar jag 1000 kCal mat samt den förmodligen ökade allmänhälsan högre än den eventuella muskelmassa jag tjänat på att inte springa. Säkerligen totalt värdelöst enligt vissa men har man ingen optinoja så är det inget problem. Man väljer själv vad som är viktigast.

Hur mycket väger du egentligen? Själv måste jag springa en mil i hyfsad takt för att bränna av 1000 kcal.

Jokester
2011-09-26, 15:43
Förresten, om man springer direkt efter att man har styrketränat, bör man ta sin proteindrink/eaa/whatever efter styrketräningen och innan man springer eller efter man styrketränat + sprungit?

JakeShaft
2011-09-26, 15:54
Hur mycket väger du egentligen? Själv måste jag springa en mil i hyfsad takt för att bränna av 1000 kcal.

72 kg. Det är nästan exakt 10 km, tar 51-53 minuter, relativt tuff terräng, snittpuls mellan 180-185. Klockan ger ingen exakt siffra men jag ser inte 1000 kCal som en omöjlighet. Jag skrev en knapp timme, ingen omöjlig tid att komma en mil på? Alltså inte intervaller 10-15 minuter utan en knapp timma.

Menade inte att alla skall springa en timma om dagen. Men konditionsträning även under deff ger fördelar som man kan värdera högre än maximal muskeltillväxt, om man vill.

Eddie Vedder
2011-09-26, 16:42
Säkerligen totalt värdelöst enligt vissa men har

Nej nu ska vi inte överdriva. ;) Om du skrev att du inleder varje styrketräningspass med att först springa den rundan, och att ditt mål är att bibehålla muskelmassa, så hade det varit värdelöst.

Om du vill ha bra kondition så är det ju toppen, och det kan man inte tycka annorlunda om. Frågan handlar ju om vad de som VILL bygga/bibehålla maximalt bör eller inte bör välja. Det är inte en fråga om att konvertera konditionsidrottare till byggare. ;)

Jokester
2011-09-26, 21:21
Förresten, om man springer direkt efter att man har styrketränat, bör man ta sin proteindrink/eaa/whatever efter styrketräningen och innan man springer eller efter man styrketränat + sprungit?

Någon?

daloatf
2011-09-26, 21:28
Någon?

Jag skulle tagit eaa + malto

Sen efter cardion eaa + malto igen.

Springer
2011-09-27, 08:11
72 kg. Det är nästan exakt 10 km, tar 51-53 minuter, relativt tuff terräng, snittpuls mellan 180-185. Klockan ger ingen exakt siffra men jag ser inte 1000 kCal som en omöjlighet.

Springer du obanat så kanske, men sannolikare är 800-900 kcal. Hade det varit slätt, runt 700 kcal.

vicarious
2011-09-27, 08:39
Någon?

Hade tagit protte direkt efter styrketräningen.

Tacos
2011-09-27, 08:54
Springer du obanat så kanske, men sannolikare är 800-900 kcal. Hade det varit slätt, runt 700 kcal.

Springer man en mil på 51 minuter i tuff terräng så är väl inte 1000 kcal orimligt på något sätt?