handdator

Visa fullständig version : För mycket kalcium?


Vakten
2011-09-25, 18:30
Jag startar en egen tråd för denna fråga eftersom jag inte har fått något svar på den i Ost-tråden, hoppas ni inte misstycker.

Mejeri produkter som mjölk och ost ger bidrag till dagliga proteinbehovet men det är inte svårt att överskrida RDI (900-800 mg) av kalcium om man både dricker mjölk äter ost, keso mm. Mjölk innehåller 120 mg kalicium per deciliter och herrgårdsost innehåller 750 mg kalcium per 100 g.

Vad händer om man överskrider RDI av kalcium, jag har fått lära mig att vuxna som inte längre växer skall hålla igen på mejeriprodukter. Det finns ofta någon bra orsak till dessa rekommendationer även om de inte är vetenskapligt bekräftade. Åderförkalkning beror väl inte på stort kalciumintag?

Har vassleprotein också stort innehåll av kalcium eller har det balanserats i tillverkningsprocessen?

Sverker
2011-09-25, 19:11
Vassleprotein innehåller inte så mycket kalcium... helt naturligt.
Kalcium sitter bundet till kaseinet eller finns löst i vasslen.


Skall du sätta en gräns på kalcium bör den ligga kring 2 - 3 g / dag. Där någonstan ökar risken för prostatacancer hos män.

Alelale
2011-09-25, 20:29
Är det farligt om man dricker runt 2-3 liter mellanmjölk om dagen?

begt
2011-09-25, 21:20
Är det farligt om man dricker runt 2-3 liter mellanmjölk om dagen?

2400-3600 mg kalcium motsvarar det, vilket är tämligen högt som Sverker antyder.

Eddie Vedder
2011-09-25, 21:24
Är det farligt om man dricker runt 2-3 liter mellanmjölk om dagen?

En enstaka faktor i kosten är sällan farlig i sig (finns såklart exempel som vissa växtgifter, bakterier etc.) om det inte är jätteextrema mängder. Och 2-3 liter mjölk är mycket men inget extremt. Det kan vara dåligt, och om det är dåligt behöver inte ens kalciummängden vara det som är mest negativt.

Mell
2011-09-26, 13:40
Går det att kvantifiera stora intag av kalciums påstådda påverkan på att förhindra fettupptaget till viss del i tarmarna samt andra näringsämnen?

Sverker
2011-09-27, 17:21
Visst.

Kalcium binder till sig fria fettsyror och bildar kristaller i tarmen. Det går därefter att analysera avföringen och se hur mycket fett och fritt kalcium som finns med där.

Jag har ingen färdig metod i huvudet och jag kanske inte skulle vilja göra analysen själv. Men det är inte svårt..rent praktiskt.

Eddie Vedder
2011-09-27, 19:51
Går det att kvantifiera stora intag av kalciums påstådda påverkan på att förhindra fettupptaget till viss del i tarmarna samt andra näringsämnen?

De har ju testat olika mängder i studierna och fått ett resultat. Bara att räkna på det. Om du söker på lite inlägg av Ola Wallengren så vet jag att han räknade på det en gång. Avancerad sökning med inlägg av honom i Kost & Näring och deffdelen och sökordet "Kalcium" borde funka.

noob76
2011-09-27, 20:10
Det har under sommaren flera gånger gått en dokumentär om viktnedgång och träning på SVT24 och SVT-kunskapskanalen.

I den dokumentären använde de lite nyare rön och ny mätutrustning för att rent praktiskt testa vad som händer med olika försökspersoner när de bla. hade ett kalciumintag respektive inte hade något kalciumintag. iaf. så gick testpersonen ner lite mer i vikt med kalciumintaget.

Ganska intressant doku med mätningar på bla. efterförbränning efter intensiv löpning osv. , kanske någon annan som såg den och minns vad den hette eller om den finns någonstans på nätet ?

Ola Wallengren
2011-09-28, 17:37
Det varierar från studie till studie hur mycket extra fett man får i avföringen vid en ökning av kalciumintaget. I runda slängar från 0 till 6,5g fett per 1000mg Ca (medel 3g/1000mg).
Mätbart men inte speciellt betydelsefullt.

exevision
2011-10-06, 16:03
Från wikipedia:
Vid långvarig överdosering speciellt i kombination med avsevärda mängder D-vitamin kan kalcium fällas ut i njurarna, vilket medför att njursten bildas och att förkalkningar uppstår. Det kan emellertid motverkas med magnesium och B6-vitamin.

Hur hög är denna "överdosering"?

exevision
2011-10-06, 16:33
Eller... Nu kanske ja bara är dum. Att kalcium fälls ut i njurana kanske beror på att vid allt för högt intag så dras magnesium ut ur kroppen? Så egentligen så får man magnesium brist.