handdator

Visa fullständig version : Instabila leder vid vighetsträning..?


Sandra81
2011-09-25, 18:28
tränar mycket vighetsövningar, (bl.a split osv) stretchar mycket nästan varje dag. Nu har jag läst att man inte skall träna och töja mer än man kan för att leden/lederna istället kan bli instabil och ge problem.

Någon som har erfarenhet av detta? Jag förstår att tex gymnaster osv får problem då dom tränar mycket ,hårt/länge, tävlar osv men om man inte är uppe i någon sådan nivå utan tränar lagom kan det vara samma fara även då?

Pjotor
2011-09-25, 19:29
Det är helt riktigt att lederna kan bli instabila, dels på grund av den större rörligheten, dels på grund av att muskelstyrkan är lägre åtminstone en tid efter stretching. Om du ser till att träna musklerna kring lederna också -- inte bara stretcha dem -- så minskar du instabilitetseffekterna.

I vardagen är det sällan ett problem, men om du ägnar dig åt aktiviteter med ryckiga rörelser (innebandy, badminton, fotboll, vissa kampsporter) så kan du lättare bli skadad om du är mycket rörlig.

century
2011-09-25, 20:42
Vet inte om det här hjälper ett smack men jag har varit väldigt vig (dansare i botten) men stretchar inte speciellt mycket nu när jag slutat. Det är faktiskt otroligt skönt att vara lite stelare! Förut kunde t ex knäna böjas lite bakåt vilket inte var så smidigt vid t ex spinning, om jag stod på cykeln kunde jag råka "låsa" knät = pedalerna tvärstannar. Har aldrig haft problem med smärta i lederna men klart det var en skaderisk och kroppen känns stabilare nu.

När jag dansade behövde jag ju mjukheten, det gör jag inte nu. Stretchar mest höftböjare/rumpa för att jag annars kan få ont i ländryggen. Så ärligt talat - finns det nån anledning till att vara vig? Om du bara gör det för att det är kul att styla med så skulle jag råda dig att tänka om.

Jokester
2011-09-25, 20:49
Vet inte om det här hjälper ett smack men jag har varit väldigt vig (dansare i botten) men stretchar inte speciellt mycket nu när jag slutat. Det är faktiskt otroligt skönt att vara lite stelare! Förut kunde t ex knäna böjas lite bakåt vilket inte var så smidigt vid t ex spinning, om jag stod på cykeln kunde jag råka "låsa" knät = pedalerna tvärstannar. Har aldrig haft problem med smärta i lederna men klart det var en skaderisk och kroppen känns stabilare nu.

När jag dansade behövde jag ju mjukheten, det gör jag inte nu. Stretchar mest höftböjare/rumpa för att jag annars kan få ont i ländryggen. Så ärligt talat - finns det nån anledning till att vara vig? Om du bara gör det för att det är kul att styla med så skulle jag råda dig att tänka om.

:naughty:

century
2011-09-25, 20:53
:naughty:

Hörrudu, så stel har jag inte blivit :D

Sandra81
2011-09-25, 21:24
Vet inte om det här hjälper ett smack men jag har varit väldigt vig (dansare i botten) men stretchar inte speciellt mycket nu när jag slutat. Det är faktiskt otroligt skönt att vara lite stelare! Förut kunde t ex knäna böjas lite bakåt vilket inte var så smidigt vid t ex spinning, om jag stod på cykeln kunde jag råka "låsa" knät = pedalerna tvärstannar. Har aldrig haft problem med smärta i lederna men klart det var en skaderisk och kroppen känns stabilare nu.

När jag dansade behövde jag ju mjukheten, det gör jag inte nu. Stretchar mest höftböjare/rumpa för att jag annars kan få ont i ländryggen. Så ärligt talat - finns det nån anledning till att vara vig? Om du bara gör det för att det är kul att styla med så skulle jag råda dig att tänka om.

styla med? jag tänker på yogan. har dock alltid varit väldigt vig men undra hur långt man kan gå utan att det isf skulle ta skada.

Sandra81
2011-09-25, 21:25
Det är helt riktigt att lederna kan bli instabila, dels på grund av den större rörligheten, dels på grund av att muskelstyrkan är lägre åtminstone en tid efter stretching. Om du ser till att träna musklerna kring lederna också -- inte bara stretcha dem -- så minskar du instabilitetseffekterna.

I vardagen är det sällan ett problem, men om du ägnar dig åt aktiviteter med ryckiga rörelser (innebandy, badminton, fotboll, vissa kampsporter) så kan du lättare bli skadad om du är mycket rörlig.

Mycket läsvärt tack för ditt svar.. :)

century
2011-09-25, 21:33
styla med? jag tänker på yogan. har dock alltid varit väldigt vig men undra hur långt man kan gå utan att det isf skulle ta skada.

Ja den vanligaste anledningen jag hört till att folk vill kunna gå ner i spagat/splitt är bara för att det är kul att kunna typ ;)
Yoga innehåller väl i regel en hel del rörlighetsträning så jag skulle inte stretcha mer än så.

Jag skulle inte tro att vigheten i sig skadar, men den ökar risken för andra skador. Det är vad jag tror iaf, baserat på egna erfarenheter.

Jokester
2011-09-25, 21:34
Senast jag gjorde yoga kunde jag inte köra marklyft eller benböj på 2 veckor. :D

Sandra81
2011-09-26, 11:11
Senast jag gjorde yoga kunde jag inte köra marklyft eller benböj på 2 veckor. :D

usch då.. sträckte du dig?

nickolas
2011-12-18, 16:31
tränar mycket vighetsövningar, (bl.a split osv) stretchar mycket nästan varje dag. Nu har jag läst att man inte skall träna och töja mer än man kan för att leden/lederna istället kan bli instabil och ge problem.

Någon som har erfarenhet av detta? Jag förstår att tex gymnaster osv får problem då dom tränar mycket ,hårt/länge, tävlar osv men om man inte är uppe i någon sådan nivå utan tränar lagom kan det vara samma fara även då?
hej sandra, ja va hos en sjukgymnast i veckan och hon sa att ja va överrörlig i lederna ich att de va negativt, har alltid varit vig,tränat gymnastik (trampett o matta) när ja va yngre så de kan ligga nåt i de du säger.

emi23j
2011-12-18, 17:35
Att vara överrörlig kan skapa problem eftersom att det kräver att du måste vara stark för att "klara av" överrörligheten.

Gymnaster är väldigt rörliga, men de är också oerhört starka.

Nu vet jag inte hur du har lagt upp din dagliga stretching eller vad den innebär, samt vilka krav yoga ställer på rörligheten. Men jag antar att man klarar sig bra med normal rörlighet per definition. Att gå ut över denna gräns är troligen inte nödvändigt.

Med det sagt så töjer/stretchar jag själv i stort sett dagligen, även fast jag nog per definition är överrörlig, eftersom jag upplever att min kropp (speciellt ryggen) mår mycket bättre av det. Kan dock uppge att jag får väldigt mycket låsningar i min rygg, och överrörligheten är nog en bidragande faktor till detta. Jag har fått förklarat för mig att detta inte är ett problem och det även är väldigt vanligt hos vältränade atleter (t ex så skall gruppen friidrottare vara väldigt utsatta för låsningar).

Holabandola
2011-12-18, 18:16
Jag akn bara personligen säga att jag stretchar mycket, och har fått problem direkt efter det.
stretchade nyligen ut baksida lår, hamstring ITB senan och Abductor magnus?
Mina knäna blev grymt instabila efter det.
Det tog nära 3 veckor innan det började gå till sig. Muskler som tidigare inte har arbetat har fått börja jobba för att kompensera.
Detsamma gällde för min rygg, stretchade ut höftböjjar och rumpa och fick en jävligt vinlig ländrygg. Fick ont i ländryggen i en vecka efteråt och hade svårigheter att stå upp längre tid.
Det gick dock över efter lite tunga lyft och när bålen kommit igång och jobba och kompensera för de muskler som blivit mer slappa.

Så, JA, du kommer troligen uppleva instabilitet, men stödjande muskler kan tränas upp och kompensera.

Men...stretcha inte mer än du behöver anser jag.

Jag har lugnat ner mig med stretchen av kroppen, vill ha en funtktionell kropp.
Fördelar är dock att man bl.ir mycket smidigare, det går åt mindre energi att gå hoppa springa etc. Inga musklergrupper som ligger och bromsar arbetet.
Så på så sätt är det fördelaktigt. Men du bör även träna de muskler du stretchar, för att itne bli isntabil som sagt.

Men mitt bästa tips är: Stretcha BARA musklerna, du ska inte stetcha senor, ligament etc. Börjar du bli öm i leder kör du för hårt.